Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر بیژن ذوالفقارنسب، سال ها به عنوان بازیکن در فوتبال ما درخشید و بعد نوبت به آن رسید که با مربی گری به فوتبال ایران خدمت کند. بیژن ذوالفقارنسب هم پیشکسوت فوتبال ما است، هم سابقه ملی دارد، هم برای بهترین تیم های باشگاهی ایران به میدان رفته و هم از بهترین کارشناسان فوتبال ما است. برای انتخاب برترین های قرن چه کسی بهتر از او که با بسیاری از ستارگان سال های دور و نزدیک ما یا همبازی بوده، یا مربی گری آن ها را برعهده داشته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شما و این تیم منتخب و برترین های قرن ورزش ایران با دکتر بیژن ذوالفقارنسب:

سلام و درود خدمت مخاطبین رسانه طرفداری. با یکی دیگر از برنامه های تیم منتخب قرن در خدمتتان هستیم. مفتخرم که اعلام کنم کنار من دکتر بیژن ذوالفقارنسب حضور دارند. هیچ نیازی به معرفی ندارند. ملی پوش سابق، پیشکسوت فوتبال کشورمان و سرمربی سابق که یکی از کاندیداهای حضور در تیم منتخب نیز هستند. آقای دکتر سلام خیلی ممنون که مقابل دوربین رسانه طرفداری قرار گرفتید.

خیلی ممنون آقای خدائی. من هم خدمت شما، همکاران محترمتان و مخاطبین طرفداری سلام عرض می کنم.

آقای دکتر به انتخاب هایتان فکر کرده اید؟

بله طبیعتا با توجه به اطلاعاتی که از قبل دارم و تا جایی که فکرم یاری داده، تعدادی را انتخاب کرده ام.

با اجازه شما شروع کنیم. ابتدا با پست دروازه بان. کدام دروازه بان در تیم منتخب قرن قرار می گیرد؟

ما دروازه بانان بزرگی طی ادوار گذشته داشته ایم. به نظر من ناصر حجازی یکی از تاثیرگذارترین دروازه بان های کشورمان بوده است به دلیل بازی های خوب و حضور در جام جهانی و البته قهرمانی آسیا. هم تراز با ایشان آقای عابدزاده هستند که به لحاظ روحی و قابلیت های بدنی و بازی های خوبی که در تیم ملی و باشگاهی انجام داده، جزو بهترین هاست و هم تراز حجازی قلمداد می کنم و هر دو را شایسته حضور در تیم منتخب می دانم.

اگر بخواهید یک نفر را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می کنید؟

فکر می کنم در این زمینه هرکس به احساسات خود رجوع می کند. من بر اساس احساسات، اخلاق و البته شرایط اجتماعی، ناصر حجازی را انتخاب می کنم.

به سراغ پست مدافع وسط، پست تخصصی شما برسیم. کدام مدافعین وسط جلوی ناصر حجازی قرار می گیرند؟

من با توجه به سن و سال و سابقه ام در تیم های باشگاهی و ملی اشراف کلی بر تیم هایمان داشته ام. این به دلیل کارم است زیرا در دانشگاه کار آموزشی انجام داده ام و در باشگاه های ایران ۲۰ سال فعال بوده ام. می توان گفت یکی از ۱۰ نفری باشم که متجاوز از هزار نوع فوتبالیست و مربی خوب کشورمان را در ذهن داشته ام و این اطلاعاتی که دارم، دست و پای مرا می بندد که فقط از یک نفر نام ببرم. حال می خواهم برای هر پست دو نفر نام ببرم ولی اگر بگویید، مجبور می شوم نام یکی را بگویم. در این پست من هیچ بازیکنی در ایران را چه در پست دفاع وسط و چه هافبک دفاعی به مانند پرویز قلیچ خانی نمی توانم ببینم. ایشان یکی از مدافعین میانی تیم من است.

برای نفر کناری او با توجه به استدلالی که داشتم، سید جلال حسینی را انتخاب می کنم. مکث من تردید نیست. وقتی اسم می برم نام ۵-۶ نفر دیگر در ذهنم می آیند که دست و بالم را می بندند ولی به اعتقاد من سید جلال حسینی به لحاظ انضباط شخصی، کاری و تعهدش در زمین و تمرین، بازیکنی است که به قول قدیمی ها عصای دست مربی اش نیز است. بنابراین نام او را در کنار قلیچ خانی قرار می دهم.

دو دفاع چپ و راست برای تکمیل خطی دفاعی می خواهیم.

اگر بخواهیم از یک دفاع راست کلاسیک در فوتبال ایران و اروپا نام ببریم، نمی توان از نام مهدی مهدوی کیا عبور کرد. ایشان بدون چون و چرا می تواند مدافع راست تیم قرن باشد. در کنار ایشان من یک شخصیت بزرگمردی را می بینم که برای تیم ملی و باشگاه پرسپولیس زحمات زیادی کشیده و آن شخص مرحوم ابراهیم آشتیانی است. به دلیل اعتبار جنبه ملی مهدوی کیا، من ایشان را انتخاب می کنم. مطمئنم اگر خود مرحوم آشتیانی هم زنده بود، مهدوی کیا را به لحاظ جنبه های اخلاقی، اجتماعی، رفتاری و مهارت هایش انتخاب می کرد.

در پست مدافع چپ بازیکنان زیادی داشته ایم. من فکر می کنم آندرانیک اسکندریان بازیکن بسیار خوب و با شخصیت ورزشی بود. پس از جام جهانی به آمریکا رفت و در آنجا مقیم شد و سال های سال در آنجا فوتبال بازی کرد. به نظر من برای تیم منتخب قرن با توجه به لیست بلند و بالای بازیکنان، ایشان را انتخاب می کنم.

حال که به خط هافبک رسیدیم، می خواهید با این سیستم ادامه دهید یا اینکه با همین ۲-۴-۴ لوزی ادامه دهیم؟

همین سیستم خوب است زیرا از دید بسیاری از مربیان یک روش کار بسیار منتفع است. تغییرات در آن به سادگی صورت می گیرد و نقش ها خیلی بحث برانگیز نمی شوند.

انتخاب تان برای هافبک دفاعی چه کسی است؟

برای این پست بازیکنان توانمند زیادی داشته ایم. من دو نفر را در نظر دارم. یکی از آنها کریم باقری است. او یکی از خوش نام ترین و بی حاشیه ترین بازیکنان کشورمان بوده و به لحاظ نقش آفرینی و مهارت های فنی و هوش و ذکاوتش شاید به جرات می تواند در ۳-۴ پست برای هر تیمی در هر سطحی بازی کند. او بازی های خیلی خوبی برای تیم ملی انجام داد و در ۲ جام جهانی نیز حضور داشته است. من نفر اول او را می دانم. دیگر نفر این پست به سابقه تاریخی هافبک هایمان رجوع می کنم. بازیکنی مانند جواد نکونام سال ها در فوتبال کشورمان و البته لیگی معتبر مانند لالیگا بازی کرده و از لحاظ رفتاری و اخلاقی بازیکنی برجسته است. برای انتخاب یکی از این دوتا شاید بیش از ۲۴ ساعت است با خودم معادله حل می کنم و به نظرم کریم باقری انتخابم است.

می توانم بپرسم معیار اصلی شما برای انتخاب میان کریم باقری و جواد نکونام چه بود؟

خوب معیار اصلی باید فوتبال باشد. برای همه فوتبالیست ها تا ۷۰ درصد این است. از ۷۰ درصد به بالا من روی جنبه های اخلاقی و وفاداری به تیم ملی و باشگاهی شان و رفاقت های معنوی که میان بازیکنان است، توجه می کنم. البته جواد هم بسیار از نظر شخصیتی خوب بوده و از خانواده محترمی رشد کرده است. ای کاش نام هر دو را می توانستم بنویسم. با توجه به پیشینه بازیکنان و مقدار بازی ای که داشته اند، کریم باقری را انتخاب می کنم.

اما پست هافبک راست.

در این پست بازیکنان زیادی داشته ایم. انتخاب واقعا سخت است. نام علی پروین و مجید نامجو مطلق هر دو در ذهن من به عنوان بهترین ها هستند. حتی جدولی داشتم و عملکرد بازیکنان را نمره می دادم. بین این دو بازیکن، من علی پروین را ترجیح می دهم. به دلیل سابقه و قدمتی که در تیم ملی هم همراه فوتبال کشورمان بود، به آقای پروین رای می دهم.

و هافبک چپ؟

در این پست ۴-۵ بازیکن خوب داشته ایم. من به نام ۲ نفر رسیدم. یکی آقای ایرج دانایی فر و دیگری آقای ابراهیم قاسمپور هستند. ابراهیم قاسمپور یکی از بازیکنان باتکنیک بسیار بالا، تفکر فوتبال مدرن و با خصوصیات اخلاقی و ویژگی های بسیار خوب در ورزش و فوتبال هستند. آقای ایرج دانایی فر هم در جام جهانی حضور داشته و بازی های خیلی خوبی انجام داده اما من بر اساس محاسباتی که داشته ام بین این دو آقای قاسمپور را انتخاب می کنم.

یک هافبک هجومی، خط میانی ما را تکمیل می کند.

خوشبختانه در این پست بازیکنان تراز اول و تاثیرگذار زیادی داشته ایم. من بر حسب روشم برای این پست به دو نفر رسیدم. آقای علی جباری که سالها کاپیتان تیم تاج بود. او بازیکن شاخص تیم ملی ما بود. یک کاپیتان بسیار بی حاشیه. در کنار ایشان علی کریمی را نیز داریم که در تیم ملی و بوندسلیگا بازی های خیلی خوبی را انجام داد. بین این دو به لحاظ فوتبال و تاثیرگذاری، علی کریمی را انتخاب می کنم.

درست است ما بازیکنان را انتخاب می کنم اما اگر در کنار آن، وجاهتی که تماشاگران به آن می دهند را کنار بگذاریم، چیزی از فوتبال نمی ماند. تمام شادی های فوتبال، خوبی ها و هیجاناتش در گروی حضور تماشاگران است. من فکر کنم اگر به نظر تماشاگران نیز رجوع کنیم، از ۱۰ نفر حداقل ۸-۹ نفر نام علی کریمی را می آورند. نه بر اساس احساس، بر اساس منطق فوتبال و قابلیت های فردی، آقای کریمی را انتخاب می کنم.

علی کریمی هافبک هجومی تیم ما. فکر می کنم هرچه جلوتر آمدیم انتخاب سخت تر شد. در پست های هجومی ترافیک بازیکن ما بیشتر است. در تمام نسل ها که نگاه کنیم ما بسیاری مهاجم طراز اول داشته ایم.

بله همینطور است اما در خط حمله با توجه به استدلال هایی که داشتم، برای انتخاب این دو پست، به سه نفر رسیدم که متاسفانه باید یکی را کنار بگذارم. یکی از این دو قطعا علی دایی است. بعید می دانم کسی بخواهد ۵ نفر از بهترین فوتبالیست های تاریخ ما را بنویسد و نام از علی دایی نیاورد. علی دایی به لحاظ حضور مثبتش در تیم هایی که بوده و به لحاظ شایستگی های فنی که در تمام تیم ها داشته، اثرگذار و مفید بوده است. اجازه بدید ابتدا نام علی دایی را بنویسم.

برای دیگر مهاجم، دو گزینه مد نظر داشتم، مرحوم همایون بهزادی و آقای حسن روشن، از بین این دو بزرگوار باید یک نفر را انتخاب کنم که بسیار بسیار سخت است. من شاید بازی های ۵ سال اول فوتبال آقای بهزادی را ندیدم. زمانی که به فوتبال حرفه ای پا گذاشتم و به تهران آمدم، دیگر آقای بهزادی بازی نمی کرد. اما با توجه به اطلاعاتی که از دوستان گرفتم، بین این دو گزینه، به دلیل ویژگی ها و قابلیت های فردی، من حسن روشن را انتخاب می کنم.

حسن روشن تیم ۱۱ نفره ما را تکمیل کرد. ما یک انتخاب دیگر هم از این تیم داریم. سه بازیکن برتر قرن که به ترتیب بازیکن اول سه امتیاز، دوم دو امتیاز و سوم یک امتیاز می گیرند.

پرویز قلیچ خانی، کریم باقری و علی کریمی را به عنوان سه بازیکن برتر قرن انتخاب می کنم.

در انتخاب بعدی بهترین مربی قرن را می خواهیم. دو مربی که قدرت هدایت این تیم را داشته باشند، یک مربی ایرانی و یک مربی خارجی که در ایران کار کرده است.

با توجه به سابقه و حضور در تیم های ملی، حشمت مهاجرانی را به عنوان مربی ایرانی انتخاب می کنم. ایشان سال ها به فوتبال جوانان کشور خدمت کرد و بعد با تیم های ملی ما در جام جهانی و جام ملت های آسیا حضور موفقیت آمیز داشتند.

بین مربیان خارجی آقای ایویچ انتخابم است. متاسفانه ایشان مدت کمی کنار ما بودند. به لحاظ شخصیتی، اخلاقی و توانمندی های فنی این مربی انتخابش می کنم. متاسفانه نتوانستیم در حساس ترین برهه ممکنه فوتبال کشورمان یعنی جام جهانی از ایشان استفاده کنیم. این افتخار را داشتم که به مدت شش ماه کنار ایشان بودم. به لحاظ اخلاقی، شخصیتی، جامعه شناسی و پکیج کار مربی گری فوتبال، شخصیتی بسیار توانمند و خوب بودند برای فوتبال اروپا که متاسفانه ما نتوانستیم از ایشان استفاده کنیم.

برترین داور قرن فوتبال ایران؟

برترین داور فوتبال کشورمان را علیرضا فغانی می دانم با توجه به حضور موفق در دو جام جهانی و شخصیت و جایگاه خوبی که در فیفا برای خودش ایجاد کرده است.

برترین تیم قرن؟

به نظرم تیم ملی جام جهانی ۹۸ یکی از تیم های خیلی خوب فوتبال کشورمان بوده که یک کار گروهی خیلی خوب را در جام جهانی انجام داد

برترین ورزشکاران قرن؟

برترین ورزشکار قرن ایران با بدون هیچ شکی عبدالله موحد می دانم، به لحاظ شخصیت ورزشی، به لحاظ تحصیلات و اخلاق و وفاداری ایشان به پرچم کشور و قهرمانی و مدال های خوبی که در کشتی برای کشور ما کسب کردند.

غلامرضا تختی، همه ورزشکاران باید برترین شخصیت ورزشی، اخلاقی و اجتماعی کشورمان قلمداد بشوند اما به دلایلی آقای غلامرضا تختی را نفر دوم گذاشتم، این دلیل نیست که از وجاهت و قابلیت های ایشان کم شود. هرکس برای خودش یک طبقه بندی دارد و در رابطه با ورزش و بین المللی عبدالله موحد را نفر اول قلمداد کردم. می توانست این نفر غلامرضا تختی هم باشد. من این لیست را طبقه بندی نمی کنم و هر سه نفر را در یک جایگاه می گذارم و اسم می برم.

بزرگمرد وزنه برداری دنیا آقای محمد نصیری است. اگر اشتباه نکنم اولین کسی است که موفق شده سه برابر وزن خودش را بالای سرش ببرد و چند دوره قهرمان المپیک و جهان شده است. ایشان هم در سطح آقای موحد می تواند باشد اما براساس همان طبقه بندی که گفتم و نانوشته است، نفر سوم آقای نصیری را می گذارم.

انتخاب های بسیار فوق العاده ای بود آقای دکتر و می دانم از تک تک لحظات آن هم من و هم دوستان پشت صحنه، همه لذت بردیم. برای ثبت این برگه، امضای شما را هم می خواهیم. صحبت پایانی؟

خیلی خیلی خوشحالم که توانستم با مخاطبین محترم ارتباطی را برقرار کنم، امیدوارم همه در کمال صحت و سلامت باشند و هرچه زودتر این معضل بزرگ جهانی، ویروس کرونا انرژی اش تمام شود و زندگی در تمام دنیا جریان خوب و سالم خودش را پیدا کند خصوصا در ایران عزیز، امیدوارم هیچکس در این زمینه غم دار نباشد. فرم نظرخواهی تکمیل شده دکتر بیژن ذوالفقارنسب

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: انتخاب می کنم زیادی داشته ایم فوتبال کشورمان خیلی خوب علی کریمی جام جهانی برای انتخاب کریم باقری بین این دو تیم منتخب تیم ملی علی دایی بر اساس تیم ها تیم من سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۰۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،  مرکز اصفهان ؛ علی نادری، سرمربی اصفهانی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در جشنواره قهرمان ایران عنوان برترین سرمربی را در سال ۱۴۰۲ کسب کرد.
تیم ملی فوتبال ساحلی هم عنوان برترین تیم ملی را کسب کرد که علاوه بر علی نادری، امیرحسین اکبری و مهدی شیرمحمدی نیز از اصفهان ترکیب تیم ملی حضور داشتند.
تیم هاکی روی یخ بانوان کشورمان نیز که سارینا خسروی و یگانه بهرامی از اصفهان را در ترکیب خود داشت، دیپلم افتخار بهترین تیم ملی سال را کسب کرد؛ ملی پوشان این رشته با حضور روی صحنه پیراهن تیم ملی را برای قدردانی از رییس سازمان صدا و سیما برای پوشش مسابقات آنها در رسانه ملی تقدیم کردند.

دیگر خبرها

  • تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال ۹ هزار افزایش می‌یابد
  • تعیین تکلیف حق پخش ورزش
  • رای کلوپ به انتخاب اسلوت: خوب به‌نظر می‌رسد!
  • درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران
  • بهترین بروکرهای فارکس: راهنمای انتخاب برترین‌ بروکر فارکس
  • برگزاری مراسم انتخاب قهرمانان ورزش سال 1402/ کیانی و میرزازاده قهرمانان زن و مرد ایران از نگاه مردم شدند
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند/آقای ورزش ایران؛ امین میرزازاده
  • برترین قهرمانان ایران انتخاب شدند/ «ناهید کیانی و امین میرزازاده» بانو و آقای ورزش ایران
  • انتخاب بهترین‌های ورزش ایران
  • نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است