Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می رسد افشای ساخت و سازهای جدید اسرائیل در سایت هسته‌ای دیمونا که حداقل از دو سال پیش آغاز شده‌اند و برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که عمر این سایت به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، «خبرگزاری آسوشیتدپرس» به تازگی در گزارشی از ساخت و سازهای مخفی اسرائیل در "تاسیسات اتمی دیمونا" خبر داده که در نوع خود، در طی چند دهه اخیر تقریبا بی سابقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس تصاویر منتشره،  وسعت ساخت و سازهای جدید در تاسیسات اتمی دیمونا، به اندازه یک زمین فوتبال برآورد شده و تاکنون گمانه زنی‌های مختلفی در رابطه با آن مطرح شده است. تاسیسات اتمی دیمونا سال هاست که میزبان فعالیت هسته ای مخفی و زیرزمینی اسرائیل است و به طور خاص در آن، پلوتونیومِ لازم برای تولید بمب اتم، تولید می شود.

با این حال، هنوز محرک و دلیل اصلی ساخت و سازهای جدید اسرائیل در سایت هسته ای دیمونا که همگی آن ها(ساخت و سازها)، زیرزمینی هستند، مشخص نشده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در تماس با مسوولان اسرائیلی نتوانسته در این رابطه اطلاعاتی را کسب کند. رژیم اسرائیل سال هاست که در زمینه فعالیت های پنهان هسته ای خود، به هیچ عنوان پاسخگو نیست و نه مساله ای را تایید و نه رد می کند. اسرائیل در زمره چهار رژیمی است که تاکنون به معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی(NPT) نپیوسته اند. بر اساس برآوردهای بین المللی، اسرائیل در برهه کنونی حدودا 80 کلاهک اتمی را در اختیار دارد.

ساخت و سازهای مشکوک اسرائیلی در تاسیسات اتمی دیمونا در شرایطی انجام می شوند که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل بارها و بارها در سال های گذشته، از برنامه اتمی ایران که تحت نظارت گسترده بین المللی نیز قرار دارد، انتقاد کرده و به طرح اتهام علیه آن پرداخته است. در این راستا، ساخت و سازهای نگران کننده اسرائیل در دیمونا موجب شده تا بار دیگر جامعه بین المللی فشارهای خود بر این رژیم را جهت پاسخگویی و شفافیت در برنامه اتمی اش، تشدید کند. "داریل کیمبال" مدیر اجرایی "اتحادیه کنترل تسلیحات" مستقر در واشنگتن می گوید: "آنچه اسرائیل در تاسیسات دیمونا انجام می دهد، در واقع همان فعالیت ها و اقداماتی است که همواره سعی داشته آن ها را از چشم افکار عمومی پنهان کند".

*اسرائیل در سایت هسته ای دیمونا چه می کند؟

کارشناسان در رابطه با ساخت و سازهای جدیدِ اسرائیل در دیمونا و اهداف احتمالی آن ها، گمانه زنی های مختلفی را مطرح کرده اند. راکتور اتمی دیمونا در دهه 1960 عملیاتی شد و اکنون یک راکتور کاملا قدیمی و منقضی به حساب می‌آید. این مساله هم کارآمدی و هم امنیت راکتور مذکور را عمیقا زیر سوال می برد.

سال 2004، حتی سربازان و نیروهای امنیتی اسرائیلی مستقر در دیمونا، قرص های یُد با خود به همراه داشتند تا از نشت رادیواکتیو در دیمونا و از راکتور اتمی آن، در امان باشند. یُد موجب می شود که بدن، رادیو اکتیو را به خود جذب نکند. همین مساله به زعم کارشناسان و تحلیلگران شاید موجب شده که مسوولان اسرائیلی به فکر مقاوم سازی و  نصب یک راکتور اتمی جدید در تاسیسات دیمونا برآیند.

"آونر کوهن" استاد شاغل در "انیسیتو میدلبوری آمریکا" که در زمینه مطالعات منع اشاعه هسته ای کار می کند و سال‌ها در مورد سایت اتمی دیمونا، مطالعات انجام داده می گوید: "من معتقدم که اسرائیل عمیقا نگران حفظ و توسعه توانمندی‌های هسته ای کنونی خود است. اگر واقعا راکتور دیمونا به پایان کار خود نزدیک شده باشد که من معتقدم نزدیک شده، بسیار لازم و ضروری است که اسرائیلی ها اطمینان خاطر ایجاد کنند که برخی کارکردهای راکتور مذکور را می‌توانند حفظ کنند و حتی بخش هایی از آن را تعمیر و یا جایگزین کنند.

از سویی، داریل کیمبال معتقد است شاید اسرائیل به دنبال تولید "تریتیوم" بیشتر است که بر توان انفجاری کلاهک های اتمی، می افزاید. این مساله خود ضرورت ایجاد تاسیسات اتمی جدید را برای اسرائیل تشدید کرده و در این راستا، ساخت و سازهای فعلی نیز در همین رابطه انجام شده اند.

*نفاق اسرائیل و غرب در مورد پرونده هسته ای ایران

اسرائیل بارها و بارها به طور ضمنی بهانه آورده که برای مقابله با فجایعی نظیر آنچه هولوکاست می خواند(ادعای تقلبی) و همچنین نزاع با اعراب، به سمت تولید بمب اتم رفته است. آن ها در سیاست ها و برنامه هایشان بر این باورند که این مساله که آن ها بمب اتم دارند، به آن ها دربرابر دشمنانشان، برتری قابل توجهی داده است.

در این راستا "شیمون پرز" همان کسی که در دوره ای، برنامه اتمی اسرائیل را رهبری می کرد و سپس نخست وزیر و رئیس جمهور اسرائیل شد می‌گوید: "ما یک گزینه هسته ای برای خود ایجاد کردیم و هدفمان از این مساله نه خلق یک فاجعه اتمی نظیر بمباران اتمی هیروشیما، بلکه دست یافتن به آن چیزی است که در اسلو به آن رسیدیم". اشاره پرز به نخستین بمباران اتمی آمریکا در شهر هیروشیما و همچنین تلاش های ظاهری اسرائیل جهت صلح با فلسطین در جریان توافق اسلو بوده است(پرز مدعی شده اسرائیل، بمب اتم را برای صلح و نه برای جنگ می خواهد).

با این حال، عدم شفافیت اسرائیل در مساله اتمی آن، انتقادها و مخالفت های زیادی را نیز برانگیخته است. در این زمینه به طور خاص، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در موضع گیری به ساخت و سازهای اسرائیل در دیمونا اشاره کرده و از جامعه جهانی خواسته که در این رابطه نیز حساسیت فراوان داشته باشد. وی در این رابطه می گوید: "هرگونه اظهارنگرانی در مورد برنامه اتمی ایران، غیرمنطقی است. باید در این رابطه حتی واضح تر سخن بگویم: ابراز یکچنین نگرانی هایی، منافقانه نیز است".

*چرا ساخت وسازهای اسرائیل در دیمونا، در برهه کنونی افشا شد؟

یکی از نکات مهمی که در افشاگری در زمینه ساخت و سازهای جدید اسرائیل در تاسیسات دیمونا مطرح شده این است که چرا این ساخت و سازها که از دو سال پیش آغاز شده اند، در برهه کنونی هدفِ افشاگری قرار گرفته اند؟ در این راستا، عده ای از ناظران و تحلیلگران این مساله را به حضور "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا در قدرت ربط می دهند و بر این باورند که وی با صدور فرمان این افشاگری، عملا دو هدف اساسی را دنبال می کند: اولا اسرائیل و رهبران آن را تحت فشار قرار دهد و همانگونه که در "سند موقت امنیت ملی آمریکا" ذکر شده، به آن ها این پیام را برساند که واشنگتن به هیچ کشوری حتی متحدان خود در جهان، چک سفید امضا نداده است.

ثانیا، دولت بایدن سعی دارد با برجسته کردن تهدید برنامه هسته ای اسرائیل و تشدید فشارهای افکار عمومی بین المللی علیه آن، عملا راهی را برای خنثی سازی فشارهای گسترده لابی های صهیونیستی در آمریکا(که از قدرت فراوانی نیز برخوردارند)، در رابطه با بازگشت احتمالی آمریکا به توافق برجام، باز کند. در واقع، دولت بایدن به زعم کارشناسان آمریکایی سعی دارد از این طریق، از شدت کارشکنی های اسرائیلی ها در این زمینه بکاهد و راه را جهت پیشبرد دستورکار خود در قبال ایران و کاستن از سطح مخالفت ها با این دستورکار، هموار سازد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دیمونا اسرائیل سایت هسته ای اسرائیل اسرائیل در سایت هسته ای تاسیسات اتمی دیمونا ساخت و سازهای جدید اسرائیل در دیمونا برنامه اتمی بین المللی بمب اتم سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح

رسانه‌ها از تردید‌هایی در مورد استراتژی رژیم صهیونیستی و اثربخشی عملیات نظامی احتمالی در رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

براساس گزارش المیادین، پایگاه اینترنتی «اسرائیل نیوز ۲۴» اعلام کرد که مقامات امنیتی سابق رژیم صهیونیستی نسبت به توانایی ارتش شغالگر برای دستیابی به اهداف خود در هر حمله احتمالی به رفح ابراز تردید کرده اند.

این وب‌سایت اضافه کرد که گفتگو‌هایی که در محافل رسانه‌ای و اطلاعاتی صورت می‌گیرد منعکس کننده عمق چالش‌های پیش روی سران رژیم صهیونیستی در برخورد با جنبش حماس است.

در همین راستا، این وب‌سایت به نقل از یوسی کوهن، رئیس سابق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد، اعلام کرد که اظهارات رسمی این رژیم در مورد قصد ورود به رفح ممکن است اغراق‌آمیز باشد.

کوهن تاکید کرد که بیانیه‌های ایده آل همیشه واقعیت عملیاتی یا استراتژیک را منعکس نمی‌کند. او توانایی رژیم صهیونیستی برای حذف کامل حماس در غزه را رد و اعلام کرد نابودی کامل این جنبش غیرواقعی است. 

از سویی دیگر آمنون آبراموویچ، خبرنگار امور سیاسی کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، به فقدان جایگزین سازمان یافته برای حماس در پنج ماه و نیم گذشته اشاره کرد که مشکلات اسرائیل در برچیدن ساختار سازمانی حماس را تأیید می‌کند.

اسرائیل زیو، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی نیز مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی در رفح اعلام کرد. زیو در یک مصاحبه رادیویی گفت که حمله به رفح یک تله استراتژیک است که توسط حماس آماده شده است که می‌تواند به فاجعه‌ای منجر شود که مسئولیت آن بر عهده طرف صهیونیستی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه رفح علاوه بر حساسیت مصر و آمریکا نسبت به آن، مکان بسیار دشوار و شلوغی برای نبرد است گفت که این عملیات از هر کاری که ارتش در شمال نوار غزه انجام داد خطر بیشتری دارد.

این در حالی است که تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح افزایش یافته است. طبق گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، این شهر دارای تراکم جمعیتی حدود ۱.۱ میلیون نفر است که در مساحتی به وسعت ۶۳.۱ کیلومتر مربع زندگی می‌کنند.

با این حال، تردید‌های اعلام شده از سوی مقامات امنیتی سابق، عمق بحران استراتژیک رژیم صهیونیستی را در برخورد با نوار غزه و جنبش حماس، در زمانی که چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان تشدید می‌کند، آشکار می‌کند.

علاوه بر این، سایت «اسرائیل نیوز ۲۴» از مذاکرات جاری میان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی خبر داد و گفت: هنوز شاهد تحولات هستیم.زیرا پیشنهادات جدیدی برای از سرگیری مذاکرات تبادل اسرا در حال بررسی است که شامل بازگشت اسرای اسرائیلی در ازای بازگشت مردم غزه به شمال و مواردی از این دست است.

این وب‌سایت افزود: این اقدامات در زمانی صورت می‌گیرد که روابط بین آمریکا و اسرائیل شاهد تنش است که موقعیت حماس را در مذاکرات تقویت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • فوت مرموز دختری بعد از مهمانی رفتن با نامزدش
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • آیین کلنگ زنی احداث ۱۳۴ واحد نهضت ملی مسکن در شهر گهرو برگزار شد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • آرسنال با فتح دربی شمال لندن یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد
  • تردید مقامات امنیتی صهیونیست در اثربخشی حمله به رفح
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!