Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@17:44:30 GMT

خشم باستان‌شناسان از طرح نوسازی آکروپولیس

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۹۳۳۵

خشم باستان‌شناسان از طرح نوسازی آکروپولیس

به گزارش همشهری آنلاین،  ایسنا به نقل از آرت نت نوشت: این گروه از باستان‌شناسان و متخصصان، طرح ایجاد تغییرات در مجموعه آکروپولیس را که شامل نوسازی ورودی  این بنای تاریخی می‌شود در واقع معادل تنزل و کم‌ارزش کردن مهم‌ترین گنجینه تاریخی و هنری در یونان توصیف کردند که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آشنایی با موزه آکروپولیس و کتیبه‌های یونان

طرح ایجاد تغییرات و نوسازی در آکروپولیس به پیشنهاد «مانولیس کورس» مرمتگر آثار تاریخی و رئیس کمیته حفظ آثار این مجموعه مطرح شده و در ماه فوریه مورد پذیرش شورای مرکزی باستان‌شناسی قرار گرفته است. تمرکز این طرح بر روی ساخت مجدد پلکان مرمرین و رومی محوطه و ورودی غربی آکروپولیس است که در قرن نخست میلادی ساخته شده است.

هدف از این طرح حفظ وجهه تاریخی و اصالت این سازه اعلام شده که مستلزم  برداشتن آثاری است که پیش‌تر تعمیر شده‌اند.

باستان‌شناسان در نامه سرگشاده و اعتراضی خود عنوان کرده‌اند این تغییرات مشکلات جدی فنی و عملکردی را به همراه خواهد داشت و حتی توانایی این مجموعه در پذیرش شمار زیادی از گردشگران را نیز محدود می‌کند که در واقع در نقطه مقابل اهداف اصلی طرح قرار دارد.

همچنین هماهنگ نبودن سبک‌های معماری در دوره‌های مختلف از نگرانی‌هایی است که در این نامه به آن اشاره شده است.

مسئولان آکروپولیس مدعی شده‌اند این تغییرات، ورودی غربی این مجموعه تاریخی را به شکل اصلی و کهن خود بازمی‌گرداند و بر اساس مستندنگاری‌های مفصل باستاشناسی و معماری انجام خواهد پذیرفت و در عین حال قدیمی‌ترین بخش معماری قابل مشاهده و در دسترس خواهد بود.

کد خبر 598460 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۹۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!

مجله پلوس وان (Plos One) اخیرا پژوهشی را منتشر کرده است که متعلق به یکی از کشف‌های جدید دانشمندان از تاریخ اقیانوس‌هاست.

به گزارش فارس، ماهی Oncorhynchus Rastrosus، گونه‌ای غول‌پیکر از خانواده ماهی قزل‌آلا که چند میلیون سال پیش در شمال غربی اقیانوس آرام آمریکای شمالی زندگی می‌کرد، دارای یک جفت دندان جلویی بود که از کناره‌های دهانش مانند عاج بیرون می‌آمد.

تخمین زده شده است که این ماهی غول‌پیکر به طول ۲.۷ متر می‌رسد. در ابتدا، محققان تصور می‌کردند که دندان‌های جلویی بزرگ این ماهی مانند دندان‌های نیش به سمت عقب، یعنی به سمت دهان است. این تصور تا حد زیادی به این دلیل بود که فسیل‌های دندان‌ها جدا از بقیه جمجمه کشف شده است.

اگرچه تاکنون کاربرد‌های بالقوه این دندان‌های عجیب به طور کامل مشخص نشده است، اما محققان معتقدند که احتمالاً این ماهی از آن‌ها برای مبارزه یا به عنوان ابزاری برای کندن لانه‌ها در کف دریا استفاده می‌کرده است. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که این امکان وجود دارد که از دندان‌ها برای اهداف متعدد استفاده شوند، ولی احتمالاً از دندان‌ها برای گرفتن طعمه استفاده نمی‌شده است.

کرین کلاسون، پژوهشگر اصلی و استاد آناتومی در کالج پزشکی فیلادلفیا، می‌گوید: «ما برای دهه‌ها می‌دانستیم که این ماهی قزل‌آلای منقرض شده از مرکز اورگان، بزرگترین ماهی‌هایی هستند که تاکنون زندگی کرده‌اند. اکتشافاتی مانند اکتشاف ما نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالا غول‌های مهربانی نبوده‌اند. این دندان‌های بزرگ عاج‌مانند برای دفاع در برابر شکارچیان، رقابت با سایر ماهی‌های قزل‌آلا و در نهایت ساختن لانه‌هایی برای حفاظت از * استفاده می‌شده است.»

برایان سیدلاوسکاس، استاد دانشگاه ایالتی اورگان، می‌افزاید: «ما همچنین تأکید می‌کنیم که ماده‌ها و نر‌ها به طور یکسان دارای دندان‌های بزرگ و عاج‌مانند بوده‌اند.»

 

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته