Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@13:37:28 GMT

توافق تجاری برگزیت رسما به حال اجرا در آمد

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۳۲۶۳

توافق تجاری برگزیت رسما به حال اجرا در آمد

بعد از تصویب توافق تجاری برگزیت از طرف پارلمان اروپا این توافق حدود ۵ سال بعد از رای انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا از امروز ( اول ماه می) رسما به اجرا در آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، توافق تجاری برگزیت بین اتحادیه اروپا و انگلیس از امروز (اول ماه می) رسما اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود 5 سال بعد از تصمیم انگلیس برای خروج از این اتحادیه مبنای حقوقی روابط جدید بین طرفین فراهم شده است.

البته عملا به ندرت چیزی تغییر کرده است چرا که این توافق از ابتدای سال جاری میلادی موقتا مورد استفاده قرار گرفت. البته این توافق به دلیل کمبود وقت از طرف پارلمان اروپا تصویب نشده بود که در هفته اخیر با اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان اروپا تصویب شد.

مهمترین نکته این قرارداد که بیش از 1000 صفحه است به صورت کلی به تجارت کالای بدون عوارض و نامحدود در هر دو مسیر مربوط می شود. با این همه همچنان تشریفات و کنترل های گمرکی وجود دارد. در این توافق همچنین مسائل ماهیگیری و همکاری ها در زمینه انرژی، حمل و نقل، دادگستری، پلیس و بسیاری موضوعات دیگر تنظیم می شود.

در ژوئن سال 2016 شهروندان انگلیسی در یک همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. این روند رسما در 31 ژانویه سال 2020 تکمیل شد، اما یک دوره انتقال تا 31 دسامبر سال 2020 که طی آن انگلیس همچنان در بازار داخلی و اتحادیه گمرکی باقی می ماند مد نظر قرار گرفت. تغییرات عمیق در زندگی روزمره طرفین تا اوایل ژانویه 2021 اتفاق نیفتاد. طرفین در آخرین روزهای باقی مانده تا پایان دوران گذار بالاخره روی توافق تجاری برگزیت توافق کردند و این توافق بدون تصویب پارلمان اروپا در اوایل ژانویه سال 2021 موقتا به حال اجرا در آمد. پارلمان اروپا چند روز پیش این توافق تجاری را با رای اکثریت تصویب کرد.

پارلمان اروپا توافق تجاری پسابرگزیت را تصویب کرد

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از رابطه جدید با اتحادیه اروپا به عنوان شریک تجاری مهم و متحد نزدیک خود سخن گفته است. "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی هم انگلیس را یک دوست و شریک مهم خوانده است.

البته مناسبات بین انگلیس و اتحادیه اروپا همچنان با مسائل زیادی روبرو است. اخیرا مناقشات تلخی بین طرفین بر سر واکسن آسترازنکا شکل گرفت. اتحادیه اروپا در جریان این مناقشات انگلیس را به نقض این پیمان تجاری به دلیل اجرایی نکردن قواعد مربوط به ایرلند شمالی متهم کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مذاکرات برگزیت مذاکرات برگزیت توافق تجاری برگزیت پارلمان اروپا اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفته است که با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی افزود که هدف این کار صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

به گفته وی، پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

عزیزی افزود پس از شش ماه گفت‌وگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده است که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد «این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان» است.

عزیزی گفت: «براساس گفت‌وگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.»

طبق اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت نگهداری یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

با این حال، این مقام طالبان در مورد تاریخ آغاز عملی این پروژه جزییات ارائه نکرده است.

پیش از این، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته بور که افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • ترکیه رسماً توقف تجارت با اسرائیل را تأیید کرد
  • نطق تماشایی نماینده بلژیک در پارلمان اروپا درباره حمله ایران
  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟
  • شکایت علیه فوتبال: جان فوتبالیست‌ها بی‌اهمیت است
  • نطق‌ شنیدنی در پارلمان اروپا درباره حمله ایران به اسرائیل