Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@21:34:10 GMT

میدان و دیپلماسی باید در خدمت عقلانیت و حقانیت باشند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۷۲۵۴

میدان و دیپلماسی باید در خدمت عقلانیت و حقانیت باشند

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: میدان و دیپلماسی هر دو باید در خدمت عقلانیت و حقانیت باشند و در صورت اصطحکاک حرف اول را باید میدان‌داران وسردار سلیمانی ها بزنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» در خطبه مجازی نماز جمعه امروز(۱۰اردیبهشت) در آستانه لیالی قدر بیان کرد: همه شما مردم خوب و ولایی را به تقوا، پرهیزگاری و پارسایی سفارش و توصیه می کنم، به‌خصوص در ایام پیش روی حساس روزها و شب‌های قدر که دارای فضیلت است باید خودمان را بیشتر با قرآن وفق دهیم، قرآنی که نازل شده و مولود شب قدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده ولی فقیه مازندران افزود: حضرت علی (ع) در خطبه ای در رابطه با قرآن توصیف‌هایی داشتند که از جمله آن‌ها این دو فراز است؛ خداوند در قرآن مثال‌هایی آورده و آیات و نشانه‌ها را بیان کرده تا مردم تعقل کنند، در سوره حشر آیه ۲۱ و در سوره انعام آیه ۶۵ بر تفکر و فهم به آیات و نشانه‌های الهی تاکید شده است، شیوه قرآن این است که می‌خواهد با بیان ضرب‌المثل‌ها مردم را به تفکر و تامل وادار کند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: مکتب دین مکتب زندگی و پیروی کورکورانه نیست بلکه مکتب اندیشه است، باید زمینه‌های این مهم را در جامعه به‌وجود بیاوریم، از جمله ترویج ضرب‌المثل‌های گویا که به اندازه صد استدلال موثر است و همین‌طور آیات و نشانه‌ها که بسیار مهم است.

 

خطیب جمعه ساری با بیان اینکه امروز مصادف با هفدهم ماه رمضان یادآور جنگ بدر است، گفت: جنگ بدر یادآور نصرت خداوند است، اولین جنگی که دشمن با پیغمبر آغاز کرد در حالی که عده دشمنان بیشتر بوده ولی با عنایت خداوند مسلمانان با کمک فرشتگان پیروز شدند و بسیاری از سردم‌داران همچون ابوجهل در این جنگ کشته شدند، این درسی است که اگر به خداوند تکیه کنیم، گروهی اندک می‌توانند بر عده‌ای کثیر پیروز شوند اگر خدا بخواهد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: بنابراین امروز هم که ما درگیر خصومت‌ها و سیاست‌های استکبار جهانی هستیم که در ظاهر از ما عده بیشتری دارند اما در عین حال شاهدیم که در این ۴۲ سال خدای بزرگ چگونه ما را یاری کرده و دشمنان ما را در مواقع متعدد خار کرده و به شکست مفتضحانه‌ای کشانده پس نباید از مسیر خدا جدا شویم، البته زحمت‌ها و سختی وجود دارد، اینها را باید به جان بخریم قطعا شیوه مردان خدا استقبال از شهادت است و از مردن در بستر هراسان هستند و به شهادت و مرگ سرخ در راه خدا افتخار می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: مولایمان علی (ع) در این شب‌ها که سالروز ضربت خوردن و شهادت آن حضرت است، هنگامی که ضربت شمشیر ابن ملجم ملعون  به فرق سرش همان‌جایی که امر بن ابدود با شمشیر سرش را مجروح کرده بود اصابت کرد، اثر این شمشیر تیز و زهرآلود بسیار زیاد بود، ولی جمله ای بیان کرد که نشان‌دهنده کمال اشتیاق مرد خدا به مرگ در راه خدا است فرمودند؛ ( به خدای کعبه رستگار شدم)، نشان می دهد اول و آخر زندگی این انسان خانه خدا و خدا است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به اینکه امیرالمومنان علی (ع)، عالم اسلام را با شهادت خودش داغدار کرده، تاکید کرد: مردم با شنیدن ندای شهادت ایشان از خانه‌ها بیرون آمدند و به مسجد دویدند تا علی (ع) را با آن حال به منزل ببرند ایشان فرمودند مرا به زمین بگذارید تا با پای خودم به منزل بروم تا زینب(س) و فرزندان مرا با این حال نبینند، در حالی که در روز عاشورا چه‌ها که بر سرشان نیامد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران، اظهار کرد: روز کارگر را در پیش رو داریم، جا دارد از کارگران تجلیل کنیم چرا که خدماتشان در رشد مملکت موثر است، و همچنین سالروز شهادت علامه مطهری یا همان روز معلم در مقابل سیاست محض اسلام و سیاستها و تبلیغات ارائه داد و جان شریفش را در این راه گذاشت که افتخاری است برای معلمان باید تشکر کنیم و مشکلاتشان باید برطرف شود، جایگاهشان باید در جامعه تبیین شود، بنا بر فرموده امام راحل شغل انبیا و معلمان یکی است.

 

خطیب جمعه ساری، با اشاره به اینکه باید ایام قدر را قدر بدانیم، گفت: خوشبختانه ستاد مبارزه با کرونا، برای ایام قدر اجازه برپایی اجتماعات مذهبی را صادر کردند، تا با رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و حضور در مصلی‌ها و مساجد وسیع با سقف بلند مشکلی ایجاد نخواهد شد، بیشترین رعایت دستورالعمل بهداشتی از آغاز تا کنون در مساجد و تکایا صورت می‌گرفت‌.

 

وی عنوان کرد: ماه رمضان بر همه ماه‌ها برتری دارد و شب قدر بر همه ایام دیگر ارجعیت دارد مولود ماه رمضان و شب قدر هم حقیقتی به نام قرآن است، شهادت قرآن ناطق امام علی (ع) همزمان با ایام قدر است که نشان‌دهنده قرآنی و ولایی بودن این مرد است، این حضرت در زندگی پس از پیغمبر اکرم(ص) شاهد مصائب فراوانی بود، ۲۳ سال در صبر و سکوت و خانه‌نشینی یک طرف و در کنارش وظیفه هدایت، تعلیم به مردم، رسیدگی به فقرا و همچنین نشستن بر مسند حکومت سیاسی که با سه جنگ بزرگ در مقابل عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی و مقابله با بی‌بصیریت‌ها از طرف دیگر موجب شد حضرت در طول دوران زندگی شرایط سختی را سپری کند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی یادآور شد: امروز هم می‌بینیم که نظام جمهوری اسلامی ایران هر روز درگیر با تفکرات و شبه‌های دشمنان است و فرصت‌ها صرف این بگومگوها و مسائل حاشیه‌های می‌شود، ما انتخابات را در پیش دادیم حواس‌ها باید درگیر انتخابات شود، امیرالمومنان علی(ع) از شهدایی بود که در دوران زندگی و پس از شهادت مظلوم بود و دشمنان حتی با پیکرش کار داشتند، امروز هم می‌بینیم که یک سری شهدا خصوصیت این‌چنینی دارند.

 

خطیب جمعه ساری تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد که شهید سردار سلیمانی همچون حضرت علی (ع)  مظلوم است و بیان می‌کنند که میدان‌دار نگذاشته مباحث دیپلماسی به خوبی تبیین شود این حرف‌های دوگانه میدان و دیپلماسی پس از شهادت سردار عزیز کار درستی نیست چرا که ایشان نیست که پاسخ بدهد، ما میدان و دیپلماسی نداریم، دیپلماسی خود میدان است ما میدان سیاست و جنگ نظامی داریم که همه باید در خدمت عقبه ای از عقلانیت و حقانیت باشد.

 

وی ادامه داد: اگر در جایی این دو میدان با همدیگر یک اصطحکاکی به وجود آوردند اولویت با میدان نظامی است چرا که اصل موجودیت مملکت ما را تعیین می‌کند دشمن بیاید مملکت را بگیرد جایی برای میدان دیپلماسی نمی‌ماند، هر دو میدان باید در خدمت عقلانیت و حقانیت باشند، باید باشیم تا روابط و حقوق به‌دردمان بخورد بنابراین باید حرف اول را میدان‌داران نظامی بزنند، در فضای ناامنی چنین شیطنت هایی در آستانه انتخابات انجام گرفته و به رسانه‌های بیگانه رسیده جای تاسف دارد چرا که چنین روایتی از خدمات باید در یک فضای امن صورت می‌گرفت حال که نشت کرده همان دو سه نفری که این مرکز استراتژیک را مدیریت می‌کنند باید تعقیب شده و پاسخگو باشند.

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطیب جمعه ساری نماینده ولی فقیه درمازندران عدالت سیاسی میدان لیالی قدر دیپلماسی حجت الاسلام محمدی لائینی میدان و دیپلماسی باید در خدمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۷۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌های ترافیکی تشییع شهدا در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اعلام شد

مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی تشییع شهدا در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: این محدودیت صبح روز شنبه پانزدهم اردیبهشت از میدان فیض تا گلستان شهدا است، بنابراین از شهروندانی که قصد تردد از این مسیر را دارند تقاضا می‌کنیم مسیرهای جایگزین را برای تردد انتخاب کنند.

علی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: در این روز مراسم تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس و یک شهید گمنام را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تشییع پیکر پاک شهدا فردا _شنبه پانزدهم اردیبهشت_ ساعت ۹:۰۰ از میدان فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود، افزود: با توجه به استقبال مردم شهیدپرور اصفهان و ارادتمندان به امام صادق (ع) و جمعیت کثیری که در این مراسم شرکت خواهند کرد، محدودیت‌های ترافیکی اعمال می‌شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی روز تشییع شهدا تصریح کرد: این محدودیت صبح روز شنبه از میدان فیض تا گلستان شهدا است، بنابراین از شهروندانی که قصد تردد از این مسیر را دارند تقاضا می‌کنیم مسیرهای جایگزین را برای تردد انتخاب کنند.

کد خبر 750328

دیگر خبرها

  • شهید گمنام در رفسنجان آرام گرفت
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام برگزار شد
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • محدودیت‌های ترافیکی تشییع شهدا در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اعلام شد
  • یک جوان چینی به مذهب شیعه مشرف شد
  • حسینی: دولت سیزدهم به تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟