Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@14:12:44 GMT

۱۵درصد بودجه عمرانی مشهد، با نظر مردم هزینه می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۱۳۰۳

۱۵درصد بودجه عمرانی مشهد، با نظر مردم هزینه می‌شود

به گزارش خبرآنلاین از خراسان رضوی؛ «محمدرضا حیدری» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تعاریف جامعه شناسی شهری می‌دانیم که شهر یک موجود زنده است و حیات دارد و البته تنها متعلق به ما نبوده و متعلق به نسل‌های آینده هم می‌باشد. از این رو شهر باید هوشمندانه و برنامه‌ریزی‌شده اداره بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حیدری با بیان اینکه این رای عظیم یک سرمایه اجتماعی بسیار مهم برای شورای پنجم بود، افزود: اولین نشست خبری پس از انتخابات بنده به همه رسانه‌ها گفتم که امروز دیگر رقابت سیاسی به پایان رسیده و آغاز یک نگاه تخصصی و همه جانبه نگر مدیریت شهر است. باور داشتیم که شورای متعلق به همه مردم و همه سلایق هستیم. اگر امروز در انتصابات مدیران شهرداری و شهرداران مناطق  بررسی کنید درمی‌یابید که بخش اعظم این مدیران از داخل فضای کارشناسی شهرداری و یا حتی برخی از آنها، از جمله افرادی که اختلاف سلیقه و نگاه سیاسی جدی با شورا داشته‌اند مشغول فعالیت هستند.. بخش اعظمی از این افراد نیروهای جوان کارشناس و توانمند بودند و این مهم نشانه آن است که شورا به موضوع کارآمدی توجه دارد.
رئیس شورای شهر مشهد موضوع بعدی را تاکید بر هویت فرهنگی و تاریخی شهر مشهد عنوان کرد و افزود: مقوله هویت بسیار مهم بوده و چنانچه به خوبی در فضای جامعه شکل بگیرد به انسجام اجتماعی و تقویت مشارکت اجتماعی کمک خواهد کرد و شورای پنجم در این زمینه ورود کرده به عنوان مثال آنچه در این دوره توس به انجام رسیده در ۷۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده و در واقع بعد از ساخت آرامگاه فردوسی و باغ اصلی هیچ اتفاقی در این ۷۰ سال گذشته در توسط پیش نیامده بود ولی امروز که به این مکان مراجعه کنید یک فضای بسیار آبرومند و جذاب برای همه علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی به وجود آمده است.
وی به ادامه رویکردهای دیگر اقدامات صورت گرفته پرداخت و بیان کرد: موضوع بعدی ارتقاء حس تعلق به شهر بود. فلسفه نظام شورایی آن است که بتواند فعالیت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را در درون مردم اجرایی کند. با اجرای برخی طرح‌ها مانند طرح محله ما که در کشور بی نظیر است و ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان در قالب بیان نظرات خود در این طرح مشارکت کردند این اتفاق را شکل دهیم. امروز ۱۵ درصد بودجه عمرانی بانظر مستقیم مردم در شهر مشهد هزینه می‌شود که در بین کلانشهرهای کشور بی‌نظیر است. شورای اجتماعی محلات دفاتر تسهیلگری دارای ۶ درصد سهم از این مقوله بوده و ۳ درصد نیز به چشم شهر تعلق دارد. این نشان دهنده اهمیت مشارکت دادن به مردم در فضای نیازمندی‌های خود ایشان بوده است.
رئیس شورای شهر مشهد به موضوع دیگری اشاره کرد و گفت: موضوع شفافیت انضباط مالی و مبارزه با فساد نیز از رویکردهای اساسی ما بود و در این دوره چند اتفاق مهم روی داد. از جمله راه اندازی سامانه فاش و کمیته شفافیت که در شورا تشکیل شد و با رصد دائم فعالیت ها هرجا این کمیته احساس کند در حوزه مدیریت شهری فضایی وجود دارد که می‌تواند منشأ فساد باشد ورود کرده و حتی با ارائه طرح در صحن شورا به کنترل این موارد می پردازد. علاوه بر این نیز مصوبه حمایت از سوت زنی و لایحه تعارض منافع در دوره ما عملیاتی شد و هر چند نارضایتی های نیز در بدنه شهرداری ایجاد شد اما با این مصوبات به کار گیری نیرو از بستگان درجه یک کارکنان شهرداری را تنها از طریق آزمون ها ممکن کرده و روند ورود این افراد به بدنه شهرداری مدیریت شده است. همچنین به کنترل فرایند تعارض منافع کارشناسان رسمی در استخدام شهرداری نیز پرداختیم.
رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: مستحضرید که بودجه شهرداری به دو بخش اصلی تعریف شده که یکی از این بخش‌ها بودجه اقتصادی است رشد نزدیک به سه برابری بودجه اقتصادی شهرداری یک شاخص بسیار مهم است چراکه این بخش به مواردی چون تسهیلات اوراق مشارکت و مشارکت بخش خصوصی باز می‌گردد. این رقم ۳ هزار میلیارد تومان قراردادهای جدید با بخش خصوصی برای اجرای پروژه های مشارکتی در سطح شهر است. همچنین از ظرفیت اوراق مشارکت نیز بسیار بیشتر از گذشته استفاده کردیم چرا که ظرفیت بسیار مناسبی است و ۵۰ درصد آن از جانب دولت و ۵۰ درصد با تعهد شهرداری تامین می شود.
حیدری در ادامه در تشریح اقدامات حوزه فرهنگی گفت: پروژه سایبان مهر، طرح محله ما، برنامه های حمایتی از کودکان کار، آموزش های توانمندسازی بانوان، سرای مهر، اقدامات حوزه تربیت بدنی و ورزش قهرمانی، المان های شهری، مناسبتهای فرهنگی، اقدامات عمرانی در حوزه ورزشی و فرهنگسراها و پردیس تئاتر و مواردی از این دست که با وجود عدم ثبات مدیریتی بدنه معاونت‌فرهنگی خالصانه کار کرده و اقدامات آنها کاملاً قابل دفاع است.
رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص پیش بینی آینده و نتایج انتخابات بیان کرد: این موضوع بسیار سخت است از یک طرف سرنوشت انتخابات شوراها به انتخابات ریاست جمهوری گره‌خورده و از طرف دیگر سوالاتی از جمله اینکه چه اشخاص سرشناسی در انتخابات ریاست جمهوری حاضر می‌شوند و آیا انتخابات ریاست جمهوری به سمت رقابتی شدن می‌رود یا خیر و باعث رقابتی شدن فضای انتخابات شوراها خواهد شد یا نه و چه افراد سرشناسی در لیست انتخابات شورا از جانب اصلاح طلبان اصولگرا و مستقلین حاضر می شوند مواردی است که هنوز مبهم است و نمی توان در خصوص انتخابات قضاوت کرد.
حیدری گریزی به انتخابات شورای پنجم زد و گفت: در انتخابات شورای پنجم نفر اول مشهد ۲۶۰ هزار رای داشت اگر اشتباه نکنیم رای نفر اول انتخابات شورای چهارم ۹۰ هزار نفر بود. همچنین نفر آخر لیست شورای چهارم حدود ۴۰ هزار رای کسب کرده بود که این عدد برای نفر آخر شورای پنجم ۲۱۰ هزار رای و به این معنی است که شورای پنجم از سرمایه اجتماعی بالاتری برخوردار بوده است. نکته نگران‌کننده آن است که اگر چهره‌های تاثیر گذار بر رای مردم از انتخابات حذف شوند طبیعتاً مشارکت مردم در انتخابات پایین خواهد آمد و بدان معناست که شورای بعد از پشتوانه مردمی قابل توجهی برخوردار نخواهد بود و اگر چنین شود مطمئناً آن شورا نمی‌تواند در شهر کار کند.
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به شرایط کرونا در کشور و تاثیرات ان بر مدیریت شهری گفت: شرایط کرونا تاثیر فراوانی بر فعالیت‌های شورا و شهرداری گذاشت و خیلی از برنامه‌های ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی که به ایجاد فضاهای با نشاط مربوط بود تحت تاثیر قرار گرفت که یکی از آسیب های وارده به عملکرد ما در این حوزه بود. به‌هر حال موضوع سلامت شهروندان برای ما مهم بود لذا در فاز اول شهرداری نقش تاثیرگذاری داشت ما بلافاصله سیستم حمل و نقل خود را تعطیل کردیم که شبکه ریلی ما نزدیک به دو ماه تعطیل بود و هزینه‌های سنگینی به بدنه شهرداری وارد کرد اما سلامتی مردم برای ما مهم‌تر بود. تا زمانی که دولت تصمیم گرفت فعالیت ها به روال عادی برگردد و پروتکل ها رعایت شود از این مرحله اختیار هر نوع تصمیمی از دست ما خارج و به ستاد کرونا استان واگذار شد یعنی عملا ما در موج های بعد نقشی را که در موج اول ایفا کردیم نداریم. پس از این نیز شهرداری در بخش اکران و اطلاع رسانی و آگاه سازی کار خوبی را به اجرا در آورد و هم اکنون فضای شهر از موارد ویژه اطلاع‌رسانی و هشداردهی به خوبی پوشش داده شده.
وی درباره اقدامات صورت گرفته در حاشیه شهر بیان کرد: ما در بحث مناطق کم برخوردار و حاشیه تلاش داشتیم با یکسری از اقدامات عمرانی ارتباط این محلات با هسته مرکزی شهر را برقرار کنیم از جمله پل ابوطالب که یک خواستی ده ساله مردم بوده است. مردم در شهید چراغچی ۱۳ واقعاً در خاک و گل زندگی می کردند حدود ۴۰ هزار نفر ۱۰ سال این شرایط را تحمل کردند. جای تعجب فراوان بود که در فاصله بسیار اندک با بزرگترین بزرگراه شهر مشهد چنین شرایطی حاکم است.

46

کد خبر 1510252

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی رئیس شورای شهر مشهد انتخابات شورا شورای پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۱۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....

تین نیوز فروغ فاریابی :

تصادفات جاده ای در کشور، سالانه جان هزاران نفر از هموطنانمان را می گیرد و بسیاری را برای همیشه با معلولیت درگیر می کند.

هزینه های تصادفات علاوه بر اندوه و سوگ سنگین در غم جان های عزیزی که برای همیشه از دست می روند، خسارت های مادی سنگینی بر خانواده ها، جامعه، سیستم امداد و درمان، سیستم توانبخشی، و ....تحمیل می کند.

مطالعات بسیاری برای محاسبه همه جانبه  هزینه تصادفات انجام گرفته. در یک مطالعه حتی رنج و اندوه و فشارهای روانی حاصله از تصادف را ، تقویم به پول کرده و به هزینه های کمّی و ملموس افزوده اند. 

برآورد هزینه ها، یکی از راه هایی است که ابعاد هولناک سوانح را آشکار و کمک می کند تصمیمات بازدارنده و پیشگیرانه بهتری اتخاذ شود.  

در شرایط اقتصادی سختِ متاثر از تحریم های ظالمانه، و تورم کمر شکن، عزم مدیران و سیاستگذاران کشور باید هر چه بیشتر به سمت عقلانیت و دوراندیشی و دلسوزی برای مصرف درست ریال به ریال منابع کشور میل کند و سازمان برنامه بایستی با خساست و سختگیری منطقی نسبت به توزیع منابع و تخصیص بودجه اقدام کند و دستاورد اعتبارات را بازخواست کند. 

با انتشار بودجه سال ۱۴۰۳ ، باز هم ردیف های بودجه ای خاصی ذهن را آزار می دهد. 

۶۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه نهادهای فرهنگی و دینی با عملکرد منفی یا نامعلوم!!!

در کنار آنها ۶۸ هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه وزارت راه با این مقدار کاستی و نیاز و حوادث جاده ای و ریلی و زیرساخت های ناکافی و ....

پول هدر دادن نیست؟!

نهادهایی که چنین پولی را از جیب مردم جذب می کنند و شاید بیشتر از آن هم طلب می کنند آیا با توجه به عملکرد خود، در قبال مردم  احساس دین نمی کنند؟ 

حتی اگر سهم تقصیر  خطای انسانی در تصادفات بزرگ باشد، خود دلیل بی ثمری این نهادها در تربیت انسان های قانونمند و دیگرخواه و مسئول است. 

ای کاش برای یک سال بطور آزمایشی، همه این نهادهای تبلیغی و فرهنگی و مذهبی تعطیل شوند و بودجه آنها به بهبود ایمنی راه های کشور و نوسازی ناوگان عمومی درون شهری و برون شهری و بهبود سیستم های امداد و فوریت های پزشکی  اختصاص یابد.

اقلا آنها که می توانند خدمت ملموسی ارائه کنند ، در ارائه خدمات خود تقویت خواهند شد.

 

فروغ فاریابی وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد