Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@20:26:20 GMT

استفاده از فرصت فضای مجازی برای انس با قرآن

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۲۲۲۳

استفاده از فرصت فضای مجازی برای انس با قرآن

گروه فرهنگی: نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم دیروز با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون قرآن و عترت و جمعی از مدیران نهادهای قرآنی کشور افتتاح شد.

«قرآن؛ کتاب رشد و رویش» شعار نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری آن را فرصتی برای اعتلای جامعه دانست که به‌عنوان یک بستر تحول می‌توان با قرآن انس پیدا کرد و با اشاره به مقارن شدن افتتاح این نمایشگاه با شب‌های قدر گفت: «امام علی(ع) پا به پای قرآن زیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویری که حضرت امیر(ع) از قرآن دارد به ما کمک می‌کند که چگونه به قرآن نگاه کنیم و چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم. بنابراین باید با نگرش حضرت علی(ع) به قرآن، نگاه خود را با کتاب وحی منطبق کنیم. قرآن کریم شفا و عامل درمان دردهای بشر است و البته شفای قرآن کریم در دیدگاه حضرت علی(ع) ترسیم خاصی دارد. قرآن از دیدگاه امام علی(ع) درمان بسنده است و بزرگ ترین دردهای انسانی را درمان می‌کند که این دردها شامل، کفر، نفاق، انحراف و گمراهی است. امام علی(ع) به ما می‌آموزند که چگونه با قرآن ارتباط بگیریم. به محبت به قرآن بیش از پیش توجه کنیم؛ تلاوت احسن داشته باشیم، ذهن‌مان را به معرفت قرآن نزدیک‌تر کنیم و مشکلات فکری، روحی و اخلاقی را به قرآن عرضه کنیم و پاسخ بگیریم. فعالیت‌های قرآنی باید مبتنی بر نگاه حضرت علی(ع) به قرآن انجام شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شیوه متفاوت برگزاری نمایشگاه امسال گفت: «در همین فرصت کوتاهی که نمایشگاه مجازی قرآن افتتاح شد بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سایت نمایشگاه مراجعه کردند و این مسأله نشان دهنده این است که ما یک فرصت خاصی را می‌توانیم برای ارتباط مردم خودمان، مردم جهان اسلام و بشریت در تعامل با قرآن داشته باشیم. نمایشگاه قرآن که امسال به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، فرصت خاصی را برای بخش‌های مختلف در این نمایشگاه و نیز یک فضای متفاوتی را ایجاد می‌کند. نمایشگاه قرآن در مصلای امام خمینی(ره) در سال‌های مختلف با حضور فیزیکی مولدان عرصه قرآنی و همچنین بازدیدکنندگان روبه رو بود ولی امسال ما یک رویداد خاص را به اعتبار شرایط کرونایی داریم که نمایشگاه قرآن با این اتفاق خاص تحولی را در شیوه و روش دارد. اگر در سال‌های قبل ناشران و مولدان نرم افزاری محدودی در نمایشگاه به‌دلیل برگزاری در تهران، حضور داشتند اما الان مجموعه وسیعی از ناشران و مولدان معارف قرآنی کشور در آن حضور دارند. همچنین از نظر فضای حضور، فضای وسیع تری را در اختیار داریم. افرادی که می‌توانستند از نمایشگاه بهره‌برداری کنند، با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد به‌طور طبیعی به تهرانی‌ها محدود می‌شد ولی فضای نمایشگاه مجازی قرآن برای تمام مردم ایران و کسانی که می‌توانند از طریق فضای مجازی به این مجموعه اتصال پیدا کنند، قابل بهره‌برداری است و این مسأله نشان می‌دهد که ما می‌توانیم شرایط متفاوتی را در ارتباط با بخش فروشگاهی نمایشگاه داشته باشیم.» صالحی به بخش‌های مختلف نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم هم اشاره کرد: «در بخش فروشگاهی این نمایشگاه، ناشران و فعالانی هستند که به عرضه نرم افزارهای قرآنی می‌پردازند و طبیعی است که این شرایط، فضایی را آماده می‌کند برای اینکه مجموعه‌های وسیع تری از مولدان حضور داشته باشند. در بخش محتوایی نیز ما مجموعه‌های مختلف مولدان معارف قرآن را در سطوح مختلف مانند تلاوت و حفظ، معرفت و آموزش و پژوهش داریم. تعداد محدودی از مؤسسات مختلف قرآنی در سال‌های قبل فرصت‌ها و زمینه‌های حضور را در نمایشگاه فیزیکی داشتند ولی امسال حجم قابل توجهی از مؤسسات و مولدان قرآنی به اعتبار اینکه نیازی به حضور فیزیکی ندارند، در این نمایشگاه حضور می‌یابند و راه ارتباطی خود را با مخاطبان پیدا می‌کنند.» او برگزاری نمایشگاه قرآن کریم را به شیوه مجازی نخستین گامی دانست که می‌تواند نقایص و مشکلاتی را نیز داشته باشد اما نقطه عطفی است برای اینکه بتوان از فضای مجازی به‌عنوان یک بستر تحول انس به قرآن، محبت به قرآن، معرفت به قرآن و عمل به قرآن پیدا کرد.
عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم توسعه رفتارها و اخلاق مبتنی بر پایبندی بر قرآن کریم را از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم اعلام کرد و درباره نحوه برگزاری این نمایشگاه مجازی گفت: «در نمایشگاه مجازی قرآن دو بخش عمده فروشگاهی داریم. در این بخش آثار قابل ارائه، فقط منحصر به حوزه قرآن و عترت نیست و علاوه بر آن حوزه مفهومی و موضوعی دین و حوزه مفهومی و موضوعی دفاع مقدس نیز اضافه شده است. مقدمات لازم برای اجرای بخش فروشگاهی در این سه حوزه آماده است و همراه با تسهیلات قابل توجه برای فعالان حوزه قرآن و عترت شروع به کار خواهد کرد. در بخش محتوایی نیز وبینارهای زیادی برگزار خواهد شد. توجه به آموزش و پرورش، فضای مجازی و کودک و نوجوان نیز در این نمایشگاه مد نظر قرار گرفته است.» نمایشگاه قرآن کریم هر سال به‌عنوان نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شد و امسال به‌دلیل مجازی برگزار شدن آن شرایط کمی متفاوت است. اما فقهی‌زاده که نمایشگاه مجازی را رویداد بزرگ ملی نامید درباره جنبه بین‌المللی این نمایشگاه گفت: «این رویداد از جنبه‌های بین‌المللی نیز خالی نیست. در گام اول تأکید بر برگزاری نمایشگاه در موقعیت سرزمینی بود، اما گام کوتاهی نیز در راه گسترش آن به فضای بین‌الملل برداشته شد، بدون اینکه وصفی از بین‌المللی بودن در عنوان نمایشگاه وجود داشته باشد.»

برش

در پایان این مراسم سامانه نمایشگاه مجازی قرآن کریم به نشانی www.iqfa.ir در دو بخش فروشگاهی و محتوایی به مدت ۱۰ روز فعال شد که بخش فروشگاهی فقط در ایام برگزاری نمایشگاه در دسترس بوده، اما بخش خدمات محتوایی پس از پایان نمایشگاه، همچنان قابل مشاهده است. براساس توافق صورت گرفته میان شرکت ملی پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه به‌صورت رایگان ارسال و هزینه ارسال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود. در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم قرار است 30 وبینار تخصصی در حوزه‌های گوناگون فرهنگ قرآنی برگزار شود که 10 وبینار در سطح بین‌المللی و با حضور میهمانان فرهنگ قرآنی و اسلامی از 10 کشور خواهد بود. نمایشگاه مجازی قرآن کریم در 10 روز برگزاری میزبان علاقه‌مندان به معارف قرآنی در سراسر کشور خواهد بود هر چند که ‌گفته شده ممکن است نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان تمدید شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه مجازی قرآن کریم برگزاری نمایشگاه نمایشگاه قرآن بخش فروشگاهی داشته باشیم قرآن و عترت فضای مجازی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۲۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد

حسینعلی رضا زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر طرح «زندگی با آیه‌ها» را فرصتی برای ترویج و تبیین آموزه‌های قرآن کریم در جامعه دانست و اظهار کرد: این طرح با هدف تبیین ۳۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم با هدف ایجاد یک حرکت ملی با هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و رسمی آغاز شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آستارا افزود: این طرح همزمان با سراسر کشور در شهرستان آستارا نیز پیگیری شد و به حول و قوه الهی با اهتمام همه آحاد مردم و مجموعه ها و نهادها در ۴ مرحله رقم خورد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم این طرح در ماه مبارک رمضان اقدامات خوبی انجام شد و از ظرفیت صداوسیما، فضای مجازی، شبکه مبلغان به ویژه جلسات جزء خوانی قرآن کریم برای به سمع و نظر رساندن قرآن به مردم استفاده شد بطوریکه که حدود ۵۰۰۰ نفر از جمعیت شهرستان آستارا پای درس قرآن نشستند.

حجت الاسلام رضا زاده با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح مسطورا در شهرستان آستارا گفت: مرحله سوم با برگزاری آزمون نهایی طرح مسطورا پس از اعلام عمومی در سطح شهرستان در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) این شهرستان برگزار شد.

وی افزود: این آزمون با حضور ۵۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم شامل دانش آموزان، روحانیون، کارمندان، بازاریان، معلمان و… با هدف یادآوری آیات فوق و تجلیل از برترین شرکت کنندگان در طرح فوق برگزار شد که پس از اعلام نتایج با هدایای نفیس از آنها قدردانی خواهد شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آستارا با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ نفر نیز در مسابقات سراسری این طرح شرکت کردند، افزود: حدود ۱۰۰۰ نفر در شهرستان حافظ این ۳۰ آیه بودند.

وی از اجرای مرحله چهارم این مرحله در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مرحله چهارم این طرح با هدف آشنایی بیشتر کنشگران قرآنی با بحث آموزه های قرآن برای زندگی است که با ایجاد نظام اندیشه‌ای و فکری و کنشگری در زمینه تعلیم کتاب براساس کتاب طرح کلی و عمل به قرآن با برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین برگزار می شود.

حجت‌الاسلام رضازاده گفتمان سازی قرآنی و تبدیل مفاهیم منتخب قرآن کریم به باورها، اندیشه‌ها و رفتارهای عملی بین همه اقشار مردم را از نتایج اجرای طرح زندگی با آیه‌ها در شهرستان آستارا دانست و گفت: قطعاً این طرح می تواند زمینه‌ساز ایجاد جامعه قرآنی در کشور باشد.

کد خبر 6092510

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در ۸۵ حوزه امتحانی
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران