Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:56:35 GMT

چهار هزار هکتار از مزارع گندم و جو مریوان آلوده به آفت است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۰۹۲۸

چهار هزار هکتار از مزارع گندم و جو مریوان آلوده به آفت است

محمد رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون عملیات مبارزه با آفت در سطح سه هزار و ۶۱ هکتار از مزارع گندم و جو انجام شده که مبارزه با علف هرز از نوع پهن برگ در سطح ۲ هزار و ۵۲۵ هکتار و از نوع باریک برگ در سطح ۵۳۶ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه عملیات مبارزه با این آفت از نیمه دوم اسفند سال گذشته آغاز و تا اواخر خرداد سال جاری ادامه خواهد داشت، افزود: مبارزه توسط کشاورزان با نظارت کامل کارشناسان و شبکه های مراقبت مراکز جهاد کشاورزی این مدیریت در سر مزارع با سمپاش های دولتی و خصوصی و سموم دریافتی توسط کشاورز از کلینیک و فروشگاه های سموم سطح شهرستان انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی مریوان یادآور شد: تاکنون چهار هزار و ۳۱۰ لیتر سم در مزارع گندم و جو این شهرستان علیه این آفت به صورت رایگان توزیع شده که شامل سم توفوردی به میزان سه هزار و ۷۸۷ لیتر، سم تاپیک به میزان ۲۶۵ لیتر و سم پوما سوپر نیز به میزان ۲۵۸ لیتر بوده است.

رحیمی اضافه کرد: علف هرز از نوع پهن برگ یک هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع گندم آبی و ۶۷۰ هکتار از مزارع گندم دیم را آلوده کرده و ۴۰۵ هکتار از مزارع جو آبی و ۳۵۰ هکتار از مزارع جو دیمی را نیز آلوده کرده است.

رحیمی ادامه داد: علف هرز از نوع نازک برگ نیز ۲۴۰ هکتار از مزارع گندم آبی و ۳۵ هکتار از مزارع گندم دیم  و ۲۳۰ هکتار از مزارع جو آبی و ۳۱ هکتار از مزارع جو دیمی را آلوده کرده است.

۲۸ هکتار از مزارع کلزا مریوان گرفتار آفات و علف های هرز است

مدیر جهاد کشاورزی مریوان با بیان اینکه ۲۸ هکتار از مزارع کلزا این شهرستان گرفتار آفات و علف های هرز است، گفت: مبارزه با این آفات و بیماری ها از اول مهر سال گذشته آغاز و تا اواخر اردیبهشت امسال ادامه دارد.

رحیمی افزود: مبارزه با آفت شته مومی در سطح ۱۵ هکتار و مبارزه با آفت کرم طوقه‌بر ( آگروتیس) نیز در سطح سه هکتار از مزارع کلزا با استفاده از سم مصرفی کنفیدور به میزان ۱۵ لیتر و سم مصرفی دلتامترین و دورسبان به میزان پنج لیتر انجام شده است.

وی اضافه کرد: مبارزه با علف های هرز باریک برگ در سطح ۳۵  هکتار با استفاده از سم مصرفی سوپرگالانت به میزان ۳۰ لیتر و مبارزه با علف های هرز پهن برگ در سطح ۲۰  هکتار با استفاده از سم مصرفی لونترل به میزان ۱۸  لیتر با موفقیت صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی مریوان یادآور شد:  عملیات مبارزه با علف های هرز پهن برگ در سطح ۲۰  هکتار با استفاده از سم مصرفی لونترل به میزان ۱۸ لیتر و مبارزه با علف های هرز به صورت پیش رویشی در سطح پنج هکتار با استفاده از سم ترفلان به میزان ۱۰ لیتر انجام شد.

رحیمی افزود: میزان خسارت وارده توسط آفات و علف هرز و بیماری ها به محصول کلزا به دلیل مبارزه به موقع و توصیه های فنی کارشناسان این مدیریت و مراکز تابعه تاکنون در حد صفر بوده است.

استان کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

این استان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود.

شهرستان مریوان نیز یکی از قطب های تولید گندم و جو در استان کردستان به شمار می رود این شهرستان در فاصله ۱۲۰ کیلومتر در غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

برچسب‌ها گندم مریوان کشاورزی اراضی کشاورزی کلزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم مریوان کشاورزی گندم مریوان کشاورزی اراضی کشاورزی کلزا اخبار کنکور هکتار با استفاده از سم مبارزه با علف های هرز هکتار از مزارع گندم هکتار از مزارع جو جهاد کشاورزی برگ در سطح گندم و جو پهن برگ علف هرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۰۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: در سال زراعی جاری ۲۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، عبدالنبی امینی پور امروز- شنبه هشتم اردیبهشت ماه- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی‌رغم کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری، اما به دلیل اینکه بارش‌ها در زمان مناسب بارید پیش‌بینی داریم میزان محصول مورد انتظار به دست آید.

وی افزود: اگر حوادث غیر مترقبه رخ ندهد از ۲۲ هزار هکتار زیرکشت گندم ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارعه آبدانان برداشت و تحویل چهار مرکز خرید در شهرستان خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان اضافه کرد: علی‌رغم مساعد نبودن شرایط جوی در ابتدای کاشت محصولات کشاورزی از جمله کشت کلزا، امسال برای نخستین بار ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه زیر کشت دانه‌های روغنی (کلزا) رفت که پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ تن کلزا برداشت شود.

امینی‌پور با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، گفت: بارش‌های اخیر باعث تخریب کامل جاده‌های بین مزارعه شده که انتظار می‌رود ادارات عضو برداشت در جهت مرمت، ترمیم و رکلاژ جاده‌های بین مزارع همکاری لازم را با مدیریت جهاد کشاورزی انجام دهند.

وی با اشاره به مشکل سوخت ادوات کشاورزی، افزود: با توجه به توپوگرافی منطقه، گستردگی حوزه، طولانی شدن زمان برداشت محصول، و وجود بیش از ۲۰۰ دستگاه کمباین در پیک برداشت گندم و جو میزان سوخت تعیین شده برای هر هکتار کشت دیم ۱۱ لیتر و برای کشت آبی ۲۱ لیتر کافی نیست و انتظار می‌رود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تمهیدات لازم را در این خصوص به عمل آورد.

وی ادامه داد: ۴۸ دستگاه کمباین در منطقه کار برداشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند، اما در زمان برداشت با اضافه شدن کمباین‌های غیر بومی این تعداد به ۲۰۰ دستگاه می‌رسد.

کد خبر 748568

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد