Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، نخستین نشست از سلسله وبینارهای هنر قاجار با عنوان «ظرفیت‌های مطالعاتی کمتر دیده شده هنر قاجار» به همت گروه نقاشی دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی باحضور کیانوش معتقدی پژوهشگر هنرهای ایرانی اسلامی و محمد معین‌الدینی مدیر گروه رشته نقاشی دانشکده هنر،  به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد معین‌الدینی در این نشست به طرح موضوع و بیان مقدمه‌ای از این بحث پرداخت و گفت: ما همیشه به اسناد و پیش‌نوشته‌ها از گذشته توجه می‌کنیم، امّا سؤال مهم این است که در حال حاضر به چه مؤلفه‌هایی در هنر قاجار باید اهمیت لازم داده شود؟ سپس با طرح این پرسش ادامه سخنرانی را به کیانوش معتقدی محوّل کرد.

معتقدی موضوع هنر قاجار را از موضوعات مهم مطالعاتی دانست که در دو دهه اخیر بیشتر به آن توجه شده است و افزود: شاید هنر قاجار برخلاف رویدادهای تلخ دوران خود، چیزی متفاوت از آن باشد و حتی دستاوردهایی در داخل و خارج داشته است که در جلسات بعد به سراغ بررسی منابع دیگری خواهیم رفت.

پژوهشگر هنرهای ایرانی اسلامی اظهار داشت: به جهت نزدیکی دوره قاجار با دوره حاضر، آثار زیادی از آن عصر به جامانده و حفظ شده که موقعیت بررسی و مطالعه دقیق‌تر را برای ما فراهم آورده است.

وی مطالعه‌ هنر قاجار را به دو دوره‌ قاجار اوّل و قاجار دوّم تقسیم کرد و گفت: دوره‌ اول مربوط به حکومت فتحعلی‌شاه و محمّدشاه است و دوره‌ دوّم مربوط به ورود ناصرالدین‌شاه قاجار و دوره ناصری می‌شود.

معتقدی اذعان کرد: به دلیل شرایطی که در دوران حکومت آقامحمّدخان قاجار وجود داشت و جاه‌طلبی او و وقوع جنگ‌ها عملاً  فرصت حکومت‌داری به شیوه مناسب وجود نداشت و همچنین هنر هم در این دوران مجالی برای بروز و ارتقاء نداشت. امّا در دوره پادشاهی فتحعلی‌شاه نقش برجسته‌های ساسانی مورد توجه واقع شد و او همچنین حامی تفکر شیعه بود و به ساخت اماکن مذهبی مربوط به دوره ساسانی پرداخت. در این مرحله بود که زاویه دید و خوانش هنر سمت و سویی دیگر یافت.

وی اضافه کرد: ورود سبک باستانی به عرصه هنر ایران را از طراحی و ساخت تخت مرمر، تخت شاهی طاووس و نادری درمی‌یابیم که در سال ۱۲۱۶ اتفاق تازه‌ای در قاجار رقم زد. بر روی این تخت‌ها، نقوشی از طرح حیوانات و عناصر تزئینی وجود داشت که نشان‌دهنده نظام جدید در هنر ایرانی است. در این زمان است که نقش ‌برجسته و مجسمه‌سازی آغاز می‌شود.

معین‌الدینی مدیر گروه رشته نقاشی دانشکده هنر در این نشست خاطر نشان کرد: به گفته‌ برخی کارشناسان، اصالت ویژه‌ای در هنر قاجار وجود ندارد و عامه‌پسند بودن هنر قاجار باعث شد هنرهایی که در دربارهای دیگر وجود داشت، تفاوت‌هایی مدنظر قرار گیرد.

معتقدی در این باره گفت: در دوره قاجار، هنر بنابر حامی و کارکرد خود مسبب ظهور و بروز ژانر هنر عامیانه در میان هنر سلطنتی شد. هنر قاجار نگاهی به تاریخ و فرهنگ دارد که به پیشرفت هنر کمک می‌کند. همچنین فتحعلی‌شاه به اهمیت تصویر پی می‌برد و نگاهی به سنت دارد امّا در آن باقی نمی‌ماند.

وی افزود: فرنگی‌سازی یا گرایش به غرب در هنر قاجار متفاوت با هنر صفوی است. در اینجا نکته مهم آن است که دوره محمدشاه همانند کلیدی است برای رهنمون شدن به دنیای هنر ناصری. این دگرگونی را در تغییرات پوشش و لباس، تاج پادشاه و تخت او می‌توان یافت.

معتقدی، جایگزینی صندلی به جای تخت پادشاهی را از نشانه‌های تغییر در ساختار و نظام دربار قاجار دانست و گفت: در هر صورت هنر و هنرمند کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و این مسیر اگر چه کند امّا شکوهمند است.

او همچنین به ذوق و استعداد هنری ناصرالدین‌شاه اشاره داشت و بیان کرد: ناصرالدین‌شاه در تبریز استاد نقاشی ایتالیایی داشته است و همین امر باعث افزایش مهارت و شوق هنری و در نهایت تحول در دوره قاجار است.

معتقدی تکنیک حجاری و میناکاری در هنر قاجار را یادآور شد و افزود: این تکنیک‌ها به نظام هنر ایرانی وارد شد و آن را غنی‌تر کرد. وی به کتاب خاطرات‌ ناصرالدین‌شاه اشاره کرد و از علاقه او به هنر و ایجاد تحول در هنر قاجار صحبت کرد.

وی به ارائه توضیحاتی از هنر عامه‌پسند پرداخت و گفت: هنر عامه‌پسندی که مذهب به آن اضافه شود، همان هنر سلطنتی است و در واقع شمایل مذهبی در دیوارنگاره ها هم دخیل می‌شود و اسطوره‌های ایرانی در طراحی آن مبادرت ورزیده‌اند.

معتقدی همچنین در مورد میرعماد به عنوان مهمترین مرجع نستعلیق ایران اشاره کرده و افزود: فتحعلی شاه از همان آغاز به خوشنویسان سفارش کپی کردن خط های میر عماد را می دهد.

وی با بیان اینکه هنر قاجار این شانس را به ما داد تا برای اولین بار سبک شناسی کنیم، اضافه کرد: نقاشی دیواری یا شمایل نگاری مذهبی در دوره قاجار شکل می گیرد و این ژانر هنری به قدری قوی می شود که  در پایان این دوره جای همه هنرها را می‌گیرد.

در ادامه معتقدی در مورد مجسمه‌سازی در دوره قاجار توضیح داد و عنوان کرد: مجسمه‌سازی به گفتمان تازه‌ای در هنر قاجار تبدیل شد. ایجاد نقش برجسته و اولین سنگ قبر برجسته شروعی است برای مواجه شدن با حجم. و ساخت اولین مجسمه سوار بر اسب ناصر الدین شاه جریانی جدید در ایران است.

وی اذعان کرد: بدون شک ورود عکس، تاریخ هنر تصویری را به ۲ قسمتِ هنر نقاشی ایران، قبل و بعد از عکاسی تقسیم و در واقع نظام تصویر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به قدری مهم و معتبر می‌شود که تمامی هنرهای ایرانی از جمله کاشی‌کاری و نقاشی و ... مجبور می‌شوند با عکس جلو روند و آنچه عکاسی را بیش از همه تحت تاثیر قرار می‌دهد، نقاشی ایرانی است.

معتقدی ادامه داد: به ظرفیت نقاشی ایرانی در دوره قاجار آن طور که باید پرداخته نشده و ما در نهایت با دو اسم کمال‌الملک و صنیع‌الملک مواجه و آشنا هستیم در صورتی که نقاشان بزرگ دیگری بین این دو فرد وارد این عرصه شده بودند که ظرفیت‌های زیادی را وارد نقاشی کردند که اگر بیشتر از کمال‌الملک نباشد کمتر نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کسانی که هنر اصلی قاجار را دنبال می‌کردند، به دنبال هنر غرب رفتند و آن آرمان‌گرایی که در دوران فتحعلی شاه بود را در دوران ناصرالدین شاه نمی‌بینیم.

برچسب‌ها تبریز شیعه دوره قاجار دانشگاه سوره ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز شیعه دوره قاجار تبریز شیعه دوره قاجار دانشگاه سوره ایران اخبار کنکور ناصرالدین شاه دوره قاجار دانشگاه سوره هنر قاجار فتحعلی شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۹۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد.

در توضیح این اعلان آمده است: شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. 

زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

 تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. 

چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منیژه ، زنی که آفتاب تن برهنه اش را ندیده است / از محو شبانه نقاشی شاهنامه تا توسل به فردوسی برای حجاب!
  • عکسی نایاب از شیوه حمل و نقل جنازه مردم در دوره قاجار
  • تصویری نایاب از شیوه حمل جنازه در دوره قاجار + عکس
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب برای بررسی خسارت حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب جهت بررسی خسارات حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • اختلاف‌نظر درباره تصادف‌های پرماجرای تهران | نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامه‌نگار معروف؟
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی