Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سایت فردا در خصوص شائبه‌های ایجاد شده درباره دستکاری شدن جداول بودجه گفت‌وگویی با مجتبی رضا خواه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

- از زمانی که اعلام شد صد نماینده نسبت به عدم شفافیت در جداول بودجه اعتراض کردند یک هفته گذشته و حالا سوال اینجاست که چرا اسامی این نفرات امضاء کننده منتشر نمی شود؟

- اگر ادعای شفافیت مطرح می‌شود اول باید در این خصوص شفاف سازی شود که این اشخاص چه کسانی هستند؟

- سوال بعدی این است که موارد دست کاری چه چیزهایی است و کجا در جداول دست کاری شده؟ این حداقل شفافیتی است که باید صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین مسائل نشان می‌دهد کاری که انجام شده سیاسی کاری بوده است.

- دوست ندارم در این فضای سیاسی و علیه یک سری از همکاران خودم در مجلس صحبت کنم اما چون این مسئله شروع شده تحلیل من این است که برخی آقایان دوست نداشتند قالیباف به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ورود کند و با یک خبر دروغ تلاش کردند ایشان را تخریب کنند.

- آقای قالیباف یکی از افراد توانمند است و کار نادرستی است که بخواهیم ایشان را به این شکل از میدان خارج کنیم.

- من در تیم آقای قالیباف نبودم با پشتوانه ایشان به مجلس نیامدم و هیچ ارتباطی با ایشان نداشته‌ام اما حتما قالیباف را یکی از افراد توانمند برای اداره کشور می‌دانم و این سم مهلکی است که بخواهیم افراد توانمندی مثل ایشان را به خاطر مسائل سیاسی تخریب کنیم.

- قالیباف حتما می تواند به برون رفت کشور از این شرایط موجود کمک کند و کسی حق ندارد به این شکل ایشان را تخریب کند چه بخواهد به انتخابات ورود کند یا نکند. به اعتقاد من نباید گروه های سیاسی در چنین بازی هایی وارد حوزه تخریب شوند.

- یک ادعایی از جانب برخی همکاران مطرح شد که چرا جداول بودجه به تصویب نمایندگان نرسیده است؟ پاسخ این است که رسیدگی به بودجه بسیار زمان بر و وقت گیر است. آنچه در عمل اتفاق افتاد تا 26 اسفند رسیدگی به تبصره ها طول کشید. همیشه این روال بوده که فرصت رسیدگی به جداول در صحن علنی مجلس نبوده است. طبق قانون اساسی هم می‌بایست بودجه تا آخر سال ابلاغ شود.

- روند رای گیری در مجلس اینطور است که یک پیشنهاد مطرح می‌شود‌، یک موافق و یک مخالف صحبت می کنند و  بعد نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق که مجموعا برای هر پیشنهاد حداقل 20 دقیقه زمان لازم است. اگر قرار باشد 7000 پیشنهاد روز 26 اسفند به این شکل بررسی شود چه اتفاقی می‌افتاد؟

- در حین رای گیری توضیح داده شد که جداول تنظیم خواهد شد و تغییراتی انجام می شود آن هم به دلیل فاصله‌ای که بودجه دولت با مبلغ تصویب شده در مجلس داشته و لازم بود این فاصله وارد جداول شود.

- سال های گذشته هم اینطور بوده اما امسال کمیسیون تلفیق این اختیار را تفویض کرده به هیات رئیسه یعنی به جای یک نفر که رئیس کمیسیون تلفیق است به یک جمع شش نفره شامل بر اعضای هیات رئیسه تفویض شده که این جمع هم کار بسیار سنگین و سختی داشتند.

- شبهه‌ای که وارد شد این بود که دوستان می گفتند چرا در خصوص همه جداول بعد از اعمال تغییرات دوباره رای نگرفتید؟ دلیل این بود که بعد از 26 اسفند نمایندگان در حوزه انتخابیه خودشان بودند.

- ممکن است روند اشتباهی در طول 40 سال گذشته وجود داشته باشد که اگر بگوییم می‌شود بودجه را بهتر از این رسیدگی کرد حتما می‌شود اما نمی‌شود تنها شما بعد از 40 سال بیایید و بگویید امسال کار نادرستی اتفاق افتاده و هیات رئیسه مجلس در این دوره مقصر است.

- من با آقای خضریان صحبت کردم و متوجه شدم دوستان یک چیزهایی شنیده‌اند اما نمی‌دانند دقیقا موضوع چیست و بر اساس همان رفتند مصاحبه کردند یا توئیت زدند و موضع گیری هایی داشتند.

- برخی می‌گویند نامه 100 نفر چه بوده  که تعدادی از امضا کنندگان آمدند گفتند اصلا نمی‌دانستیم این موضوع که عنوان شده چیست و در واقع چیز دیگری به آنها گفته شده بود. به طور مثال خود من سوال کردم گفتند بودجه قرارگاه امام حسن خیلی زیاد شده اما به ایشان نشان دادیم که بودجه این قرارگاه همان بوده و اصلا تغییری نکرده به این معنی که اطلاعاتشان هم اشتباه بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قالیباف مجلس بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۰۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ جدول شماره ۱۲ با عنوان «هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری» را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح این جدول اظهار کرد: در زمان تصویب بخش اول بودجه طبق محاسبات ما یک درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی که باید برای مسائل فرهنگی هزینه می‌شد، ۲۸ همت می‌شد منتها دولت در جداول ۳۶ همت را برای توزیع آورده است.

وی اضافه کرد: کمیسیون تلفیق با همکاری کمیسیون فرهنگی اصلاحاتی در این جداول اعمال کرد که از جمله آن اختصاص منابع بیشتری برای آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان بود همچنین تلاش شد که این توزیع عادلانه باشد.

وی افزود: امسال برای اولین‌بار بودجه در مرحله اول به شکلی تصویب شد که کسی نمی‌تواند بودجه حوزه فرهنگ را پرداخت نکند.

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد نیز اظهار کرد: برای اولین‌بار ما توانستیم در دولت توافقات خوبی را درباره این جدول داشته باشیم که در مجلس شورای اسلامی نیز بر این موضوع همت شد و کار مهمی صورت گرفت. انتظار می‌رود شاهد تحولاتی باشیم.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جدول شماره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «تعرفه‌های درآمد‌های موضوع جدول شماره ۵»، با تصویب این جدول موافقت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • شفاف سازی بودجه محقق شد؟
  • قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • اتفاق عجیب در صحن علنی مجلس /نمایندگان به جداول بودجه دسترسی ندارند!
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به پایان رسید
  • موافقت مجلس با جدول مربوط به هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی
  • دومین جلسه مجلس برای بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ آغاز شد