Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری لرستان با بیان اینکه از نظر زمین شناسی تفاوت‌های زیادی بین بخش‌های جنوب و جنوب غربی استان با سایر مناطق آن وجود دارد گفت: شیب متوسط زمین در بیش از ۶۰ درصد وسعت استان بالای ۱۲ درصد است.

شیرزاد نجفی افزود: با بررسی‌های انجام شده توسط این اداره کل، عوامل طبیعی و انسانی و فعالیت‌های عمرانی در اراضی ناهموار زراعی باعث شده نرخ فرسایش خاک و تولید رسوب در استان به مراتب از متوسط کشوری بالاتر باشد و همین عوامل موجب شده با اولین بارندگی ها، شاهد جاری شدن سیل در استان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  با اشاره به شرایط اقلیمی، توپوگرافی، کوهستانی، شیب بالا و آب و هوای لرستان که از سیل مصون نمی‌باشد. تنها راه مقابله با فرسایش و جلوگیری از انتقال خاک به عنوان رسوب، را آبخیزداری دانست و تاکید کرد: اتفاقا در این بخش، استان لرستان یکی از پیشگامان اجرای عملیات آبخیزداری در کشور عزیزمان ایران می‌باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گفت: یکی از اقدامات موثر برای کاهش خسارات سیل، حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع، اقدامات پیشگیرانه با هزینه‌ای کمتر از ۱۰ درصد هزینه‌های سیل می‌باشد که با اجرای پروژه‌های آبخیزداری خسارات را به حداقل رسانده و ایمن‌سازی لازم صورت می‌گیرد.

نجفی در ادامه به اعتبارات سنواتی آبخیزداری که از دو محل اعتبارات ملی و استانی تامین می‌گردد پرداخت و گفت: میزان اعتبارات مصوب آبخیزداری طی دهه‌های اخیر به طور متوسط سالانه ۱۰ میلیارد تومان بوده است، ولی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هر ساله ۵۰ درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته به همین منظور روند اجرای کار‌های آبخیزداری در سطح استان کُند و گاهی نیز معطل مانده است.

او گفت: طی سال‌های ۹۹ تا ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای عملیات آبخیزداری بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص و در بیش از ۷۰ حوزه آبخیز به مساحت بیش از ۶۲۰ هزار هکتار، با هدف کنترل سیل و کاهش رسوب، عملیات آبخیزداری صورت گرفته است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان تاکید کرد: بر همین اساس در این مناطق به طور متوسط ۱۹۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب استحصال شده است که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل می‌باشد.

نجفی اظهار کرد: همچنین در زمینه کنترل فرسایش توده‌ای در مراتع و جنگل‌های استان با تخصیص ۶ میلیارد تومان اعتبار در دو حوزه آبخیز سراب بیشه دورود و قلعه گل خرم آباد بیش از ۳۰ هکتار از مناطق دارای فرسایش توده‌ای تثبیت و پایدار سازی شده به طوری که در این مناطق بیش از ۴۰۰ هزار متر مکعب رسوب کنترل و از ورود آن به رودخانه‌های استان جلوگیری به عمل آمده است.

او یاد آور شد: با اجرای عملیات آبخیز داری در یک هکتار، حجم ذخیره سازی آب ۵۳۰ متر مکعب، تولید علوفه به میزان ۱۲۰ کیلوگرم، ۴ متر مکعب کنترل رسوب، کنترل ۳ تا ۹ تُنی فرسایش خاک، کاهش ۱۰ درصدی تخریب در مناطق کوهستانی و ۲۵ درصدی در سایر مناطق، نسبت ۵ تا ۹ برابری سود به هزینه ها، کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب، افزایش ۱ تا ۳ برابری دبی چاه‌ها و قنات‌ها را بهمراه دارد.

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری عملیات آبخیزداری اجرای عملیات آبخیز عملیات آبخیزداری منابع طبیعی آبخیز داری متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بدیعی گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در حوزه آبخیزداری دستگردان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در بند‌های خاکی و سازه‌های سنگی ملاتی وجود دارد.

وی همچنین افزود: در سازه‌های سنگ ملاتی حوزه سد دربید ۳۵۰هزار متر مکعب آبگیری شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری طبس با اشاره به آبگیری ۲۰۰ هزار متر مکعب در حوزه کریت گفت: بند خاکی ملوند نیز ۶۰۰ هزار متر مکعب آبگیری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • اجرای بیش از ۲۰ طرح آبخیزداری در استان اصفهان
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • وزیر جهادکشاورزی؛ بر اقدام فوری مشترک کشورها برای مقابه با تخریب سرزمینی تاکید کرد
  • تاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک