Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است که راه حمایت از مصرف‌کنندگان، فروش مواد اولیه با نرخ‌های غیر واقعی و ارزان به صنایع پایین دست نیست. چرا که در انتها محصول با قیمت بازار به دست مردم می‌رسد و در این میان تنها تولیدکنندگان و سهامدارانشان زیان می‌بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*طی سال‌های گذشته و به خصوص در زمان التهابات ارزی، مسئولان نسخه «قیمت‌گذاری دستوری با هدف رسیدن کالای ارزان به تولیدکنندگان پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان» را تجویز کرده‌اند. در حالی‌ که نتیجه این سیاست به زیان تولیدکنندگان بزرگ و کوچک و مردم بوده است. علت اجرا و پافشاری بر ضرورت ارزان‌‌فروشی کالاها در عرضه‌های بورسی چیست؟

ببینید؛ ساختار بورس کالا براساس رقابت است و هرگونه اعمال ‌نظر در قیمت‌ها، ماهیت نظام رقابتی بورس را به خطر می‌اندازد. باید در عرضه کالاها در بورس رقابت ایجاد کنیم تا قیمت‌ها به تعادل برسد که قطعاً این تعادل به معنی ارزان بودن قیمت محصولات نیست. اگر قرار بر این باشد محصولات مختلف با قیمت دستوری و برخلاف واقعیت‌های بازار در بورس معامله و از ساختار بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصول استفاده شود، اما در نهایت در بازار آزاد و با قیمت‌های دلخواه به فروش برسد، قطعاً به ضرر مصرف‌کننده و اقتصاد کشور خواهد بود. در واقع به علت اینکه در بحث ورود ارز به کشور مشکل داریم و واردات نیز در مورد بسیاری از محصولات ممنوع است، همیشه این امکان وجود دارد که با ارزان‌فروشی مواد اولیه به بهانه حمایت از مصرف‌کننده، فساد و رانت عجیبی شکل بگیرد پس نباید خودمان با سیاست اشتباه به آن دامن بزنیم.

به بیان ساده‌تر، قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی نه تنها به سود مصرف‌کننده نیست، بلکه زیان توامان تولیدکننده و مصرف‌کننده را به همراه دارد. 

مجلس و به‌ ویژه کمیسیون صنایع برای رفع این مشکل، اقدام خاصی در دستور کار دارند؟

بله در کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون صنایع راجع به این موضوعات بحث و تبادل‌نظر می‌شود. اینکه باید از تولید حمایت شود، حرف درستی است. اما باید ضابطه‌مند و منطقی باشد. یعنی نباید فضای کشور به سمتی برود که تولیدکنندگان به‌جای اینکه برای سود بیشتر به فکر بهره‌وری و رشد تولید باشند، ذهن آن‌ها به‌گونه‌ای معماری شود که آنان به خرید ارزان عرضه‌های بورسی و فروش کالاهای خریداری‌شده در بازار آزاد به فکر درآمدزایی بیشتر باشند؛ متاسفانه سیاست اشتباه قیمت‌گذاری، این پدیده را ایجاد کرده است. این روند نه ‌فقط حمایت از تولید نیست، بلکه در نهایت به زیان تولید و تولیدکنندگان واقعی است. علاوه بر این، تولیدکنندگانی هستند که از مالیات فرار می‌کنند، از تخفیف‌های خاص استفاده می‌کنند، ارز ارزان می‌گیرند و انحصار و چندین امتیاز مختلف دارند و به این صورت مشکلات عدم تولید خود را جبران می‌کنند. در صورتی می‌توان با راهکارهایی مانند معافیت مالیاتی و یا پرداخت وام‌های ارزان ‌قیمت، از تولیدکنندگان واقعی حمایت کرد و درعین‌حال، دست دلالان و تولیدکننده نماها را از عرضه‌های بورسی قطع کرد. 

با این تفاسیر تکلیف حمایت دولت از تولید و تولیدکنندگان چه می‌شود؟

در ابتدای شروع به کار شرکت‌ها و تولیدی‌ها، حاکمیت و دولت باید از آنان حمایت کنند، اما قرار نیست تا همیشه از آنان حمایت شود و یا با ارائه یارانه به آن‌ها باج داد، خیلی از صنایع و تولیدکنندگان ما متأسفانه به این صورت اداره می‌شوند و حمایت‌های تبعیض‌آمیزی از آن‌ها می‌شود. من شرکت‌های خودروسازی را مثال می‌زنم؛ اگر واقعاً مشکل ارز نداشتیم و واردات خودرو آزاد بود، آن‌ها می‌توانستند با شرکت‌های خارجی رقابت کنند؟ قطعاً نه. پس نباید چنین تبعیض‌هایی تا ابد ادامه داشته باشد. البته که حمایت به اندازه، برای توسعه صنعت لازم و ضروری است.

در مجموع آنکه حمایت دولت از تولید و تولیدکننده باید به نیرومند شدن آنان در عرصه رقابت کمک کند، نه اینکه به دلیل قیمت‌گذاری دستوری آن‌ها را به سمت درآمدزایی از طریق خرید ارزان مواد اولیه در عرضه‌های بورسی و فروش گران‌تر آن در بازار آزاد سوق دهد؛ پس باید محور مبادلات، رقابت در بورس کالا باشد که این اتفاق برای کارایی حداکثری باید در تقابل کامل عرضه و تقاضای محصولات انجام شود. 

اجبار شرکت‌ها به ارزان‌فروشی در عرضه‌های بورسی در منافع سهامداران چه تأثیری دارد؟

ما نباید همیشه یک‌طرف ماجرا را ببینیم و فکر کنیم با نسخه عجیب عرضه محصول ارزان در بورس می‌توانیم به تولیدکنندگان پایین‌دستی و مصرف‌کننده کمک کنیم؛ با اجرای این نسخه، سهامدار یک شرکت تولیدی به دلیل فروش ارزان محصول آن شرکت، ضرر می‌کند و از سوی دیگر باید محصول نهایی حاصل از تولید همان مواد اولیه را با نرخ واقعی و گران‌تر از بازار خریداری کند. به این ترتیب وقتی در حوزه تنظیم بازار می‌خواهیم تصمیمی اتخاذ کنیم، باید همه جوانب یعنی هم سهامدار، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده دیده شود تا در نهایت توزیع رانت به یک سری افراد خاص، گرانی کاذب و دلال‌بازی حذف شود و با کشف قیمت صحیح کالاها در بستر بورس کالا، تولیدکننده بالادستی و پایین دستی نیز با رضایت به فعالیت بپردازند.

پربیننده ترین هر مشمول سهام عدالت در هر استان چقدر دارایی دارد؟ مروری به عملکرد بورس در هفته اول اردیبهشت۱۴۰۰ حمایت رانتی در برابر حمایت اصولی از بازار سرمایه بازدهی منفی همه بازار‌ها به جز بورس / زیان بازارها طی پنج هفته متوالی در هفته‌ای که گذشت چه بر سر بورس تهران آمد؟ / مهم‌ترین اخبار بورسی این هفته

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا قیمت گذاری دستوری عرضه های بورسی مواد اولیه مصرف کننده قیمت گذاری بورس کالا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۵۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت خودرو امروز، چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، دومین روز نزولی خود را تجربه می‌کند. اغلب محصولات در بازار کاهشی گزارش می‌شوند، اما تعداد معدودی از آن‌ها، صعودی یا بدون تغییر معامله می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چه کسی پاسخگوی افزایش ناگهانی قیمت خودرو است؟

روز گذشته نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین محرک بازار خودرو در بازار آزاد کاهشی شد و همین موضوع، دلیلی شد بر کاهش قیمت بیشتر در بازار خودرو. بنابراین از ابتدای روز جاری، بازار خودرو به صورت یک دست منفی گزارش می‌شود، اما شیب کاهش قیمت چندان بالا نیست.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی همانند روز گذشته، نزولی گزارش می‌شود.کوییک اتوماتیک R یکی از هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت دنده اتومات در بازار محسوب می‌شود که از ابتدای روز، تغییری ندارد و با قیمت ۵۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو | نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل
شاهین G دیگر محصول تولیدی و رده بالای شرکت سایپا به شمار می‌رود که همانند برادر کوچک‌تر خود، هیچ نوسانی ندارد و به نرخ ۷۶۶ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس اتوماتیک رکورددار افت قیمت در بازار امروز بوده که ۱۴ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با نرخ یک میلیارد و ۸۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تارا دنده‌ای V۱ یکی از سدان‌های رده بالای ایران خودرو است که از صبح امروز افت پنج میلیون تومانی دارد و با ۷۶۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی به مراتب باثبات‌تر از خودروهای داخلی است. جک J۴ آپشنال اقتصادی‌ترین محصول مونتاژی کرمان موتور بوده که از صبح امروز تغییری ندارد و با ۸۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فونیکس آریزو ۶ پرو که جزو سدان‌های رده بالای مونتاژی محسوب می‌شود که این خودرو نیز نوسانی ندارد و به نرخ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

هایما ۸S جدیدترین کراس‌اوور مونتاژی ایران خودرو از ابتدای امروز ۲۰ میلیون تومان ارزان شده و با یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دیگنیتی پرستیژ یکی از محبوب‌ترین محصولات گروه بهمن به شمار می‌رود که ۴۰ میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان‌تر شده و با دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228285 برچسب‌ها خودرو

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • ارزان‌ترین گوشی ناتینگ به‌زودی رونمایی می‌شود
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل