Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ریزش متقاضی در دوره متوسطه فنی حرفه‌ای و کاردانش اتفاق مناسبی نیست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص استقبال از رشته‌های فنی در کشور اظهار داشت: جذب دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وابسته به دوره فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در مدارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر خروجی مناسبی در این مدارس نداشته باشیم، طبیعتاً ورودی مناسبی هم برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای نداریم. دوره‌های کاردانی پیوسته را در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شاهد هستیم که به کسب مهارت پرداخته‌اند.

 

صالحی عمران گفت: عدم استقبال دانش آموزان و دانشجویان از رشته‌های فنی و حرفه‌ای تبعات جبران ناپذیری را از بعد اجتماعی، اشتغال و مهارتی به دنبال دارد. اولین نارسایی در این زمینه به آموزش و پرورش مربوط می‌شود. برنامه‌ها، پایه‌ریزی، ایجاد نگرش، ایجاد مهارت حرفه و شغل از دوره ابتدایی و تحت آموزش عمومی باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

در هدایت تحصیلی توجه به رشته‌های مهارتی مورد توجه قرار گیرد
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه هرگونه نارسایی یا عدم استقبال از رشته‌های فنی و حرفه‌ای به هدایت تحصیلی مربوط می‌شود، ادامه داد: این مقوله باید از سطوح پایین کشور مورد توجه قرار گیرد. در نظام آموزش و پرورش کشور و فضای موجود در آن و فضای فرهنگی موجود در مدارس، کلاس‌ها و ارتباط با خانواده فضای ورود به مهارت حرفه و شغل وجود ندارد. آموزش و پرورش در آموزش معلم و فضا‌های فرهنگی مدرسه باید این امر را از سطوح پایین (دوره ابتدایی) مورد توجه قرار دهد.

 

صالحی عمران با بیان اینکه اقدامات برای مهارت‌آموزی نباید به دوره خاصی از تحصیل محدود شود، تاکید کرد: باید رشته‌های مهارتی در هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. نمی‌توان تمامی رشته‌های تحصیلی به چند رشته پزشکی، دندانپزشکی و... محدود کرد. با بررسی متقاضیان شرکت در کنکور باید به این امر اذعان داشت که ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشته‌های نظری هستند. باید دانست که کشور فقط به این سه رشته و حرفه نیاز ندارد.

 

این مقام مسئول گفت: در صورت عدم سیاست گذاری فعالان در این زمینه به شدت در برخی مشاغل با کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه از بعد فرهنگی هم باید برای افزایش تعامل دانش آموزان و دانشجویان به رشته‌های فنی اقدامات مناسب در دستور کار تصمیم‌گیران قرار گیرد، افزود: این مسئله هم جزو اقدامات نظام آموزش و پرورش است و باید از بعد فرهنگ عمومی در این زمینه وارد عمل شد. آموزش و پرورش و رسانه‌ها در این زمینه باید به شدت موثر باشند.

 

ریزش متقاضی در رشته‌های مهارتی
صالحی عمران افزود: ریزش متقاضی در دوره متوسطه فنی حرفه‌ای و کاردانش اتفاق مناسبی نیست. هرچند قرار بود بر اساس برنامه فعالیت در این رشته ۵۰ درصد باشد، البته هم اکنون در برخی از استان‌ها ۳۰ درصد دانش آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعالیت می‌کنند. تقویت این امر نیازمند اقدامات پایه‌ای دارد.

 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره تعداد پذیرش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: طی سال‌های اخیر با ریزش دانشجو مواجه هستیم. در بین دانشگاه‌های مهارتی حداکثر خروجی‌های متوسطه، فنی حرفه‌ای و کار و دانش را جذب کرده‌ایم. در سال گذشته در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ هزار نفر جذب شدند. در این دانشگاه‌های هم تراز بیشترین میزان دانشجو را داشتیم.

 

به گفته وی خروجی‌های دوره‌های متوسطه در رشته‌های مهارتی کاهش یافته است. ظرفیت جذب دانشجو ایجاد شده، اما به دلیل خروجی‌های اندک متوسطه نمی‌توان کاری از پیش برد.

 

گفتنی است، در بین اغلب دانش آموزان شاهد کم توجهی یا بی‌توجهی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هستیم. البته همین امر کاهش نیروی مهارتی را در جامعه به دنبال دارد که بایستی برنامه‌ریزی منسجم و هدف‌داری برای حل این مسئله به کار گرفته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش های مهارتی رشته های فنی و حرفه ای دانشگاه فنی و حرفه ای حرفه ای و کار و دانش رشته های مهارتی فنی و حرفه ای مورد توجه قرار آموزش و پرورش ریزش متقاضی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۵۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از آغاز برنامه‌های آموزش مهارتی نیروگاه‌های برق خورشیدی در استان خبر داد و گفت: دوره آموزش انرژی خورشیدی و پاک از برنامه‌های مهم امسال است. - اخبار استانها -

عبدالمجید دراهکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهرف فراهم شدن اشتغال جوانان را از سیاست‌های مهم آموزش مهارت‌آموزی دانست و اظهار کرد: در راستای توانمندسازی نیروی انسانی، آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار ارائه می‌شود و این مهارت‌ها برای ورود به بازار کار در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

وی فراهم شدن اشتغال بیش از 70 درصد مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای را از مزیت‌های این آموزش‌ها دانست و خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های مهم استان بوشهر در سال جاری ویژه مددجویان نصب نیروگاه‌های برق خورشیدی است که بر این اساس آموزش این حرفه برای جامعه هدف در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از آغاز نصب و راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی خبر داد و بیان کرد: با راه‌اندازی آموزش فنی و حرفه‌ای در  زمینه نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی ضمن ایجاد اشتغال‌زایی و درآمدزایی زمینه فرهنگ بهره‌مندی مردم از انرژی پاک افزایش می‌یابد.

دراهکی از آغاز برنامه‌های آموزشی نصب، راه‌اندازی و تعمیر نیروگاه‌های برق خورشیدی در استان خبر داد و گفت: دوره آموزش انرژی خورشیدی از برنامه‌های مهم امسال است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دشتستان هم از برگزاری نخستین دوره نصب و تعمیر نیروگاه برق خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد خبر داد و بیان کرد: در راستای تفاهم‌نامه آموزشی با کمیته امداد امام خمینی (ره) و برای اولین بار در استان بوشهر دوره نصب و تعمیر نیروگاه برق خورشیدی برای متقاضیان مددجویان کمیته امداد اقدام شده است.

هادی توسلی  با اشاره به ضرورت ایجاد بستر و زمینه مناسب برای آموزش تخصصی مددجویان خاطرنشان کرد: امید است با توجه به فضای همدلی و همکاری خوب مسئولان کمیته امداد بتوانیم از این فرصت برای اشتغال و توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه بهره ببریم.

وی افزود: توانمندسازی نیروهای تحصیل‌کرده و مددجویان کمیته امداد از برنامه‌های مهم فنی و حرفه‌ای است که سبب می‌شود آمار بیکاران در این قشر نسبت به سایر اقشار جامعه کاهش یابد.

توسلی اضافه کرد: مددجویان با کسب مهارت شغلی می‌توانند برای خود شغل ایجاد کرده و در مسیر خودکفایی گام بردارند و برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در راستای توانمندسازی مددجویان نقشی اساسی دارد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دشتستان با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای نقش مهمی در مهارت‌آموزی مددجویان دارد اضافه کرد: مددجویان با کسب مهارت شغلی می‌توانند برای خود شغل ایجاد کرده و علاوه بر درآمدزایی در بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت خانواده نیز موثر باشند .

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان مرکزی
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی؛ ثبت‌نام جدید وجود دارد؟
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • تعداد اساتید بعد از انقلاب رشد مناسبی پیدا کرده است
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • افزایش مدت زمان آورده متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن