Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اسامی بیش از ۹۲ درصد جمعیت استان در سامانه سیب ثبت‌ شده و واکسن بر اساس آن تزریق می‌شود، بعد از دریافت واکسن این افراد، از طریق فراخوان عمومی افراد جامانده را شناسایی و آن‌ها را نیز واکسینه می‌کنیم بنابراین جمعیتی که سیال هستند و نامشان در سامانه ثبت‌ نشده برای تزریق واکسن مراجعه نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۱۱ اردیبهشت در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در استان قزوین از پیک عبورکردیم و از هفته آینده شاهد کاهش تعداد بیماران بستری خواهیم بود.

وی افزود: اما تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا ظرف ده روز آینده به تثبیت نخواهد رسید، آمار بیماران بدحال نشان می‌دهد روزهای آینده روزهای سختی خواهد بود، تعداد تخت‌های آی سی یو پیش‌بینی‌شده برای بیماران کرونایی در استان قزوین ۱۰۵ تخت بود که موفق شدیم  آن را به ۱۳۵ تخت آی سی یو استاندارد با تمام امکانات برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: طرح خدمات پرستاری در منزل در کنترل بیماری کمک شایانی به ما کرد، استان قزوین اولین استانی است که این طرح در آن اجراشده است، از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۱۸۰۰ نفر در منزل ویزیت شدند و خدمات دریافت کردند که از این تعداد ۵ درصد نیاز به بستری پیدا کردند.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری در هفته‌های اخیر بیماران غیر اورژانسی در کلیه بیمارستان‌های استان پذیرش نشد، همچنین بیمارستان صحرایی برای ارائه خدمات به بیماران بستری موقت راه‌اندازی شد که ۲۱۲ بیمار طی چند روز گذشته از خدمات این بیمارستان استفاده کردند درواقع از ابتدای تأسیس بیمارستان صحرایی تاکنون ۸۰۰ روز تخت بیمار خدمات ارائه‌شده است و بار از روی دوش بیمارستان‌ها برداشته شد.

نامدار یادآور شد: با همکاری بیمه‌ها کل درمان به‌صورت بیمه محاسبه می‌شود، حتی افرادی که در فضای خارج از بیمارستان نیز این نعمت برخوردار می‌شوند و به‌صورت هزینه بیمه خدمات دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در استان قزوین بار اضافی بر دوش بهداشت استان گذاشتیم تا نقاط حساسی که باعث شیوع کرونا می‌شود را شناسایی کند و تأکیدداریم که در این نقاط حساسیت بیشتر اعمال شود، دراین‌بین مردم و اصناف همکاری خوبی با ما داشتند اما باید بررسی کنیم که چه مواردی باعث افزایش کرونا در استان شده است.

میزان رعایت پروتکل باید بیش از ۸۰ درصد باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: استان قزوین از ۱ تا ۸ اردیبهشت در حوزه رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی با  ۷۳ درصد رتبه هفتم کشوری را کسب کرده است، همچنین در حوزه استفاده از ماسک در اماکن عمومی با رعایت ۶۹ درصدی رتبه ششم و در حوزه رعایت پروتکل فاصله‌گذاری با رعایت ۷۰ درصدی رتبه پنجم را کسب کرده است، اگرچه میزان رعایت در استان قزوین خوب است اما باید توجه کنیم تا این میزان به بالای ۸۰ درصد نرسد نمی‌توانیم شاهد وضعیت خوب در استان باشیم.

وی افزود: ویروس هندی و آفریقایی در نقاطی از کشور دیده‌شده است بنابراین نیاز است که ما با دقت بیشتری ادامه بدهیم از همین رو امروز کمیته روزانه تشکیل می‌شود که طی آن یک اپیدیمولوژیست به‌صورت روزانه وضعیت هر شهرستان را احصا می‌کند و نتیجه آن را به کمیته اطلاع می‌دهد تا بتوانیم به‌صورت روزانه پایش داشته باشیم و مسائلی که باید ورود جدی داشته باشیم را شناسایی کنیم.

تست مثبت بستری افزایش داشته است

نامدار تأکید کرد: روند بستری‌ها در استان قزوین نزول پیداکرده است اما موارد تست مثبت بستری در هفته گذشته رشد نسبی داشته که نمی‌توان گفت ادامه پیک است، قزوین ۲ رده‌بالاتر از میانگین کشوری است و در ۲۴ ساعت روز جمعه ۱۱۵ بستری داشتیم م مجموع بستری‌ها از ابتدای شیوع کرونا در استان قزوین تاکنون به ۲۲ هزار و ۵۸۹ مورد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۲ مورد بیمار موقت سرپایی خدمات دریافت کرده و به منزل بازگشتند، ۷۵ درصد بیماران در بیمارستان‌های دانشگاهی، ۲۰ درصد در بیمارستان تأمین اجتماعی و ۵ درصد در بیمارستان‌های خصوصی بستری هستند، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ فوتی داشتیم که این میزان در روز قبلش ۱۱ مورد بود و امیدواریم طی ده روز آینده شرایط استیبل بماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: در حال حاضر دو شهرستان آوج و البرز نارنجی هستند و در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود شهرستان‌های آبیک و بویین زهرا نیز به جرگه نارنجی‌ها اضافه شوند، طی روز گذشته تعداد بیماران بستری و تعداد ترخیص بیماران کاهش داشته است، تعداد بیماران بدحال متصل به دستگاه وندیلاتور نیز رو به کاهش است.

وی عنوان کرد: تعداد کل آزمایش‌های انجام‌شده به ۲۱۰ هزار و ۱۸ نفر رسیده است با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده و موفق شدیم روز گذشته ۱۷ هزار تست pcr از تهران دریافت کردیم و امیدواریم این تعداد بیشتر شود.

زمان و مکان دریافت واکسن پیامک می‌شود

نامدار با اشاره به‌کل واکسن‌های کرونای دریافتی در استان قزوین تأکید کرد: کل واکسن دریافتی ۲۸ هزار و ۲۰۱ واکسن بوده است که در نوبت اول ۲۲ هزار و ۸۴۳ دز اختصاص پیداکرده است که از این تعداد ۱۶ هزار و ۸۳۲ واکسن تاکنون تزریق‌شده است، همچنین در نوبت دوم سه هزار و  ۷۷۶ واکسن تزریق‌شده و هم‌اکنون ۶ هزار و ۱۱ دز واکسن موجود است که به‌صورت روزانه در حال تزریق است، واکسن‌های موجود در استان قزوین از انواع واکسن‌های موجود در بازار ازجمله سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا است.

وی تصریح کرد: تاکنون تزریق واکسن کادر اصلی درمان بهداشت و گروه فوریت‌های پزشکی انجام‌شده است، ۶۰ درصد سالمندان بهزیستی نیز واکسن دریافت کردند و باقی نیز باید زودتر معرفی شوند، افراد بالای ۸۰ سال استان قزوین نیز ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر هستند که اغلب آنها اطلاعاتشان در سامانه علوم پزشکی مشخص است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: اولویت تزریق واکسن‌ها به‌صورت هفتگی به ما اعلام می‌شود و ما طبق آن عمل می‌کنیم، شروع واکسیناسیون با تعداد بالا قطعاً در ماه‌های خرداد و تیر انجام خواهد شد  و امیدواریم تا آن زمان واکسن ایرانی به‌دست ما برسد، در حال حاضر شش هزار واکسن در استان قزوین موجود است که پیش‌بینی می‌شود طی سه روز آینده تزریق شود، در هنگام تزریق دریافت واکسن تلاش کردیم افراد محیط‌های بسته قرار نگیرند و فضاهای آزاد مانند مدرسه برای تزریق واکسن مشخص کردیم، همچنین برای جلوگیری از تجمع ساعت و مکان حضور برای سالمندان پیامک می‌شود.

قله کرونا را در قزوین رد کردیم

وی تأکید کرد: اسامی بیش از ۹۲ درصد جمعیت استان در سامانه سیب ثبت‌شده و واکسن بر اساس آن تزریق می‌شود، بعد از دریافت واکسن این افراد از طریق فراخوان عمومی افراد جامانده را شناسایی و به آنها نیز واکسن تزریق می‌کنیم بنابراین جمعیتی که سیال هستند و نامشان در سامانه ثبت‌نشده برای تزریق واکسن مراجعه نکنند.

نامدار بیان کرد: ۷ اردیبهشت روند بستری در استان قزوین از ۳۶ درصد به ۳۴ درصد کاهش پیداکرده و شیب نزولی محسوس است و ما قله را رد کردیم، بیماران مشکوک تنفسی نیز از ۹ هزار و ۴۳۸ بیمار طی یک هفته به ۸ هزار و ۲۷۹ بیمار رسیده و خدمات مراقبت در منزل از ۱۲ هزار و ۳۷۸ خدمت در هفته گذشته به ۱۰ هزار و ۴۴ رسیده است.

وی با اشاره به تعداد فوتی‌های کرونایی در اردیبهشت‌ماه سال جاری، یادآور شد: تعداد فوتی‌های کرونایی اردیبهشت‌ماه تاکنون ۹۰ نفر شده است همچنین در فروردین‌ماه تعداد بستری ۲۷۷۳ نفر بود که از این میان ۱۴۳ نفر فوت شدند درحالی‌که در آبان ماه سال گذشته ۲۵۸۴ بستری و ۲۵۹ فوتی داشتیم، علی‌رغم اینکه تعداد بستری در فروردین زیاد بود تعداد فوت کاهش داشته است که این امر ناشی از عملکرد موفق کادر درمان با توجه به شناخت از بیماری است.

زنان خانه‌دار و کارگران همچنان در رأس مبتلایان به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: آمار ابتلا در گروه‌های شغلی به‌صورت هفتگی اعلام می‌شود، همچنان خانم‌های خانه‌دار ۳۶ درصد موارد ابتلا را به خود اختصاص دادند که باید به‌صورت ویژه بررسی شود که چه دلیلی باعث ابتلا آنها می‌شود ممکن است ارتباط با افراد مبتلا، حضور در مراکز خرید یا حضور در مهمانی‌ها باعث این موضوع باشد.

وی یادآور شد: کارمندان و کارگران شرکت‌ها و صنایع در ردیف بعدی قرار دارند، باید شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی در این خصوص تدبیری کنند که چرا میزان ابتلا در بین این قشر ۱۶ درصد است، میزان ابتلا در کارمندان ۵ درصد، بازنشستگان ۷ درصد و کارمندان بانک نیز ۷ درصد است درواقع این‌ها نقاط حساس شناسایی‌شده است که باید در مورد آن به‌صورت جدی پژوهش کنیم.

نامدار تأکید کرد: اگر صنفی بیشترین میزان ابتلا را دارد باید بیشتر موردتوجه و ارزیابی قرار بگیرد، ۵۳ درصد افرادی که نتیجه تستشان مثبت می‌شود همچنان با فرد داری کرونا تماس داشتند، همچنین شرکت در مهمانی‌های بالای ده نفر به بیش از ۲۱ درصد رسیده است و پیشنهاد می‌شود بعد از شب‌های قدر ساعت منع تردد شبانه به ساعت ۲۱ برگردد و نیروی انتظامی در این حوزه ورود جدی داشته باشد.

منع تردد شبانه برقرار شود

وی بیان کرد: استان قزوین در حال حاضر نیاز به منع تردد شبانه دارد چراکه مهمانی‌ها پرخطر هستند و با منع تردد شبانه می‌توانیم تا حدودی آن را محدود کنیم، همچنین پاساژها و بازارها از دیگر عوامل خطر شناسایی‌شده است که باید محدودیت جدی در آن‌ها اعمال شود و پروتکل‌ها به‌صورت جدی رعایت شود، در حال حاضر شهرستان قزوین از ۴۰ بستری به ازای ۱۰۰ هزار نفر به ۳۰/۵ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: شهرستان قزوین در حال نزول است اما در شهرستان تاکستان شاهد افزایش آمار هستیم که در حال حاضر باعث افزایش پیک دوم ما شده است، شهرستان آوج نیز با نزولی روبه‌رو شده است؛ با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی از سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد  انتظار داریم که در حوزه فرهنگ‌سازی به‌صورت جدی وارد شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا واکسن کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین منع تردد شبانه استان قزوین استان قزوین دریافت واکسن بیمارستان ها تزریق واکسن حال حاضر واکسن ها ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۸۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین گفت: ۴۰۰۰ خانوار در استان قزوین برای آمادگی مواجهه در برابر مخاطرات طبیعی طی هفته سلامت، ارزیابی شدند.

عبدالله دیده‌بان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با بیان اینکه هفته سلامت بهانه‌ای برای تشدید در ارائه خدمات نظام سلامت و ترویج فرهنگ مراقبت و سلامت در خانوارها است، اظهار کرد: به همین مناسبت ۴۰۰۰ خانوار در استان قزوین برای آمادگی مواجهه در برابر مخاطرات طبیعی طی هفته سلامت ارزیابی شدند.

وی افزود: با همت بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان حوزه بهداشت طی ۱۰ روز اول اردیبهشت ماه موفق به ارزیابی ۴ هزار نفر از خانوارهای شریف استان قزوین در خصوص میزان آمادگی در مواجهه با مخاطرات و بلایا شده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی استان قزوین خاطرنشان کرد: در طی این ارزیابی‌ها برای خانوارهایی که نیاز به آموزش دارند، در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت جلسات آموزشی برگزار شده و به صورت فردی و یا گروهی نحوه مدیریت خطر بلایا و حوادث آموزش داده شده است.

دیده‌بان تصریح کرد: طی این مدت تعداد ۳ هزار و ۵۱۹ خانوار استان قزوین در زمینه مواجهه با مخاطرات، زلزله و سیل در مراکز بهداشت آموزش داده شده‌اند و این برنامه همچنان در سرفصل برنامه‌های مراکز بهداشت استان قرار داشته و ارزیابی و آموزش خانوار در این زمینه طی سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

آغاز پویش سلامت دهان و دندان در قزوین

وی از آغاز پویش سلامت دهان و دندان با اجرای برنامه‌های بهداشتی و آموزشی در استان قزوین از امروز تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پویش سلامت دهان و دندان از امروز هفدهم اردیبهشت با اجرای برنامه‌های بهداشتی و آموزشی با شعار «دهان دریچه سلامت» در استان قزوین آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: بیماری‌های دهان و دندان افراد را در طول زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد، خوشبختانه بیشتر بیماری‌های دهان و دندان تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند و در مراحل اولیه درمان می‌شوند.

دیده‌بان ادامه داد: شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان، پوسیدگی دندان، بیماری‌های شدید لثه، بی‌دندانی و سرطان دهان است. در طول دوره زندگی سلامت دهان بر سلامت عمومی افراد اثرگذار است و تأثیر مهمی بر کیفیت زندگی افراد دارد بدین صورت که می‌تواند در تغذیه، عملکرد روزانه، تعاملات اجتماعی و اعتماد به نفس افراد تأثیر داشته باشد.

وی با بیان اینکه دندان‌پزشکان و مراقبان سلامت ممکن است اولین کسانی باشند که در معاینه افراد متوجه علائم بسیاری از بیماری‌ها شوند، گفت: آحاد جامعه در صورت وجود مشاهده هرگونه علائم و مشکلات دندانی به مراکز خدمات جامع سلامت دارای واحد دندانپزشکی مراجعه کنند.

کد خبر 751112

دیگر خبرها

  • ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • رمزهای عبور، گلوگاه‌های امنیت به شمار می‌رود
  • ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می گیرد
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • دستگیری ۷ نفر اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد