Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-08@02:31:38 GMT

احضار روح حقیقت یا خرافه

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۳۹۵۱

احضار روح حقیقت یا خرافه

ایران اکونومیست-پخش سریال «احضار»، برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که آیا احضار ارواح امری ممکن و جایز است یا خیر.

خیلی‌ها به چشم تفریح به آن نگاه می‌کنند، اما برخی گاهی همین کاری که به ظاهر برای سرگرمی است، سرنوشت زندگی عده‌ای را تغییر می‌دهد. لحظه‌ای که در یک اتاق تاریک، با شخصی که وجود مادی در دنیا ندارد، هم کلام شوی و اطلاعاتی را به دست بیاوری که کسی از آن خبر ندارد یا کاری را انجام دهی که هیچ انسانی توان اجرایی کردنش را ندارد، بی تردید تو را مشتاق با ایجاد ارتباطی عمیق با ارواح می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این بخشی از یک رابطه نامتعارف دنیایی است. همیشه شرایط انقدر خوب هم پیش نمی‌رود. ورود به دنیای ارواح انسان را از حقیقت دنیایی دور می‌کند و شرایط را برای زندگی کردن در این جهان سخت می‌کند.
شرایط احضار روح

ارتباط و استفاده علمی و عملی از ارواح و اجنه در اصطلاح لغوی و فقهی «سحر» نام دارد. قرآن کریم ساحری را کفر، بی‌ایمانی، بی‌تقوایی و باعث افزایش گناه و خواری دانسته است. روایات نیز ساحری را کفر و مایۀ ورود به جهنم مطرح و ساحر را ملعون دانسته‌اند. البته با کمی بررسی در مسائل فقهی پی ‌می‌بریم که در شرایطی احضار روح، بلامانع است.

نظر امام خمینی (ره) درباره احضار روح

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قوامی، خطیب دکتری دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه تهران و علامه طباطبایی، درباره احضار ارواح به خبرنگار ما گفت: نظرات متعددی در این خصوص وجود دارد؛ حضرت امام خمینی (ره) در کتاب تحریرالوسیله بیان می‌کند که احضار ارواح در واقع از باب اینکه ما نباید به سحر و جادو در امور عالم متوسل شویم به همین دلیل حرام است. در مسئله ۱۶ از جلد اول کتاب "مکاسب و متاجر" مسئله احضار ارواح را به هر شکل و هر وسیله‌ای، چون جزئی از سحر است، حرام شمرده می‌شود.

وی ادامه داد: البته نظرات برخی از علما اینگونه است که عمل احضار روح را سحرآمیز نمی‌دانند. افرادی هم وجود دارند که کار احضار روح را از طریق هیپنوتیزم انجام می‌دهند. آیت الله مکارم شیرازی احضار روح را امکان پذیر می‌داند، اما شرعا جایز نمی‌دانند، زیرا مفاسد زیادی به بار می‌آورد؛ چراکه افرادی با احضار ارواح باعث انحراف سایرین می‌شوند و جهت استفاده از مطامع دنیوی از احضار روح استفاده می‌کنند.

احضار روح در چه زمانی ایراد ندارد؟

این کارشناس مذهبی افزود: در گذشته مرحوم محمدتقی فلسفی داستانی تعریف می‌کردند که در یکی از جلسات احضار ارواح حضور داشته و هر یک از حاضران به نوبت می‌آمدند و می‌رفتند. وی این را در کتاب خودش نقل کرده است. همچنین از علامه حسن زاده آملی هم داریم که علامه طباطبایی (ره) روح افلاطون را احضار کرده و از او سوال پرسیده است. این در بحث عرفا و بزرگان که از طریق معنویت به قدرت روحی دست پیدا می‌کنند ایراد ندارد. مثلا نبش قبر حرام است، اما اگر برای کشف حقیقت باشد ایراد ندارد. احضار ارواح هم حرام است، اما بزرگان و عرفای مهذب اگر برای امور معنوی نه برای کسب قدرت و امور دنیا و ثروت و شهوت استفاده کنند آن هم نه برای خودشان بلکه برای حل مسئله دینی استفاده می‌کنند ایرادی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی در ادامه بیان کرد: حضرت مکارم شیرازی در کتاب "عدد ارواح" درباره شیطنت‌های مدعیان احضار ارواح مفصل بحث کرده است. حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در این زمینه مطالبی دارند. ایشان می‌فرمایند که برخی ادعا می‌کنند که ما با ارواح مومنان و اجنه و فرشتگان در ارتباط هستیم، هرچند ثبوتا این کار ممکن است که آدمی با شیاطین جن و انس و یا فرشته‌ها یا ارواح مردگان و زندگان ارتباط گیرد، زیرا آن‌ها مجرد هستند و انسان هم دارای روح مجرد است. مجرد در اینجا به معنای مجرد از ماده است. راه اثبات آن آسان نیست و اگر کسی مدعی ارتباط بود دلیلی برای اثبات ندارد.

احضار روح، حقیقت یا خرافات/ آیا می‌توان ارواح را احضار کرد؟

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی سخنران و پژوهشگر مذهبی، ما درباره موضوع احضار ارواح گفت: در رابطه با احضار ارواح در علوم غریبه مطلبی داریم تحت عنوان احضار انسان؛ به این معنا که انسانی که زنده و در قید حیات است و در یک نقطه جغرافیایی در یک شهر و یا یک کشور دیگری قرار دارد و فردی طالب و مشتاق دیدار با اوست، احضار شود. در این موضوع احضار انسان با احضار ارواح و جن کاملاً متفاوت است و مطلبی که در اینجا برای شما بیان می‌کنیم در رابطه با احضار ارواح است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برخی قائل هستند که می‌توانند روح اموات را در قالب اراده خودشان احضار کنند که این امر در حالت عادی امکان پذیر نیست؛ زیرا درست است که برزخ مشرف به عالم دنیا است، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که ارواح اختیار داشته باشند تا هر زمانی که اراده کنند یا کسی آن‌ها را احضار کند، به عالم دنیا وارد شوند. در نتیجه بنا بر فرض مطرح شده هیچ شخصی نمی‌تواند ارواح را اجبار به آمدن به دنیا کند.
احضار روح یا تسخیر جن؟

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: حال افرادی که ادعای احضار ارواح دارند و قائل به این هستند که روح شخصی که می‌خواهید ببینید را به عالم دنیا می‌آوریم، باید به این نکته توجه کنند فردی که می‌میرد و وارد برزخ می‌شود یا مومن است یا کافر که یا در بهشت برزخی است یا در جهنم برزخی. در نتیجه سوالی در اینجا مطرح می‌شود که آیا کسی که در جهنم برزخی است روحش اجازه بیرون آمدن از جهنم برزخی را دارد؟ یا انسانی که در بهشت برزخی و در راحتی و امنیت است را می‌توان هر موقع که خواستیم از راحتی و آرامش خارج کنیم؟! این مسائل با برخی از مسلمات دینی ما سازگاری ندارد و اگر بخواهیم از این مطالب نتیجه گیری کنیمُ با اذن پروردگار و با راضی شدن دل مومن و همچنین بنابر این فرض که ما مصلحتی را در نظر بگیریم، مسئله احضار ارواح شدنی است.

وی در پایان گفت: مطلبی که امروزه در جامعه با آن روبرو هستیم، دوگانگی است. به عنوان مثال گاهی اوقات روح فردی را احضار می‌کنند، اما امروز یک مطلبی را می‌گوید و فردا مطلب دیگری را بیان می‌کند. کلامی که می‌توان به عنوان توصیه و نصیحت به مومنان و افراد متشرع بیان کرد این موضوع است که معمول کسانی که دم از احضار ارواح می‌زنند، در حقیقت با ارتباطی که با جن‌ها دارند و با شیوه‌ای که به اصطلاح آن را تسخیر جن می‌گویند و بسیاری از فقها به بند کشیدن‌ و زندانی کردن جن‌ها را جایز نمی‌دانند، ادعای احضار ارواح می کنند. در اکثر موارد به دلیل تعارض‌ها، دروغ‌ها و اطلاع از اخبار غلط معمولاً اینگونه است که مدعیان ارتباط با ارواح از جنی کمک می‌گیرند و اصلا روحی احضار نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: احضار ارواح حجت الاسلام احضار روح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۳۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جنگ نابرابر رسانه‌ای قرار داریم/ دانشجویان نشریات دانشجویی، خط قرمزها را کنار بگذارند

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی اظهار کرد: جنبش دانشجویی در ایران و جهان تاریخچه قابل دفاعی دارد؛ تاریخچه‌ای در جهت کشف حقیقت، آزادی، استقلال که با ادبیات مختلف در اقصی نقاط عالم شکل گرفته و جان‌مایه آن حقیقت طلبی و آزادی خواهی است.

وی با اشاره به جنبش دانشجویی در فرانسه سال ۱۹۶۷ افزود: جنبش دانشجویی در آن سال از قلب اروپا و فرانسه و آمریکا تا جنبش‌های دانشجویی در دیگر کشور‌ها و حتی ایران در تقابل با رژیم منحوش شاه گسترده شد و جنبش دانشجویی در ایران در بدو انقلاب در جهت تثبیت آزمان‌های انقلاب تا کنون فعال بوده است.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: این تاریخ پر افتخار ناشی از روح پاک و خداجوی جوانان است که در دانشگاه‌ها در پرتو اندیشه‌های متعالی صیقل خورده و به همین دلیل همواره مخاطب اصلی پیامبران و همه رهبران حقیقت جوی عالم جوانان بوده اند. البته این جنبش بعد از ۱۹۶۸ به اشکال مختلف سرکوب شد و نظام سرمایه داری با تمهیدات نهادی و سرمایه داری ابن جنبش را درون خود مضمحل کرد.

وی تاکید کرد: جنبش‌های دانشجویی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دراروپا به تدریج به جنبش‌های سبک زندگی تبدیل شد و تکثیر اوقات فراغت و صنعت سرگرمی بسیاری از انرژی و توان‌های جوانان را در مسیر انحرافی سامان داد که این خواست دول سلطه بود و آرمان‌های بلند دانشجویی به حاشیه رفت.

کلانتری به وضعیت جنبش دانشجویی پس از پایان دفاع مقدس در ایرات اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی در این میان اتفاق بزرگی بود و تاثیراتی در متن جامعه اروپا، خاورمیانه و ملل دنبال استقلال داشت و گذاشت؛ اما واقعیت این است که دولت پس از جنگ، روند عادی سازی روابط را در پیش گرفت و به این شکل بسیاری از پتانسیل و ظرفیت جنبش دانشجویی را به درون معطوف کرد و مانع از گسترش این ظرفیت عظیم شد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد:، اما در طول تاریخ مسئله فلسطین همواره مسئله اصلی جنبش دانشجویی ایران و جهان بوده است و به رغم کاربست تمام ابزار‌ها برای سرکوب آن، امروزه مسئله غزه و فلسطین به مسئله محوری جریان لای دانشجویی دنیا تبدیل و مساله فلسطین محور بازسازی جنبش دانشجویان شده است و به تدریج بسط و گسترش خواهد یافت و تبدیل به جنبش ضد سلطه می‌شود که دامن غرب و آمریکا را می‌گیرد.

وی با طرح این سوال به سخنان خود ادامه داد که وظیفه ما در این کارزار رسانه‌ای دشوار چیست؟ و در پاسخ گفت: ما در شرایط نابرابر رسانه‌ای هستیم و در جبهه رسانه‌ای ضعف داریم. البته داشته‌های ما زیاد است؛ اما در مقایسه با جبهه دشمن با مالکیت اکثر پلتفرم‌ها (سکو‌های نشر اخبار) قابل مقایسه با توان و داشته‌های ما نیست. اما توان و داشته‌های ما در متن جوامع تکثیر شده و باید این امر را پاس داریم، توانی که فراتر از مناسبات در سطح رسمی و سازوکار‌های اداری است. دانشگاه‌ها وظیفه دارند تا هسته‌های مقا نت را با کارزار رسانه‌ای در متن جوامع تکثیر و هسته‌های مقاومت و حمایت از ملت فلسطین را شکل دهند.

کلانتری گفت: قطع و یقین نماد عقلانیت و مدنیت در متن دانشگاه‌ها مجموعه‌های رسانه‌ای و نشریات دانشجویی هستند، این هم به این علت است که اساسا نوشتار فضلی بر گفتار دارد و گفتار پیچیده بر احساسات است.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: نگاشتن همراه با تفکر و طمانینه است، عاقبت اندیشی در نوشتار بیشتر از گفتار است و مهار احساسات که گفتار را به خود می‌پیچد در نوشتار بسی کمتر است؛ بنابراین تلالو حقیقت در نوشتار بیش از گفتار است و باید این حقیقت طلبی و حقیقت جویی و حقیقت نگاری را پاس داشت.

وی افزود: دانشجویان این فضل را در نشریات خود تکثیر می‌کنند، نشریات عقلانیت را در دانشگاه تکثیر می‌کنند، اساسا کسی که اهل تفکر است، نمی‌تواند خشونت طلب باشد و صلح جو و حامی ارزش‌های اصیل انسانی و الهی نباشد؛ بنابراین باید چنین ظرفیت‌هایی را پاس داشته و قدردان آن‌ها باشیم، همچنین اخذ مجوز نشریات را بیشتر تسهیل کنیم تا هر اندیشه‌ای فرصت ارائه نقد و نظر خود را داشته باشد و فضایی برای گفت و گوی مکتوب و معقول باشد، اگر چنین کاری کنیم متن جامعه هم از این مواهب برخوردار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خطاب به دانشجویان نشریات دانشجویی گفت: خواهشمندم خط قرمز‌های خودساخته بنده و سایر مسئولان را کنار بگذارید و طاقت و تحمل خود را بالا ببرید، باید به جوانانی که امام و رهبری به آنها اعتماد کرده اند، اعتماد کنیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • در جنگ نابرابر رسانه‌ای قرار داریم/ دانشجویان نشریات دانشجویی، خط قرمزها را کنار بگذارند
  • یک حقیقت؛ منچستریونایتد سرمربی مناسبی ندارد
  • احضار دو بازیکن استقلال و ذوب‌آهن به کمیته انضباطی
  • حامدی فر و بازیکن ذوب آهن به کمیته انضباطی احضار شدند
  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • مهمترین کار معلم تبیین حقیقت در کنار علم و دانایی است
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند