Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@12:11:13 GMT

عراق: پلی برای نزدیکی بین تهران و ریاض هستیم

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۷۹۰۸

عراق: پلی برای نزدیکی بین تهران و ریاض هستیم

یکی از نمایندگان مجلس عراق در ادامه اخبار مربوط به میانجی گری کشورش برای حل اختلاف ها میان ایران و عربستان تاکید کرد که بغداد پل ارتباطی برای نزدیک کردن تهران به ریاض است.

قدس آنلاین: «مثنی امین» نماینده مجلس عراق امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرگزاری رسمی «اینا» اظهار کرد که اختلاف ها و تنش میان ایران و عربستان به سود ملت های این دو کشور و منطقه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت که عراق نقش نزدیکی و همگرایی دیدگاه های ایران و عربستان و حل تنش ها و اختلاف ها در منطقه دارد.

این نماینده مجلس عراق بیان کرد که بغداد به سبب موقعیت جغرافیایی، سیاسی و منافع ملی پلی برای نزدیکی ایران و عربستان است.

امین ادامه داد که حل و فصل تنش ها و اختلاف ها میان این دو کشور هدف و گامی برای عراق است.

وی تاکید کرد که تهران و ریاض اکنون برای پایان دادن به رقابت و اختلافات خود اعلام آمادگی کرده اند و باید از این فرصت برای پایان دادن اختلاف ها، برقراری آشتی و امنیت در منطقه استفاده کرد.

در همین پیوند امروز نیز وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که بغداد از همه ابزارها و روش های گفت و گو و مذاکره به منظور حل و فصل اختلافات و کاهش تنش در منطقه حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در اظهاراتی خبری تاکید کرد که کشورش با جدیت برای بازیابی نقش منطقه ای و فرا منطقه ای بغداد در حوزه تنش زدایی کوشش خواهد کرد.

«احمد الصحاف» گفت که سیاست خارجی کشورش مبتنی بر دو اصل توازن و ثبات است.

وی بیان کرد که بغداد حامی و مدافع جدی رویکرد گفت‌وگو در منطقه‌ است و این سیاست را بهترین عامل در جهت تقویت ثبات و آرامش منطقه و داخل عراق می‌داند.

الصحاف توضیح داد که امنیت مقوله ای ارگانیک است و قابل واگذاری و تقسیم نیست، حفظ هماهنگی با همه طرف ها و اتکا به روش های گفت وگو و توافق بر سر منافع مشترک وسیله ای برای خنثی کردن بحران ها، کاهش تهدید و پیش نیاز پیشرفت و شکوفایی در عراق و کشورهای منطقه است.

پیش از این و در سه شنبه گذشته «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با سفیر با مصر در بغداد تاکید کرده بود که حل اختلاف‌ها و تفاهم میان چهار کشور مهم و بزرگ ایران، عربستان، مصر و ترکیه به سود منطقه است.

وی در دیدار با «ولید محمد اسماعیل» سفیر مصر در بغداد، تفاهم میان این چهار کشور بزرگ را مهم و به نفع منطقه اعلام کرد   و گفت که در این دیدار پیشنهاد تفاهم میان چهار کشور مهم در منطقه را مطرح کرده است.

الاعرجی تاکید کرد که تفاهم میان مصر، ترکیه و ایران و عربستان بسیار مهم و به سود منطقه خواهد بود چرا که ملت های منطقه از جنگ و بحران خسته شده اند و چشم براه امنیت، ثبات و پیشرفت هستند.

در پایان این دیدار مشاور امنیت ملی عراق و سفیر مصر بر اهمیت دوستی و ثبات بیشتر در منطقه، نبود بحران، برقراری امنیت، آرامش و رفاه به جای درگیری هایی که به جز ویرانی ارمغانی به همراه ندارد، تاکید کردند.

در همین راستا، الاعرجی مشاور امنیت ملی دولت عراق سه‌شنبه هفته گذشته نیز با سفیر عربستان سعودی در بغداد دیدار و گفت و گو کرد.

محور مذاکرات وی با سفیر سعودی نزدیکی هرچه بیشتر عراق با عربستان و نیز تبادل نظر راجع به مسائل منطقه عنوان شد. 

خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این باره گزارش داده بود که دو طرف ضمن تأکید بر گفت وگوی بیشتر در خصوص تفاهم و حسن همجواری، اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه و راه های پایان اختلافات به گونه‌ای که منافع کشورها و مردم منطقه تأمین و باعث افزایش ثبات، توسعه و تشویق به سرمایه گذاری در همه زمینه ها شود، بحث و تبادل نظر کردند. 

همچنین ثبات بیشتر منطقه با عبور از بحران ها و تمرکز بر منافع مشترک کشورها و مردم منطقه مورد تبادل نظر و تاکید مشاور امنیت ملی عراق و سفیر عربستان سعودی در بغداد قرار گرفت.

گفتنی است دیدار مشاور امنیت ملی عراق با سفیر سعودی از دیدگاه ناظران امور و کارشناسان سیاسی عراق از این رو مهم است که الاعرجی پیش از این دیدار، سفری به تهران داشت و از دیگر سو گفته شده که دولت عراق در حال میانجی گری و حل اختلافات میان ایران و عربستان است. 

در همین حال خبرگزاری فرانسه دوشنبه هفته گذشته در گزارشی به نقل از منابعی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد.

یک منبع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی که نامشان ذکر نشده به این خبرگزاری گفتند که هیأت‌های عالی رتبه‌ای از عربستان سعودی و ایران اوایل آوریل در بغداد با هم دیدار کردند.

بر اساس این گزارش، یک منبع دولتی عراق تأکید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رییس اطلاعات سعودی و هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر عهده داشتند.

از سوی دیگر، یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که از این مذاکرات آگاهی داشته و هدف از آن بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی است.

پیش‌تر نیز روزنامه فایننشال تایمز فاش کرده بود که طبق گفته سه مسئول آگاه از این مذاکرات، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط، مذاکره مستقیم داشته‌اند.

به گفته این مقامات که «فایننشال تایمز» هویت آنها را فاش نکرد، «در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی را احیا کند و تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد، مذاکرات مسئولان ارشد ایران و عربستان با میانجیگری عراق در ماه جاری انجام شد و این، نخستین مذاکره بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ است.»

روابط عربستان و ایران در ژانویه ۲۰۱۶ پس از اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه توسط حکومت آل سعود که مورد محکومیت جامعه جهانی قرار گرفت، رو به وخامت گذاشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ایران عربستان عراق میان ایران و عربستان مشاور امنیت ملی عراق عربستان سعودی تفاهم میان اختلاف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۷۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته

 رضوانی‌فر در این دیدار از مرزهای طولانی و همجواری ۵ استان مهم هم مرز ایران با کشور عراق یاد کرد که اهمیت تجارت ایران با عراق را دوچندان کرده است و توسعه روابط و هماهنگی و همکاری عمیق‌تر و همه جانبه دو کشور را ضروری‌تر می‌نماید. 

وی افزود: ملاقات‌های منظم مرزی بین مدیران گمرکات مرزی دو کشور می‌تواند به اثربخشی این همکاری کمک کند. 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: گمرک ایران با هدف تسهیل و توسعه تجارت برای تبادل اطلاعات گمرکی با گمرک عراق آمادگی کامل دارد.

وی ضمن اشاره به موقعیت ممتاز ایران در ترانزیت و عبور خارجی حدود ۱۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال گذشته در زمینه کامیونی و ریلی، رتبه اول ایران در کارنه تیر در دنیا را یادآور شد و در خصوص‌ مبادله اطلاعات در راستای توسعه کارنه تیر و همچنین اجرای تیر الکترونیک در طرف عراقی اعلام آمادگی کرد. 

رضوانی‌فر در ادامه اشتراک‌گذاری و هماهنگی در رویه‌ها و سیاست‌ها و اعمال شیوه‌های مشابه در مبادی مرزی مختلف و همچنین انطباق روزها و ساعات کاری گمرکات دو کشور را مفید و موجب تقویت تجارت و کاهش سردرگمی تجار و بازرگانان دو کشور دانست.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه تسریع در اطلاع رسانی از تغییرات در رویه‌ها و مقررات گمرکی دو کشور را خواستار شد.

رضوانی فر با بیان اینکه سنگ بنای سیاست‌های گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت در سازمان جهانی گمرک نهاده می شود، اهمیت این سازمان را خاطرنشان کرد و همفکری‌ و رایزنی کشورهای مسلمان را در پیشبرد اهداف و منافع مشترک خواستار شد.

وی همچنین از همکاری گمرک عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد و خواستار تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور جهت روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران شد. 

در این دیدار حمود حسانی رئیس کل گمرک عراق، جمهوری اسلامی ایران را از جمله مهمترین شرکای تجاری عراق معرفی کرد و توسعه روابط تجاری دو کشور را از اولویت‌های کشورش برشمرد. 

 وی با اظهار خرسندی از پیشبرد همکاری‌های گمرکی بین دو کشور، اظهار امیدواری کرد موضوعات مشترک با استمرار در همفکری و تبادل نظر پیگیری شود.

رئیس کل گمرک عراق وعده داد هماهنگی بیشتر دولت متبوعش با دولت اقلیم کردستان عراق را به منظور اعمال وحدت رویه گمرکی در این دو منطقه پیگیری کند.

وی همچنین از پدیده قاچاق سوخت در مبادی مرزی مشترک دو کشور اظهار تاسف کرد و افزود: گمرک عراق در رفع این معضل با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

حمود حسانی ضمن اشاره به اهمیتی که کشورش در برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی قائل است، بر تصمیم کشورش در تسهیل انجام امور گمرکی زائران و تجهیزات و مواکب تاکید کرد. 

بر اساس این گزارش مذاکره برای امضای موافقت‌نامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت‌های دو کشور به منظور تسهیل در تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و ارائه تسهیلات در انجام رویه های گمرکی در مرزهای مشترک دو کشور، توافق بر امضای توافق‌نامه تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه موتوری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ایجاد تیر پارک اختصاصی در خارج از مرزهای گمرکی دو کشور به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از توقف کامیون‌های حامل مواد سوختی در محدوده مرزی، همچنین استقرار نمایندگان سازمان‌های صدور مجوزهای ورود کالا از جمله استاندارد، واحدهای بهداشت و قرنطینه و سازمان‌های مرتبط در گمرکات مرزی عراق، از دیگر محورهای این دیدار عنوان شده است.

در این دیدار اثیر ثامن منعم؛ مدیر حقوقی و امور گمرکی‌ و احمد عباس موسی؛ مدیر بخش فنی هیات گذرگاههای مرزی عراق و سامی جابر معاون سفیر عراق در ایران نیز حضور داشتند.

این گزارش می افزاید، در این دیدار ابراهیم نقدی؛ معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران، مهدی معینیان؛ مشاور رئیس کل گمرک ایران و مدیر کل حراست و امور انتظامی، مرتضی خودسیانی؛ سرپرست دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک، بهروز قره‌بیگی؛ ناظر گمرکات استان خوزستان و مدیر کل گمرک اهواز و محمود حسینی؛ معاون مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک ایران نیز از طرف هیات ایرانی حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران در عربستان+فیلم/ هشدار قرمز صادر شد
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است