Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-05@21:52:17 GMT

بهترین دولت سایه از نگاه سعید جلیلی

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۲۱۷۰

بهترین دولت سایه از نگاه سعید جلیلی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از فعالان تولیدی، صنفی و صنعتی با بیان اینکه منطق تشکیل دولت سایه در سال ۹۲، کمک به دولت مستقر برای تایید، تصحیح یا تکمیل روند اجرایی کشور بوده است، این گفتمان را یکی از ضرورت‌های فرهنگ سیاسی کشور برای حل مشکلات برشمرد و اظهار کرد: صرف گلایه از مشکلات و بیان درد دل، مسائل را حل نخواهد کرد؛ منطق گفتمان دولت سایه این است که با کمک کارشناسان و خبرگان هر بخش، مشورت‌ها و راه‌حل‌ها به مسئولان تصمیم‌گیر و مجریان قانون منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این نکته که اصناف در حوزه تولید، بهترین دولت سایه هستند، خاطرنشان کرد: اصناف و اتحادیه به دلیل آنکه بیشترین اشراف را نسبت به امر تولید دارند، شایسته‌ترین افراد برای تایید، تصحیح یا تکمیل سیاست‌های و بخشنامه‌های اجرایی در امر تولید هستند.

سعید جلیلی افزود: یکی از شروط لازم موفقیتِ ساختار پرهزینه، کند و ضعیف اداری-اجرایی کشور در حل مشکلات، نقش‌پذیری و اثرگذاری مردم در امور است.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی، گفت: تقویت فرهنگ کار جمعی میان بخش دولتی و بخش خصوصی یکی از ماموریت‌های اتحادیه‌هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تجربه حضور نیروهای مردمی در عرصه دفاع مقدس، برگشتن ورق جنگ به نفع کشور را ناشی از حضور این نیروها در کنار نیروهای مسلح دانست و اظهار داشت: در همین قضیه کرونا نیز تا زمانی که مردم پای کار نیامدند، مشکلات بر روی زمین مانده بود؛ اینکه ما خیال کنیم دستگاه اداری کشور خود به خود می‌تواند مسائل را حل نماید، اشتباه است.

جلیلی نقش اتحادیه‌ها و اصناف را به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مردمی در پیگیری مسائل تولیدکنندگان برشمرد و تصریح کرد: فراهم کردن زمینه ورود و اثرگذاری این نهادهای مردمی، بر عهده دولت است؛ از سوی دیگر، اصناف و اتحادیه‌ها نیز باید بتوانند، آسیب‌شناسی و راهکارهای خود را برای راهنمایی و ارائه مشورت به مسئولان اجرایی، مطرح نمایند.

وی افزود: بنابراین اصلاح این روندهای غلط باید از قبل جمع‌بندی شده و دولتی که بر سرکار خواهد آمد، با اتخاذ تضمیمات درست، سعی کند از روز اول کار شرایط را بهبود بخشد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با اشاره به برخی پرونده‌های پیگیری شده در دولت سایه نظیر مسائل تولیدکنندگان صنعتی، صید ترال، توسعه پتروپالایشگاه‌ها و ... با کمک اصناف و اتحادیه‌های مرتبط، گفت: نگاه دولت به اصناف باید نگاه فرصت محور باشد. اینگونه نیست که دولت بگوید به چند مشکل اصناف رسیدگی کنیم تا پاپی ما نشوند؛ بلکه اصناف و اتحادیه‌ها می‌توانند بازوهای دولت نه تنها در حل مشکلات بلکه برای افزایش اشتغال، تولید و ارزآوری باشند.

وی در این‌باره با بیان این نکته که پاسخ‌ها و راهکارهای پیشنهادی اصناف باید مشخص و دقیق مطرح شود، افزود: ما معتقدیم که بسیاری از مسائل و مشکلات دولت، بدون کمک و حضور اصناف حل نخواهد شد. نگاه دولت به اصناف نیز باید اینگونه باشد که از این ظرفیت کمی و کیفی مطلوب، به بهترین وجه استفاده نماید و ضمن پیگیری ابعاد مختلف یک مسئله با کمک اصناف، در نهایت یک پاسخ و نسخه معتبر برای این مسائل، ارائه شود.

جلیلی ایجاد اشتغال و ارزآوری را از عمده‌ترین مشکلاتی دانست که دولت با کمک اصناف قادر به رفع آن خواهد بود و خاطرنشان کرد: برای مثال دولت برای ایجاد یک شغل پایدار باید ده‌ها میلیون هزینه کند؛ در حالیکه می‌تواند با تقویت اصناف و با کمترین هزینه، ایجاد اشتغال کند. کما اینکه در زمینه صادات و ارزی‌آوری نیز می‌تواند شرایط مطلوب را با همکاری اتحادیه‌ها به دست آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتهای سخنان خود با طرح این مسئله که دولت چگونه و با چه سازوکار می‌تواند بهترین استفاده از فرصت اصناف و اتحادیه‌ها را داشته باشد، تاکید کرد: اصلاح سازوکار و حلقه وصل میان اصناف و بخش‌های مختلف دولت، یکی از ضرورت‌هایی است که امیدواریم با کمک شما عزیزان و اراده مسئولان دولت آتی، به سرانجام برسد.

پربیننده ترین ۱۰ فایده نوشیدن چای سیاه که نمی‌دانستید! رتبه بندی معلمان شامل چه امتیازاتی است؟ اسراری جالب از زندگی ثروتمندان واکنش روحانی به انتشار فایل صوتی ظریف استخدام آموزش و پرورش امسال نیز ادامه دارد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری 1400 اصناف و اتحادیه ها دولت سایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۲۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتباع و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی هرمزگان

استاندار هرمزگان حضور اتباع بیگانه و قاچاق سوخت را دو مسئله اصلی هرمزگان معرفی کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهدی دوستی عصر امروز در نشست شورای اداری استان هرمزگان که با حضور رئیس قوه قصاییه برگزار شد، اظهارداشت: بر اساس تجربه حکمرانی متعالی، ما شاهد همکاری‌های بسیار سازنده‌ای بین نمایندگان قوا در استان هرمزگان هستیم و همین امر موجب شده با تمرکز، بسیاری از مسائل رفع و رجوع شود.

وی افزود: دادگستری استان هرمزگان  در حوزه قاچاق سوخت، مسائل گمرکی و اموال تملیکی، صدور اسناد اراضی کشاورزی و مسکونی همچنین مسائل امنیتی کار‌های ویژه‌ای را در استان انجام داده و همیشه در تمام مسائل با مجموعه دولت همراهی کافی و کامل را داشته است.

استاندار هرمزگان به ارائه گزارشی از عملکرد دولت در استان هرمزگان ادامه داد: در حوزه مسکن تعهد استان ۶۶ هزار واحد است که از این بین ۲۰ هزار واحد مسکونی به اضافه ۱۱ هزار قطعه زمین تحویل مردم شده است و ۳۸ هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن  نیز به صورت ویلایی هستند.

دوستی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مسکونی‌سازی جزایر و افزایش جمعیت سواحل، گفت: ۱۰ شهر جدید ساحلی در استان جانمایی شده است که کلنگ دو شهر از آن‌ها در سفر رئیس جمهور به استان بر زمین خورد و امیدواریم در دولت سیزدهم بتوانیم این شهر‌ها را به اتمام برسانیم.

وی کمبود تخت‌های بیمارستانی را یکی از چالش‌های اصلی استان هرمزگان معرفی کرد و عنوان‌کرد: برای حل این مشکل از ابتدای دولت تمرکز ویژه‌ای روی تکمیل ۷ بیمارستان در استان گذاشتیم که سه بیمارستان از آن‌ها به اتمام رسید و در تلاش هستیم بقیه بیمارستان‌ها را هم به اتمام برسانیم که در این صورت سرانه تخت‌های بیمارستانی استان هرمزگان به ۱.۹ که بالاتر از میانگین کشوری است خواهد رسید.

دوستی عنوان‌کرد: بیش از ۴۰۰ روستا در ابتدای دولت با تانکر آبرسانی می‌شد که مشکل آب ۲۵۳ روستا از این جمع مرتفع شده است و به آب پایدار دست پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به دیگر فاکتور‌های عملکردی دولت در استان هرمزگان، اظهارداشت: یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های ما در استان هرمزگان تلاش برای جذب سرمایه‌گذار است و برای این مهم معرفی مناطق عاری از مجوز، برگزاری تور‌های سرمایه‌گذاری و صدور مجوز‌های بی‌نام را در دستور کار قرار داده‌ایم که منجر شده است هرمزگان موفق شود رتبه نخست سرمایه‌گذاری را کسب کند.

استاندار هرمزگان، تصریح‌کرد: مسئله حضور اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی استان است و مسئله‌ای نیز تحت عنوان بهنام خودرو داریم که رئیس کل دادگستری استان به صورت ویژه دنبال می‌کنند.

در ادامه نشست شورای اداری استان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبادی زاده نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس ضمن تاکید بر معضل قاچاق به چالش اسناد مردم با منابع طبیعی اشاره داشت و گفت: تغییر مبنای استناد به عکس هوایی سال ۱۳۴۶، باتوجه به گسترش روستا‌ها و ارتقا آن‌ها به شهر و شهرستان، می‌تواند به حل این مشکل کمک کند همچنین از رییس قوه قضاییه خواست برای حل مشکل کم بودن قضات استان، جایگزینی قاضی بومی ماندگار را در دستورکار داشته باشند.

محمدآشوری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، نیز بر مسائل مطرح شده توسط دکتر عبادی زاده تاکیدکرد و به سند تحول قوه قضاییه بعنوان روشی تحولی در مقررات قضایی کشور اشاره داشت و گفت: عدم فهم و درک مشترک، گم شدن اولویت‌ها و فرآیند‌های طولانی، هزینه‌های کشور را زیاد می‌کند و این موضوع با نگاه فراقوه‌ای حل و به افزایش سرمایه اجتماعی می‌انجامد و از رییس قوه قضاییه خواست برای تقویت رضایت مرزنشینان استان دستور عملیاتی شدن قانون ساماندهی و مبارزه با قاچاق کالا را صادر نماید.

در این نشست مدیران کل آموزش و پرورش، جهادکشاورزی و بنادر و دریانوردی استان نیز به ارائه گزارش پرداختند.

دیگر خبرها

  • مسائل فرهنگی و اجتماعی در کف خیابان قابل حل نیست
  • کسی احساس تکلیف کند در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود
  • اتباع و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی هرمزگان
  • بررسي مسائل و مشکلات محله تخت استاد يزد
  • (عکس) سعید جلیلی و فیدل کاسترو در یک قاب
  • تلاش سعید جلیلی برای گرفتن عکس یادگاری با فیدل کاسترو | تصویر
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • فیل فودن بهترین بازیکن فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ برتر انگلیس از نگاه انجمن فوتبال‌نویسان
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • اختصاص ۴۱۹ میلیارد تومان برای رفع مسائل و مشکلات مراکز و واحد‌های قضایی هرمزگان