Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-27@04:05:34 GMT

روز جهانی کارگر/ بسیاری از کارگران ثبات شغلی ندارند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۹۶۲۶

روز جهانی کارگر/ بسیاری از کارگران ثبات شغلی ندارند

صدای ایران- هوشنگ درویش با انتقاد از پرداخت نشدن به موقع حقوق کارگران گفت: همین که کارفرما حقوق کارگر را بدهد کافی است اما اینکه کارفرما پرداخت حقوق را ماه‌ها به تعویق بیاندازد مساله‌ای است که معیشت کارگر و خانوار کارگری را به صورت جدی به خطر می‌اندازد.

به نوشته ایسنا، وی افزود: کارگرانی که دارای مشاغل ماهیت‌دار هستند و در شرکت‌ها زیر نظر پیمانکار فعالیت می‌کنند، باید نوع قراردادشان تغییر کند و تبدیل وضعیت شوند و با کارفرمای اصلی قرارداد منعقد کنند زیرا ماهیت کار این نوع کارگران مشخص است و نیازی نیست که زیر نظر پیمانکار فعال باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قرارداد پیمانکاری برای کارگران مشاغل ماهیت‌دار بی‌معنی است

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خوزستان گفت: کارگری که در مشاغل ماهیت‌دار مشغول به فعالیت است، کار پیمانکاری برای آن کارگر بی‌معنی است زیرا کار پیمانکاری، کاری پروژه‌ای و موقت است اما اکثر کارگرانی که در شرکت‌ها مشغول به کار هستند، دارای مشاغل ماهیت‌دار هستند و شغل‌شان استمرار دارد.

درویش ادامه داد: گاه در برخی شرکت‌ها کارگرانی مشغول به کار هستند که بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال است که در وضعیت پیمانکاری هستند و وضعیت شغلی آن‌ها مشخص نیست. از مسئولان و واحدهای مرتبطی که تحت پوشش قوانین کار هستند انتظار داریم نسبت به تبدیل وضعیت قراردادهای کارگری اقدام کنند تا کارگران، استرس و دغدغه کمتری نسبت به آینده شغلی خود داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت کارگرانی که در پروژه‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند، افزود: پیمانکاران و کارفرمایان نباید در پروژه‌های چندساله، کارگران را پس از اتمام پروژه اخراج و رها کنند زیرا در طول چند سال فعالیت پروژه، این کارگران کارآموخته و با تجربه شده‌اند و باید از ظرفیت آن‌ها در آن شرکت و یا طرح‌های دیگر استفاده شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه کارگر ثبات شغلی می‌خواهد، گفت: در این شرایط اقتصادی که کارگران با وضعیتی دشوار مواجه هستند، بیکار شدن بدترین چیزی است که می‌تواند برای یک کارگر اتفاق بیافتد؛ کارگران باید ثبات شغلی داشته باشند تا بتوانند برای آینده زندگی خود و خانواده برنامه‌ریزی کنند.

کارفرما حقوق کارگر را بدهد، کافی است

درویش با انتقاد از پرداخت نشدن به موقع حقوق کارگران تصریح کرد: همین که کارفرما حقوق کارگر را بدهد کافی است اما اینکه کارفرما پرداخت حقوق را ماه‌ها به تعویق بیاندازد مساله‌ای است که معیشت کارگر و خانوار کارگری را به صورت جدی به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به وضعیت سخت زندگی خانواده‌های کارگری گفت: شرایط تورم و وضعیت دشوار اقتصادی، روی همه اقشار به ویژه خانواده‌های کارگری فشار وارد کرده است. در این زمینه مسئولان دولت باید شرایط تورم کشور را به شکلی کنترل کنند که شکاف میان حقوق کارگران و تورم روز به روز بیشتر نشود.

تعاونی‌های شرکت‌ها فعال شوند

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خوزستان ادامه داد: تعاونی‌های موجود در شرکت‌ها باید مانند گذشته فعال شود زیرا فعالیت این تعاونی‌ها می‌تواند به معیشت خانوارهای کارگری کمک کند. در گذشته بیشتر شرکت‌ها دارای تعاونی بودند اما اکنون اکثرا راکد یا تعطیل هستند.

درویش افزود: بر اساس قانون هر شرکتی باید یک تعاونی مسکن و یک تعاونی مصرف داشته باشد و اگر شرایط به شکلی باشد که این تعاونی‌ها در شرکت‌ها فعال شوند قطعا وضعیت معیشتی خانوارهای کارگری بهبود پیدا می‌کند.

کرونا را کارگران نیاورده‌اند که بخواهند تاوان آن را بدهند

وی با اشاره به وضعیت کارگران روزمزد در شرایط کرونا عنوان کرد: شیوع کرونا و تعطیلی‌ها باعث شده تا کارگران روزمزد شرایط دشواری را تجربه کنند. در این خصوص مسئولان باید این کارگران را شناسایی کنند و از طریق سازمان تامین اجتماعی و دولت مورد حمایت قرار بگیرند زیرا کرونا را کارگران نیاورده‌اند که بخواهند تاوان آن را بدهند.

این فعال کارگری با بیان اینکه شرکت‌ها باید مزایای کارگرانی که کرونا می‌گیرند را در دوران قرنطینه حفظ کنند، خاطرنشان‌کرد: وقتی کارگری کرونا می‌گیرد، شرکت مربوطه باید کارگر را مراعات کند و با او همکاری لازم را در دوران قرنطینه داشته باشد. باید شرایطی از سوی شرکت فراهم شود تا کارگر بتواند در قرنطینه بماند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: روز جهانی کارگر حقوق کارگران حقوق کارگر شرکت ها کار هستند تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۹۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه‌ ارومبه در خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه با تبریک روز و هفته کارگر بر توجه ویژه‌ مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران تاکید کرد  و گفت: در دین اسلام کار و کارگر جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد تا جایی که پیامبر اکرم دست کارگر را بوسیده است و در این راستا لازم است مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند و کارگران نیز کار را به عنوان یک امانت الهی بدانند کارشان را درست انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی اظهار کرد: کشور در جنگ اقتصادی است و دشمن امروز از این راه وارد شده و درصدد است که نگذارد معیشت و اقتصاد و جامعه‌ی ما به سامان برسد که در این راستا رهبر انقلاب هوشمندانه هر سال را در این حوزه انتخاب می‌کنند.

خطیب جمعه ارومیه ضرورت توجه به موضوع حجاب را نیز خاطر نشان کرد و گفت: مسئله حجاب و عفاف یک واجب شرعی و قانونی است و زنان ایرانی با حفظ حجاب و عفت به جایگاه‌های با ارزش علمی و مدیریتی رسیدند و به دشمن ضربه زده اند و دشمن در پی جبران این ضربه است و ترویج بی عفتی و بی حیایی در کشور ماست بنابراین تمام آحاد جامعه در این زمینه باید همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و گرامی‌داشت روز معلم افزود: معلمی شغل بسیار مقدسی است و هیچ شغلی به اندازه تعلیم و تربیت حائز اهمیت نیست.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به اهمیت تعلیم و آموزش اشاره فرموده بنابراین باید به وجود آموزگاران افتخار کرد و قدر و منزلت آنان را دانست.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: آموزگاری و تعلیم و تعلم، مسئولیت با اهمیت و ارزشمندی است و قرآن، معجزه پیامبر اسلام نیز به عنوان کتاب زندگی است و خداوند در آن به قلم و نوشتن قسم یاد کرده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه کارگری است
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر انقلاب به مسئولان
  • امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است
  • تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است
  • با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است / هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید ضروری است
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم