Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:10:58 GMT

مزارع گندم آذربایجان غربی از سطح سبز مطلوب برخوردار است

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۷۱۵۰

مزارع گندم آذربایجان غربی از سطح سبز مطلوب برخوردار است

جعفر وحدت روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: سه درصد از مزارع به صورت سه تا چهار برگی، ۲۵ درصد در مرحله پنجه و ۴۷ درصد در حالت پنجه کامل هستند.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از ۳۹۰ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از این میزان ۹۰ هزار و ۱۹۶ هکتار سطح کشت گندم آبی و ۳۰۰ هزار و ۹۳۲ هکتار گندم دیم است که به ترتیب ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد و چهار درصد بیش از برنامه ابلاغی است.

وی ادامه داد: در کل مزارع کود سرک استفاده شده و در ۲۷ درصد مزارع آبی و ۱۸ درصد مزارع دیم کودپاشی سرک مرحله دوم نیز انجام گرفته است.

وحدت با اشاره به کاهش بارندگی های در سال زارعی جاری گفت: متوسط بارندگی های استان در سال زراعی جاری حدود ۲۰۶ میلیمتر بوده که این مقدار نسبت به سال زراعی نرمال ۲۰ درصد و نسبت به سال زراعی گذشته ۲۸ درصد کاهش نشان می دهد.

وی اضافه کرد: با وجود کاهش بارندگی ها وضعیت مزارع در حالت مناسب بوده و این در حالی است که فروردین ماه سال جاری بارندگی موثری در استان ثبت نشد.

وحدت افزود: به رغم کاهش بارندگی به علت پایین بودن درجه حرارت تا اواخر فروردین ماه آثار خشکسالی در دیم زار ها مشهود نیست.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با ادامه روند فعلی و عدم بارندگی موثر در هفته های آینده آثار خشکسالی در اکثر مناطق استان ظهور کرده و با کاهش عملکرد خودنمایی خواهد کرد.

وی گفت: پیش بینی می شود در صورت عدم بارندگی عملکرد محصول در اراضی ابی ۱۵ تا ۱۰ درصد و در مزارع دیم حدود ۶۵ تا ۵۰ درصد کاهش یابد .

وحدت ادامه داد: عملیات مبازره با علف های هرز در ۵۰ درصد مزارع آبی و ۲۵ درصد مزارع دیم و عملیات مبارزه با سن در بیش از ۶۲ هزار هکتار از مزارع آبی و دیم انجام گرفته است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در صورت عدم بارندگی رغبت کشاورزان برای مبارزه سن گندم در مزارع دیم کاهش یافته و این امر باعث خسارات غیرقابل جبرانی خواهد شد.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که حدود ۴۰۰ هزار هکتار ان به کشت گندم اختصاص دارد.سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم در این استان تولید می شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم آذربایجان غربی ارومیه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم آذربایجان غربی وزارت جهاد کشاورزی گندم آذربایجان غربی ارومیه اراضی کشاورزی اخبار کنکور آذربایجان غربی جهاد کشاورزی درصد مزارع هزار هکتار مزارع دیم سال زراعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بروز آفات سن و بیماری زنگ زرد گندم هشدار داد و گفت: گندمزارهای ۱۳ استان کشور در معرض تهدید این آفات قرار دارد.

به گزارش مشرق، «سهراب سهرابی» درباره تولید و خرید گندم کشور افزود: اکنون مزارع گندم استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و مرکزی در معرض تهدید آفت سن و زنگ زرد قرار دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: انتظار می رود کشاورزان برای مقابله با این آفت و بیماری همچون گذشته با همکاران ما در مراکز خدمات کشاورزی مشورت بگیرند تا بتوانند آنها را کنترل و مدیریت کنند.

وی گفت: در صورتی که کشاورزان با این آفات مقابله نکنند، به‌طور قطع با کاهش درآمد مواجه شده و در نهایت کاهش تولید گندم روبه‌رو می شویم.

سهرابی تصریح‌کرد: همچنین کشاورزان مزارع گندم آبی استفاده از آبیاری دوره ای را در دستور کار خود قرار دهند تا تولید با مشکل روبه‌رو نشود.

این مسوول میزان تولید و خرید گندم در سال جاری را همچون سال گذشته دانست و افزود: برآورد می شود امسال از ۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولید و ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

به گفته وی، استان خوزستان بزرگترین تولیدکننده گندم کشور است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۷؛هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • آب‌رسانی به ۶۰۰ روستای کم‌برخوردار با اختصاص اعتبار هزار میلیاردتومانی
  • شوط پربارش‌ترین شهر آذربایجان‌غربی در ۲۴ ساعت گذشته بود
  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود