آیتالله استادی: اسلام دین عقل و منطق و مطابق فطرت است
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۰۰۴۳
گروه استانها ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیشرفت اسلام نهفقط با شمشیر امیرالمؤمنین(ع) و مال حضرت خدیجه(س) رشد کرد بلکه با منطق پیشرفت کرد چون اسلام دین منطق است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله رضا استادی در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) همه ملک و اموال خود را درراه نشر اسلام بخشید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اسلام دین بدون حسابوکتاب نیست و بیجهت نیست کسی را بالا ببرد و اگر کسی را بالا ببرد حساب دارد، انبیا دارای درجات هستند هنگامیکه برخی مطالب را میشنویم دقت نکرده و بیان میکنیم.
وی گفت: بین ما معروف شده که اسلام با شمشیر امام علی(ع) و اموال حضرت خدیجه (س) پیش رفت و اگر معنای آن این است که شمشیر امیرالمؤمنین(ع) و ثروت حضرت خدیجه (س) در پیشرفت اسلام نقش داشته است درست گفتهایم.
عضو جامعه مدرسین: مسئولان وظیفه و رسالت مهمی برای رفع مشکلات مردم بر عهده دارندعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: شمشیر و جهاد حضرت علی (ع) و مال حضرت خدیجه(س) در اسلام نقش داشت است ولی در کنار آن اسلام دین فطرت و منطق است، در همه دنیا گرایش به اسلام زیاد شده است و کسی که آنسوی دنیا زندگی میکند و علاقهمند به اسلام و جمهوری اسلامیشده چون قرآن را خوانده است و بیان رسول خدا و منطق مطابق فطرت را هر شخص عاقلی باید قبول کند.
فطرت خداشناسی و خداپرستی و خداجویی در همه انسانها وجود دارد
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: فطرت خداشناسی و خداپرستی و خداجویی در همه انسانها وجود دارد، اینگونه نیست که جمهوری اسلامی به کسی پول بدهد و بگوید مسلمان شود بلکه منطق اسلام سبب گرایش به دین مبین اسلام شده است.
وی با تأکید بر اینکه اسلام دین عقل و منطق و مطابق فطرت است، گفت: پیشرفت اسلام نهفقط با شمشیر امیرالمؤمنین(ع) و مال حضرت خدیجه(س) رشد کرد بلکه با منطق پیشرفت کرد باید گفته شود مال حضرت خدیجه(س) اثر داشته است و منطق سبب پیشرفت اسلام شد چون اسلام دین منطق است.
آیتالله استادی افزود: اسلام دین گفتوگو و مباحثه است و رسول خدا و اهلبیت (ع) و علمای بزرگ برای ترویج آن گفتوگو کردهاند، پیشرفت دین اسلام دارای عواملی بوده است که باید موردتوجه باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: موضوعاتی که عظمت حضرت خدیجه(س) را میرساند زیاد است که یکی از آنها زیارتنامهها است، در شش زیارتنامه در مفاتیحالجنان مشاهده کردم که نام حضرت خدیجه(س) آمده است و در کنار حضرت زهرا(س) نام این بانوی پرهیزگار ذکر میشود.
استاد حوزه علمیه گفت: امام صادق(ع) و امام باقر(ع) و ما شیعیان و علمای شیعه مادر بودن حضرت خدیجه(س) را برای حضرت زهرا (س)افتخار میدانیم و چه عظمتی بالاتر از اینکه حضرت خدیجه(س) مادر حضرت فاطمه(س) است.
وی خاطرنشان کرد: گاهی به برخی از بزرگان آنگونه که باید عنایت نمیشود و باید بیش از این به حضرت خدیجه (س)پرداخته شود، سالها قبل مراسم بزرگداشتی برای حضرت خدیجه(س) برگزار شد و باید بیش از این به این بزرگوار توجه کرده و حتماً ذکر خیر این بانوی پاکدامن سبب خوشنودی رسول خدا و حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و معصومین(ع) میشود.
انتهای پیام/452/س
منبع: تسنیم
کلیدواژه: مال حضرت خدیجه س جامعه مدرسین پیشرفت اسلام حوزه علمیه اسلام دین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۰۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ آیتالله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
آیت الله غلامرضا فیاضی در درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در قم به بیان راهکارهایی برای برخورد مناسب «برای رفع اضطراب و پریشانی» پرداخت که تقدیم شما خواهد شد:
سؤال پرسیدند که برای رفع اضطراب و استرس هایی که بدون منشأ خاصی به انسان وارد میشود و از طریق پزشکی هم حل نشده چه کار باید کرد؟
قرآن می فرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، همین.
آدم اهل فکر باشد، اهل تامل باشد، توجه کند که به این دنیا نیامده که برای اینکه مثل حیوان زندگی کند، بلکه در این دنیا به دید اینکه به قول حضرت امیرالمومنین علیه السلام، دنیا تجارت خانهای بیش نیست، آمده است.
تمام سعی او این باشد هر چه که عقل و شرع برای او تعیین کردهاند، جدی بگیرد و در این صورت ، مواردی که برای او مایه اضطراب و همّوغم ّ آینده باشد، از این موارد خیالش آسوده است.
برای اینکه می داند که خدا از خودش به او مهربان تر است، مگر یکی از اسامی خدا، ارحم الراحمین نیست؟ یعنی هر چقدر والدین شما، بهترین دوست و دلسوز شما باشد، یک میلیاردم آن رحمت و لطف خدا نمیشود. چون رحمت و لطف خدا بی پایان است. رحمت دیگران اگه واقعیت داشته باشد محدود است و محدود نسبت به نامحدود هیچ است. این امر را باید توجه داشته و سعی کنیم خدا را فراموش نکنیم.
همه عواملی که باعث اضطراب میشوند، چیز محدودی هستند، چون خدا ولی انسان است و خدا این طور است که «أ لیس بکاف عبده».
خداوند متعال فرموده: بشر شعورت کجا رفته است؟ عقلت کجا رفته؟ مگر میشود خدا کفایت کار بنده خودش را به عهده نگیرد.
امام در هواپیمای فرانسوی نشسته و بختیار نخست وزیر شاه هم در ایران دستور داده چهار بمب افکن بلند شده و وقتی که امام مینشیند، هواپیمای امام را بمباران کنند. خیلی ها فکر می کنند که امام دچار اضطراب است، در صورتی که خیلی هم از من و شما حالشان عادی تر است، چرا؟ چون متوجه است که خدا عالم را اداره میکند. حالا بختیار در این امر در مقابل قدرت الهی کسی نیست.
«إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُم فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی اللهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ».
خیال و اضطراب به این خاطر است که انسان غفلت می کند و دچار وسوسه شیطان می شود.
ما اگر بخواهیم، باید استغفار در سحر را جزو برنامه زندگی خود قرار دهیم که این قلب باید موانعش رفع شود.
امام در همین فرمایشات و در برخی کتابهای دیگر مباحثی دارد که قلب را خدا ساخته برای اینکه خودش در آنجا استقرار پیدا کند.
«اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْکِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَیْرَ اَللَّهِ» .
زنگارهای حاصل از غفلت های گذشته، جز با استغفار و صلوات بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم پاک نمیشوند.
اگر پاک کنیم، خداوند متعال ساکن و مستقر میشود.
بله برای اینکه مشکلمان حل شود، باید اول نگاه کنیم که خودمان در ارتباط با خدا چه گیر کاری داریم؟
بهترین راه این است که وقتی به حرم میرویم، بعد از زیارت دو رکعت نماز بخوانیم و به حضرت معصومه سلام الله علیها هدیه کنیم؛ سپس سر به سجده گذاشته و صد بار بگوییم «اللهم العن هارون و مامون»، بعد به بی بی عرض کنیم که آمدهایم محضر شما برای اینکه بفهمیم کجای کار ما عیب دارد.
آن وقت یک قلم و کاغذی دست گرفته و عیب های خود را یادداشت می کنیم.
اگر به نمازمان اهمیت نمیدهیم، می نویسیم بی اعتنایی به نماز؛ اگر به پدر و مادرمان اهمیت نمیدهیم باید بنویسیم بی اعتنایی به پدر و مادر؛ اگر به همسرمان آن طوری که باید برخورد خوب داشته باشیم، می نویسیم و بالاخره همه این ها را را یکی یکی مینویسیم، بعد که تمام شد اگه چیزی به نظرمان نیامد، هفت صلوات میفرستیم که بلکه اگر چیز دیگری هم هست یادمان بیاید و اگر به یادمان آمد باز می نویسیم، بعد زیر نوشته های خود می نویسیم: خدایا من در محضر این بی بی تعهد می کنم که دیگر این غفلتها را نداشته باشم، خودت هم کمکم کن .
از حضرت معصومه سلام الله علیها بخواهید که عنایت کند تا بتوانید غفلتهای گذشته را به صورت جدی ترک کنید و استغفار در سحر هم به دنبال اینکه بهترین اعمال است داشته باشید.
اگر تصمیم بگیرید که یک سال کامل در سحرها صد بار استغفار کنید، دیگر دلهره و اضطراب نخواهید داشت. لفظ نجس خارجی را هم ننویسید، چون ما باید فرهنگ نجس آنها را مثل خودشان نجس بدانیم و نوکر بی مواجب آنها نباشیم، برای اینکه یکی از فرهنگ آن ها زبانشان است که ما نباید ترویج کنیم.