Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی عبوری دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه برنامه ستاد ملی بازآفرینی شهری در سال ۱۳۹۶ به تصویب هیئت وزیران رسید، تصریح کرد: بر این اساس اقدام‌های کالبدی سه‌گانه شامل پروژه‌های زیر بنایی، روبنایی و پروژه تولید مسکن به همراه توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی بافت‌های سکونتگاهی در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه اقدام‌های انجام شده در این شرکت با رویکرد اقدام مشترک در سطح ستاد‌های بازآفرینی ملی، استانی و شهرستانی موفقیت‌های بسیار خوبی را به دست آورده است، تصریح کرد: ابتدا ۹ هزار پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در ۶۴۹ مناطق بافت فرسوده، سکونتگاه غیررسمی و مناطق تاریخی کشور شروع به کار کرد. از این میزان ۲ هزار و ۶۰۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ به بهره برداری رسید که جهش بسیار خوبی در بحث خدمات‌رسانی به بافت‌های ناکارآمد محسوب می‌شود.

جهش بیش از ۱۲ برابری پروژه‌ها در سکونتگاه‌های غیررسمی

عبوری با اشاره به اینکه این جهش عملکردی محصول رویکرد برنامه‌ریزی بخشی و فرابخشی در سطح ستاد‌های بازآفرینی شهری بوده است، عنوان کرد: از سال ۸۵ تا ۹۷ طی ۱۲ سال ۴۵۳ پروژه در سکونتگاه‌های غیررسمی به سرانجام رسید و از سال ۱۳۹۷ در دوره وزارت محمد اسلامی تا انتهای سال ۱۳۹۹ بیش از یک هزار و ۸۰۰ پروژه در سکونتگاه‌های غیررسمی مورد بهره برداری قرار گرفته است که شاهد جهش بیش از ۱۲ برابری در این حوزه بوده‌ایم یعنی تعداد پروژه‌ها در مدت زمان یک چهارم قبل از آن سه برابر شده است که اتفاق بسیار مهمی در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در سراسر کشور به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام این اتفاقات بر اساس دغدغه‌های مقام معظم رهبری صورت گرفته است، گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند حل معضل حاشیه‌نشینی یکی از سه اولویت اساسی مسائل اجتماعی کشور است و بر همین اساس طبق دستور وزارت راه و شهرسازی در ۳۵۱ محله کشور بعد از تهیه طرح، اقدام‌های اجرایی شروع شد.

او در ادامه تصریح کرد: با مشارکت وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ۱۶۰ محله دیگر شناسایی و توسط دفاتر تسهیل گری به این ۳۵۱ محله اضافه شد و هم اکنون در بیش از ۵۰۰ محله سکونتگاه غیررسمی در سراسر کشور در حال اجرای پروژه‌های روبنایی و زیر بنایی هستیم.

او افزود: ساماندهی محلات حاشیه‌نشین مانند چابهار از جمله ساخت هزار واحد مسکونی برای جا به جایی ساکنان زاغه نشین اتفاق مهمی است و این اقدام‌ها در کنار برنامه‌های اجرایی که توسط مجلس به تصویب رسیده و توسط دولت اجرا می‌شود، صورت می‌گیرد. اجرای پروژه یک هزار و ۶۸۰ واحدی سپیدار اهواز برای جابه جایی ساکنان محله پر خطر منبع آب، احداث ۲۲ هزار و ۲۰۰ واحد در پروژه شاملو مشهد از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌آید.

عبوری با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران مسئولیت دبیرخانه ستادملی بازآفرینی شهری پایدار را بر عهده دارد و باید در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی سیاستگذاری کند، گفت: برای این منظور ۶ برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم که اخذ مجوز تهیه طرح تفصیلی در استطاعت ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، اخذ مصوبه اعطای سند مالکیت مشروط برای ساکنان سکونتگاه‎های غیررسمی و تهیه آیین‌نامه اجرایی آن، تهیه شاخص‌های شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در محدوده و حریم شهر و بازنگری شرح خدمات توانمندسازی این سکونتگاه‌ها، تدوین برنامه اقدام مشترک در حوزه اجتماعی برای حل آسیب‌های اجتماعی (امروز ۲۶ محله پایلوت در سراسر کشور برای توانمندی اجتماعی در دستور کار شرکت بازآفرینی شهر ایران قرار گرفته‌اند)، بازنگری در سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله اهم برنامه‌های این شرکت به شمار می‌روند.

۱۴۵ هزار واحد تعهد شرکت بازآفرینی شهری در طرح اقدام ملی مسکن

به گفته دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، از سال ۱۳۹۸ که مقام عالی وزارت ساخت ۱۴۵ هزار واحد از تعهدات ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مشترک را بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران گذاشت این مجموعه مانند دیگر مجموعه‌های همکار در تولید و عرضه مسکن برنامه‌های اجرای خود را شروع کرده است.

او در این باره توضیح داد: اکنون ۱۰۰ هزار واحد به شکل خود مالکی در دست ساخت بوده و عملیات اجرایی ۴۰ هزار واحد شروع شده است. برای شروع باقی واحد‌ها نیز منتظر تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم و طی تفاهمنامه‌ای که با بانک مسکن داریم، این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

عبوری ادامه داد: علاوه بر این ۴۵ هزار واحد نیز در زمین‌های ملکی شرکت بازآفرینی شهری ایران در دست ساخت است و این ۱۰ هزار واحد که به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تولید مسکن در کشور از آن یاد می‌شود، جزئی از این پروژه به شمار می‌رود.

او یکی از دغدغه‌های مهم مردم این استان را اشتغال برشمرد و خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آغاز این پروژه اجرایی برای ۱۴ هزار نفر به شکل مستقیم و برای ۱۰ هزار نفر به شکل غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

او در پایان گفت: بانک مسکن به یاری تولید مسکن شتافته و روز گذشته قرارداد تامین مالی ۳ هزار میلیارد تومانی را برای این پروژه امضا کرده و به مجموعه شرکت بازآفرینی شهری ایران ابلاغ کردند.

همچنین طبق امضای تفاهمنامه‌ای بخشی از تامین مالی پروژه‌های تولید مسکن را به عهده گرفتند و امروز نیز تفاهمنامه مربوط به این پروژه عظیم را با حضور استاندار امضا خواهیم کرد.

گفتنی است ،قرارداد کارگزاری میان شرکت بازآفرینی شهری ایران به نمایندگی مهدی عبوری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت و اتاق تعاون ایران به نمایندگی بهمن عبداللهی رئیس اتاق به منظور فروش و تامین مالی پروژه تولید مسکن ۱۰ هزار واحدی بندرعباس منعقد شد.

این پروژه در ۶۰۵ قطعه و در زمینی به مساحت ۳۵۲ هکتار احداث می‌شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای اتمام پروژه ۴۸ ماه است. مساحت زیر بلوک‌های مسکونی ۹۲ هکتار و مابقی (۲۶۰ هکتار) به فضا‌های عمومی و خدمات زیربنایی و روبنایی از قبیل فضا‌های آموزشی، اداری، تجاری و انتظامی، ورزشگاه، خانه بهداشت، مهدکودک، فضای سبز، پیاده راه و ... اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بافت فرسوده بازار مسکن ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت بازآفرینی شهری ایران سکونتگاه های غیررسمی ستاد ملی بازآفرینی شهری راه و شهرسازی تولید مسکن هزار واحد اقدام ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌سازی یک میلیون قطعه زمین مسکن ملی در کشور

معاون پشتیبانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: در حال حاضر یک میلیون قطعه زمین در حال آماده‌سازی است که کار بیش از ۶۵۰ هزار قطعه انجام شده و مابقی آن ظرف چند ماه آینده اتفاق می‌افتد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، علیرضا فلاحی در مراسم تودیع و معارفه معاون پشتیبانی بنیاد مسکن خراسان رضوی با اشاره به اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در دوره جدید ریاست بنیاد مسکن، تسهیلات و سهمیه وام‌های سالانه طرح ویژه‌ای که از سال 1384 به تعداد 200 هزار واحد بود، برای اولین بار به 350 هزار واحد افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: ما با ارتباطات خوبی که با مجموعه وزارت راه و شهرسازی داریم توانستیم برای اولین بار بحث الحاق زمین‌های محدوده شهرها به روستاها را شکل دهیم، از همین رو با توجه به تعهداتی که دولت سیزدهم دارد و قانون 4 میلیون واحد مسکونی که قرار است در 4 سال اتفاق بیفتد، در حال حاضر یک میلیون قطعه زمین در حال آماده‌سازی است که کار بیش از 650 هزار قطعه انجام شده و مابقی آن ظرف چند ماه آینده اتفاق می‌افتد.

فلاحی با بیان اینکه بنیاد مسکن همچون گذشته همواره در کنار مردم است تا مشکل مسکن آنان را حل کند، افزود: ماموریت دیگر ما بحث مسکن محرومین است، از همین رو با توجه به اینکه سازمان ملی زمین بخشنامه ای در سنوات گذشته ابلاغ کرده و محدودیت برای بنیاد ایجاد شده بود، آن دستورالعمل منحل و مقرر شد زمین 50 هزار واحد مسکن برای محرومین را تامین کنیم و امسال این سهمیه نزدیک به 17 هزار واحد است که در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش میانگین ساخت سالانه مسکن شهری از 3 هزار به 30 هزار واحد

معاون پشتیبانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت:مسئله مهم دیگر بنیاد مسکن را بحث مسکن شهری ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه ما درآمد هزینه هستیم، در کنار سیاست‌های کاری خود باید مسکن شهری را فعال کنیم، در واقع میانگین سالانه مسکن شهری تعداد 3 هزار واحد بود که امسال با تفاهم نامه‌های انجام شده قرار است این میزان به 30 هزار واحد برسد، از همین رو اقداماتی در حوزه مسکن شهری در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: ما بیش از 70 درصد از واحدهای مسکونی روستاها را با کمک همکارانمان در کشور و اداره ثبت سند دار کردیم و در یک برنامه مشخص شده که توسط حوزه معاونت عمران روستایی اتفاق می‌افتد، مشکل سند واحدهای باقیمانده نیز بر طرف خواهد شد.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان
  • برنامه ریزی برای ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در استان همدان
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • آماده‌سازی یک میلیون قطعه زمین مسکن ملی در کشور
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی
  • افزوده شدن ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان