Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:26:26 GMT

۸۵ درصد پرونده‌های پلیس فتا در قزوین منجر به نتیجه شده است

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۲۶۶۲

۸۵ درصد پرونده‌های پلیس فتا در قزوین منجر به نتیجه شده است

سرهنگ محمد فرهودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پلیس فضای تولید تبادل اطلاعات در سال ۹۰ راه اندازی شد و در استان قزوین نیز طی همین سال با عنوان پلیس فتا فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به شرح وظایف این پلیس، ادامه داد: پلیس فتا با هدف برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات شکل گرفت تا افرادی که در این فضا فعالیت دارند بتوانند اطلاعات یکدیگر را دریافت و بدون هرگونه مشکلی اقدام به ارسال اطلاعات خود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۷۰ مورد انواع جرایم سایبری در فضای مجازی مورد رسیدگی این پلیس قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با اقدام صورت گرفته از سوی کارشناسان این مرکز، امسال با تشکیل ۱۱۳ پرونده نیز تاکنون موفق به کشف و به نتیجه رسیدن ۸۲ درصد آنها شده‌ایم.

به گفته این مسوول انتظامی، جرایم شایع در فضای مجازی استان قزوین شامل کلاهبرداری‌های بانکی، برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی از حساب‌ها و همچنین هتک حیثیت و یا نشر اکاذیب است که با تشکیل پرونده به این مرکز جهت رسیدگی ارسال می‌شود.

جرایم مالی و اجتماعی از شایع ترین جرایم فضای مجازی محسوب می شوند

سرهنگ فرهودی با اشاره به اینکه جرایم شایع در فضای مجازی به ۲ بخش تقسیم می‌شوند، تاکید کرد: جرایم نخست شامل جرایم مالی شامل برداشت‌های اینترنی و غیرمجاز از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای بوده و دومین آن نیز جرایم اجتماعی، شامل انتشار محتویات خصوصی و نشر اکاذیب است که پلیس فتا وظیفه رسیدگی به آنها را برعهده دارد.

وی یادآور شد: جرایم اینترنتی سال ۹۹ استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته و علت آن نیز متاسفانه شیوع ویروس کرونا بوده تا جایی که افراد با در خانه ماندن بیشتر امورات خود را از طریق اینترنت و شبکه های مجازی مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

این مسوول انتظامی به افزایش روزافزون نرم افزارهای مدرن و پیشرفته به کار گرفته شده در فضای مجازی اشاره و تاکید کرد: پلیس فتا در همین راستا ۲ اقدام اساسی را برای خود هدفگذاری کرده که نخستین آن بررسی و ارتقای تجهیزات خود با توجه به نوظهور شدن جرایم است و به همین لحاظ تلاش داریم تا تجهیزات مورد استفاده پلیس در فضای مجازی به روز باشد تا بتوانیم موارد رسیده را مورد بررسی دقیق قرار دهیم و در گام دوم نیز ارتقای روزافزون سطح توان فنی کارشناسان پلیس مورد توجه ویژه است.

وی یادآور شد: یکی از اقدامات قابل توجه پلیس فتا در رابطه با دستگاه‌های اجرایی، بررسی سامانه‌های اداری و بانکی است تا جایی که هر یک از سامانه‌هایی که حفره‌ای در آنها مشاهده شود و احتمال سوء استفاده از آنها باشد نسبت به یادآوری و برگزاری جلسه با دستگاه مورد نظر اقدام و آنها را نسبت به مشکل موجود جهت پیشگیری و ممانعت از ورود افراد به این سامانه‌ها آگاه می‌سازد.

سرهنگ فرهودی اضافه کرد: در زمینه آموزش همگانی به شهروندان قزوینی نیز با اقدامات انجام شده و آموزش‌های همگانی به صورت آنلاین اقدامات مورد نظر ارایه شده و شیوه‌های جدید مجرمان را جهت جلوگیری از آسیب فضای مجازی به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم. 

به گفته وی، در بستر فضای مجازی به خصوص بستر شاد، اقدام به راه‌اندازی کانال پلیس فتا کردیم تا تمامی دانش آموزانی که عضو این سامانه هستند بتوانند با ورود به آن تمام آموزش‌ها و مشکلاتی که احتمال دارد برای دانش آموزان و یا خانواده آنها در این زمینه ایجاد شود، فرا بگیرند.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان قزوین تاکید کرد:  از جمله اقدامات شاخص پلیس فتا قزوین طی سال گذشته پیگیری و به انجام رساندن هشت پرونده میلیاردی بود که خوشبختانه با ورود به موقع و کارهای اطلاعاتی در فضای مجازی موفق به شناسایی و دستگیری مجرمان در این زمینه شد. 

برچسب‌ها جرایم سایبری ایرنا پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جرایم سایبری ایرنا پلیس فتا جرایم سایبری ایرنا پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران استان قزوین اخبار کنکور فضای مجازی فضای مجازی استان قزوین پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۲۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، حجت الاسلام مرتضی احمدی در این دیدار با اشاره به گستردگی روزافزون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت:امروز ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی را می‌توان در فضای مجازی پیدا کرد که با تذکرات و آگاه سازی به موقع کاربران، می توان شاهد کاهش ناهنجاری های اخلاقی و آسیبهای اجتماعی باشیم.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر مازندران تاکیدکرد: پلیس فتا با سایت‌ها و شبکه‌هایی که به‌صورت سازمان‌یافته اقدام به تبلیغ، تهییج و تشویق کاربران به پوشش‌های نامتعارف می‌کنند به‌صورت قانونی برخورد کرده و ضمن مسدود کردن این سایت‌ها عوامل آن‌ها را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کند.

وی اذعان داشت: خوشبختانه پلیس فتای استان در زمینه جرم یابی و احصاء منکرات در فضای مجازی اقدامات چشمگیری داشت امیدواریم این همکاری با ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان تداوم یابد.
همچنین در این دیدار در زمینه همراهی دستگاه‌های متولی در اجرای طرح نور ، تاکید بر تعامل بیشتر مسئولان،بررسی موانع پیش رو در عفاف و حجاب،چگونگی رصد فضای مجازی
مباحثی پیرامون سامانه سو بحث و گفتگو شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901222

دیگر خبرها

  • انسداد ۱۲۸ تارنمای مجرمان اقتصادی در فضای مجازی
  • دستگیری ۱۲ نفر از باند قمار در گلستان/ تراکنش‌های غیر مجاز فراتر ۶۰۰ میلیارد تومان بود
  • مسدودسازی بیست و هشت صفحه هنجارشکن در فضای مجازی
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا