Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@13:25:57 GMT

مسجد مقدس جمکران میعادگاه منتظران

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۵۴۲۹

مسجد مقدس جمکران میعادگاه منتظران

روز ۱۷ ماه مبارک رمضان سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران به دستور امام زمان(عج) است، مسجدی که سالهاست میعادگاه منتظران و عاشقان امام عصر(عج) است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، شهر مقدس قم از ابتدا مورد توجه ائمه معصومین(ع) بوده است به گونه‌ای که در روایت‌های بسیاری در خصوص جایگاه و قداست شهر قم صحبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وجود حضرت فاطمه معصومه(س) در این شهر به قدری با اهمیت بود که سال‌ها قبل از حضور ایشان ائمه معصومین(ع) از این حضور نورانی در این شهر خبر داده بودند.
 

در کنار وجود بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) مسجد مقدس جمکران هم به عنوان یکی از کانون‌های توجهات مذهبی و فرهنگی در کشور مطرح است که سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا برای زیارت این مکان مقدس شرفیاب می‌شوند.
 

مسجد مقدس جمکران به دستور مستقیم حضرت صاحب‌الائمر حضرت مهدی(عج) ساخته شده و برای احداث آن از سوی ایشان ماموریت ویژه‌ای به حسن ابن مثله جمکرانی داده شده است.
 

با وجود اینکه امام عصر(عج) در همان ابتدای غیبت صغری توسط نائب دوم خویش جناب «محمد بن عثمان» به مردم برای دعا در تعجیل در فرج بسیار تاکید کرده بودند، اما متاسفانه به دلیل کم توجهی غیبت صغری، وارد غیبت کبری شده و تاکنون شیعیان منتظر ظهور هستند.
 

پس از گذشت 113 سال از شروع غیبت‌های صغری و کبری امام عصر(عج)، ایشان بدون واسطه در عالم مکاشفه دستور ساخت مسجد مقدس جمکران را ارائه می‌دهند تا مکانی برای مشتاقان و منتظران آن حضرت برای اقامه نماز و دعا بنا شود.
 

مثله جمکرانی که یکی از بهترین‌ها و مومن‌ترین‌های روستای جمکران قم بوده است، توسط امام زمان(عج) فراخوانده می‌شود و دستور ساخت مسجد مقدس جمکران را از امام با تشریفات خاصی دریافت و اقدام به ساخت این مسجد می‌کند.
 

نخستین کسی که داستان بنای این مسجد را در کتاب خود مطرح می‌کند فردی به نام «ابو جعفر محمد بن‌ علی‌ بن‌ بابویه» مشهور به‌ شیخ‌ صدوق است که با توجه‌ به‌ اینکه‌ تأسیس‌ این‌ مسجد در عصر وی واقع‌ شده همه جزئیات را بدون واسطه از حسن‌ بن‌ مثله‌، و سید ابوالحسن‌ الرضا و دیگر شاهدان‌ عینی‌، شنیده‌ و نقل‌ کرده‌ است‌.
 

دستور ساخت این مسجد روز سه شنبه 17 ماه مبارک رمضان صادر و از آن به بعد ساخت آن در دستور کار قرار می‌گیرد و امروز پس از گذشته سال‌ها به یک مکان امن و میعادگاهی برای عاشقان تبدیل شده است.


فرمان امام زمان (عج) به حسن بن مثله این بود: برو به حسن مسلم که در این جا کشاورزی می کند بگو، این زمین شریفی است. حق تعالی آن را از زمین های دیگر برگزیده و دیگر نباید در آن کشاورزی کرد. همچنین نزد سید ابوالحسن (از علمای قم) برو و به او بگو حسن مسلم را احضار کند و سود چند ساله که از زمین به دست آورده وصول کند و با آن پول در این زمین، مسجدی بنا کند. حسن بن مثله طبق دستور، همة کارها را می کند، همراه دوستش علی منذر به محل مسجد می رود و با دیدن زنجیرها و میخ هایی که حدود مسجد را مشخص کرده بودند، قوت قلب بیشتری می گیرد تا نشانه ای برای مردم هم داشته باشد.

 


یکی از نکات مهم در خصوص این مسجد، پیشگویی امام علی(ع) است که در کتاب «خلاصه البلدان» از قول ایشان خطاب به حذیفه بیان شده «ای‌ پسر یمانی‌! در اول‌ ظهور، خروج‌ نماید قائم‌ آل‌ محمد (عج) از شهری که‌ آن‌ را قم‌ گویند و مردم‌ را دعوت‌ به‌ حق‌ می‌کند، همه خلائق‌ از شرق‌ و غرب‌، به‌ آن‌ شهر روی‌ آورند و اسلام‌، تازه‌ شود... ای‌ پسر یمانی‌! این‌ زمین‌ مقدس‌ است‌، از همه لوث‌ها، پاک‌ است‌... عمارت‌ آن‌، هفت‌ فرسنگ‌ در هشت‌ فرسنگ‌ باشد.

رایت‌ وی‌ بر این‌ کوه‌ سفید بزنند، به‌ نزد دهی‌ کهن‌، که‌ در جنب‌ مسجد است‌، و قصری‌ کهن‌ -که‌ قصر مجوس‌ است‌ و آن‌ را جمکران خوانند. از زیر یک‌ مناره‌ آن‌ مسجد بیرون‌ آید، نزدیک‌ آن‌ جا که‌ آتش خانه گبران‌ بوده‌....»

 


پس از گذشت سال ها از احداث مسجد مقدس جمکران امروزه توسعه این بنای عظیم در دستور کار است که با وسعت بسیار زیادی در حال ساخت و ساز می‌باشد.


تاکنون چندین بار توسعه این مکان مقدس انجام شده و به جز مسجد اصلی، چندین شبستان و صحن احداث شده اما با این وجود همچنان در بسیاری از ایام سال به ویژه نیمه شعبان، به قدری حجم جمعیت زیاد می‌شود که این صحن‌های عظیم هم جوابگوی سیل مشتاقان نیست.
 

جمکران امروز به کانون توجهات دنیا تبدیل شده و در هیچ جای جهان کسی نیست که اسم مسجد مقدس جمکران را نشنیده باشد.


پایان پیام/

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران مسجد جمکران مسجد مقدس جمکران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه

دریافت 40 MB کد خبر 6090924

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه(س) در دهه کرامت
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • مرقد هانی بن عروه از یاران خاص امام علی(ع) مسجد کوفه
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود