Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از مرمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ برگ از اسناد تاریخی و کتب خطی خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حدادی از مرمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ برگ از اسناد تاریخی، کتب خطی و چاپی نفیس توسط این اداره کل در سال گذشته خبر داد و گفت: شاخص‌ترین اسناد مرمت شده ۱۱۰ برگ وقفنامه متعلق به سال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ هجری قمری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ برگ از اسناد تاریخی، کتب خطی و چاپی نفیس را مرمت کرد که می‌توان به مرمت و بازسازی ۱۱۰ برگ وقفنامه‌های مربوط به سال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ هجری قمری، مرمت ۴۱ عدد جلد کتب خطی و نفیس چاپی که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به آلبوم عکس ملکه‌ها و شاهزاده‌های اروپایی مربوط به دهه ۱۸۸۰ میلادی، مرمت ۶۴ شیت نقشه و همچنین ۴ جلد آلبوم بیوتات حاوی مکاتبات و نامه‌های مهم مربوط به دوران قاجار اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به تهیه و تدوین شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظت و نگهداری اسناد و دست نوشته‌ها، تصریح کرد: در سال گذشته کتابچه راهنمای عمومی حفاظت و نگهداری اسناد و دست‌نوشته‌ها تدوین شد، این کتابچه برای ارتقای آگاهی و دانش مراجعین متقاضی مرمت اسناد به این اداره کل، جهت نگهداری اسناد خود در فضا و شرایط محیطی مناسب تهیه و تدوین شده است تا با استفاده از این راهنما بتوانند اسناد خود را از آسیب‌های احتمالی مصون نگاه دارند، ضمن اینکه هم اکنون شیوه نامه حفاظت و نگهداری از منابع دیداری و شنیداری در حال تدوین است.

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اضافه کرد: ساخت ۳۹ عدد جلد برای کتاب‌های فاقد جلد و همچنین ساخت ۴۰ جعبه حفاظتی برای نگهداری کتب و اسناد نفیس که از مهمترین آن می‌توان به ساخت قاب حفاظتی برای حفاظت و نگهداری بهینه سند آرم سازمان صدا و سیما و ساخت ۲ جعبه حفاظتی برای دو نسخه نفیس خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیگر اقدامات حفاظتی انجام شده این اداره کل در سال گذشته است.

حدادی افزود: همچنین در سال گذشته ۲۴ میلیون برگ از منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضدعفونی و ۲۰۳ هزار برگ از اسناد موجود آسیب زدایی شده‌است.

وی با اشاره به پایش محیطی منابع و مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: در راستای حفاظت پیشگیرانه و نگهداری صحیح منابع، در سال ۹۹ تمامی مخازن موجود در ساختمان اسناد و کتابخانه ملی در هر فصل پایش شد. همچنین به منظور ارتقا دانش برخی دانشجویان و متقاضیان علاقه‌مند به این حوزه، پنج دوره آموزشی کوتاه مدت «تئوری و عملی حفاظت و مرمت آثار کاغذی» برگزار شد.

مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته ارائه خدمات حفاظتی و مرمتی و مشاوره به افراد حقیقی و حقوقی بوده است که بر اساس درخواست‌های دریافتی و با توجه به قوانین و مقررات موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی صورت پذیرفته و در سال جاری نیز در صورت دریافت درخواست نسبت به بررسی و انجام آن اقدام خواهد شد.

کد خبر 490475

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کتابخانه ملی نسخه خطی کتابخانه اسناد ملی اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اسناد تاریخی منابع تاریخی کتاب های خطی کتاب های خطی قدیمی کتاب های قدیمی اسناد قدیمی مرمت اسناد تاریخی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگ از اسناد تاریخی حفاظت و نگهداری سال گذشته اداره کل کتب خطی ۲۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود

مرتضی صفری ظهر شنبه در حاشیه بازدید از کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه گفت و گو با خبرنگاران از ساماندهی کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه با همکاری مالک، شهرداری و این اداره‌کل خبر داد و افزود: این کاروان‌سرا از جمله بناهای تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفت‌وگوهای انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدامات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد.

صفری گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیز اعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاروان سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

کد خبر 6090073

دیگر خبرها

  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • تهران قدیم| ساختمان راه آهن تهران ۷۸ سال قبل/ عکس