Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام ضرابی با بیان اینکه معتبرترین تاریخ برای عروج پیامبر اکرم(ص) به آسمان و ملکوت ماه مبارک رمضان است گفت: حکمت «معراج» پیامبر اکرم(ص) در ماه مبارک رمضان نشان دادن عظمت این ماه پر فضیلت است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، 17 ماه مبارک رمضان شب معراج رسول گرامی اسلام (ص) است، شبی که به شهادت قرآن در سوره های مبارکه اسراء و نجم پیامبر اکرم (ص) به معراج رفتند و در این سفر ملکوتی به مشاهداتی عجیب و رمزگونه دست یافتند لذا در این خصوص با حجت الاسلام دکتر «ایمان ضرابی»، استاد دانشگاه و پژوهشگر گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معراج چیست؟ چرا وجود پیامبر اکرم (ص) به فرمان خدا به این سفر رفتند؟

از حیث واژه، معراج در لغت به وسیله ای گفته می شود که به کمک آن می توان به بالا صعود کرد، مردم عرب به نردبان هم معراج می گویند اما معراج در اصطلاح دین مبین اسلام به مسافرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به بیت المقدس و از آنجا به آسمان ها و پس از آن به بازگشت به خانه خدا قلمداد می شود؛ هرچند ممکن است معراج های دیگری با خصوصیات دیگر برای پیامبر اکرم (ص) نیز تکرار شده باشد اما منظور از معراج در قرآن کریم همان معراج و سفر آسمانی و رسیدن به مراتب بالای ملکوت است. علت این سفر و فلسفه قرار گرفتن در زندگی رسول خدا (ص) برای نشان دادن شگفتی های خلقت به آن حضرت است، البته غیر از این شگفتانه برای آن وجود مقدس در روایات آمده  است که این سفر نوعی شرافت بخشیدن به فرشتگان، تکریم ساکنان آسمان ها و از همه مهم تر مشاهده عظمت خداوند بیان گردیده است.

 

اهمیت معراج در رسالت پیامبر اسلام (ص) تا چه اندازه بوده است؟

با توجه به اینکه ما معتقد به معراج جسمانی رسول خدا (ص) هستیم، با در نظر گرفتن این سفر ملکوتی، فواصل حرکتی و سیر ایشان درمی یابیم که این سفر آسمانی یکی از معجزات نبوی می باشد لذا اگر معراج را یک معجزه منحصر به فرد ببینیم، در می یابیم که معراج در زندگی رسول خدا (ص) چه اهمیت بسزایی دارد، زیرا این سفر دستاوردهای دیگری هم برای ایشان داشت که عبارتند از ولایت مولای متقیان علی (ع)، دریافت احادیث قدسی که در واقع سخن خداوند متعال با حبیب خود بوده و برخی پندهای اخلاقی دیگر.

 

آیا انبیای دیگر هم مانند رسول خدا (ص) معراج داشته اند؟

با توجه به آیات و روایات، پیامبران دیگر هم معراج داشته اند اما آنچه به طور قطع می توان گفت:کیفیت و کمیت معراج های گزارش شده در مورد پیامبران دیگر مانند پیامبر اسلام (ص) نبوده و شکل عروج و مشاهدات آنها محدود  و مختصر بوده است،معراج و مشاهدات حضرت موسی (ع) در کوه طور یا سفر حضرت سلیمان (ع) به نقاط مختلف زمین با استفاده از نیروی باد یا عروج ادریس و عیسی به آسمان ها.

 

چرا زمان معراج پیامبر اکرم (ص) در ماه مبارک رمضان صورت پذیرفت؟

البته تاریخ های دیگری برای عروج ملکوتی پیامبر اکرم (ص) در متون ما بیان شده است، اما معتبرترین تاریخ برای عروج ایشان به آسمان و ملکوت و دیدار لاهوتیان و عرشیان همین ماه مبارک رمضان است و شاید حکمت آن نشان دادن عظمت این ماه باشد و حتی کنایه ای در آن نهفته باشد که این ماه، ماه تعالی و رویت حقایق است. قابلیت رمضان در رسیدن انسان به کمالات، حقیقت غیر قابل انکار است، چنانچه اهل معنا گفته اند، آب حیات را که باعث پر شدن ظرفیت معنوی می شود در این ماه به انسان می دهند.

 

آیا مومنین هم می توانند در دنیا معراج را تجربه کنند؟

سوال بسیار زیبایی پرسیدید، بله، درست است که شاید ما نتوانیم معراجی با جنس معراج نبوی را تجربه کنیم، چرا که همان طور که بیان شد معراج پیامبر اکرم (ص) معجزه ایشان بوده و از امور خاص پیامبری وی می باشد اما اگر معراج را مشاهده یا عروج به ساحت ملکوتیان باشد و تجربه عرفانی و از این دست دریافت ها باشد، قطعا ما نیز می توانیم معراج داشته باشیم زیرا این از قابلیت درونی انسانی بوده و ما انسان ها توان دریافت های قدوسی را داریم لذا در روایات ما آمده که نماز معراج مومن است، یعنی نماز نردبانی است که می تواند ما را به آسمان ها وصل کند و این اتصال می تواند در هر وعده نماز یعنی پنج بار در روز اتفاق بیفتد. شاید بتوان به جرات این گونه بیان که مومن می تواند در هر بار نمازش آنچه را که رسول خدا (ص) در آسمان ها مشاهده کرد در زمین ببیند (البته غیر که از آن چه که از خصایص رسالتی آن حضرت است)، کما اینکه اهل معرفت نیز چنین دریافت های مافوق تصوری را تجربه کرده اند.

 

حال با آنچه در قبل بیان شد که رمضان فصل پرواز آسمانیان است، می توان در این ماه به وسیله نماز به قرب الهی دست یافت. قرآن کریم در مورد رسول خدا (ص) می فرماید:«فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ» (تا فاصله اش به قدر طول دو انتهای کمان یا نزدیک تر آن به خدا شد)؛ پس اگر می خواهیم از کنایه ای که معراج در این ماه به ما می دهد، استفاده کنیم باید فرصت را غنیمت شماریم و از حقیقت این ماه و پتانسیل موجود در آن در رشد و تعالی روح خود بهره مند شویم و عروجی ملکوتی به آسمان ها داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: معراج پیامبر ماه رمضان ماه مبارک رمضان پیامبر اکرم آسمان ها نشان دادن رسول خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۴۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین  نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشته‌اند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید  بقیع را آن‌گونهکه هست به جامعه بشناسانیم..

وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیت‌های مدفون در آن است.

تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمی‌شوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امام‌ان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیده‌اند.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیت‌های برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کار‌هایی که انجام می‌دهیم، جنبه‌ها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»

رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلوم‌نمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیت‌های بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»

حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.

این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت  در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت