Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:44:30 GMT

لزوم جدی انگاری کرونا در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۳۵۸۲

لزوم جدی انگاری کرونا در جامعه

بیش از یک سال از ورود کرونا به کشورمان می‌گذرد. در این مدت افراد بسیاری به این بیماری مبتلا و عده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. اما با این وجود همواره شاهد بی‌توجهی برخی از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در اماکن عمومی شهر هستیم. این در حالی است که چنانچه  فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد نه تنها خود و خانواده‌اش بلکه افراد زیادی از مردم را ناخواسته و ندانسته به بیماری گرفتار و حتی ممکن است آنها را به کام مرگ بکشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند درباره چرایی بی توجهی مردم به پروتکل‌ های بهداشتی بحث‌ های بسیاری از سوی کارشناسان شده است؛ اما با این حال ریشه‌ یابی عادی انگاری کرونا در جامعه می‌تواند تا حدودی زیادی از تبعات ان کاسته و  به اتخاذ راهبردهای مناسب و مطلوب منجر شود.  اهمیت این بحث سبب شد، پژوهشگر ایرنا با "غلامرضا لطیفی"، استاد علوم اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به گفت و گو بنشیند. مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

دلایل عادی انگاری کرونا در جامعه

لطیفی درباره دلایل عادی انگاری کرونا در جامعه توضیح داد: پاندمی کرونا بیش از یک سال است که کشورمان را درگیر کرده و اگر بخواهیم نسبت به این موضوع نگاه عادی داشته باشیم و با بی توجهی از کنار آن بگذریم، عواقب بسیاری را برای تک تک افراد جامعه و همینطور برای خود رقم می‌زنیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در روزهای اخیر تلفات ناشی از کرونا در روزهای اخیر افزایش یافته است و این امر بروز دل نگرانی و ناراحتی بسیاری از مردم که در منزل یا بیمارستان بیمار مبتلا به کرونا دارند را در پی دارد. علاوه بر این بسیاری از خانواده‌ هایی که نان آور خود را در اثر این بیماری از دست داده‌اند، در شرایط روحی و روانی مناسبی نیستند. لذا این شرایط می‌طلبد که همه نسبت به دستورالعمل‌ ها و پروتکل‌ های بهداشتی با جدیت رفتار نموده و دولت و مسوولین با حساسیت بیشتر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در بسیاری از مواقع در جامعه نسبت به بسیاری از مولفه‌ ها صحبت می‌شود، برای مثال گفته می‌شود در مصرف آب یا برق صرفه‌جویی کنید اما واقعا در موارد بسیاری این گفته‌ ها و سخنان جدی انگاشته نمی‌شود تا زمانی که مثلا جریان برق استمرار نداشته باشد و یا به تعبیری برق قطع شده باشد.از این رو، برای اینکه مساله پاندمی کرونا در کشورمانی جدی گرفته شود، نیازمند این هستیم که به عواقب خطرناک این ویروس توجه جدی شود و در این موضوع حساسیت زیادی ایجاد شود تا بتوان به حل مساله کمک کند.

لطیفی افزود: در جامعه گروه‌هایی داریم که واقعا اگر فعالیت اقتصادی آن ها تعطیل شود دچار مشکل می‌شوند لذا این افراد باید از نظر درآمد و شغل حمایت شوند. در این زمینه تمامی دستگاه‌ ها باید با هم هماهنگ و هم سو بشوند تا بتوان مشکلات ناشی از تعطیلی برخی از مشاغل را حل کرد. همه دستگاه‌ها باید از قوانین ستاد ملی کرونا تبعیت کنند در غیر اینصورت مردم نسبت به این بیماری بی تفاوت خواهند بود و در مقابل هشدارهای وزارت بهداشت مقابله خواهند کرد.

راهکارهایی برای ترغیب مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

لطیفی در خصوص راهکارهایی برای ترغیب مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: همانطور که می دانیم آموزش زیر بنای توسعه است. ما می‌توانیم به ویژگی‌ های رعایت مسایل بهداشتی توجه بیشتری کنیم. شرایط لازم را برای کارهایی را که می شود به صورت دورکاری انجام داد، را  فراهم کنیم و بی جهت عده ای را به سطح شهر نکشانیم. بسیاری از کارها را می‌شود با یک سوم کارمندان انجام داد لذا لازم است سازمان‌ها حتما به این مهم توجه نمایند. این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند از طریق برنامه ریزی منظم و هدفمند از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: این ویروس در این مدتی که وارد کشورمان شده به نوعی زندگی تمام ما انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و نمیشود گفت به هیچ وجه تاثیری نداشته است. همه مردم دوست دارند زندگی خوب و سالمی داشته باشند اما در برخی مواقع استیصال اقتصادی و اجتماعی آنها را به عدم جدی انگاری دستورالعمل‌ها سوق می‌دهد. همچنین یک سویی تمام دستگاه‌های ذیربط اثر گذار است. در این راستا همکاری ارگان‌ ها و دستگاه‌ ها می تواند به شناسایی گروه های هدف در جامعه و کمک به آن ها شود. (منظور از گروه‌های هدف کسانی هستندکه وضعیت اقتصادی چندان مطلوبی ندارند).

برچسب‌ها کرونا پروتکلهای بهداشتی اختصاصی ایرنا وضعیت معیشت پروندهٔ خبری پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا پروتکلهای بهداشتی اختصاصی ایرنا کرونا پروتکلهای بهداشتی اختصاصی ایرنا وضعیت معیشت اخبار کنکور انگاری کرونا در جامعه مردم نسبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۳۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در دیدار جمعی از مربیان عقیدتی سپاه روح الله و معلمان بسیجی گفت: سطوح علمی، دینی و دانسته‌های مربیان عقیدتی باید به روز باشد تا پیشرو ببوده تا بتوانند راهنمای جامعه باشند.
امام جمعه اراک با اشاره به اینکه خودشناسی درونی و سازمانی دیگر الزام مربیان عقیدتی است افزود: در این صورت است که می‌توان به محرومین و جامعه خدمت کرد و از توطئه‌های سلطه جویانه دشمن پیشی گرفت.
او خانواده و افزایش موالید را از اولویت‌ها دانست و ادامه داد: باید در کنار روشنگری این دو موضوع نیز از اولویت‌ها باشد تا جوانی و طراوت جامعه حفظ شود و البته در این بخش احتیاج به حمایت دولت نیز هست.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: نباید برای امور خود پیامبر، دین و رهبری را سپر بلای خود کنیم.

امام جمعه اراک گفت: باید با شناسایی دشمن و نقاط ضعف او مانع سلطه جویی دشمن شویم.
در ادامه حجت السلام عبدی نماینده دفتر رهبر معظم انقلاب در سپاه روح الله گفت: تا پایان هفته معلم ۷۰۰ برنامه در استان مرکزی و در حوزه عقیدتی اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • لزوم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به همدیگر
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • لزوم روایت گری حماسه وعده صادق در جامعه
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • لزوم روزآمدی مربیان عقیدتی
  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد