Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اکبر محمدپناه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه مبارزه با آفت جنگل‌های مریوان، سروآباد و کامیاران آغاز شده است، اظهار داشت: این آفت در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد.

وی بیان اینکه این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس با استفاده از محلول بیولوژیک BT انجام می‌شود، افزود: در  ۹ هزار و ۳۴۴ هکتار از جنگل‌های استان عملیات پایش انجام و عملیات گیاه‌پزشکی با عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در یک هزار و ۴۷۲ هکتار انجام شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: آفت جوانه‌خوار هرساله با شروع تغییرات دما و رطوبت همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط باعث تضعیف و آسیب‌پذیری درخت می‌شود.

محمدپناه یادآور شد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.

 وی اضافه کرد: عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی BT که پودر قابل‌حل در آب است، بر اساس مقدار معین مصرفی سالیانه استفاده می‌شود اما امسال به دلیل خشکسالی موجود و تاثیر منفی آن بر این موضوع، به موقع این مبارزه شروع شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات کنترل بصورت مکانیکی با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس( دموکه) در فصل زمستان و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آنها خارج از جنگل در فصل پاییز در ۶۷۲ هکتار انجام شده است.

محمدپناه اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی اقدام کرد که بر اساس نتایج و گزارش بدست آمده، محدوده‌های آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان‌های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در سطح ۸۰۰ هکتار در جنگل‌های شهرستان مریوان، سروآباد و کامیاران در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به نقش حفاظتی جنگل‌های زاگرس افزود: بارش سالیانه معادل ۲ برابر بارندگی متوسط کشور، ریزش ۳۰ درصد از کل نزولات کشور در این منطقه و تامین ۴۰ درصد از آب کشور از ویژگی های عمده جنگل‌های زاگرس است.

محمدپناه تاکید کرد: زاگرس از لحاظ حفاظت از منابع پایه آب و خاک مهمترین و راهبردی ترین منطقه کشور به شمار می ‌آید که لزوم حفاظت از منابع طبیعی آن باید یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از مردم و همیاران و دوستداران طبیعت جوامع و بهره برداران محلی خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی گزارش تخریب و تصرف اراضی منابع طبیعی، قطع چوب و درختان جنگلی حمل مقطوعات چوبی غیر مجاز و آتش سوزی را به سامانه شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

به گزارش فارس، از مجموع ۸۱ هزار بهره‌بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره‌بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره‌بردار عرصه جنگلی کردستان است. 

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های کردستان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدپناه آفت جوانه خوار جنگل های زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت

سید مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در مراسم نوزدهمین سالگرد شهادت مهندس ناصر پیروی و یادواره شهدای انفال با بیان اینکه حراست از جنگل خط قرمز این شهید والامقام بود، گفت: شیوه مبارزاتی و برخورد شهید پیروی با قاچاقچیان و سوداگران چوب یک الگوی تمام عیار است.

او شهید پیروی را بسیار مقرراتی، مسئولیت پذیر، جدی و پرتلاش در کار دانست و افزود: شهید ناصر پیروی با فریاد عدالت خواهی، تن قاچاقچیان چوب در گیلان را به لرزه در آورده بود.

شهید راه انفال، صیانت و حافظ منابع طبیعی، شهید ناصر پیروی، متولد سال ۱۳۳۸ در روستای چشناسر منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل بود، سال ۱۳۵۹ وارد وزارت جهاد سازندگی شد و پس از طی مدارج تحصیلی دانشگاهی در مقطع کاردانی و پس از آن اخذ مدرک کارشناسی تا سال ۱۳۷۱ در سازمان جهاد سازندگی استان گیلان خدمت کرد و در ابتدای سال ۱۳۷۲ به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منتقل شد.

او در سال ۱۳۷۹ به عنوان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماسال منصوب و با مدیریت جهادی، ضمن ایجاد وفاق و همدلی بین همکاران و همچنین استفاده مناسب از مشارکت خوب مردم این شهرستان، فعالیت‌های شایان توجهی در خصوص پاسداشت از انفال الهی به انجام رساند و عملکرد درخور تقدیری ارائه داد.

مهندس پیروی در سال ۱۳۸۴ پس از سال‌ها مبارزه قاطع با قاچاقچیان چوب و غارتگران جنگل و جلوگیری از تجاوز آنان به انفال الهی، نهایتا به دلیل امتناع از برآوردن خواسته‌های گروهی سودجو، به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسید و به عنوان شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی مشهور شد.

بیشتر بخوانید: هجدهمین سالروز شهادت مهندس ناصر پیروی + تصاویر

این شهید گیلانی مدافع انفال در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ در مسیر عزیمت به محل کار ربوده شد. پس از چند روز  جست‌وجو، پیکر بی جان او در منطقه جنگلی هفت دغنان شهرستان صومعه سرا پیدا شد و در نهایت در زادگاهش به خاک سپرده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال