Web Analytics Made Easy - Statcounter

پلیس ترکیه به افسرانش دستور داد تا جلوی افرادی که با تلفن هوشمند از ماموران در حال انجام وظیفه، فیلم برداری می‌کنند را بگیرند.

منتقدان می‌گویند این بخشنامه که از سوی ستاد مرکزی پلیس ترکیه منتشر شده غیرقانونی است و می‌تواند تشخیص نقض حقوق بشر در تظاهرات یا رویدادهایی با حضور پلیس را دشوار سازد.

به گزارش عصرایران، این اطلاعیه که توسط وبسایت خبری "اودا تی وی" گزارش شده، می‌گوید "نباید صدا یا تصویر افسران پلیس در حین انجام وظیفه ضبط شود و نیروهای پلیس نباید اجازه چنین کاری را بدهند" زیرا این روند نقض حریم شخصی است و می‌تواند شامل اشتراک غیرقانونی اطلاعات پرسنل پلیس باشد".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویترز نوشت: در این بخشنامه آمده است که می‌توان علیه افرادی که تصاویر یا صدای پلیس را ضبط می‌کنند، اقدام کرد.

این اطلاعیه می‌افزاید: "این تخلفات به سطحی رسیده که مانع اجرای وظایف می‌شود و انتشار هر از چندگاه آنها در رسانه‌های اجتماعی به حقوق شخصی، امنیت پرسنل یا شهروندان ما آسیب می‌زند".

پلیس ترکیه تا کنون اظهار نظری در این مورد نکرده است.

"مهمت دوراکوگلو" رئیس کانون وکلای استانبول با انتقاد از این بخشنامه گفت این موضوع باید از سوی قانون بررسی و پیگیری شود، نه از سوی پلیس.

وی افزود: "جلوگیری از شناسایی موارد نقض حقوق بشر به دلیل  اطلاعات شخصی صحیح نیست".

درگیری بین شهروندان و پلیس در جریان اعتراضات در ترکیه مرسوم است که معمولا با استفاده از گاز اشک آور، آب پرفشار، باتوم (باطوم) و زور از هم می‌پاشد. فیلم‌های این درگیری‌ها معمولا در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود.

به گزارش عصر ایران، در آذر سال گذشته پیش نویس قانونی مشابه در فرانسه نیز برای این کشور دردسر ساز شد.

در آن زمان پیش نویس لایحه دولت، انتشار تصویر اعضای پلیس در حین ماموریت را ممنوع اعلام کرد و آن را جرم  خواند.

موافقان این طرح در پارلمان فرانسه اعلام کردند که این قانون مانع اذیت و آزار ماموران پلیس به صورت آنلاین یا حضوری می‌شود.

اما منتقدان طرح که طیف عمده‌ای از آنها از اهالی رسانه و دانشجویان رشته‌ ژورنالیسم بودند با تظاهرات سریالی و چند هفته‌ای دولت را مجبور به " بازنویسی کامل لایحه و ارئه یک نسخه جدید از قانون کردند".

بیشتر بخوانید: اعتراض دانشجویان ترکیه به انتخاب رئیس دانشگاه از سوی اردوغان (+عکس) فیلمبرداری از پلیسِ فرانسه آزاد شد فرانسه؛ تظاهرات علیه ممنوعیت عکاسی از پلیس (+عکس)/ معترضان: سلاح را زمین بگذارید، گوشی‌ را کنار می‌گذاریم تظاهرات زنان در ترکیه؛ "به لباسم کاری نداشته باش" (+عکس) لینک کوتاه: asriran.com/003HQH

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پلیس ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که عملیات طوفان الاقصی دلیلی برای جنایت در غزه نمی شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه اعلام کرد: ما حماس را یک جنبش آزادیبخش ملی در فلسطین می دانیم و ۷ اکتبر بهانه ای برای جنایات اشغالگر نیست.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به موج تظاهرات دانشجویی در آمریکا در محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدید نمی شویم.

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی هم خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: وقتی که ۳۴ هزار زن و کودک در غزه کشته شده اند، تظاهرات در دانشگاه های آمریکا یهودی ستیزی نیست.

سندرز یادآور شد که نتانیاهو نمی تواند به بهانه یهودستیزی حواس مردم را از جنگ غیراخلاقی در غزه منحرف کند.

نتانیاهو دیروز در واکنش به اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه جنگ در غزه، دانشجویان معترض را اوباش نامیده بود.

کد خبر 6089254

دیگر خبرها

  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه
  • ببینید | مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اوهایو
  • مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اُوهایو
  • بیانیه دانشجویان ترکیه در حمایت از خیزش دانشجویی در آمریکا
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • اعلام همبستگی دانشجویان ترکیه با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • برخورد پلیس فرانسه با شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضدصهیونیستی