Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@23:33:10 GMT

حقیقی‌ها به بورس امیدوار شدند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۱۳۷۷

حقیقی‌ها به بورس امیدوار شدند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ هفته‌ای که البته رشد قیمتی تنها نصیب گروه‌های بزرگ دلاری و غیردلاری شد و به همین دلیل نیز شاخص کل بورس تهران توانست کمی در محدوده مثبت تابلو پیشروی کند. به این ترتیب هفته منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه در حالی سپری شد که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای رشد ۰۵/ ۰ درصدی را ثبت کرد و مجددا به کانال ۲/ ۱ میلیون واحد بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مجموع هفته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱۷۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. به این ترتیب توپ برای هفدهمین هفته متوالی در زمین حقوقی‌ها باقی ماند. با وجود این تغییر مسیر شاخص کل در دو روز پایانی هفته سبب شد تا از میزان فروش سهامداران خرد کاسته شود. باید دید آیا این وضعیت در هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت تا شاهد بازگشت حقیقی‌ها به زمین خرید سهام باشیم؟

عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به 8 اردیبهشت‌ماه در حالی پایان یافت که سهامداران خرد تنها در یک صنعت به عنوان خریدار ظاهر شدند. به این ترتیب از 39 صنعت فعال بورس تهران 32 گروه با خالص فروش مثبت بازیگران حقیقی همراه شدند و در 6 صنعت باقی‌مانده نیز خرید و فروش به تساوی رسید. گروه محصولات فلزی تنها گروهی بود که مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت و در مجموع هفته جابه‌جایی سهامی به ارزش 433 میلیون و 768 هزار تومان در مسیر حقوقی به حقیقی را تجربه کرد. خریدهایی که در دو سهم از 6 زیرمجموعه این گروه انجام شد. در این راستا «فاذر» با خالص خرید هفتگی 433 میلیون تومانی و «فاراک» با خالص خرید 750 هزار تومانی حقیقی‌ها همراه شدند.

در آن سوی بازار بانکی‌ها هر چند در مقیاس هفته با رشد قیمت همراه شدند اما بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها را تجربه کردند. به این ترتیب در مجموع زیرمجموعه‌های گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 242 میلیارد و 483 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم.

زیرمجموعه‌های دارویی دومین گروهی بودند که سهامداران خرد در لیست فروش خود قرار دادند. در این راستا گروه مواد و محصولات دارویی با خالص فروش 107 میلیارد و 207 میلیون تومانی از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. معدنی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 102 میلیارد و 820 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور نیز هرچند کمتر از گذشته اما همچنان با فروش حقیقی‌ها مواجه هستند.

زیرمجموعه‌های گروه‌های کالامحور این روزها شاهد رشد قیمت‌ها در بازار جهانی هستند. موضوعی که بر پتانسیل‌های بنیادی این سهام در رشد سودآوری آنها تاکید دارد اما نقدشوندگی بالای این گروه‌ها در شرایطی که دیگر صنایع از شرایط مناسبی در این خصوص برخوردار نیستند باعث می‌شود تا سهامدارانی که تمایل به خروج از بازار یا تامین نقدینگی برای سایر امور خود دارند، بخشی از سرمایه خود را که در این گروه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند به فروش برسانند.

در روزهای هفته چه گذشت؟

شنبه: روز نخستین روز کاری هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با افت 64/ 0 درصدی مواجه شد. به موازات این افت، حقیقی‌ها نیز خالص فروش 336 میلیارد و 290 میلیون تومانی را رقم زدند. در این روز تنها گروهی که مورد توجه حقیقی‌ها قرار داشت، صنعت دستگاه‌های برقی با خالص خرید 6 میلیون و 705 هزار تومانی بود. بانکی‌ها اما بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را ثبت کردند.

یکشنبه: روز یکشنبه نیز همزمان با افت 96/ 0 درصدی شاخص کل، سهامی به ارزش 441 میلیارد و 760 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز نیز تنها یک گروه با خالص خرید مثبت حقیقی‌ها همراه شد. در این راستا گروه محصولات فلزی با محوریت «فاذر» جذب نقدینگی حقیقی به میزان 235 میلیون تومان را تجربه کرد. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها اما به میزان 9 میلیارد و 908 میلیون تومان همچنان به زیرمجموعه‌های بانکی اختصاص پیدا کرد.

دوشنبه: فروش حقیقی‌ها در میانه هفته نیز ادامه پیدا کرد و در روزی که شاخص سهام افت 07/ 0 درصدی را ثبت کرد، شاهد انتقال سهامی به ارزش 274 میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. برخلاف روزهای گذشته در این روز سهامداران خرد صنایع بیشتری خریدار بودند. در این راستا روز دوشنبه زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 14 میلیارد و 344 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

فلزی‌ها نیز در شرایطی مشابه خالص خرید 3 میلیارد و 335 میلیون تومانی از جانب حقیقی‌ها را تجربه کردند. رایانه، محصولات فلزی، چندرشته‌ای صنعتی و کانی فلزی دیگر گروه‌های مورد توجه سهامداران خرد طی دادوستدهای روز دوشنبه بودند. بانکی‌ها مطابق روال روزهای گذشته با خالص فروشی به میزان 115 میلیارد و 217 میلیون تومان از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. پس از آن خودرویی‌ها شاهد انتقال سهامی به ارزش 52 میلیارد و 923 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند.

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه مسیر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تغییر کرد و شاخص کل با رشد 3/ 1 درصدی به کانال 2/ 1 میلیون واحد بازگشت. روز سه‌شنبه از فروش حقیقی‌ها کاسته شد و به 93 میلیارد و 175 میلیون تومان محدود شد. در این روز 5 گروه شامل فلزات اساسی، چندرشته‌ای صنعتی، فرآورده‌های نفتی، خودرو و انبوه‌سازی با خالص خرید سهامداران حقیقی همراه شدند. بیشترین خرید حقیقی‌ها در گروه فلزات اساسی به میزان 65 میلیارد و 906 میلیون تومان رقم خورد. در آن‌سوی بازار اما بانکی‌ها در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند و جابه‌جایی 59 میلیارد و 593 میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند.

چهارشنبه: در پایان هفته هر چند شاخص کل باز هم مثبت بود و رشد 4/ 0 درصدی را رقم زد اما خروج نقدینگی حقیقی متوقف نشد. به این ترتیب روز چهارشنبه سهامی به ارزش 29 میلیارد و 228 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. از نکات قابل توجه معاملات این روز مشاهده گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در اولویت نخست لیست خرید حقیقی‌ها بود.

خوشبینی به مذاکرات و دسترسی به ذخایر ارزی و مهم‌تر از همه احتمال اصلاح نرخ تسعیر ارز از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت سهام بانکی‌ و بازگشت توجه سهامداران خرد به این گروه به شمار می‌رود. شامگاه سه‌شنبه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در حساب اینستاگرامی خود از آمادگی بانک مرکزی برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها خبر داد و نوشت: «بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، متناسب با شرایط غیرتحریمی است.» در این میان برخی منابع خبری از افزایش نرخ تسعیر خبر می‌دهند. به گفته قربان‌زاده مشاور رئیس‌مجلس نیز نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به ۱۶ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب روز چهارشنبه سهامداران خرد در زیرمجموعه‌های بانکی خالص خریدی به میزان 115 میلیارد و 123 میلیون تومان رقم زدند. پس از آن خودرویی‌ها بودند که شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 10 میلیارد و 550 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار بیشترین خروج نقدینگی خرد از آن گروه فرآورده‌های نفتی با خالص فروش 30 میلیارد و 780 میلیون تومانی حقیقی‌ها رقم خورد.

پربیننده ترین هر مشمول سهام عدالت در هر استان چقدر دارایی دارد؟ مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله / روزهای خوش دارا یکم با صعود ۸درصدی در یک هفته مروری به عملکرد بورس در هفته اول اردیبهشت۱۴۰۰ حمایت رانتی در برابر حمایت اصولی از بازار سرمایه از فروش مسئله دار سهام عدالت تا سودهای ناقص آن!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشبین: امیدوار به ارتقای مدال‌های آسیایی هستیم

مدیر فنی تیم ملی جوجیتسو گفت: با توجه به اینکه نسبت به دوره گذشته مسابقات قهرمانی آسیا با نفرات بیشتری حضور داریم، امیدوار به ارتقای مدال‌های خود هستیم. - اخبار ورزشی -

سیدامیر خوشبین در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درخصوص شرایط ملی‌پوشان جوحیتسو برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: بعد از یک دوره مسابقات قهرمانی کشوری و یک دوره انتخابی درون اردویی، تیم را بستیم. مسابقات این دوره قهرمانی آسیا در چهار رده سنی زیر 16، زیر 18، زیر 21 سال و بزرگسالان برگزار خواهد شد. در رده سنی زیر 16 سال با توجه به شرایطی که داشتیم یک بازیکن را اعزام خواهیم کرد. 4 ورزشکار نیز در رده سنی زیر 18 سال خواهیم داشت و 20 بازیکن نیز در رده سنی زیر 21 سال و بزرگسالان داریم. سعی کردیم از نسل جدید و هم از قهرمان دوره‌های گذشته در ترکیب تیم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در رده سنی بزرگسالان در 4 استایل برزیلی، فایت، کنتاکت جوحیتسو و کاتا در مسابقات حضور خواهیم داشت، اما در سایر رده‌های سنی تنها در دو استایل حضور خواهیم داشت. همه تلاش ما این است که در این مسابقات عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم. البته رقبای ما در سالیان گذشته سرمایه‌گذاری بسیار خوبی انجام دادند و به طور نمونه قزاقستان قرار است با 350 ورزشکار در مسابقات حضور داشته باشد. ازبکستان نیز با توجه به اینکه سال آینده میزبان مسابقات خردسالان آسیا است، حدود 200 ورزشکار را در مسابقات خواهد داشت. امارات، مغولستان و تایلند نیز از نفرات بسیار زیادی استفاده خواهند کرد.

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

مدیر فنی تیم ملی جوجیتسو عنوان کرد: دو دوره برای این مسابقات اردو داشتیم که کافی نیست؛ چرا که آسیا قطب خیلی قوی جوجیتسو دنیا است. با این حال همه تلاش خود را کردیم و 4، 5 مربی در کنار تیم داشتیم که همه سابقه قهرمانی و مربیگری دارند. تمام سعی و تلاش ما کسب بهترین نتایج و ارتقای مدال‌ است. این تیم پتانسیل بسیار بالایی دارد، اما باید حداقل یک سال روی آن کار شود.

خوشبین خاطرنشان کرد: تا سال 2018 و 2019 منابع مالی ما به گونه‌ای بود که تعداد اردوها و اعزام‌های بیشتری داشتیم و سالی حداقل 3، 4 اعزام داشتیم اما در حال حاضر فقط می‌توانیم سالی یک اعزام داشته باشیم. حضور در مسابقات تاثیر بسیاری در کسب تجربه دارد. امیدواریم با این شرایط نیز بتوانیم در این دوره نتیجه خوبی بگیریم.این مسابقات برای ما شروعی است تا بتوانیم نفرات را برای مسابقات داخل سالن آسیا در تایلند آماده کنیم. در بازی‌های داخل سالن آسیا حدود 20 مدال توزیع خواهد شد. از طرفی به دنبال این هستیم رنکینگ بچه‌ها برای حضور در مسابقات ورلد گیمز و کامبت گیمز 2026 ارتقا بدهیم. 

 وی با اشاره به برگزاری انتخابات آسیا عنوان کرد: بعد از 10 سال قرار است انتخابات آسیا برگزار شود و امیدوارم ما نیز بتوانیم در کمسیون‌ها سهمی داشته باشیم. 10 سال عضو هیئت رئیسه جوجیتسو آسیا بودم و یک دوره نیز در کمیته فنی فدراسیون جهانی حضور داشتم و در حال حاضر نیز جز کمیته برگزاری مسابقات هستم. با توجه به قانون جدید که فقط روئسای زون‌های آسیا می‌توانند عضو هیئت رئیسه باشند؛ دیگر شانسی برای حضور در هیئت رئیسه نداریم اما امیدواریم بتوانیم پست‌های دیگری کسب کنیم. 

مدیر فنی تیم ملی نیز در خصوص شانس این تیم برای افزایش تعداد مدال نسبت به دوره گذشته گفت: در دوره گذشته مسابقات فقط در رده بزگسالان برگزار شد و از طرفی تعداد نفرات شرکت کننده ما نیز کمتر بود. امیدواری ما با توجه به تعداد نفرات بیشتر نسبت به دوره گذشته بیشتر است و امیدواریم بتوانیم تعداد مدال‌های خود را ارتقا بدهیم. 

وی در خصوص حضور  معاون قهرمانی وزیر ورزش در اردوی این تیم و سرنوشت این رشته گفت: آقای اسبقیان با حضور در اردوی تیم ملی به ورزشکاران ما انگیزه دادند و یکسری قول‌ها نیز دادند. امیدواریم ابتدا تکلیف  فعالیت مستقل رشته جوجیتسو مشخص شود. اتفاقی که امید داریم به زودی محقق شود. استقلال جوجیتسو کمک به فعالیت بیشتر مجموعه خواهد کرد. شخص آقای وزیر و همچنین معاون قهرمانی وزارت ورزش پیگیر این موضوع هستند و نظر مثبتی روی این اتفاق دارند. 

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • عارف غلامی به بازی حساس رسید
  • خوشبین: امیدوار به ارتقای مدال‌های آسیایی هستیم
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • اجرای ۱۱۰ برنامه شاخص طی هفته بسیج سازندگی در کازرون
  • جم رکورد فروش را شکست
  • اتفاق جالب در معاملات روز گذشته کپشیر!
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • عبور از دژاووی بورسی