Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی حسنی باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دلایل گوناگونی برای لزوم مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد و شرکت در انتخابات پاسداشت رکن مهم انقلاب اسلامی و قانون اساسی یعنی جمهوریت است و نوعی وظیفه ملی و فریضه دینی محسوب می­ شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاصی که هم ­اکنون بر جهان بویژه بر منطقه ما حاکم است، میزان مشارکت مردم پیام معنی ­داری به دیگر بازیگران جهانی و منطقه ­ای می ­دهد، ضمن آنکه در عرصه داخلی نیز دولتی می­ تواند تاثیرگذارتر باشد که از پشتوانه رای مردمی قوی­تری برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت اظهار داشت: مشارکت سیاسی یکی از مهم­ترین ویژگی­ های جوامع پیشرفته امروزی است که مردم از طریق آن نقش خود را در اداره امور جامعه ­شان ایفا می­ کنند و مهم­ترین جلوه مشارکت سیاسی، انتخابات است.

وی ادامه داد: در بخش عمده ­ای از کشورهای جهان چنین زمینه ­ای برای دخالت مردم در سرنوشت و ادار امورشان وجود ندارد و یکی از دغدغه ­های بزرگ آن­ها رسیدن به آن است.

حسنی باقری تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما پس از وقوع انقلاب اسلامی چنین زمینه­ ای فراهم شد و جمهوریت به عنوان یکی از ارکان اصلی تشکیل دهنده نظام جمهوری اسلامی و همراه با اسلامیت آن، بنا بر تصریحی که در قانون اساسی به آن شده است، مطرح شد.

وی بیان کرد: همان­گونه که گفته شد مشارکت وسیع مردم می ­تواند در قدرت چانه ­زنی کشور در عرصه خارجی و همچنین قوت و امکان موفقیت آن­ در مسایل داخلی تاثیر گذار باشد.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت تاکید کرد: تجربه چندین سالۀ انقلاب اسلامی و انتخابات آن اثبات کرده است که مشارکت نکردن، همیشه باعث به وجود آمدن مسایل و مشکلات زیادی برای کشور و مردم شده است.

وی افزود: موفق­ ترین دولت­‌های بعد از انقلاب دولت‌­هایی بوده ­اند که میزان و درصد بیشتری از رای مردم را داشته  و طبیعتا پاسخگویی بیشتری هم داشته ­اند و میزان فسادشان نیز کمتر بوده است.

حسنی باقری تصریح کرد: هر چه درصد مشارکت انتخاباتی کمتر باشد، دولت منتخب نمایندگی بخش‌­ها و سلایق محدودتری را دارد و بنابراین به طور طبیعی هم نمی ­تواند وظایف خود را انجام دهد.

 وی با اشاره به اهکارهای ترغیب و افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: شاید کلیدی­ ترین چیزی که در این ­زمینه باید گفت امید است و در درجه اول باید چشم ­انداز مثبتی از آینده برای مردم ترسیم شود.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت افزود: برای مشارکت بیشتر شهروندان در انتخابات این حس در جامعه  باید القا شود که اوضاع به سمت بهبود و تغییر فراگیر در همه روال ­های ناکارآمدی که منجر به پدید آمدن این شرایط شده، پیش خواهد رفت.

این استاد دانشگاه  تصریح کرد: بخشی از از این امید بخشیدن به جامعه می­ تواند توسط کاندیداهای ریاست جمهوری و در ضمن ارائه برنامه ­های آنان به مردم داده شود.

حسنی باقری تاکید کرد: نکته حائز اهمیت دیگر وجود نماینده­ برای همه سلایق و گرایش­ های سیاسی در میان کاندیداهای انتخابات است و تنوع کاندیداها و سلایق آن­ها می­ تواند انگیزه زیادی برای شرکت در انتخابات فراهم کند و طبیعی است که همه مردم زمانی در انتخابات به طور فراگیر شرکت کنند که بدانند نماینده ­ای از سلیقه و گرایش آن­ها نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: به نظر می­ رسد که پس از ۴۰ سال که از پیروزی انقلاب می­ گذرد، نوعی بلوغ فکری در همه ارکان جامعه و مردم به وجود آمده است و طیف گوناگون مسایلی که این­ روزها دربارۀ انتخابات و مشارکت در آن مطرح می ­شود بیان­گر این است که انتخابات و شرکت در آن فراتر از یک حضور صِرف و انداختن یک برگه کاغذ در صندوق است و آن­چه که اهمیت یافته اثربخشی و انتخاب آگاهانه از طریق مشارکت در انتخابات است.  

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ کرمان دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت انتخاباتی رشته علوم سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ کرمان دانشگاه آزاد اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ کرمان دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت انتخاباتی رشته علوم سیاسی اخبار کنکور دانشگاه آزاد اسلامی حسنی باقری علوم سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌

امیرحسین فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، رأی دادن برای هریک از افراد جامعه یک حق مسلم است، بنابراین باید از این حق دفاع کرد و اگر این حق مطالبه نشود در نهایت منجر خواهد شد انتخاب‌گری و تصمیم‌گیری برای افرادی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند از بین برود.

وی افزود: راه حل رفع موانع و مشکلات، حضور آگاهانه در انتخابات است و باید تلاش کنیم و نامزدی را که به نظر ما گره گشای مشکلات است رأی بدهیم زیرا اگر من و شما رأی ندهیم، امور مملکت اداره نخواهد شد.

فراهانی ادامه داد: اگر مجلسی قوی‌تر داشته باشیم، بدون تردید دولتی قوی و مقتدر نیز خواهیم داشت و به عقیده من، ریشه عمده ضعف‌ها و مشکلاتی که در کشور داریم، به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد.

وی گفت: بهترین مشوق برای حضور مردم در پای صندوق رأی آگاهی مردم از اهمیت مشارکت آن‌هاست، انتخابات می‌تواند نقش بسیاری مهمی در تعیین سرنوشت مردم داشته باشد، قوانین مجلس توسط کسانی نوشته می‌شود که با رأی مردم به مجلس می‌روند؛ بنابراین نیاز است که مردم با دقت بیشتری نسبت به انتخاب افراد شایسته اقدام کنند.

فراهانی ادامه داد: انقلاب اسلامی در ۴ دهه اخیر همواره روند صعودی خود را حفظ کرده و تلاش شده با تقویت گفتمان مردم‌سالارانه دینی خود، نقش مردم را در صحنه سیاسی کشور حفظ کند

وی اضافه کرد: مردم ملایر همواره نسبت به گردهمایی و رویدادهای سیاسی در جمهوری اسلامی نگاه مثبت و ویژه‌ای داشتند که آخرین نمونه آن را می‌توان حضور در راهپیمایی روز قدس مشاهده کرد، مشکلات اقتصادی و تبلیغات منفی نیز نتوانسته بر حضور مردم تأثیر منفی بگذارد.

فراهانی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی کشور در زمان جنگ به‌مراتب بیشتر از امروز بود؛ اما مردم به حاکمیت و تلاش مدیران دولتی برای حل مشکلات اعتقاد داشتند، این اعتماد امروزه نیازمند ترمیم دوباره است، برخی از مدیران با اقداماتی اشتباه به این اعتماد خدشه وارد کردند که در سایه دولت مردمی می‌توان نسبت به حل آن امیدوار بود.

وی گفت: مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را در راستای تحولات شگرف سیاسی و اقتصادی اعلام کرده بود و انتخابات این دوره نیز ادامه همان مسیر است. باتوجه به گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی شاهد تغییر نسل در مدیران هستیم؛ ازاین‌جهت نیز انتخابات این دوره حائز اهمیت است.

کد خبر 6097875

دیگر خبرها

  • وقتی سطح کاندیداها پایین است، انتخابات به همین سردی برگزار می شود که اکنون با آن روبرو هستیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • تشکیل ۱۰۰ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی دور اول در مازندران
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم