Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@17:37:03 GMT

به دانشگاههایی که هیات علمی کافی ندارند دانشجو نمی دهیم

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۰۴۴۱

به دانشگاههایی که هیات علمی کافی ندارند دانشجو نمی دهیم

منصور غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت رسیدگی به تقلب‌های علمی گفت: دو عامل به گسترش تقلب‌های علمی در کشور دامن زده است یکی گسترش بی رویه مراکز آموزشی و برخی مراکز دانشگاهی است که بدون اینکه هیأت علمی کافی داشته باشند، گسترش پیدا کرده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پذیرش کرده بودند. طبیعی است چون هیأت علمی کافی نداشته‌اند نظارت کافی هم بر دانشجویان آنها صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که نظارت استاد از این دانشجویان برداشته شده و در نتیجه به سمت تقلب بروند. از طرفی، فروشنده و خدمات دهندگان هم آنها را تشویق می‌کردند که به این سمت وارد شوند که با این گروه از افراد نیز برخورد می‌شود.

وزیر علوم افزود: آئین نامه اجرایی مقابله با تقلب تصویب شده و کارگروه‌های اخلاق در پژوهش در همه دانشگاه‌ها شکل گرفته است. یکی از وظایف این کارگروه‌ها، نظارت و رسیدگی به گزارشات مربوط به مدارک علمی افراد است تا مشخص شود مسیر تهیه آن درست بوده است یا خیر.

غلامی یاد آور شد: اگر در تهیه یک سند علمی تخلف محرز شود، مدرک، مقاله یا کتاب لغو اعتبار می شود و با دانشجویان و یا اعضای هیأت علمی متخلف هم برخورد انضباطی صورت می‌گیرد و حتی اگر لازم باشد به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در مورد خدمات دهندگان به انجام تقلب نیز گزارش مواردی که به دستمان رسیده، به قوه قضائیه معرفی کرده‌ایم و با تعدادی از آنها برخورد حقوقی شده است.

وزیر علوم ادامه داد: در بحث کنترل پذیرش دانشجویان تحصیلات یکی از ضرورت‌های کنترل این است که دانشگاههایی که هیأت علمی کافی ندارند به آنها دانشجوی تحصیلات تکمیلی داده نمی‌شود. ضمن اینکه کارگروه‌های اخلاق در پژوهش نیز در هر مجموعه‌ای در حال پایش هستند که این اتفاق رخ ندهد. بدیهی است که استاد راهنمای هر دانشجویی در پایان نامه یا مقاله وی تقلب صورت گیرد نیز مسئول است.

غلامی ادامه داد: عامل دیگر که بسیار مهم است و گاهی تبعات اجتماعی نیز داشته است این است خیلی افراد هستند که متأسفانه در حین اشتغال بکار، مشغول تحصیل هم می‌شوند. این افراد در ممکن است در بخش خصوصی باشند که از محدوده نظارت دولت خارج هستند و یا در بخش‌های نیمه دولتی به معنای عام آن حضور داشته و بعضاً حتی مسئولیت اجرایی هم دارند و ضمناً درس هم می‌خوانند چون وقت کافی ندارند کار درسی را خود انجام بدهند به نوعی اغفال می‌شوند و به سمت اینکه مقاله و یا پایان نامه را به دیگران واگذار کنند و به نوعی بخرند سوق می‌یابند.

وی افزود: با مواردی از این نوع نیز برخورد کرده‌ایم و در حال پیگیری نیز هستیم که با این مسئله برخورد قانونی شود. باید کسانی که مسئولیت و مشغله دارند درس خواندن را برای زمانی موکول کنند که مسئولیت را کنار گذاشته و یا اینکه در زمان مرخصی درس بخوانند. البته در دانشگاه‌های دولتی به این موضوع نظارت بهتری می‌شود. بیشتر مشکل در دانشگاه‌های غیر دولتی و خارج از کشور دیده می‌شود.

کد خبر 5201396 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: منصور غلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تقلب علمی دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی ویروس کرونا دانشگاه تربیت مدرس انتخابات 1400 آزمون دکتری تخصصی دانشگاه های ایران انتخاب رشته دوره دکتری دانشگاه ها آموزش مهارتی دانشگاه علوم پزشکی تهران علمی کافی هیأت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه انتخاب و معرفی اساتید نمونه کشوری

به گزارش خبرنگار مهر، سی و یکمین مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی نمونه کشوری صبح امروز با حضور محمد علی علی زلفی گل، برخی از معاونان این وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه ها در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

دکتر علی رضا حیدری معاون هیات های امنا و هیات های ممیزه مرکزی در این مراسم گفت: دستورالعمل اساتید نمونه بازنگری و ابتدای سال تحصیلی گذشته به همه دانشگاه ها ابلاغ شد، ۴ یا ۵ ماه فرصت داده شد تا دانشگاه ها افراد واجد شرایط رو معرفی کنند.

وی ادامه داد: تا ۳۰ دیماه فرصت داده شد افراد معرفی شوند. این درحالی بود که برخی از دانشگاه ها تاخیر داشته و تا فرودین نیز پرونده هایی از دانشگاه ها به دبیرخانه ارسال می شد.

معاون هیات های امنا و هیات های ممیزه وزارت علوم گفت: در این دوره ۱۵۰ پرونده بعد از مرحله اول ارزیابی توسط دانشگاه ها ارسال شد برخی دانشگاه نیز اعلام‌کردند بعد از ارزیابی افراد معرفی شده شرایط نداشتند و معرفی نشدند.

وی ادامه داد: در مجموع ۸۷ پرونده ارزیابی نهایی شد که تمامی ۸۷ نفر شایسته بودند ولی با توجه به یک سری معیارها ۶۵ نفر عضو هیات علمی از ۳۱ دانشگاه انتخاب شدند که امیدواریم کمک بیشتر برای دانشگاه باشند.

کد خبر 6093045 زهرا سیفی

دیگر خبرها

  • رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: چگونه در برابر ضرب و شتم دانشجویان ساکت هستید؟
  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • نحوه انتخاب و معرفی اساتید نمونه کشوری
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • دموکراسی دروغین امریکا و برخوردهای دوگانه
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند