Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:03:04 GMT

ناسا ماموریت بالگرد خود را در مریخ تمدید کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۳۰۶۶

ناسا ماموریت بالگرد خود را در مریخ تمدید کرد

به گزارش روز شنبه پایگاه فضایی اسپیس، تمدید این ماموریت در واقع برای بررسی توانایی های این بالگرد برای انجام یک ماموریت اکتشافی در نظر گرفته شده است.

در ابتدا ماموریت بالگرد نبوغ در مریخ برای مدت ۳۰ روز برنامه ریزی شده بود که شامل انجام یک مأموریت نمایش فناوری می شود که برای آزمایش امکان انجام پرواز کنترل شده در مریخ طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، ناسا با موفقیت در سه پرواز اول خود  تصمیم گرفته است که ماموریت بالگرد خود را برای ۳۰ روز مریخی دیگر تمدید کند و ماموریت این بالگرد را به «مرحله نمایش عملیات» تغییر دهد تا بتواند توانایی های اضافی نبوغ را آزمایش کند.

یک روز مریخی حدود ۴۰ دقیقه طولانی تر از یک روز بر روی سیاره زمین است.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا  امروز در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که نبوغ، چهارمین پرواز خود را نیز با موفقیت بر فراز انجام داده است.

نبوغ در چهارمین پرواز خود مسافت بیشتری را طی کرد و سرعت بیشتری را نیز نسبت به پروازهای قبلی ثبت کرد. همچنین با پرواز بر فراز مریخ عکس‌ های بیشتری را از این سیاره سرخ ثبت کرد. این تصاویر در داده‌هایی که بعدا به دست محققان خواهند رسید، منتشر می شود.

ابتدا قرار بود بالگرد نبوغ، چهارمین پرواز خود بر فراز مریخ را روز پنج شنبه انجام دهد. اما این پرواز طبق برنامه انجام نشد. ناسا دیروز اعلام کرد که چهارمین پرواز نبوغ برفراز مریخ انجام نشد اما محققان در حال ارزیابی داده‌ها هستند و قصد دارد به زودی دوباره شانس خود را امتحان کند.

نبوغ برای نخستین بار در روز ۱۹ آوریل بر فراز مریخ پرواز کرد، بعد از آن این بالگرد مریخی ۲ پرواز دیگر انجام داد و هر بار سرعت آن بیشتر شد.

محققان این پروژه یک هفته فرصت دارند تا ٢ پرواز دیگر انجام دهند و مرزهای قابلیت و تحمل نبوغ را آزمایش کنند.

هنگامی که آزمایش های نبوغ به پایان رسد، مأموریت مریخ نورد «استقامت» ( Perseverance) به هدف اصلی خود که  حفاری نمونه های سنگ در جستجوی نشانه های حیات گذشته در مریخ است، می رسد.

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد.  این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

نبوغ ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده می شود. این بالگرد  از چهار بال کربنی ساخته شده که به دو موتور جداگانه متصل شده‌اند و در جهت مخالف هم می ‌چرخند. سرعت چرخش موتور این بالگرد ۳۷ دور بر دقیقه می ‌رسد، در صورتی که میانگین سرعت موتور یک بالگرد معمولی روی زمین ۴۵۰ دور بر دقیقه است. همچنین این بالگرد، از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون و پرواز خود استفاده کرده است.

درصورتی که همه‌چیز به خوبی پیش رود، نبوغ در طول ماموریت خود در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه  «جزرو» در سطح مریخ انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از پنج متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود.

کاوشگر استقامت روز پنج شنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرده بود.  استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.

برچسب‌ها سازمان فضایی آمریکا فضاپیما مریخ ناسا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان فضایی آمریکا فضاپیما مریخ سازمان فضایی آمریکا فضاپیما مریخ ناسا اخبار کنکور چهارمین پرواز پرواز خود فراز مریخ سیاره سرخ بر فراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه

به گزارش خبرآنلاین ارتش عراق در نمایشگاه سالانه امنیتی و دفاعی بغداد که به مدت چهار روز از ۲۰ تا ۲۳ ماه آوریل برگزار شد، پهپاد چینی CH-۵ را به نمایش گذاشت؛ اقدامی که می‌تواند نشانگر رقابت پکن با واشنگتن در بازاریابی در منطقه غرب آسیا باشد.

به نقل از ایسنا این پهپاد (به زبان چینی Cai Hong-۵ یا به انگلیسی Rainbow-۵) توسط شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین و مطابق با سیستم پهپاد MALE ساخته شده است که دارای ارتفاع متوسط است و استقامت بالایی دارد.

به گزارش وبگاه Military Drones، این پهپاد ظرفیت ۶۰ ساعت پرواز در برد ۶۲۱۳ مایلی را داراست و قادر است عملکردهای شناسایی، نظارت و هدف گیری را یکپارچه کند.

پهپاد CH۵ می‌تواند انواع محموله‌های مختلف را به طور همزمان برای انجام اکتشاف، نظارت، جمع آوری اطلاعات و شناسایی مکان هدف، حمل کند. علاوه بر این، قادر به حمل انواع سلاح‌های هدایت شونده دقیق برای انجام عملیات‌های پیچیده، گشت زنی در منطقه پرواز ممنوع و سایر ماموریت‌های نظامی است.

از دیگر ویژگی‌های این پهپاد چینی این است که می‌تواند اهداف زمینی ثابت و متحرک را با سرعت کم و دقیق مورد اصابت قرار دهد و در عین حال، در موقعیت‌های غیرنظامی مانند ارتباطات اضطراری و اکتشاف ژئوفیزیک کاربرد دارد.

اولین پرواز CH-۵ در فرودگاهی نامعلوم در استان گانسو چین در ماه اوت ۲۰۱۵ انجام شد. این پرواز حدود ۲۰ دقیقه طول کشید.

نمونه اولیه این پهپاد برای اولین بار در نوامبر ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. حدود یک سال بعد، شرکت چینی CASC اعلام کرد که این پهپاد آماده تولید و صادرات است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901749

دیگر خبرها

  • بارسلونا توانایی مالی جذب یوسوا کیمیش را دارد
  • انجام چهار عملیات مردم یاری توسط بالگرد‌های پایگاه هوانیروز
  • بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • آمادگی کامل برای بازگشت عمره گذاران از طریق فرودگاه بین‌المللی زاهدان+فیلم
  • بازگشت عمره گذاران دو استان از طریق فرودگاه بین‌المللی زاهدان
  • رونمایی از پهپاد چینی در بغداد؛ رقابت پکن و واشنگتن در منطقه
  • چرا حضور مجدد انسان در ماه سخت است؟
  • انجام ۴ ماموریت پلیسی در استان سمنان/ باند سرقت معدن منهدم شد
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!