Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاه کرم گفت: تجربه سینمای دفاع مقدس نشان داد که اگر به محتوا هجوم ببریم و شتاب زده عمل کنیم، محتوا را از دست می دهیم و مخاطب در مقابل اثر تولیدی گارد می گیرد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «مرتضی شاه کرم» متولد 1363 در خرمشهر است. در سال 73 با شرکت در کلاس های تئاتر در خرمشهر بازیگری را آموخت و در نخستین حضورش موفق به دریافت عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره امور مساجد استان خوزستان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بازی در فیلم «به تهران خوش امدی» وارد سینما شد سپس با بازی در فیلم اینجا خانه من است در سال 97 درخشید. جدیدترین حضور تلویزیونی مرتضی شاه کرم در سریال نجلا بود. وی علاوه بر بازیگری و کارگردانی، نویسنده و فیلنامه نویس نیز هست.گندم،برونسی،نوبت یعنی بعدی، تمام من همه عدو و جهشه از جمله کتابهای شاه کرم است. کتاب «من قاسم سلیمانی ام» اثر جدید  شاه کرم است. این کتاب مشتمل بر پنج نمایش نامه کوتاه و خیابانی است که از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. در مورد این کتاب گفتگویی با شاه کرم ترتیب دادیم که قسمت دوم آن بدین شرح است:

 

ایده نوشتن کتاب «من قاسم سلیمانی ام» از کجا شکل گرفت؟

ایده اصلی این کتاب از سالی آغاز شد که برای تحقیق در مورد لشکر 41 ثارالله به کرمان رفتم. تحقیقاتی که می کردم یادداشت و جمع آوری می کردم.

 

نوشتن این کتاب چقدر طول کشید؟

من برای نوشتن نمایشنامه «مثل ماهی در خاک» تحقیق و پژوهشی در مورد لشکر 41 ثارالله داشتم که 6 ماه طول کشید. بدین ترتیب ایده ها را برای کتاب «من قاسم سلیمانی ام» داشتم و نوشتن آن حدود 3-4 ماه طول کشید زیرا قبلا تحقیق و پژوهش شکل گرفته بود.

تحقیق و پژوهش را چقدر برای نوشتن در مورد شخصیت های بزرگ ضروری می دانید؟

 اعتقادم این است که وقتی می خواهیم در مورد قهرمان ملی صحبت کنیم، حتما باید پژوهش داشته باشیم. حداقل باید یکی دو سال تحقیق و پژوهش خوب و جامع بکنیم تا بتوانیم اثری خوب و تاثیرگذار تولید کنیم. تجربه سینمای دفاع مقدس این را نشان داد که اگر به محتوا هجوم ببریم و شتاب زده عمل کنیم، محتوا را از دست می دهیم و مخاطب در مقابل اثر تولیدی گارد می گیرد.

 

یعنی وقت زیادی باید صرف تولید محتوا شود؟

بله. ما هنرمندان باید دقت زیادی در تولید آثار دیداری و شنیداری داشته باشیم. فکر نکنیم آنچه که به طور سطحی شنیدیم، می توانیم برای تولید یک اثر اعم از کتاب و نمایشنامه به کار گیریم. معتقدم اگر در طول سال دو کتاب خوب در مورد حاج قاسم سلیمانی منتشر شود، بهتر از آن است که 10 کتاب منتشر شود که پنج تای آن خوب باشد.

 

از چه منابعی برای نگارش کتاب «من قاسم سلیمانی ام» استفاده کردید؟

بخشی از کار من تحقیقات میدانی بود. کتاب هایی را که در مورد حاج قاسم به چاپ رسیده بود، مطالعه کردم و خاطرات را با هم تطبیق دادم. به عنوان مثال اگر روایتی از حاج قاسم در عملیات والفجر 8 می خواندم آن را پیگیری می کردم تا ببینم دیگران چگونه آن اتفاق را روایت کردند  و زوایای مختلف آن را می دیدم. می خواستم موضوع را دراماتیک کنم؛ به عنوان مثال اگر حاج قاسم در مسجدی نماز خوانده بود و پیرمردی در آن مسجد را باز کرده و دو جمله ای در مورد حاج قاسم به افرادی گفته بود، آن دو جمله می تواند به صورت دراماتیک تبیین شود. تحقیقات محلی به من برای نگارش «من قاسم سلیمانی ام» بسیار کمک کرد.

 

گفتنی است، کتاب «من قاسم سلیمانی ‌ام» شامل پنج نمایشنامه با عناوین «مهندس مین»، «کاخ ریاست جمهوری»، «سرباز سردار»، «مفقود دوم» و «من قاسم سلیمانی ‌ام» در 88 صفحه با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و قیمت ۲۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: من قاسم سلیمانی ام مریم داوری من قاسم سلیمانی ام تحقیق و پژوهش حاج قاسم شاه کرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۱۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، دوره تخصصی «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» که به بررسی ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران در نیم قرن گذشته اختصاص داشت، عصر روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در مشهد به پایان رسید.

سیدمحمدرضا میری هنرمند طراح گرفیک که مدیریت این دوره را برعهده داشت، درباره این دوره به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته و طی چند دوره، به خوانش و شرح کتاب «انفطار صورت» شامل مقالات شهید سید مرتضی آوینی پیرامون گرافیک انقلاب پرداختیم و از این رهگذر، به تاریخچه گرافیک ایران پیش و پس از انقلاب، ادوار مختلف و فراز و فرودهای آن نگاهی مختصر انداختیم.

وی افزود: اما امسال در فرصتی فراخ‌تر و در دوره‌ای با عنوان «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» قصد کردیم تا ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران را طی ۴ جلسه و در چهار دوره «پیش از انقلاب اسلامی»، «مبارزات و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس»، «دو دهه پس از جنگ» و بالاخره دوره «پس از فتنه ۸۸ تا به امروز» با دقت ببینیم.

وی بیان کرد: در این دوره از حیث رویکرد محتوایی، نمادشناسی، خاستگاه و تاثیرات اجتماعی، تکنیک های اجرایی و … آثار را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، برای شرکت‌کنندگانی که مایل بودند، تمرین‌ها و پروژه‌های عملی پیشنهاد کردیم و در جلسه‌ای جداگانه به ارایه و نقد آنها پرداختیم.

میری در پایان اظهار کرد: این دوره از جلسات برای دانشجویان گرافیک و تصویرسازی، علاقه‌مندان به مباحث گرافیک انقلاب، طراحان جوان گرافیک و پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و هنر انقلاب کاربردی بود و استقبال خوبی نیز شد.

کد خبر 6090052

دیگر خبرها

  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • سکانس‌هایی از فیلم های پاور
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»