Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از سرقت فایل صوتی منتصب به محمدجواد ظریف از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، حسام الدین آشنا از ریاست این مرکز استعفا داد. علی ربیعی یا همان "برادرعباد" نیز به عنوان رئیس جدید مرکز بررسی‌ها انتخابات شد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، هفته‌ای که گذشت صرف نظر از اتفاقاتی که در سیاست خارجی کشور رخ داد، موضوعی مهم دولت تدبیر و امید را درگیر خود کرد و حواشی زیادی نیز پیرامون آن بوجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرقت یک فایل صوتی محرمانه و انتشار آن توسط شبکه سعودی- بریتانیایی " ایران اینترنشنال".

خرابکاری بی‌سابقه در دولت تدبیر و امید

فایل صوتی انتشاریافته مربوط به مصاحبه ظریف با سعید لیلاز می‌شد. این فایل با نام "تاریخ شفاهی ایران" و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ضبط می‌شد. سعید لیلاز که از جمله چهره‌های اما و اگر دار جمهوری اسلامی در چند سال اخیر بوده، مسئولیت این مصاحبه را بر عهده داشته است و درباره سیاست خارجی دولت حسن روحانی چند ساعتی با وزیر امورخارجه به اختلاط پرداخته است. در طول مصاحبه نیز ظریف بارها تاکید می‌کند که تمامی حرف‌های او نباید پخش شود و تکه‌هایی که خودش شخصاً بارها اشاره می‌کند باید حذف شود.

فایلی که توسط شبکه اینترنشنال پخش شد حدود سه ساعت بود اما سعید خطیب‌زاده بعداً در سخنان خود پیرامون حواشی این موضوع گفته بود که تایم اصلی مصاحبه حدود هفت ساعت بوده اما معاندین تنها قسمت دلخواه را پخش کرده‌اند.
مصاحبه ظریف در دو بخش جلب توجه می‌کرد. یکی موضوعات بحث و نظرات ظریف پیرامون سیاست خارجی کشور و دیگری چگونگی سرقت و انتشار این فایل.
اظهار نظرات و روایات عجیب ظریف درباره دیپلماسی و واژه مهم دیگری به نام "میدان" از جمله نکات قابل توجه مصاحبه او با سعید لیلاز بود‌.

ظریف درباره سیاست خارجی دولت چه نظری داشت؟

اگر خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم، محمدجواد ظریف در این مصاحبه سعی کرده تا به جای پشیمانی از اعتماد خود به آمریکایی‌ها و راه انداختن برجام، دیپلماسی فدای میدان شده را دلیل تحریم‌ها و به سرانجام نرسیدن برجام معرفی کند. در این بین هم انتقادهایی جدی به مردان میدان جنگ و در صدر آن حاج قاسم سلیمانی وارد می‌کند که سبب خشم اکثر مردم و مسئولین نیز می‌شود.


نکته حائز اهمیت دیگر در چگونگی سرقت و انتشار این فایل آن هم توسط شبکه‌ای معاند بود که درنهایت دستور مستقیم رئیس‌جمهور برای پیدا کردن عوامل این سرقت را در پیش داشت. اقای روحانی در جلسه‌ای که با هیئت دولت خود داشت بیان کرد که: وزارت اطلاعات مسئول پیگیری سرقت فایل صوتی است و باید قاطعانه با آن برخورد شود.
محمد جواد ظریف که در زمان انتشار این فایل و پخش آن در ایران حضور نداشت پس از گذشت چند روز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: من معتقدم کار برای تاریخ نکنید چون خطاب به تاریخ می‌گویم. خیلی نگران تاریخ نباشید نگران خدا و مردم باشید. وزیر امور خارجه کشور در ادامه اظهارنظرات مجازی خود بیان کرد: در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام".

آشنا خیلی بی سروصدا استعفا می‌دهد

اینکه چرا انتشار این فایل درست در روزهای منتهی به انتخابات انجام شده و تا چه اندازه به مذاکرات وین ارتباط دارد باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؛ البته شایعاتی نیز در مورد انتشار این فایل توسط حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور منتشر شد که راه افتادن هشتگ "پایان ظریف" یا "خداحافظی با سیاست" توسط برخی از مخالفان دولت و نظام که بخشی از اهداف منتشر کنندگان صدای این مصاحبه محرمانه را نشان می‌دهد، باعث منتفی شدن این شایعه شد؛ البته خود آشنا نیز در واکنش به این شایعات در صفحه توئیتر خود با انتشار آیه "اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده"، نوشت که "انشاالله این سو نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد."
حسام‌الدین آشنا به‌عنوان یکی از مقصرین اصلی انتشار این فایل به صورت عمدی یا غیرعمدی شناخته می‌شود. چرا که این اتفاق در زمان ریاست او بر مرکز بررسی‌های استراتژیک رخ داده و این مصاحبه نیز توسط همین مرکز انجام شده است.


در ادامه پس‌لرزه‌های درز فایل صوتی وزیر خارجه ایران، یک عضو هیئت رئیسه مجلس روز چهارشنبه از آغاز طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری خبر داده و رئیس این مرکز و مشاور رئیس را مسئول این رخداد دانست.
حسینعلی حاجی دلیگانی در این باره گفته است: انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف که به گفته او قرار نبود منتشر شود نشان از عمق نفوذ در مراکز حساس دولت دارد و حسام‌الدین آشنا به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری باید پاسخگوی درز کردن این اطلاعات باشد.
پس از جنجال‌هایی که بر سر سرقت فایل صوتی شکل گرفت در نهایت حسام‌الدین آشنا از سمت خود استعفا داد و علی ربیعی سریعاً از سوی حسن روحانی جایگزین وی شد.
البته که چندماه بیشتر تا پایان دولت روحانی باقی نمانده، اما این که رئیس‌جمهور، علی ربیعی که وزیر برکنار شده او بوده را به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری می‌گذارد، جای بحث دارد.

افراد امنیتی در منصب ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک

نکته حائز اهمیت در انتصابات روحانی برای مرکز بررسی‌های استراتژیک، انتخاب افراد امنیتی است. حسام‌الدین آشنا که معاونت وزیر اطلاعات را قبلاً در کارنامه خود داشته است و همچنین علی ربیعی که معاونت حقوقی و پارلمانی محمد ری شهری در وزارت اطلاعات را عهده دار بوده. اما گویا انتصاب افراد امنیتی خیلی برای روحانی سودی نداشته چرا که یکی از بزرگترین رسوایی‌های امنیتی دولت‌های جمهوی  اسلامی  در دولت فعلی آقای روحانی و زمانی که آشنا ریاست مرکز بررسی‌ها را برعهده داشته، بوجود آمده است.
اما کار تنها با استعفای آشنا تمام نمی‌شود. در تازه‌ترین خبر یک منبع مطلع در قوه قضائیه خبر داد که ۲۰ نفر از افراد مشکوک در انتشار فایل صوتی ظریف ممنوع الخروج شده‌اند و خبرها حاکی از آن است که سعید لیلاز و حسام‌الدین آشنا نیز از افراد حاضر در این لیست هستند.
اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا حسام‌الدین آشنا قربانی سیاست‌های اصلاح‌طلبان در نزدیکی انتخابات شده است؟ و یا اینکه آیا با ادامه روند جست‌وجو‌های وزارت اطلاعات این کناف سردرگم به آشنا می‌رسد و درنهایت او بازداشت می‌شود؟
البته این از معدود دفعاتی است که آشنا موضع گیری جنجال برانگیزی نگرفته و با ارامش تمام از سمت خود استعفا داده است. حال باید منتظرماند تا در نهایت مشخص شود چه کسی این خرابکاری را از سمت دولت انجام داده است.

 

با آمدن پای دستگاه قضایی و اطلاعاتی به موضوع انتشار فایل صوتی ظریف باید دید که تیم مصاحبه کننده و شخص آشنا بازداشت می‌شوند یا خیر؟

 

آشنا بعد از استعفا از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در یک رشته توییت، درباره درز کردن فایل صوتی گفتگوی محرمانه وزیر امور خارجه و پیامدهای آن توضیح داد:

مرکز بررسی‌های استراتژیک علاوه بر آن‌که ارائه خدمات مشاوره‌ای، تحلیلی، نظارتی و آگاهی رسانی تخصصی در حوزه‌های راهبردی را در دستور کار خود داشته،مسئولیت مستندسازی دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم را نیز بر عهده گرفته ‌است و تا کنون چهار جلد از این مجموعه را آماده انتشار نموده‌است.

 

برنامه‌ی «کارنامه/آن سوی دولت» مطابق ضمیمه قرارداد با هدف ثبت تلاش‌ها، دستاوردها و تجارب وزرا و معاونین رئیس جمهور از طریق گفتگوی صریح، دقیق و نظام‌مند طراحی و اجرا شده‌است.

 

برخی راه‌زنان حرفه‌ای با شبیخونی سیاسی ، تلاش دارند تا ضرورت این اقدام تاریخی زیر سوال برود و با سرقت و انتشار نابهنگام فایلی صوتی، موجب شده‌اند تا یک برنامه‌سازی آموزنده، روشمند و غیر محرمانه، مورد سوء استفاده سیاسی و رسانه ای قرار گیرد و در قامت یک معضل سیاسی و امنیتی جلوه‌کند.

امیدوارم مسئولان ذی‌ربط به جای دراز کردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند؛ تا مشخص شود رئیس جمهور برای کاوش دقیق، شفاف و بدون ملاحظه در باره چگونگی دست‌اندازی به این میراث ملی هیچ خط قرمزی ندارد؛ خوش بود گر محک تجربه آید به میان - تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حسن روحانی دولت تدبیر و امید ظریف حسام الدین آشنا مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری انتشار فایل صوتی انتشار این فایل حسام الدین آشنا مرکز بررسی ها سیاست خارجی رئیس جمهور سعید لیلاز علی ربیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ خاموش مرد ۵۲ ساله در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، جانشین فرمانده انتظامی کلانشهر مشهد گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر گازگرفتگی فردی در بلوار رسالت مشهد، بلافاصله ماموران انتظامی به همراه نیرو‌های امدادی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.   سرهنگ محمد چراغ افزود: با حضور ماموران کلانتری مهرگان در محل و بررسی‌های اولیه، مشخص شد مردی ۵۲ ساله که به تنهایی در خانه زندگی می‌کرده، به علت نشت گاز منواکسید کربن دچار مسمومیت شده و جان خود را از دست داده است.   وی با اشاره به انتقال جسد به پزشکی قانونی از شهروندان خواست در استفاده از سیستم‌های گرمایشی، اصول ایمنی را مورد توجه قرار دهند تا شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

دیگر خبرها

  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • با خانواده توماج صالحی آشنا شوید+عکس‌وفیلم
  • پزشک بیرانوند مصاحبه‌اش را تکذیب کرد؛ زمان بازی با تست عملکردی در زمین مشخص می شود!
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • مرگ خاموش مرد ۵۲ ساله در مشهد
  • اعلام نتایج بررسی اولیه پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • تظاهرات صهیونیست‌ها برای برکناری نتانیاهو + فیلم
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد