Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: شن ترکیبی با سیمان برای ساخت بتن به غیر از آب، بیشترین مصرف را در جهان دارد. با توجه به کمرنگ شدن شیوع کرونا در کشورهایی همچون چین و از سرگیری فعالیت های ساخت و ساز نگرانی هایی وجود دارد که باندهای تباهکاری که نقش بسزایی را در این صنعت ایفا می کنند تشویق به لایروبی حتی بیشتر اکوسیستم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسکال پدوزی مدیر پایگاه اطلاعاتی منابع جهانی برنامه محیط زیست سازمان ملل در ژنو گفت: از همین حالا شاهد هستیم که دولت ها مبالغ هنگفتی را صرف زیرساختارها برای بهبود وضعیت اقتصادی کرده اند و این ساخت و سازها می تواند به شن و ماسه بیشتری نیاز داشته باشد.

وی توضیح داد که در دریاچه ها و رودخانه هایی که در نتیجه استخراج شن آسیب دیده اند، مسیر آب می تواند تغییر کند، سطح دریاچه پایین می آید و سواحل آن ها نابود و در حیات وحش آن اختلال ایجاد می شود. در برخی از امکان این امر چنان فشاری را بر محیط زیست وارد می کند که به فاجعه کامل زیست محیطی منجر می شود.

 کایران پیِرِرا نویسنده کتاب «حکایت شن، حقایق شگفت انگیز درباره بحران جهانی شن» گفت بسیاری از پروژه های بزرگ تاکنون تحت پوشش بحران جهانی سلامت آغاز شده است.

وی گفت: کووید-۱۹ بر روی افزایش استخراج شن تاثیر داشته است. بسیاری از دولت ها از همه گیری به عنوان بهانه ای برای پیشبرد پروژه هایی مانند احیای زمین استفاده کرده اند.

 شن موجود در کف دریاچه ها و رودخانه ها برای ساخت بتن از شن موجود در مناطق کویری و دریا که برای این که با سیمان ترکیب شود بیش از حد گرد است، مناسب تر است.

در حالی که به نظر می رسد شن به وفور یافت می شود هزاران سال طول می کشد تا از طریق تخریب و فرسایش تشکیل شود. ذخایر شن موجود در جهان به سرعت در حال کاهش هستند چرا که سرعت استخراج این ماده بسیار بیشتر از تولید دوباره آن است. با توجه به نقاط ضعف استخراج معادن در سراسر جهان و این که عملیات به طور معمول به صورت غیر قانونی انجام می شود در این فعالیت باندهای تبهکار سازمان دهی شده در بسیاری از مناطق نقش دارند.

گزارش منتشر شده در ماه مارس در مجله صنایع معدن و جامعه تاکید می کند که چگونه صنعت معدن گرفتار اقدامات رایج غیرقانونی، بازار سیاه قوی و خشونت های داخلی شده است.

در این گزارش با استناد بر داده های برنامه محیط زیست سازمان ملل آمده است که پکن بر این صنعت تحت سلطه دولت برای رونق بخشیدن اقتصاد در دوران پس از کرونا بسیار متکی است. چین ۵۸ درصد از تقاضای شن و ماسه جهان را تشکیل می دهد و تقاضای بالا باعث شده باندهای تبهکار به بهانه پروژه های سنگین فعالیت غیرقانونی خود را پنهان کنند.

در این گزارش به استفاده چین از مقادیر زیادی شن برای ساخت جزایر مصنوعی اشاره کرده و نوشت: این کشور می تواند از این جزایر برای استقرار پایگاه های نظامی خود و تقویت ادعای پکن در آب های مورد مناقشه استفاده کند.

مت بندیسکن استادیارمحیط زیست در دانشگاه کپنهاگ دانمارک هم گفت بیشترین تقاضا برای شن و ماسه ممکن است در دهه های آینده از آسیا به آفریقا تغییر کند. نیاز کشورهای غربی به شن و ماسه کاهش یافته و نیاز کشورهای آسیایی رو به افزایش است و در حدود ۱۰ سال آینده این نیاز در آفریقا نیز افزایش خواهد یافت و شاهد چنین اقدامات وحشتناک استخراجی در آفریقا طی سالهای پیش روز خواهیم بود.

برچسب‌ها ویروس کرونا چین تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین تخریب محیط زیست ویروس کرونا چین تخریب محیط زیست اخبار کنکور محیط زیست شن و ماسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمد رضا علیمرادی گفت: در پی بارش‌های فرا نرمال در جنوب استان، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و همچنین سرریز شدن سد‌های جنوب استان شاهد جا‌بجایی گونه تمساح از مناطق زیست طبیعی به سایر نقاط هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در ادامه گشت و کنترل‌های یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار و همچنین در پی دریافت گزارش‌های مردمی دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود تمساح، مامورین اجرایی پاسگاه‌های محیط بانی نگور و درگس اقدام به جاجایی این گونه‌ها کردند.
محمدرضا علیمرادی تصریح کرد: در روز‌های اخیر این سومین گونه تمساح است که از زیستگاه‌های طبیعی خارج شده که پس از بیومتری و اطمینان از سلامتی در زیستگاه اصلی و امن منطقه حفاظت شده باهوکلات رهاسازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و دوستداران محیط زیست درجنوب استان خواست: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست شهرستان اطلاع و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ببینید | فاجعه وسط جاده؛ فرونشست و سقوط یک کامیون مملو از شن و ماسه!
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»