Web Analytics Made Easy - Statcounter

با روی کار آمدن بایدن در آمریکا و از سر گیری مذاکرات برجامی بین ایران و آمریکا، حالا خبرهایی مبنی بر احتمال بازگشت هر دو کشور به برجام و لغو تحریم ها علیه ایران منتشر شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، زمزمه های لغو تحریم های ایران دوباره شرکت های خارجی را بر آن داشته است تا به محض لغو تحریم ها به بازار ایران باز گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین چند هفته پیش بود که زمزمه های بازگشت رنو به بازار ایران مطرح شد. حالا هم صحبت هایی پیرامون بازگشت دو شرکت ساخت لوازم خانگی ال جی و سامسونگ مطرح شده است.

البته اشاره به این نکته ضروری است که اخیرا معاون دادستان کل کشور طی مصاحبه ای اظهار داشت: امروز در حوزه قضایی اجازه نمی دهیم که دوباره برای شرکت های خارجی فرش قرمز پهن کنیم. قوه قضاییه نه در حوزه لوازم خانگی و نه هیچ محصولی که مشابه داخلی دارد، اجازه واردات نمی‌دهد.

هر چند که در حوزه گفتار هم اکنون اعلام می شود که اجازه حضور این شرکت ها در بازار ایران داده نمی شود اما باید به هر حال به این پرسش نیز پاسخ داد که آیا هم اکنون نیازی به حضور این دو شرکت ساخت لوازم خانگی در ایران هست؟ چگونه می توان از حضور این دو شرکت در ایران بهره برد که به شرکت های مشابه داخلی لطمه ای وارد نشود؟ وضعیت بازار لوازم خانگی چگونه است و آیا احتمال کاهش قیمت در آینده وجود دارد؟

این پرسش ها در گفتگوی خبرنگار تابناک اقتصادی با حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی پاسخ داده شده است که در ادامه می آید. اما قبل از آن باید بدانیم که این دو شرکت تا قبل از خروج خود از ایران، چند درصد سهم بازار لوازم خانگی را بر عهده داشتند و با خروج آن ها از بازار ایران چه برندهایی جایگزین آن ها شدند؟

سهم ال جی و سامسونگ از بازار ایران تا قبل از تحریم ها چقدر بود؟

تا قبل از آغاز تحریم ها آمارها نشان می داد که ارزش بازار لوازم خانگی کشور حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان 23 هزار میلیارد تومان در دست 10 برند خارجی و تنها 7 هزار میلیارد تومان آن در دست 600 کارخانه داخلی بود. بنابراین 75 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار 10 برند خارجی و تنها 25 درصد در اختیار 600 کارخانه داخلی بود. طبق آمار موجود، سهم سامسونگ و ال جی از 75 درصد بازار لوازم خانگی که در اختیار برندهای خارجی بوده است، 50 درصد بوده است. 

با خروج سامسونگ و ال جی چه برندهایی جایگزین این دو شرکت شدند؟

با خروج دو برند سامسونگ و ال جی خبرها حکایت از آن داشت که دو برند سام و جی پلاس جایگزین آن ها شدند.

جی پلاس یکی از زیرمجموعه های گلدیران بود که پیش از این کار مونتاژ قطعات برند ال جی را برعهده داشت. فعالیت این شرکت بیشتر در حوزه تولید تلویزیون است و تلویزیون های این برند در اواخر سال 1397 روانه بازار شدند. تلویزیون های جی پلاس در سیرجان تولید می شوند.

اما برند سام که یکی از زیرمجموعه های شرکت سام سرویس می باشد، کار خود را از سال 1392 آغاز کرد بیش از 100 نوع محصول را تولید می کند، بنابراین محصولات تولیدی آن تنوع بیشتری نسبت به جی پلاس دارند. هم اکنون این شرکت محصولاتی مانند ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر، اجاق گاز، کولر گازی، پنکه، اتوبخار، بخارشوی، شوفاژ برقی، جارو شارژی، زودپز و پلوپز دیجیتال، سرخ کن، آبسردکن، چای ساز، کتری برقی، قهوه ساز و ... تولید می کند.

آیا نیازی به بازگشت این دو شرکت به بازار ایران هست؟ نحوه همکاری با این دو شرکت باید چگونه باشد؟

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در ابتدا امیدواریم که مذاکرات و برجام به نتیجه برسد و منفعت آن به کشور برسد اما ضرر آن عاید کشور نشود.

وی افزود: ضرر این است که مسئولین هوشیار باشند که دلارهای نفتی را خرج واردات کالاهای مصرفی و کالاهای بادوام مصرفی نکنند. این دلارهای نفتی را در صندوق ذخیره ارزی قرار دهند و با آنها مواد اولیه و ماشین آلات وارد کشور کنیم. حتی واردات مواد اولیه نیز باید تا یک تاریخ مشخصی صورت گیرد و برنامه ریزی برای تولید این مواد اولیه در داخل کشور داشته باشیم.

غزنوی ادامه داد: اگر این اتفاقات رخ دهد و حواس مسئولین به مرزهای اقتصادی کشور هم باشد که این مذاکرات خوب است اما اگر با به سرانجام رسیدن این مذاکرت درب های اقتصادی کشور باز شود و از مرزهای اقتصادی حفاظت و حراست نشود این مذاکرات خوب نخواهد بود.

وی درباره بازگشت دو شرکت ال جی و سامسونگ به بازار ایران نیز گفت: مقداری بازار لوازم خانگی با کمبود مواجه بود که ما توانستیم با همان میزان تولید، نیاز بازار را تامین کنیم. بنابراین دلیلی وجود ندارد که ما بخواهیم کالای خارجی وارد کنیم. پرسش من این است که آیا کره ای ها اجازه وارد شدن کالای ایرانی به بازارهای خود را می دهند؟ قطعا پاسخ منفی است. بنابراین دلیلی وجود ندارد حالا هم که ما نیاز بازار را تامین کردیم اجازه داده شود که این شرکت های کره ای کالای خود را به بازار ایران وارد کنند. غزنوی افزود: ولی به نظر من می توان به آن ها اجازه داد تا واحدهای R&D و قطعه سازی در ایران تاسیس کنند. همچنین این شرکت ها می توانند در کالاهایی مانند تلفن همراه سرمایه گذاری کنند.

شرایط بازار لوازم خانگی چگونه است؟ آیا می توان انتظار ارزان شدن لوازم خانگی را داشت؟

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش ها نیز گفت: بازار که هم اکنون بسته است اما وزارت صمت اعلام کرد که ما به میزان نیاز بازار تولید انجام داده ایم. وی درباره کاهش قیمت لوازم خانگی نیز گفت: چه دلیلی وجود دارد که هم اکنون قیمت ها کاهش پیدا کند؟ وقتی اتفاق خاصی نیفتاده است و قیمت مواد اولیه رو به افزایش است دلیلی وجود ندارد که قیمت لوازم خانگی کاهش یابد. البته ما بسیار خواهان این هستیم که قیمت ها کاهش یابد و مردم در رفاه باشند اما متاسفانه قیمت مواد اولیه رو به افزایش است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان حسام الدین آشنا فایل صوتی جواد ظریف دعای روز شانزدهم رمضان روز ملی خلیج فارس بازار لوازم خانگی تولیدکنندگان تحریم ماه رمضان حسام الدین آشنا فایل صوتی جواد ظریف دعای روز شانزدهم رمضان روز ملی خلیج فارس بازار لوازم خانگی سامسونگ و ال جی لوازم خانگی بازار ایران دو شرکت وجود ندارد دلیلی وجود مواد اولیه هم اکنون تحریم ها جی پلاس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۹۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری

فضل‌الله رحمتی  با اشاره به وجود ۳۰ محصول صادرات محور اظهارداشت: خوراک آبزیان، شیرخشک، اسکیم (پودر پایه شیر خشک نوزاد)، پودر بستنی، چربی‌های گیاهی، کاشی، سرامیک، لوله موکت، کفپوش از نمد، سیمان، کیلنکر، سنگ ساختمانی، چینی بهداشتی، ورق گالوانیزه، کابل شبکه، سیلندر گاز، محصولات فولادی و ادوات کشاورزی از جمله محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

وی یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری را نبود خط ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به فاصله جغرافیایی این استان با مرز‌های کشور و بالابودن هزینه حمل و نقل، امید می‌رود با همت مسوولان این زیرساخت مهم و اساسی در بخش اقتصادی در استان فراهم شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از مشکلات این استان را فعال نبودن منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد و گفت: فعالیت منطقه ویژه اقتصادی کمک مهمی به صادرات محصولات استان می‌کند.

رحمتی در خصوص اهمیت حضور در نمایشگاه‌های مختلف اظهار داشت: سال گذشته چهارمحال و بختیاری با هدف شناخت مقاصد صادراتی، معرفی گروه‌های کالایی، تنوع بخشی به بازار‌های صادراتی در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو حضور یافت و نتیجه این حضور جهش صادراتی در استان بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور این استان در ششمین نمایشگاه "ایران اکسپو" گفت: تلاش می‌شود در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو که با حضور ۲ هزار شرکت تجاری برگزاری می‌شود مشتریان و هدف‌های جدید صادراتی برای محصولات این استان شناسایی شود.

رحمتی با اشاره به حضور ۴۱ شرکت تولیدی در چهارمحال و بختیاری تولید کننده محصولات صادراتی و موفق به گرفتن استاندارد‌های جهانی در ۶ گروه کالایی شده‌اند، افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده میز توانمندی‌های صادراتی را در غرفه زنجیره ارزش استان در اختیار گرفته شده که بتوانیم از این طریق توانمندی صادراتی استان را به بازرگانان و شرکت‌کنندگان حاضر در این نمایشگاه از ۸۰ کشور دنیا ارائه شود.

وی ادامه داد: ۶ واحد و شرکت تولیدی برای حضور در نمایشگاه "ایران اکسپو" به صورت مستقیم دارای غرفه‌های مجزا هستند.

رحمتی یادآور شد: افزون بر این ۲۰ محصولی که امکان افزایش تولید در صورت وجود بازار صادراتی دارند انتخاب شده که در غرفه ارائه توانمندی‌های صادراتی به صورت مستقیم با ۲ هزار نفری که از ۸۰ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور دارند وارد مذاکره می‌شویم.

بیشتر بخوانید

رفع موانع تولید ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری

وی تاکید کرد: حضور در نمایشگاه ایران اکسپو موجب معرفی محصولات استان، ایجاد مشتری‌های جدید، افزایش مقاصد صادراتی و تنوع بخشی به گروه‌های کالایی می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو در ۲ بخش حاکمیتی و خصوصی برگزار می‌شود، گفت: در بخش حاکمیتی در غرفه ۴۱ همه استان‌ها دارای غرفه هستند و هر غرفه دارای سه بخش شامل زنجیره‌های ارزش استان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های صادراتی است که اداره کل صمت استان مسئولیت جایگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برعهده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • قیمت گوشی امروز 8 اردیبهشت 1403
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟