Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه منتظر در همه امور حتی سختی‌ها مشیت و اراده الهی را می‌بیند، گفت: رکن اصلی رشد و پیشرفت جامعه منتظر آینده‌نگری مثبت و روشن اندیشی معنوی است که مانع یاس و شکست و ظلم‌پذیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و به منظور بهره مندی حداکثری از جنبه های عرفانی و منتظرانه این ضیافت در سلسله گفتگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت «سی اصل عرفانی در ضیافت الهی» را به بحث و بررسی گذاشته ایم که در ادامه دوازدهمین شماره از آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه اصل دوازدهم در درک عرفانی از ماه مبارک رمضان «زیبا نگری عرفانی  به جهانی هستی» است، اظهار کرد: عرفان اسلامی ، فقط برنامه عملی برای  سیر و سلوک و تزکیه نفس نیست، بلکه مهم ترین بعد آن عرفان نظری است که بر بعد معرفتی و بینشی و شهودی انسان تاثیر گذار است و او را در مسیر درست اندیشی و زیبابینی معنوی قرا می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شناخت درستی نسبت به زندگی دینی داشته باشیم، خواهیم دید که هر چه در این دین هست، سراسر خیر و برکت و سلامت و زیبایی و فضیلت است بخصوص اعمال و عباداتی که به ظاهر سخت و مشقت بار به نظر می رسند مثل حج و روزه اما در واقع آکنده از بهره ای مادی و معنوی و فایده های جسمی و روحی و دستاوردهای دنیوی و اخروی هستند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: روزه داری عارفانه دو بعد مهم را می تواند  در انسان احیا کند: اولا درک و فهم او را نسبت به زیبایی ها و برکات روزه و ماه مبارک رمضان به درستی سامان دهد. ثانیا درک و شناخت او را از زیبایی های جهان هستی و زیبایی های دین و معنویت تغییر داده و بصیرت و هنر زیبابینی معنوی را در او احیا و متعالی کند. روایات همواره افکار مسلمانان را به زیبایی های ماه رمضان و روزه داری دعوت کرده اند. ابتدا این ماه منتسب به خود خداوند است که خالق زیبایی ها و اصل جمال و جلال است همان گونه که کعبه به عنوان بیت الله، به خود خدا نسبت داده شده است.

 

وی تصریح کرد: امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمود: «رمضان ماه خدا (شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللّه ِ) و شعبان ماه رسول خدا(ص) و رجـب مـاه من اسـت» (وسائل الشيعه، ج 7، ص 266). مهم تر از این جزا و پاداش روزه داری در این ماه است که بطور خاص در دست خود خدا است و به تعبیری خود آن وجود متعال، پاداش و جزای روزه دار است: «خداوند تعالى فرموده است: روزه بـراى مـن است و مـن شخـصاً پاداش آن را مى دهم» (وسائل الشيعه، ج 7، ص 294). نکته بعدی ارتباط مستقیم این ماه با ورود به بهشت جاودانه است. رسول خدا (ص) فرمودند: «براى بهشـت درى است بنـام (ريّـان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى شوند» (وسائل الشيعه، ج 7، ص ) و... ده ها روایت دیگر که حاکی از فضایل و زیبایی های این ضیافت الهی است.

 

برکات نگاه عرفانی به روزه و ضیافت الهی

 

وی درباره برکات نگاه زیبابین و عارفانه به روزه ماه رمضان، گفت: روزه دار عارف کسی است که در ورای سختی ها و ظلم ها و فتنه ها و فسق و فجورها و تبعیض ها و مفسده ها همیشه به محاسن و فضیلت ها و وجه جمیل خلقت می نگرد و همیشه جمال و جلال و ملکوت الهی را می بیند. رحمت بی منتهای الهی، عفو و آمرزش  بی کران خدا، عشق شورانگیز و فطرت توحیدی انسان، رابطه دوسویه انسان با خداوند متعال (تحت عنوان عبد و معبود و خلق و خالق و رب و متربی) توانایی های روحی انسان و قدرت رشد و تکامل معنوی و روحی انسان تحت تربیت الهی، اجازه دعا و نیایش و مناجات و راز و نیاز با خدای بزرگ در هر زمان و مکان و حالت، سبک زندگی خاص دینی برای از بین بردن آسیب ها و آفات و شرور زندگی ازجمله این برکات است.

 

حجت الاسلام کارگر در ادامه بیان کرد: همچنین است نعمت افزایی و کمال بخشی و فیض همیشگی، محبت و عشق عجیب آفریدگار به بندگان، آینده روشن و  تلاش انسان برای رسیدن به قرب و رضوان الهی، زیبایی های آفرینش دنیوی و اخروی و امید ورود به بهشت موعود، طهارت و پاکی زندگی دینی در تولید نسل و حلال خوری، شهود اسمای حسنای الهی و تجلیات آنها در زندگی انسانی، وجود اولیای الهی جهت بهبود و تعالی زندگی بشری و... . این نوع درک و فهم از زندگی، مبنای تشکیل جامعه موعود قرآنی و مدینه فاضله الهی است که هم در عصر غیبت تا حدودی قابل تحقق است و هم در عصر ظهور به تمام و کمال محقق خواهد شد.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه عصر ظهور امام زمان(عج)، عصر زیبایی ها و زیبابینی ها و زیبا شدن های معنوی است، تاکید کرد: هر چه در عصر ظهور به دست ولی و حجت الهی تحقق خواهد یافت، تجلیات جمال و جلال الهی و ثمره و نتیجه روشن اراده و مشیت قاهر خداوندی است. جامعه موعود مهدوی از اول تاریخ تاکنون مورد تاکید و خواست همه ادیان الهی بوده اما متاسفانه انسان ها به دلایل مختلف هیچ وقت نخواستند یا نتوانستند به سمت تحقق عینی و عملی آن گام بردارند.

 

عرفان واقعی به دست امام زمان(عج) احیاء می شود

 

وی افزود: اما زمانی که روح عرفان و معنویت و عقلانیت به دست امام زمان(عج) در میان انسان ها زنده و نفخه ربانی در ذهن و دل و جان آنها دمیده شود، دیگر این خود انسان های مهذب و بصیر هستند که به دنبال تحقق معنویت و عدالت و اخلاق و دیانت حرکت خواهند کرد. در هر حال روزه داران عارف همان طور که به  زیبایی های روزه داری و زیبایی های جهان هستی توجه می کنند باید به زیبایی ها و فضیلت ها و خیرات عصر ظهور نیز توجه خاصی داشته باشند و با درک زیبایی های عصر مهدوی، بیشتر به زیبایی های دین و برنامه های دینی پی ببرند.

 

حجت الاسلام کارگر ابراز کرد: امیرالمومنین امام علی علیه السلام می‌فرماید: «خداوند قومی را می‌آورد که آنان را دوست می‌دارد و آنان نیز او را دوست می‌دارند؛ کسی که در میان آنان غریب است، برایشان حکومت می‌کند. روزگار با او سازگار می‌شود، پیر و جوان از او فرمان می‌برند. زمین آباد وبه وسیله مهدی عجل الله فرجه  خرم وسرسبز می‌شود. فتنه‌ها از بین می‌رود وخیر وبرکت فراوان می‌گردد» (ینابیع المودّة، ج ۲، ص ۵۶۰.).

 

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز می فرمایند: «مهدی(عج) از میان امت من برخاسته می شود ... همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در نعمت و  رفاه زندگی نمایند که قبل از وی هیچ بّر و فاجری بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان می بارد و زمین از روئیدنی های خود چیزی فروگذار نمی‌کند...» (اربلی، کشف الغمه، ج ۲، ص ۴۶۷) و... صدها روایت دیگر که شگفتی ها و محاسن و فضایل عصر مهدویت را به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر در آورده اند و شور و اشتیاق مومنان و منتظران صالح را بر انگیخته اند.

 

اصلی رشد و پیشرفت جامعه منتظر!

 

حجت الاسلام کارگر تصویرپردازی و طراحی جامعه موعود مهدوی را راهنما و نقشه راه جامعه منتظر برای حرکت شتابان و توانمند به سوی ظهور و تحقق دولت کریمه دانست و گفت: در عین حال اصلی ترین برنامه و نقشه راه برای رشد و بالندگی و تعالی فرهنگی و اخلاقی منتظران در دوران غیبت است. آنان ضمن آنکه توجه عمیق و پیوند مستحکمی با عصر مهدویت دارند در عین حال قوی ترین انگیزه و مجهزترین اندیشه و هنر را برای آباد کردن جامعه منتظر را نیز دارا هستند. آنچه که حائز اهمیت است اینکه وجه غالب و رکن اصلی رشد و پیشرفت جامعه منتظر آینده نگری مثبت و روشن اندیشی معنوی است که مانع یاس و شکست و ظلم پذیری و جهل گرایی و مفسده بازی می شود.

 

وی تاکید کرد: منتظران، صالحان عارفی هستند که زیبایی های معنوی عصر ظهور و برتر از آن زیبایی های معنوی جهان هستی را تابلوی راه خود قرار می دهند و به افق خیره کننده فضیلت های اخلاقی و خیرات و نیکی ها چشم می دوزند و می کوشند آنها را در درون خود و بعد در خانواده و محله و شهر و اداره و کشور پیاده سازند. منتظر امام زمان(عج) کسی است که در هر چه می نگرد، لطف و مشیت و اراده قاهر الهی را نظاره می کند و می فهمد که وعده ها و بشارت های الهی حتمی و سراسر خیر و برکت و زیبایی است.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه اعمال و عباداتی چون روزه داری و ایامی چون ضیافت الله بهترین فرصت برای تربیت و آماده سازی انسان منتظر است، تصریح کرد: برای تسریع در تشکیل جامعه مطلوب دوران غیبت است که آحاد جامعه با تمام توان در خدمت تحقق اهداف و آرمان های مهدویت هستند؛ در راس آرمان های مهدوی، فضیلت مداری و عدالت گرایی و پارسایی و صالح پروری قرار دارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر قدر از مسیر انتظار درست و آمال و آرمان های مهدویت دورتر می شویم به همان اندازه شاهد فضیلت گریزی و اخلاق ستیزی و اجحاف و تبعیض و حرام خواری و مفسده گرایی و دین گریزی جامعه و اعضای آن هستیم؛ عرفان انتظار بر این پایه استوار است که تنها راه سعادت و کمال منتظران در اقتدا و تبعیت و الگوبرداری و اطاعت از امام غایب و ولایت مداری توحیدی و اخلاق گرایی دینی نهفته است و یکی از شرایط تحقق این امر، تغییر رویکرد بینشی و معرفتی نسبت به جهان هستی و تاریخ و آینده است. باید بدانیم که در ورای همه سختی ها و محرومیت ها و محنت های دوران غیبت، فرج و گشایش های معنوی و مادی در پیش است که نظیر و مانندی نمی توان برای آن یافت؛ پس باید با تمام توان و امکانات برای تحقق زیبایی های جهانی موعود تلاش و جدیت کنیم.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: زمزمه های انتظار سبک زندگی منتظرانه حجت الاسلام کارگر امام زمان عج زیبایی ها جامعه منتظر زیبایی ها ضیافت الهی روزه داری جهان هستی عصر ظهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۴۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آدریان رابیو با یوونتوس تمدید می‌کند یا به عنوان بازیکن آزاد جدا می‌شود؟

آینده رابیو همچنان نامشخص است.

طرفداری | قرارداد آدریان رابیو با یوونتوس در انتهای فصل 24-2023 به پایان می رسد اما هنوز خبری از تمدید قرارداد نیست. در واقع رابیو منتظر ارزیابی وضعیت یوونتوس در پایان فصل و بررسی پیشنهادهای احتمالی است.

به نقل از اسکای ایتالیا؛ رابیو در ۲۹ سالگی منتظر دریافت یک پیشنهاد مهم است. او ماندن در یوونتوس را هرگز رد نکرده اما منتظر مشخص شدن وضعیت این باشگاه در پایان فصل است. در واقع انتخاب سرمربی آینده یوونتوس در تصمیم رابیو برای ماندن در تورین یا جدایی از این باشگاه بسیار موثر خواهد بود. از سوی دیگر بازی در لیگ برتر، رویای همیشگی رابیو بوده است و او اگر پیشنهاد مناسبی از فوتبال انگلیس دریافت کند، به طور جدی آنرا بررسی خواهد کرد. در هر صورت انتظار می رود رابیو پیش از آغاز یورو ۲۰۲۴، آینده خود را مشخص کند.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • آدریان رابیو با یوونتوس تمدید می‌کند یا به عنوان بازیکن آزاد جدا می‌شود؟
  • آینده‌نگری در ورزش برای پرورش استعدادها ضروری است
  • اساتید در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند
  • اساتید حوزه علمیه خواهران در مسیر تربیت فرزندان جامعه می‌کوشند
  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • بالندگی، تکاپو و رشد علمی و معنوی یک جامعه مدیون معلم است
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • ژاوی: برای فصل بعد همه باید پیشرفت کنیم/ «لِوا» الگوست