Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاکنون ۴۸ هزار بیمار کرونا مثبت نقض قرنطینه و تعداد زیادی از آنها بالای ۱۰۰۰ کیلومتر در سطح کشور تردد کرده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا رئیسی اظهار کرد: با توجه به همه‌گیری و جهش‌های متعدد ویروس از این به بعد تقریبا در اکثر نقاط دنیا ویروس ووهان کمتر وجود دارد و اکثراً ویروس‌های جهش یافته جایگزین ویروس‌های قبلی می‌شوند که این، طبیعت ویروس بعد از یک سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: دلیل اینکه به اسامی مختلفی همچون برزیلی، انگلیسی و هندی از این ویروس نام برده می‌شود، شناسایی ویروس در آن منطقه است؛ گرچه شرایط را رصد می‌کنیم، اما چه بسا جهشی در ایران و کشور‌های دیگرهم رخ داده باشد که ممکن است انواع ویروس پخش شود؛ در ایران هم اکثراً ویروس انگلیسی کشور را درگیر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر از من بپرسید بهترین راه حل مبارزه با کووید ۱۹ چیست؛ می‌گویم دو اقدام، اول داشتن مسئولیت فردی و دوم مسئولیت اجتماعی. مسئولیت فردی به این معنا که اگر من می‌دانم کرونا مثبت هستم باید در خانه بمانم و بیرون نروم که مسئولیت فردی است؛ متاسفانه تاکنون ۴۸ هزار کرونا مثبت نقض قرنطینه و تعداد زیادی از آن‌ها بالای ۱۰۰۰ کیلومتر در سطح کشور تردد کرده‌اند که مسئولیت فردی را زیر پا گذاشته‌اند.

تا پایان سال ۲۰۲۱ شاید واکسیناسیون دنیا کامل نشود

رئیسی با بیان اینکه در سراسر دنیا راه طولانی را در پیش داریم، عنوان کرد: واکسیناسیون بحثی مهم است و همه دنیا در یک میدان رقابت هستند تا سریع‌تر به واکسن دست یابند؛ اگر واکسیناسیون در سطح دنیا به تعویق افتد، این زنجیره به درستی قطع نخواهد شد و این بی عدالتی که در دنیا در رابطه با واکسن وجود دارد موضوع بسیارجدی است، اکنون هفت کشور در دنیا بیشترین میزان واکسن را تزریق کرده‌اند و تا پایان سال ۲۰۲۱ شاید واکسیناسیون دنیا کامل نشود که مدت طولانی است و قطعاً این ویروس مرگ و میر و قربانیان بسیار زیادی خواهد داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: به همین دلیل ما باید خود را در دو جبهه تقویت کنیم؛ در جبهه تولید که دانشمندان اقدامات مناسبی انجام داده‌اند و کار را به درستی پیش می‌برند و اگر روی پای خود نمی‌ایستادیم کسی به ما واکسن نمی‌داد، کما اینکه علی‌رغم پولی که پرداختیم و قراردادی که بستیم میزان ناچیزی از واکسن در اختیارمان قرار گرفته است و بدعهدی‌های متعددی در توزیع واکسن صورت گرفته که مشهود است؛ از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه فشار کار را زیاد کرده است و از طرفی راه مقابله با این اپیدمی این است که خود را تا زمان واکسیناسیون در معرض ویروس قرار ندهیم، چون به طور کلی هیچ نسخه دیگری وجود ندارد، اگر بدون ابزار حفاظتی در مقابل ویروس قرار بگیریم قطعاً مغلوب می‌شویم. ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ابزار‌هایی هستند که ما در اختیار داریم؛ باید خود را آماده کنیم چراکه فعلاً درگیر ویروس هستیم و مبارزه را باید ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: اکنون بسیاری از کشور‌های دنیا مشاغل و کسب و کار‌ها را تعطیل می‌کنند و حمایت‌هایی با توجه به بضاعت مالی از مردم خود دارند؛ برای خانه نشینان حمایت‌هایی را درنظر میگیرند تا از نظر معیشت دچار مشکل نشوند؛ گزارشی خواندم که بسیاری از آلمانی‌ها در دوران همه گیری کرونا پولدارتر شدند، چون اکنون فضایی برای خرج کردن پول ندارند و در عین حال درآمد ثابت دارند.

رئیسی افزود: باید دید واقعی داشته باشیم، آن‌هایی که در ایران می‌گویند تعطیل کنید و کشور را ببندید، کسانی هستند که حقوق ثابت می‌گیرند. هیچ بازاری این حرف را نمی‌زند، آن‌هایی که حقوق ثابت دارند و راحت در خانه می‌خوابند، می‌گویند همه جا را تعطیل کنید، ولی کسی که از صبح تا شب، چهار جفت جوراب نفروشد نان شب ندارد باید چه کند؟ چه کسی به او پاسخگو خواهد بود؟ آیا ما قدرت و توانمندی اقتصادی برای پاسخگویی به این افراد را داریم؟ واقع بینانه باید به مسائل نگاه کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که ما شرایطی متفاوت از دنیا داریم و کسانی که پشت میز نشسته‌اند و تئوری پردازی می‌کنند باید این شرایط را بدانند، گفت: در بسیاری از جا‌های دنیا برعکس این موضوع هم وجود دارد، فردی از خانه خارج نشود، به او پول می‌دهند و اگر بیرون بیاید جریمه می‌شود. ما اگر از خانه خارج شود او را جریمه می‌کنیم، ولی برای خانه نشینی چیزی به او نمی‌دهیم، البته این موضوع دلیلی بر پروتکل شکنی نیست. پروتکل شکنان بیشتر همان‌هایی هستند که وضعشان خوب است، همانی که در رستوران غذای یک میلیون تومانی می‌خورد وگرنه کسی که مشکل نان شب دارد، به رستوران نمی‌رود!

رئیسی بیان کرد: متاسفانه برخی از کارمندان در حالت عادی به زور سرکار می‌آیند، بعد وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند سرکار می‌آیند و به دیگر همکاران هم در اتاق‌های دیگر سر زده و می‌گویند حساسیت فصلی است؛ این یعنی اینکه مسئولیت فردی وجود ندارد. کسی هم که نباید واکسن بزند می‌رود و تزریق می‌کند یعنی مسئولیت فردی ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله به کرونا به مسئولیت اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم همکاری خوبی با ما در این مدت داشتند، اما عدم رعایت هم داشتیم. وقتی می‌گوییم مراسم برگزار نکنید و عده‌ای توجه کرده و مراسمی برگزار نمی‌کنند به معنای داشتن مسئولیت اجتماعی است؛ در یک شهر کوچک قرمز می‌گوییم مشاغل تعطیل شوند بعد می‌بینیم یک عروسی برگزار شده است و ۵۰۰ را دعوت می‌کنند که ۴۰۰ نفر مبتلا می‌شوند این یعنی اینکه تمام زحمات و خسارت‌های اقتصادی مشاغل منطقه زیر سوال می‌رود.

رئیسی گفت: اگر اکنون روزانه حدود ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ بستری مثبت کرونا داریم این موضوع را به خاطر داشته باشید که روزانه ۲۰۰ هزار نفر در حوزه سرپایی مدیریت می‌شوند که اگر این حوزه سرپایی نبود، سیستم درمانی از هم پاشیده می‌شد و هیچ بیمارستانی تاب این حجم بیمار را نداشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: اکنون چرا هندوستان این وضعیت را دارد؟ چون نظام سطح یک ندارد. اگر تناسب ببندیم نسبت بیماران هندی نسبت به ما خیلی بیشتر نیست و تقریبا مانند هم هستیم؛ اگر سطح یک نبود، نظام درمان پاسخگو نبود. سطح یک نیاز به ابزار و تجهیزات دارد و یکی از مهمترین درمان‌های بیماران کرونایی اکسیژن است؛ زمانی که تعداد کافی کپسول داشته باشیم و بیماران را زود شناسایی کنیم با شبی ۳ یا ۴ لیتر اکسیژن در دقیقه درمان می‌شوند. سرمایه‌گذاری طولانی مدت در سطح یک سبب موفقیت ما خواهد شد؛ مراکز ما فعالانه خدمت می‌دهند که خوشبختانه گام پنجم طرح شهید سلیمانی نیز به خوبی انجام می‌شود که جای تقدیر از بسیج و هلال احمر دارد.

وی با بیان اینکه در بحث خانه بهداشت عشایر اقدامات مهمی انجام می‌دهیم که همراه کوچ، یک بهورز در رفت و آمد باشد تا عدالت سلامت پوشش کامل داشته باشد، ابراز امیدواری کرد: بانک مهر ایران در این راستا هم با وزارت بهداشت همکاری داشته باشد.

رئیسی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه اکنون در همه روستا‌ها خانه بهداشت وجود دارد که از افتخارات جمهوری اسلامی است، بیان کرد: در راستای تقویت این خانه‌ها باید اقداماتی را انجام دهیم؛ همه همکاران بهورز ما که باردار هستند و یا همسرشان باردار است و یا فرزند کوچک دارند در اولویت دریافت وام قرار می‌گیرند تا پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاست‌های جمعیتی انگیزه بدهیم، البته ۳۳ هزار بهورز روستایی داریم و اولویت بندی‌ها باید مشخص شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اجتماعی ویروس ووهان ویروس مسئولیت فردی سطح یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۷۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟

براساس آخرین بررسی‌ها، آمار خودکشی در میان پزشکان مرد ۴۰ درصد و در پزشکان زن ۱۳۰ درصد، نسبت به جمعیت عمومی، افزایش یافته که عدد قابل توجه و نگران‌کننده‌ای است. آمار دیگری نشان می‌دهد که خودکشی پزشکان در چند سال اخیر ۵ برابر شده است.

 

به گزارش دنیای اقتصاد، سیدمحمد میرخانی، مشاور اجتماعی سازمان نظام پزشکی هشدار می‌دهد: «سرعت خودکشی در میان پزشکان و رزیدنت‌ها صعودی شده و احتمال دارد که به زودی نرخ خودکشی پزشکان در ایران از سایر کشور‌ها پیشی بگیرد.»

این پزشک همچنین تاکید می‌کند: «ما در حال حاضر در ابتدای موج گذار از مهاجرت‌ها و خودکشی‌های جامعه پزشکی هستیم. این مقدمه شرایط کنونی است و به نظر من ماحصل سال‌های سال مدیریت غلط درمانی است که اگر جلوی این روند گرفته نشود، ادامه پیدا می‌کند. در چنین فضایی اصلاحات جوابگو نیست و نیاز به تحول است.»

از پس دلتنگی‌هایش بر نیامد‌

می‌گویند، دکتر سمیرا آل‌سعیدی از پس تنهایی‌هایش برنیامد و مهدی عبدوس، پزشک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «خانم دکتر سمیرا آل‌سعیدی فوق تخصص روماتولوژی از میان ما رفت. ایشان روز قبل پلن دارویی ‎خودکشی خود را با رزیدنت‌ها مطرح کرده، آن‌ها موضوع را جدی نگرفته و سر به سر ایشان هم می‌گذارند، مرحوم به گواهی همکاران، خوش اخلاق، فعال و با وجدان کاری بوده. از ایشان یک فرزند به یادگار مانده است. شاید در لحظات آخر زندگی گفته من زنی هستم که دنیا را روی انگشتان خود می‌چرخانم، اما از پس دلتنگی‌هایم بر نمی‌آیم. پزشکان بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض تنش و استرس‌های فراوان کاری هستند.

آن‌ها سرمایه کشور هستند احترام‌شان را حفظ کنید. تنهای‌شان نگذارید.» شرایط به‌گونه‌ای نگران‌کننده شده است که بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که باید تصمیمات جدی‌تری از سوی مسوولان وزارت بهداشت گرفته شود. زمان مرگ پرستو، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی درباره موضوع خودکشی در کادر سلامت به «دنیای اقتصاد» گفته بود: «کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکلات نیرو‌های طرحی راه‌اندازی شده است تا از حوادثی مانند نورآباد پیشگیری کند.» او تاکید کرده بود: «کمبود پزشک و نبود برنامه‌ای برای پزشکان متخصص بومی اتفاقاتی، چون مرگ پرستو بخشی را رقم می‌زند.» همچنین قرار بود کمیته‌ای برای پیگیری و بررسی خودکشی‌ها فعال شود. حال باید دید که نتایج این اقدامات چه می‌شود و آیا می‌تواند روند صعودی خودکشی‌ها را کاهش دهد یا نه؟

سرعت گرفتن خودکشی کادر درمان

بررسی توییت‌ها و پیام‌های تسلیت از سوی رئیس بیمارستان شریعتی و امیراعلم همه گویای این است که سمیرا آل‌سعیدی تا لحظه پیش از مرگ به‌شدت کار می‌کرد و تا آخر عمر دست از درمان بیمارانش نکشیده است. پرس‌وجو‌ها همچنین حاکی از این است که او به‌شدت مهربان و خوش‌اخلاق بوده و همواره سعی در کمک به بیماران داشته است. با این حال سوال بسیاری از مردم این است که چرا یک پزشک که جایگاه مهمی در جامعه دارد، این‌گونه زندگی را ترک می‌کند؟

سید‌محمد میرخانی، مشاور اجتماعی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: «چند سالی است خودکشی در کادر درمان به ویژه پزشکان زیاد شده است. این زیاد شدن نسبت به گذشته است و البته باید بگویم که در کشوری مانند آمریکا آمار خودکشی بالاتر است. با این حال مساله مهم این است که در جامعه کنونی ما شیب خودکشی افزایش یافته و حتی ممکن است در صورت اجرا نشدن پیشگیری‌های ضروری، به زودی نرخ خودکشی ایران از سایر کشور‌ها بیشتر شود.» او این مساله را با توجه به آمار خودکشی قطعی ۱۶ نفر در سال ۱۴۰۲ بیان می‌کند با تاکید بر این نکته که ممکن است آمار‌ها از این عدد بیشتر باشد، اما سکوت خانواده‌ها و آبروداری مانع از اعلام خودکشی شود. میرخانی پدیده خودکشی را چند عاملی می‌داند و تاکید می‌کند: «هیچ‌وقت نمی‌توان گفت، یک نفر به چه علت اقدام به خودکشی کرده است. قطعا عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند، اما به‌طور کلی مسائلی در جامعه پزشکی وجود دارد که ممکن است تشدیدکننده عوامل شخصی فرد شود.»

تحقیر سیستماتیک

«زمانی رشته پزشکی، رشته بسیار محبوبی بود و موقعیت مالی خوبی هم داشت. پزشک با مداوا کردن بیمار حس خوبی پیدا می‌کرد و از جایگاه مطلوبی بهره‌مند می‌شد، اما متاسفانه در چند دهه اخیر مشکلات مالی بیشتر شده است. پزشکان معمولا به دلیل شرایط شغلی از نظر خانوادگی و عاطفی حساس‌تر می‌شوند و از سوی دیگر بیداری‌های مکرر فرد را به‌شدت آسیب‌پذیر می‌کند.» میرخانی با بیان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی خودکشی پزشکان می‌گوید: «یکی دیگر از عوامل، سختی کار است که وقتی با ناکامی‌های پزشکی روبه‌رو شود، فرد را دچار ناراحتی عمیق می‌کند. از سوی دیگر بحث برخورد‌های خشن بیمار و خانواده‌های بیمار با پزشک است. چون موقعیت پزشکان در چند سال گذشته افت کرده است. در بسیاری مواقع خانواده خیلی از بیمار‌هایی که فوت کردند؛ پزشک را مقصر جلوه می‌دهند. خانواده بیمار معمولا بدون هیچ بررسی برخورد‌های خشن نسبت به پزشک معالج اعمال می‌کنند. مواردی دیده شده که حتی به پزشکان حمله کردند یا آن‌ها را با چاقو زدند. به‌طور کلی میزان امنیت پزشکان پایین آمده است.»

او یکی دیگر از عوامل موثر بر حال کنونی پزشکان را محیط پادگانی بیمارستان‌ها عنوان می‌کند: «این موضوع به خصوص در مورد رزیدنت‌ها صدق می‌کند. آن‌ها گاهی ۷۲ ساعت نمی‌توانند بخوابند و این شرایط به‌شدت خطرناک است. معمولا این شرایط آن‌ها را دچار افسردگی می‌کند و نیاز به درمان دارند، اما گاهی وقت‌ها این درمان به موقع انجام نمی‌شود. شاید باورش سخت باشد، اما یک پزشک ممکن است تنها فرصت خوابیدن و حمام رفتن را پیدا کند و بیشتر وقت‌ها مشکلاتش لاینحل باقی می‌ماند.» پیش از این، علی سلحشور، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی ایران هشدار داده بود: «این حجم از افسردگی میان پزشکان جوان بی‌سابقه است!» یک مطالعه در سال ۱۴۰۰ درباره وضعیت سلامتی رزیدنت‌های در حال تحصیل در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور نشان می‌دهد: «۲۳درصد از دستیاران پزشکی دارای افسردگی شدید تا بسیار شدید بوده‌اند. حدود ۲۵درصد از افراد اضطراب شدید تا بسیار شدید و نزدیک به ۳۴درصد از آن‌ها استرس شدید تا بسیار شدید داشته‌اند.»

میرخانی یکی دیگر از ریشه‌های اصلی این شرایط را دوران رزیدنتی می‌داند: «در سیستم سلامت و بهداشت ما تحقیر سیستماتیک وجود دارد. ساختار به‌گونه‌ای است که از رزیدنت بیگاری می‌کشند و او هم هیچ راه فراری ندارد. او نمی‌تواند کوچک‌ترین مخالفتی با بالادستی خود داشته باشد چراکه طبق قراردادی که دارد ممکن است که پای ضامن‌ها و وثیقه‌ای که گذاشته، پیش کشیده شود؛ بنابراین ترجیح می‌دهد سکوت کند. به هر حال بیشتر این افراد امکان ازدواج ندارند و در یک محیط ناامن زندگی می‌کنند.» سعید بابایی، روان‌شناس با توجه به خودکشی‌های اخیر پزشکان توصیه می‌کند: «هر چقدر ما شرایط خوبی داشته باشیم و از تمام اختلال‌ها به دور باشیم مثل افسردگی و اضطراب، ممکن است حس ناکافی بودن ما را به پوچی برساند و تمام تروما‌های دوران کودکی تاثیر مستقیم رویمان بگذارد.»

زندگی در اتاق‌های محقر

میرخانی در ادامه عوامل تاثیرگذار روی حال کنونی جامعه پزشکی می‌گوید: «بسیاری از دانشجویان پزشکی برخلاف تصور عمومی در دوران گذراندن طرحشان در شهرستان‌ها معمولا در اتاق‌های محقر زندگی می‌کنند. شما ببینید چند عامل آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده است. پس وقتی همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند برخی به پایان زندگی می‌اندیشند.»

میرخانی با تاکید بر این مساله که «خودکشی در دین ما اخلاقی و پسندیده نیست» یادآوری می‌کند: «افرادی که خودکشی می‌کنند در شرایط خاص روحی قرار می‌گیرند و آگاهی خود را به زندگی از دست می‌دهند و عملشان ناخودآگاهانه است؛ بنابراین این امر یاغی‌گری در برابر خدا یا کفر نیست.» اگر چه ممکن است این مساله به میان آید که پیش از این هم خیلی از رزیدنت‌ها و پزشکان با این عوامل دست‌وپنجه نرم می‌کردند، با این حال میرخانی می‌گوید: «زمانی مردم برای پزشکان احترام زیادی قائل بودند، اما اکنون اقبال عمومی جامعه از دست رفته است. دیگر احترام پیشین خود را ندارند. ارتباط میان مردم و پزشکان نامناسب شده است و دلیل این امر به ساختار بهداشت کشور برمی‌گردد. هزینه‌های درمان بالا رفته است و بیمه‌ها معمولا این هزینه را نمی‌پردازند و بیمار و پزشک رودرروی هم قرار می‌گیرند.» حال باید دید که مسوولان چه راه‌حلی برای برون‌رفت از شرایط کنونی دارند و چگونه می‌توانند محیط پزشکان را امن کنند تا این اندازه تنها نباشند تا به جایی برسند که حتی از فرزند خود بگذرند و خود را بکشند.

دیگر خبرها

  • نماینده ولی فقیه : برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند / برخی از کسانی که برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند
  • ۱۰۸ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی تعطیل شدند
  • آسفالت فرسوده کمربندی یزد صدای رانندگان را درآورد + فیلم
  • امنیت خوبی در منطقه خلیج فارس برقرار است
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد