Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@20:16:48 GMT

انواع روش‌های مبارزه با علف‌های هرز

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۲۷۲۸

انواع روش‌های مبارزه با علف‌های هرز

ایسنا/لرستان یک کارشناس ارشد زراعت گفت: مبارزه با علف‌های هرز روش‌های متوعی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به روش‌های شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی و ... اشاره کرد.

رضا محمدخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علف‌های هرز به گروهی از گیاهان گفته می‌شود که برخلاف میل ظاهری در مزرعه یا باغ رشد می‌کنند.

وی ادامه داد: ممکن است بوته‌هایی از گندم در مزرعه جو دیده شود که به‌عنوان علف هرز حذف شوند هرچند که ارزش اقتصادی گندم از جو بیشتر باشد و گاهاً علف‌های هرز به دلیل داشتن مقاومت بالا با روش‌های معمولی مبارزه از بین نمی‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدخانی با اشاره به این‌که اغلب علف‌های هرز با گیاه زراعی همزمانی رسیدن دارند در نتیجه موقع برداشت محصول بذرشان مخلوط شده و باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی می‌شود، عنوان کرد: آشنا شدن با وسعت خساراتی که علف‌های هرز از نظر کمی ‌و کیفی بر محصولات وارد می‌کنند ما را در برنامه ریزی صحیح مبارزه با علف‌های هرز مصمم‌تر می‌کند.

این کارشناس ارشد زراعت ادامه داد: تفاوتی که بین خسارت علف‌های هرز با آفات و امراض گیاهی وجود دارد عدم وجود آسیب‌های ظاهری به صورت علائم بر روی گیاه مثل آفات و امراض است.

وی با اشاره به این‌که رشد یک علف هرز جدید از حمله به یک منطقه است، عنوان کرد: پیشگیری می‌تواند به صورت کاشتن بذور گیاهان عاری از بذر علف هرز، جلوگیری از به بذر نشستن علف هرز، جلوگیری از حمل بذور علف هرز به یک منطقه توسط ماشین‌های کشاورزی و کود حیوانی آلوده به بذور علف‌های هرز و آب آبیاری آلوده به بذور علف‌های هرز باشد که انجام این روش به صورت کامل در مزرعه مشکل است.

محمدخانی با اشاره به این‌که مبارزه یا کنترل درجه‌ای از مدیریت علف‌های هرز است که در آن جمعیت علف‌های هرز به حدی می‌رسد که برای گیاه مزاحمتی پدید نیاید و باعث کاهش محصول و مانع عملیات زراعی نشود، تصریح کرد: این روش بیشترین کاربرد را در مدیریت علف‌های هرز دارد.

این کارشناس ارشد زراعت با بیان این‌که ریشه کنی یک علف هرز به معنی از بین بردن آن گونه از یک منطقه است، ادامه داد: ریشه کنی شامل گیاه زنده و بخش‌های زایشی و رویشی علف هرز می‌شود، در نتیجه ریشه‌کنی، علف هرز در سال‌های آینده در آن منطقه دیده نمی‌شود که این روش در مزارع کوچک و همچنین در جاهایی که دارای ارزش بالای باغ‌داری و گلخانه‌ای باشند با ارزش است.

وی با اشاره به روش‌های مبارزه یا کنترل علف‌های هرز، عنوان کرد: یکی از این روش‌ها مبارزه بیولوژیکی که در آن معمولاً از یک حشره یا پاتوژن گیاهی برای مبارزه با علف‌های هرز استفاده می‌کنند.

محمدخانی افزود: شرایط لازم برای کنترل بیولوژیکی این است که عامل کنترل بایستی در روی میزبان بطور اختصاصی زندگی کند، اگر عامل کنترل حشره باشد آن حشره باید قادر به انتشار، تکثیر و زنده ماندن در شرایط جدید آب و هوایی باشد.

این کارشناس ارشد زراعت با اشاره به این‌که روش دیگر مبارزه شیمیایی است، عنوان کرد: این روش مبارزه در عمل بیشترین قسمت از مبارزه با علف‌های هرز را تشکیل می‌دهد که در آن از سموم شیمیایی یا علف‌کُش‌ها برای کنترل علف‌های هرز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: موافقان این روش مبارزه معتقدند که استفاده از علف‌کُش در مقایسه با وجین با دست مقرون به صرفه است و نیز می‌گویند که با استفاده از علف‌کُش‌ها از فرسایش و ازبین رفتن خاک جلوگیری می‌شود، اما مخالفان این روش می‌گویند که استفاده از علف‌کُش ممکن است باعث مسمومیت فرد سمپاش و افراد مجاور شود و نیز باقی مانده سموم در مواد غذایی خطرات زیادی را دربر دارد.

محمدخانی با اشاره به این‌که روش دیگر مبارزه زراعی بوده، عنوان کرد: رعایت دوره تناوب از مهم‌ترین روش‌های مبارزه زراعی بوده که دوره تناوب عبارت از استمرار زراعت‌های گوناگون در طی سال‌های متوالی در یک زمین است.

این کارشناس ارشد زراعت با اشاره به این‌که مبارزه مکانیکی روش دیگر مقابله با علف‌های هرز است، افزود: سوزاندن، چیدن و وجین کردن علف‌های هرز از روش‌های مهم مبارزه مکانیکی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علف هرز گندم ایسنا مبارزه با علف های هرز علف های هرز علف هرز علف ک ش روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران

امیرجمشیدی ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات بیش از ۷۰ قلم کالا نظیر فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مصنوعات معدنی، چوب واشیا چوبی و...، گفت فروردین ماه امسال ۱۴۷ هزار و ۴۱۷ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران (نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنارو آمل) به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۹ درصد رشدرا نشان می‌دهد.

او افزود: طی فروردین ماه سال ۱۴۰۳، ۵۸۲ هزار و ۶۴۶ تن کالا به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

جمشیدی در مورد مهمترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران، گفت: عراق با واردات ۷ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۵۳۶ هزار دلار اولین مقصد صادرات کالا‌های مازندران، روسیه با ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیون و ۴۱۶ هزاردلار، ترکمنستان با ۷ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۳۰ هزار دلار، قزاقستان با ۱۴ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۱۷۸ هزاردلار و ازبکستان با یک هزار تن به ارزش ۹۸۹ هزار دلار پنج کشوری بودند که در مجموع بیش از ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کردند. صادرات به کشور‌های فوق ۹۴ درصد وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • مبارزه حشدالشعبی با داعش + فیلم
  • کشف کالای قاچاق در مروست
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان