Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مرد فلسطینی که در خلیج گوانتانامو نگهداری می‌شود، آمریکا، انگلیس و ۵ کشور دیگر را بابت نقش آن‌ها در عملکرد سیا و بازداشت مظنونان تروریسم در "سایت‌های سیاه" در سراسر جهان، در برابر هیئت حقوق بشر سازمان ملل قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، این پرونده غیرمعمول توسط "زین‌العابدین محمد حسین"، که با نام "ابوزبیده" شناخته می‌شود، به گروه کاری سازمان ملل و مسئول بازداشت‌های خودسرانه (UNWAD) برده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوزبیده ۱۹ سال است بدون محاکمه در بازداشت به سر می‌برد.

UNWAD، بخشی از دفتر سازمان ملل کمیساریای عالی حقوق بشر، دارای وظیفه بررسی شکایات فردی بازداشت خودسرانه و صدور اظهارنظر و درخواست برای جبران خسارت است، اما قدرتی برای اعمال تحریم بر کشورهایی که از آن پیروی نمی‌کنند، ندارد.

ابوزبیده، مرد فلسطینی ۵۰ ساله‌ای است که در عربستان سعودی بزرگ شده و در سال ۲۰۰۲ بازداشت و به سیا تحویل داده شد. وی در ابتدا تحت عنوان "یک رهبر القاعده" توصیف شد، اما آژانس سازمان ملل در بازداشت خودسرانه در سال ۲۰۰۶ نتیجه‌گیری کرد که وی حتی عضو القاعده هم نیست. با این حال وی از همان زمان، بدون چشم‌انداز آزادی، در گوانتانامو نگهداری می‌شود.

پرونده ابوزبیده که روز جمعه به هیئت سازمان ملل ارسال شده، حاکی از آن است که وی تحت بازداشت خودسرانه نگهداری می‌شود و در تأسیسات مخفی بازجویی سیا در تایلند، لهستان، مراکش، لیتوانی، افغانستان و زندان آمریکا در گوانتانامو شکنجه شده است. وی همچنین دولت انگلیس را بابت مشارکت در بازجویی و دریافت اطلاعاتی که تحت شکنجه به دست آمده، به "همدستی در عمل" متهم کرده و از آن شکایت کرده است.

این نخستین باری است که اقدام حقوقی علیه انگلیس، افغانستان، مراکش و تایلند بابت نقش آن‌ها در برنامه شکنجه و آزار سیا، انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گوانتانامو سازمان ملل متحد سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل

نمایندگی ایران در سازمان ملل خواستار آزادی تمامی بازداشت‌شدگان در اعتراضات حمایت از مردم غزه در دانشگاه‌های آمریکا شد.

به گزارش ایسنا، دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان حامی فلسطین و مردم غزه نوشت: ما سرکوب وحشیانه و خشونت آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز گسترده حامی فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده را به شدت محکوم می‌کنیم. خشونت پلیس ایالات متحده و استفاده بیش از حد از زور در طی تجمعات مسالمت آمیز و هدف قرار دادن دانشجویانی که از پایان دادن به جنگ و نسل کشی در غزه حمایت می‌کنند، یک نگرانی جدی است.

نمایندگی ایران ادامه داد: تظاهرکنندگان دقیقاً خواستار پایان دادن به همدستی ایالات متحده در نسل کشی جاری در غزه به اسم آمریکا هستند. شلیک و ضرب و شتم معترضان که اعتراض خود را به شکلی مسالمت‌جویانه بیان می‌کنند، آنها را ساکت نمی‌کند، بلکه فقط بر ضرورت مبارزه برای عدالت برای فلسطین تاکید می‌کند. حملات پلیس به دانشجویان و اساتید دانشگاه، گستردگی دستگیری‌ها و شرایط بازداشت به شدت نگران‌کننده است و ما خواهان آزادی تمامی بازداشت شدگان هستیم.

اعتراضات دانشجویی علیه جنگ اسرائیل در غزه در سراسر آمریکا ادامه دارد و در جریان دخالت پلیس، ۵۵۰ تن نیز بازداشت شده‌اند. این اعتراضات به دانشگاه‌ها در کشورهای دیگر از جمله دانشگاه‌های اروپایی نیز کشیده شده است. بر اساس آمار ارائه شده توسط ان. بی. سی، دانشجویان دست کم ۴۰ دانشگاه و کالج آمریکایی و کانادایی برای همبستگی با غزه چادر تحصن برپا کرده‌اند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد.

دانشجویان از دانشگاه‌ها می‌خواهند تا روابط خود را با شرکت‌هایی که به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه کمک می‌کنند، قطع کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ◄ تعیین حق توقف کامیون ها وظیفه سازمان راهداری است/ محکومیت شورای عالی هماهنگی ترابری
  • مرگ یک سیاهپوست دیگر در حین بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • بازداشت شرور تیرانداز در فرحزاد
  • بازداشت ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا به روایت آمار
  • محکومیت سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • بازداشت ۴ نفر سر جلسه کنکور
  • رئیس سازمان سنجش: بازداشت ۴ کنکوری متخلف
  • آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی
  • آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی