Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله خاتمی ضمن توضیحاتی مبسوط راجع به شب قدر و لزوم بازسازی جان در این شب ها؛ در خصوص انتخابات پیش رو هم مطالبی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی بامداد یکشنبه (12 اردیبهشت) در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مصلی امام علی علیه السلام کرمان گفت: 12 ماه قمری داریم که گُل این ماه های قمری 3 ماه رجب، شعبان و رمضان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران بیان کرد: گل این 3 ماه، ماه مبارک رمضان و قلب ماه مبارک رمضان شب های قدر و خصوصیت شب های قدر این است که این شب ها، شب بازسازی جان است و باید مراقبت کنیم که جسم آسیب نبیند و بیش از آن مراقبت کنیم که جان آسیب نبیند.

 

 

وی ادامه داد: جسم مراقبت می شود همانطور که می گویند شما در مقابله کووید ۱۹ (کرونا) ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید که می بینید الحمدلله امشب هم اینجا و هم جاهای دیگر چگونه پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی رعایت شده است؛ این ها برای این است که جسم آسیب نبیند و واقعاً رعایت آن، هم واجب شرعی و هم واجب عقلی است.

 

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص اینکه اهمیت جسم بیشتر است یا اهمیت جان؟ توضیح داد: هر 2 مهم اما اهمیت جان بیشتر است؛ جسم حداکثر پس از 100 تا 120 سال پرونده اش بسته می شود اما قصه جان، قصه ابدیت است.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: اگر آسیب به جان برسد، قابل جبران نیست اما آسیب جسم حداکثر این است که در این مدت محدود آدم آسیب می ‌بیند لذا در یک روایتی امام باقر (ع) فرمود «تعجب است از کسی که مراقب خوراکش هست که مبادا آسیب ببیند اما مراقب خداوند نیست که از خطوط قرمز خدا عبور کند در حالی که پیامد آن آتش است».

 

 

 

آیت الله خاتمی گفت: بنابراین آنچه در این عرصه مهم است اینکه شب احیا برای این است که این جان را که ویروس گناه گرفته است را بازسازی کنیم لذا بیاییم ویروس زدایی کنیم و اصلاً فلسفه احیا این است.

 

 

 

وی بیان کرد: شب بیدار ماندن، خصوصیت ندارد اینکه بنشینند دور هم حرف بزنند و چیزی بخورند، این مورد سفارش نیست لذا برنامه دادند بیدار بمان که دعای جوشن بخوانی، بیدار بمان که ذکر خدا کنی، بیدار بمان که با داروی استغفار این ویروس گناه را از جان خود دور کنی لذا قصه و روح احیا این است.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران افزود: خیلی باید مراقب ویروس گناه بود زیرا گناه آدم را بیچاره و جان را تباه می کند؛ در یک روایتی امام صادق (ع) فرمود که «گناه، جان انسان را فاسد و آدم را زیر و رو کرده و گناه آدم را مسخ می کند و سر از کفر در می آورد».

 

 

 

وی اظهار کرد: اینکه آدمی بگوید گناه می کنیم و بعد استغفار و توبه می کنیم، چه کسی به شما اطمینانی داده که فرصت توبه و استغفار پیدا می کنید؟

 

 

 

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: کسی گفت «دوستی داشتیم در یکی از این کشورهای مرزی آسیای میانه، مرزها که باز شد خیلی وضع پولی او رو به راه شد و در شهری کوچک، شیک ترین خانه، خانه او شد و حساب ارزی و ریالی داشت؛ یک بار به او گفتم فلانی حالا که وضعت خوب شده شکر خدا این است که وظیفه دینی خود را ادا کنی؛ گفت یعنی چه کار کنم؟ گفتم خمس مالت را بدهی، خانه خدا بروی به من می گفت که پیش من این حرف ها را نزن؛ ما تا ۴۰ سال کیف دنیا و بعد از 40 سال توبه می کنیم و خانه خدا می رویم و استغفار می کنیم و آدم می شویم».

 

 

 

وی ادامه داد: آن فرد گفت که یک هفته بعد او تصادف سختی کرد و در جا مرد و من می‌دانستم که او مدیون بوده و دین او زیاد است؛ حدود 8 روز بعد از فوت در رویای من آمد و در یک هوای سرد (20 درجه زیر صفر) زیرپوشی به تن داشت و گدایی می کرد و صورتش هم سیاه شده است.

 

 

 

 

وی اظهار کرد: آن فرد گفت «فهمیدم اوضاع او آن طرف خیلی خراب است» و پدر و بردارانش به جان ثروت او افتادند و همه آن را به غارت بردند و زن و تک فرزند او را از خانه بیرون کردند؛ به پدرش گفتم وضع پسرت آن طرف خراب است، به دادش برس و او را کمک کن و بدهکاری های خدایی او را حل کن و دیدم پدر با خیال راحت گفت: بگذار بکشد؛ اگر می خواست خودش به فکر خودش می بود.

 

 

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: عاقبت گناه کفر است و شب احیا، شب بازسازی جان است و بیاییم در این مراسم ویروس جان را بشناسیم و ویروس زدایی کنیم و ماسک و فاصله اجتماعی این ویروس را بفهمیم.

 

 

 

وی افزود: الحمدالله در رابطه با ویروس جسمی مردم آگاه شدند و اکثریت رعایت میکنند و امیدواریم بقیه هم رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی و بهداشت را رعایت کنند اما ویروس جان که آدم را بیچاره می کند و آن که آدم را تباه می کند عبور از خطوط قرمز خدا است؛ نزدیک شدن به چیزهایی که خدا آن را حرام کرده است، عبور از خطوط قرمز خدا می شود.

 

 

 

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه گناه ویروس جان است، بیان کرد: در روایات 3 نکته در این رابطه آمده است؛ نکته اولی که در روایات آمده این است که همانطوری که در مقابله ویروس کووید ۱۹ (کرونا) ماسک می زنید، در مقابل ویروس جان هم ماسک بزنید.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: یکی از ماسک های ویروس جان این است که نه تنها گناه نکنیم بلکه فکر گناه را هم نکنیم زیرا فکر گناه آدم را به گناه می کشاند لذا خیال گناه را هم نکنیم و اگر خیال آن آمد با ذکر «استغفرالله ربی و اتوب الیه» آن را پس بزنید.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: روایتی از حضرت مسیح در بحارالانوار است که فرمود «جناب موسی گفته آلودگی اخلاقی نداشته باشید و من می گویم فکر آلودگی هم نداشته باشید؛ یک خانه رنگ و نگار شده را تصور کنید اگر آتش سوزی بشود، اگر خانه هم نسوزد، دود آتش سوزی این زر و زیور را از بین می برد» لذا برای اینکه این جان دود نگیرد،  چون فکر و معصیت گناه آدم را به گناه می کشد، باید از آن دوری کرد.

 

 

 

آیت الله خاتمی گفت: نکته دوم این است که از گناه فاصله گیری داشته باشیم؛ در روایات ما هست نه تنها گناه نکنید بلکه از شبهه گناه هم اجتناب کنید؛ گاهی آدمی یقین دارد که لقمه حرام است مانند لقمه ای که با قاچاق مواد مخدر به دست بیاید قطعاً حرام است اما اگر شک داشتیم می گویند لقمه شبهه؛ پیامبر اکرم (ص) فرمود «چیزهایی آشکار هست که حلال است و اگر از مشکوک گناه اجتناب کردید به حرام هم گرفتار نمی شوید اما اگر برای شما حلال و حرام آن مهم نبود به گناه خواهید افتاد» لذا اسم این فاصله اجتماعی با گناه است.

 

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: نکته سومی که در این عرصه بسیار مهم است اینکه در جنگ با ویروس گناه مقاومت کنید؛ سخت است اما بایستید زیرا اجر می برید و در یک روایتی حضرت علی(ع) فرمود که «در جنگ با شیطان، با توکل بر خدا بایستید و وقتی ایستادید خدا شما را کمک می کند و بنده خدا می شوید».

 

 

 

وی اظهار کرد: سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی این راه را طی کرد و آخرین سخنان او نجوای با خدا و عشق با خدا بوده است و ببینید در این دنیا به کجاها رسید.

 

 

 

آیت الله خاتمی ادامه داد: محبوب دل ها یعنی وقتی در جمع مردم می آیی، همه می‌گویند این مرد را دوست داریم لذا قدر این فرصت ملکوتی و این لحظات نورانی را بدانیم؛ اگر چشم بصیرتی باشد می بیند که در چه نوری قرار دارد.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: همین که خدا توفیق داده زنده بودیم و در این مراسم اول شب احیا شرکت کردیم، این شکر نعمت خدا دارد و باید شکرگزار بود و شکرش آن است که جانمان را بازسازی کنیم و اگر ویروس گناه در آن راه پیدا کرده با این فرصت ملکوتی آن را برانیم.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران گفت: دو چیز است که در شب نوزدهم مستحب است و این استحباب در شب های دیگر به ذکرهای دیگر مبدل شده است؛ یکی از آن ها 100 مرتبه استغفار است؛ استغفار یعنی خدایا اعتراف می کنم، رسم بندگی را به جا نیاوردم؛ خدایا اعتراف می کنم، شرمنده ام، مرا غرق نعمت خود (نعمت وجود، سلامتی، عشق به آل الله) کردی.

 

 

 

آیت الله خاتمی به یک خاطره اشاره کرد و افزود: فردی گفت که احساس کردم قبض روح شدم و از دنیا رفته ام؛ پیش من آمدند و از من سئوال کردند که چی داری؟ گفتم فلان جا مسجد ساختم و ... و هرچه گفتم دیدم ایراد و اشکال دارد لذا مستأصل شدم و گفتم ببینید آنچه دارم و ندارم همین است اما از شما یک سئوال دارم اینکه یعنی من علی را هم دوست نداشتم؟ فاطمه را هم دوست نداشتم؟ حسین را دوست نداشتم؟ می گوید تا این جمله را گفتم، گفتند این دیگر قبول است؛ سرمایه محبت آل الله را دارید.

 

 

 

وی اظهار کرد: استغفار یعنی اینکه بگوییم خدایا اعتراف می کنیم و شرمنده ایم، از خطوط قرمز تو عبور کردیم اما سرمایه محبت آل الله را هم داریم.

 

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نکته دومی که متعلق به شب نوزدهم هست ذکر «اللهم العن قتله امیرالمومنین» یعنی خدایا لعنت بفرس بر قاتلان علی؛ لعنت مرادف با مرگ است؛ چطور وقتی بخواهیم از آمریکا ابراز نفرت کنیم می گوییم مرگ بر آمریکا؛ عنوان لعنت هم درست است که دوری از رحمت خدا است اما مرادف با ابراز موضع  هم هست.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه این ذکر نه تنها به یک فرد {ابن ملجم} بلکه به جریانی اشاره دارد که علی را به قتل رساند، بیان کرد: آن جریان، جریان ولایت ستیزی بود؛ ولایت ستیزان توطئه شهادت امیرالمومنین(ع) را ریختند و عملی کردند.

 

 

 

آیت الله خاتمی ادامه داد: اشعث بن قیس از جنایتکاران توطئه گر لشکر علی و از آن نفوذی های عجیب غریب است؛ ابن ملجم شب نوزدهم مهمان اشعث بوده آن هم اشعثی که خودش با امیرالمومنین در افتاد و دخترش امام حسن(ع) را به شهادت رساند و پسرش رئیس شهربانی ابن زیاد بوده است.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: مهمترین ویژگی خوارج ولایت ستیزی آن ها بود؛ بعضی ها فقط پیشانی سیاه و پینه بسته خوارج را می بینند در حالی که واقعیت خوارج، ولایت ستیزی است.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: ولایت ستیزی، خوارج نهروان را به جنگ با علی کشاند و باید مراقب بود، خط فقط خط ولایت است؛ این روایت را از امیرالمومنین بخوانم که فرمود «خدا از آدم های رنگ به رنگ بدش می آید» افرادی که یک روز یک نظر دارند و یک روز دیگر یک نظر دیگر؛ یک روز با ولایت و یک روز دیگر از ولایت و نظام جدا می شود.

 

 

 

آیت الله خاتمی گفت: از حق و از ولایت اهل حق جدا نشوید؛ ولایت حق، ولایت امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین است و امروز هم ولایت امید انبیا و اوصیا حضرت بقیت الله(عج) است و ولایت فقیه ما قطره ای از آن دریا است.

 

 

 

 

وی بیان کرد: تحت تاثیر فضای مجازی آلوده بیگانگان و تحت تاثیر فضای رسانه ای دشمن قرار نگیرید و از ولایت جدا نشوید؛ خط ولایت این است که می گوید در انتخابات حاضر شوید و حضوری با شکوه داشته باشید که تقویت دین است.

 

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: دشمن در فضای انتخاباتی بی‌رمق می‌دمد، شما ولایتی ها، شما عاشقانه علی به لطف خدا دشمن را ناکام می گذارید و دشمن در یاس و ناامیدی می دمد، درحالی که همه عناصر امید در این کشور هست و لطف خدا هست و این مردم رهبری آگاه و بیدار و هوشیار و دوراندیش دارند و مردمی وفادار داریم و صندوق رای هم جلوه امید است.

 

 

 

وی ادامه داد: کسی که مدیریت بعضی ها را نمی پسندد، پای صندوق رای آمده و آن کسی را می پسندد انتخاب کند چه ریاست جمهوری، چه مجلس و چه شورای شهر؛  دشمن در یأس می دمد و ولایتمداران اهل یاس نیستند؛ مقام معظم رهبری بارها فرمود «من آینده کشور را به مراتب روشن تر از گذشته می دانم».

 

 

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خط ولایت این است که دل به خدا ببندید نه دل به بیگانگان؛ خط ولایت این است که خدایی که تاکنون حامی شما بوده اگر در خط او باشید کمکتان می کند.

 

 

 

امام جمعه موقت تهران گفت: سخن این است که ما با خدا باشیم خدا حامی ما خواهد بود؛ خط ولایت و خط علی، خط عزت و خط ذلت ناپذیری است و شما تربیت شدگان مکتب سالار شهیدان هستید.

 

 

 

وی بیان کرد: دشمن، ذلت مردم ایران را می خواهد و به فضل خدا این آرزو را به گور خواهد برد زیرا ملت همراه ولایت تا رسیدن به قله ها پیش خواهند رفت.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویژگی شب های قدر مصلی امام علی کرمان مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آیت الله خاتمی کرمان در مجلس خبرگان رهبری امام جمعه موقت تهران آیت الله خاتمی فاصله اجتماعی نماینده مردم خطوط قرمز ولایت ستیزی گناه آدم ویروس گناه شب نوزدهم ویروس جان خط ولایت یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۲۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است

آیت الله حسینی بوشهری،خطیب نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته قم با اشاره به نهم اردیبهشت و روز شورا گفت: شورا‌ها جایگاه مهمی در دین و قانون اساسی دارد و کسانی که وارد شورا می‌شوند باید پایبند به قانون، پاکدست و توانمند باشند و در ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شورا‌ها با مسئولین هم افزا هستند افزود: شورا بخاطر امکانات و قدرتی که در اختیار دارد نباید محل سو استفاده برخی قرار گیرد و وجود افراد خوش سابقه و دلسوز برای مردم، ابزار موفقیت شوراهاست.

وی در ادامه به شهادت استاد مطهری و روز معلم اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معلمی بود که برای همه سطوح جامعه باید الگو باشد چرا که در علم و اخلاق در قله بود و نام گذاری روز شهادتش بعنوان روز معلم بسیار پرمعنی است و معلمان باید برای دانش آموزان و دانشگاهیان الگو باشند.

امام جمعه قم آموزش علم و یاد دادن تفکر عمیق برای جلوگیری از سطحی نگری و آموزش عملی اخلاق را سه رکن معلمی دانست و افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه تحویل ایجاد شود باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

وی افزود: بودجه آموزش و پرورش باید تامین باشد و معلمان با عشق و علاقه سرکلاس حاضر شوند و درگیر رتبه بندی و معیشت نباشند همچنین سند تحول باید مو به مو اجرا شود تا شاهد تحول در نظام آموزشی کشور برای تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی باشیم .

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پاسخ حزب‌الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • پاسخ حزب الله لبنان کوبنده خواهد بود | با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • شیخ نعیم قاسم: پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود
  • پاسخ حزب الله کوبنده خواهد بود/ با جنگ به جایی نخواهید رسید
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد