Web Analytics Made Easy - Statcounter

گوینده برنامه سحر ماه رمضان اعتقاد دارد رادیو جایگاه خودش را دارد و این اهمیت صدا است که باعث شده شنوندگان در ایام معنوی با رادیو همدل و همزبان شوند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "الهیه" عنوان ویژه برنامه سحرهای ماه مبارک رمضان است که از ساعت 3:30 بامداد به مدت 2 ساعت و 30 دقیقه و به صورت زنده از رایو تهران پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگو با آیات عظام و چهره‌های شناخته شده مذهبی، معرفی جهادگران و نیکوکاران در کنار پخش دعاها و مناجات پر فیض سحر از جمله بخش‌های این برنامه است.

رضا خضرایی که تقریباً 20 سالی می‌شود ویژه برنامه‌های سحر در ماه مبارک رمضان را در شبکه‌های رادیویی اجرا می‌کند، درباره برنامه الهیه گفت: برای بسیاری از شنوندگان رادیو تهران، اجرای سحرگاهی من در ماه مبارک رمضان یک نوستالژی شده است. عوامل سازنده برنامه‌های سحر به خاطر نوع این برنامه‌ها باید همدلی و همفکری ویژه‌تری داشته باشند که خوشبختانه گروه سازنده الهیه به خوبی این تعامل را دارند. آن‌ها جوان و پر نشاط‌اند؛ تهیه‌کنندگان این برنامه موسیقی‌ها و تصنیف‌های خوبی انتخاب می‌‌کنند که بیشتر باعث این سرزندگی می‌شود و خیلی هم مناسب است. 

او تأکید کرد: برنامه‌های این چنینی باید دوره‌ای از عرفان برای آشنایی بیشتر مردم با آیات و کلام خدا باشد. امسال نهج البلاغه محور الهیه است. ما سعی می‌کنیم در ماه مبارک رمضان، در کنار شنوندگانمان با آشنایی بیشتر با مفاهیم این کتاب عزیز، یک تحول و تغییر در روح، ذهن، جسم و فکرمان داشته باشیم و کنار هم به خدا نزدیک‌تر شویم.

گوینده پیشکسوت رادیو با اشاره به شأن این رسانه در ماه رمضان، بیان کرد: رادیو جایگاه ویژه خودش را دارد. رسانه‌ای که می‌تواند در هر لحظه مخاطب را همراهی کند. این اهمیت صدا است که باعث شده شنوندگان در این ایام معنوی با رادیو همراه، همدل و همزبان باشند.

امیرحسین ثقفی یکی از تهیه‌کنندگان برنامه الهیه است. او درباره همکاری با خضرایی می‌گوید: رضا خضرایی سال‌ها در سحرگاه ماه مبارک رمضان برنامه اجرا کرده و مخاطبان صدای او را خوب می‌شناسند. ضمن اینکه دانش و تجربه او در اینگونه برنامه‌ها بالا و قطعاً در مواقعی راه‌گشا است.

ثقفی درباره محوریت الهیه عنوان کرد: ما در این برنامه سعی می‌کنیم امید یکی از محتوای اساسی باشد. چیزی که این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا جامعه را درگیر کرده است و امید به نیروی خداوندی می‌تواند قوت قلبی برای گذر از این شرایط باشد. بالأخره آدمی به امید زنده است.

او درباره تجربه سال‌های گذشته برنامه‌ سحرهای ماه رمضان اظهار می‌کند: برنامه دو سال قبل رادیو تهران با رویکردی اجتماعی تهیه و پخش می‌شد. در آن برنامه پویشی را برای آزادسازی زندانیان دنبال کردیم که در نهایت با کمک شنوندگان رادیو و ستاد دیه استان تهران توانستیم زمینه آزادی تعدادی از زندانیان غیرعمد را فراهم کنیم. سال گذشته شب قدر در بند چهارم زندان اوین و میان زندانیان برنامه را اجرا کردیم.

این تهیه‌کننده صحبت‌هایش را این طور تکمیل کرد: سال گذشته نیز  در برنامه‌های سحر و افطار ماه رمضان رادیو تهران، پویشی را بر اساس شیوع بیماری کرونا پیگیری کردیم. در این پویش با کمک چند سازمان مردم نهاد، افرادی که کسب و کارهایشان در اثر شیوع بیماری کرونا آسیب دیده‌ بودند، شناسایی کرده و به آن‌ها کمک شد.

ثقفی درباره تهیه‌کنندگی این قبیل برنامه‌ها می‌گوید: با توجه به فضای معنوی ماه مبارک رمضان انتخاب قطعات آوایی و موسیقایی، اهمیتی بیشتر پیدا می‌کند. موسیقی و آواز ایرانی به دلیل فضای عارفانه خود قطعاً در همراهی با مخاطبان کارکرد مناسبی دارند. ضمن اینکه محتوایی که ارائه می‌شود باید شأن مخاطب و رسانه را در این ماه مبارک رعایت کند.

مینا نیکانیک که امسال نیز سردبیر برنامه سحرگاهی رادیو تهران است درباره این برنامه این‌طور می‌گوید: "الهیه" سومین سال است که در سحرهای ماه رمضان تهیه و پخش می‌شود و اساساً به خاطر مقتضیات زمانی مسائل و ملاحظات خاص خودش را دارد. به همین دلیل امسال محور انتخاب موضوع‌های برنامه، حکمت‌های نهج البلاغه، خطبه همام و همچنین نامه 31 امیرالمؤمنین به فرزندشان امام حسن(ع) است.

او ادامه داد: ما در این برنامه صفات پرهیزکاران را توصیف می‌کنیم. موضوع برنامه در آیتم علی‌نامه مطرح شده، در آیتم حدیث نو شدن آن موضوع  را تبیین و سپس در آیتم بخوان باران موضوعمان تفسیر می‌شود.

نیکانیک با اشاره به توجه برنامه الهیه به شرایط اجتماعی، توضیح می‌دهد: برای دومین سال متوالی است که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و متأسفانه روزانه جمعی از هموطنان عزیزمان ما را به مقصد جهان دیگر ترک می‌کنند. ما در بخشی از الهیه با احترام به همه درگذشتگان بر اثر این بیماری، روایتی از دوران کرونا و بر اساس توجه انسانی به یکدیگر را با عنوان «چشم امید» پخش می‌کنیم.

او اضافه کرد: هر روز با صدای یکی از شهدای عزیز، به استقبال دعای سحر می‌رویم. در بخش دیگری از برنامه به وعده‌های خدا در قرآن با ذکر آیه و ترجمه آن با تفسیر حجت‌الاسلام مهدویان اشاره می‌کنیم. در برنامه‌سازی برای ماه مبارک رمضان با توجه به فضای معنوی خاص این ماه، دقت بیشتری لازم است. باید توجه کرد که بخش‌های مختلف یک برنامه در شأن و در خور این ماه مبارک و مخاطبان عزیز باشد.

ایمان جهانی دیگر تهیه‌کننده برنامه الهیه است. آرمین تقی‌نژاد و محمدعلی قلندری دستیاران تهیه‌کننده، سید مجتبی احمدی هماهنگی و مهدی اسماعیلی گزارشگر این برنامه‌ رادیویی‌اند. مهدی رسولی، احمد دهنوی، محبوبه نجفعلی، شیوا حسینی، مریم شهرامپور و نسترن حسنی نیز مسئولیت پژوهش، نویسندگی و ساخت بخش‌های کوتاه این برنامه را برعهده دارند.

رنگِ فیلم‌های سینمایی تلویزیون تغییر کرد/ یک هفته با فیلم‌های معناگرا و مذهبیشب قدر پای تلویزیون + جزئیاتناصر‌نصیر: مدیران تلویزیون در سفارش سریال، بی‌سلیقگی می‌کنند/ کسانی که به شبکه ترکیه‌ای رفتند اشتباه محاسباتی کردند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان رسانه ملی رادیو ماه مبارک رمضان رسانه ملی رادیو ماه مبارک رمضان بیماری کرونا برنامه الهیه رادیو تهران برنامه سحر برنامه ها ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند

گروه اقتصاد و درآمد: در لایحه بودجه 1403، 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب اختصاص یافته است.

 

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اختصاص 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه ای به عنوان یارانه احزاب، در گزارشی نوشت: در این خصوص، مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمکهای مالی بین احزاب است، توزیع یارانه بین احزاب سیاسی توسط وزارت کشور، بدون تعیین ضابطه و چارچوب از سوی قانونگذار، مغایر اصل 85 قانون اساسی است. بنابراین ضروری است ضوابط و مقرراتی برای توزیع عادلانه این یارانه در قانون توسط مجلس شورای اسلامی تنظیم و تصویب شود؛ در غیر این صورت، دادن اختیار به وزارت کشور در این زمینه بدون ضابطه محل اشکال است.

 

بند 8 ماده 11 قانون احزاب نیز رافع ایراد نیست و تاکنون قانونگذار ضوابط و مقرراتی در این خصوص تصویب نکرده است.

 

یکی از راهبردهای معمول برای تقویت و توانمندسازی احزاب و تشکل های سیاسی معاضدت حقوقی و حمایت مالی دولت از احزاب سیاسی است. براساس بند ز ماده 105 قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت موظف است برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سیاسی را به گونه ای طراحی کند که تا پایان اجرای قانون برنامه ششم، احزاب و تشکلهای سیاسی مطابق ضوابط قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی، مورد حمایت قرار گیرند.

 

یکی از راههای حمایت از احزاب سیاسی، اختصاص کمک ها و یارانه های دولتی برای آنهاست تا به کمک آن بتوانند سازمان اداری خود را تجهیز و مقداری از هزینه های تبلیغات انتخاباتی خود را تأمین کنند. اما درخصوص تخصیص یارانه به احزاب به منظور حمایت از آنها چند نکته قابل توجه است: اول؛ اعتبار اختصاص یافته به این منظور به قدری اندک و ناچیز است که کمک مؤثری به وضع مالی احزاب سیاسی نخواهد کرد، دوم اینکه صرف پیش بینی کمک مالی به احزاب در بودجه سالیانه، موجب تقویت و توانمندی احزاب و تشکلهای سیاسی نخواهد شد، بلکه مسئله مهم استفاده از سازوکاری مناسب برای توزیع کمک های مالی بین احزاب است.

 

مرکز پژوهش های مجلس تاکید دارد: ضروری است که قانون انتخابات در راستای تقویت نقش احزاب اصلاح شود. با توجه به اینکه سال جاری، به نوعی سال پایان برنامه ششم توسعه و آغاز برنامه هفتم است، شایسته است که وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب طی برنامه ششم توسعه و میزان دستیابی به توانمندسازی احزاب و نتایج کمک های مالی داده شده، به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارائه کند.

         

دیگر خبرها

  • درگذشت مسعود اسکویی، گوینده رادیو
  • تسلیت وزیر ورزش در پی درگذشت مسعود اسکویی
  • گوینده پیشکسوت رادیو درگذشت + بیوگرافی و علت فوت مسعود اسکویی
  • مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت رادیو درگذشت
  • درگذشت مسعود اسکویی گوینده و مجری رادیو
  • مجری و گوینده قدیمی درگذشت + عکس
  • مسعود اسکویی گوینده ورزشی درگذشت
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند