Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:34:16 GMT

مرمت بیش از ۲۵ هزار برگ سند تاریخی، کتاب خطی و چاپی نفیس

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۶۷۶۳

مرمت بیش از ۲۵ هزار برگ سند تاریخی، کتاب خطی و چاپی نفیس

به گزارش ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد حدادی گفت: اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۵ هزار و ۸۰۰  برگ از اسناد تاریخی، کتب خطی و چاپی نفیس را مرمت کرد که می توان به مرمت و بازسازی ۱۱۰ برگ وقفنامه های مربوط به سال های ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ هجری قمری، مرمت ۴۱ عدد جلد کتاب خطی و نفیس چاپی که از شاخص ترین آنها می توان به آلبوم عکس ملکه ها و شاهزاده های اروپایی مربوط به دهه ۱۸۸۰ میلادی، مرمت ۶۴ شیت نقشه و همچنین ۴ جلدآلبوم بیوتات حاوی مکاتبات و نامه های مهم مربوط به دوران قاجار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با اشاره تهیه و تدوین شیوه نامه ها و دستورالعمل های حفاظت و نگهداری اسناد و دست نوشته ها گفت: در سال گذشته کتابچه راهنمای عمومی حفاظت و نگهداری اسناد و دست‌نوشته‌ها تدوین شد، این کتابچه برای ارتقای آگاهی و دانش مراجعین متقاضی مرمت اسناد به این اداره کل، جهت نگهداری اسناد خود در فضا و شرایط محیطی مناسب تهیه و تدوین شده است تا با استفاده از این راهنما بتوانند اسناد خود را از آسیب های احتمالی مصون نگاه دارند، ضمن اینکه هم اکنون شیوه نامه حفاظت و نگهداری از منابع دیداری و شنیداری در حال تدوین است.
حدادی افزود: ساخت ۳۹ عدد جلد برای کتاب‌های فاقد جلد و همچنین ساخت ۴۰ جعبه حفاظتی برای نگهداری کتاب و اسناد نفیس که از مهمترین آن می توان به ساخت قاب حفاظتی برای حفاظت و نگهداری بهینه سند آرم سازمان صدا وسیما و ساخت ۲ جعبه حفاظتی برای دو نسخه نفیس خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیگر اقدامات حفاظتی انجام شده این اداره کل در سال گذشته است. 
مدیرکل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد، همچنین در سال گذشته تعداد ۲۴ میلیون برگ از منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضدعفونی و ۲۰۳ هزار برگ از اسناد موجود آسیب زدایی شده‌است. 
وی با اشاره به پایش محیطی منابع و مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در راستای حفاظت پیشگیرانه و نگهداری صحیح منابع، در سال ۹۹ تمامی مخازن موجود در ساختمان اسناد و کتابخانه ملی در هر فصل پایش شد. همچنین به منظور ارتقای دانش برخی دانشجویان و متقاضیان علاقه‌مند به این حوزه، پنج دوره آموزشی کوتاه مدت «تئوری و عملی حفاظت و مرمت آثار کاغذی» برگزار شد. 
وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته ارائه خدمات حفاظتی و مرمتی و مشاوره به افراد حقیقی و حقوقی بوده است که بر اساس درخواست های دریافتی و با توجه به قوانین و مقررات موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی صورت پذیرفته و در سال جاری نیز در صورت دریافت درخواست نسبت به بررسی و انجام آن اقدام خواهد شد.

برچسب‌ها سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسخه خطی مرمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسخه خطی مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسخه خطی مرمت اخبار کنکور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حفاظت و نگهداری سال گذشته اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۶۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر

شهردار بوشهر از توسعه زیرساخت‌های بافت تاریخی بوشهر خبر داد و گفت: امسال برای نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی بافت تاریخی بوشهر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

حسین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، بافت تاریخی بوشهر با قدمت بیش از 2 قرن را از ظرفیت‌های مهم گردشگری این شهر دانست و افزود: بافت تاریخی بوشهر با مساحت 38 هکتار شامل 4 محله شنبدی، کوتی، دهدشتی و بهبهانی است که ساختمان‌های آنها با معماری زیبا ظرفیت مهمی برای گردشگری فراهم کرده است.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در این بافت بیش از 900 ساختمان وجود دارد گفت: بوشهر در دوران قاجار مهم‌ترین بندر تجاری ایران به شمار می‌رفت و بافت بوشهر مرکز فعالیت مشروطه‌خواهان بوشهری بود و یک ساختمان نیز به این نام وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه بیش از 10 درصد ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر به ثبت آثار ملی رسیده است، یادآور شد: 90 ساختمان و بنای تاریخی در بافت تاریخی بوشهر در آثار ملی به ثبت رسیده که نشان از جایگاه ویژه آن است.

وی مرمت و بازسازی خانه مشروطه در بافت بوشهر را یکی از برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: این ساختمان ثبت ملی شده و 120 سال قدمت دارد و برای مرمت آن 6 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

شهردار بوشهر تکمیل مرمت ساختمان تاریخی بیلیارد را از دیگر طرح‌ها در بافت تاریخی بوشهر اعلام و خاطرنشان کرد: برای تکمیل گذر و روشنایی این بافت طرح‌های لازم تدوین شده و در حال اجراست و در مجموع امسال 20 میلیارد تومان در بافت بوشهر هزینه می‌شود.

وی توجه به بازآفرینی این بافت تاریخی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: استقرار شهرداری در بافت تاریخی بوشهر مورد توجه شورای شهر بوشهر قرار گرفته است که با تحقق این مهم طرح‌های مورد نظر عمرانی و زیرساختی توسعه می‌یابد.

حیدری با اشاره به بازسازی برخی ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر گفت: امسال برای نوسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی این بافت 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد