Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اوراق آتی نفت در بورس کشور های دیگر وجود دارد؟، اظهار کرد: اوراق آتی و معاملات مشتقات کالایی از جمله نفت در تمام دنیا انجام می‌شود. بیش از ۵۰ درصد از حجم معاملات به مشتقات کالایی مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در حال حاضر ما می‌خواهیم یک روش و ابزاری که عمدتا اوراق بدهی، اوراق قرضه و اوراق مشارکت تلقی می‌شود را به پشتوانه نفت عرضه کنیم. در گذشته نیز این مباحث مطرح بود.

او در ادامه بیان کرد: اینکه بخواهیم کارایی آن را با سایر تجربه‌ها در دنیا مقایسه کنیم؛ وضعیت مشابهی هم ارز و هم سطح این مورد را در هیچ کجا نداشته ایم. اما مشتقات کالایی مثل طلا، نقره، نفت، قیر و محصولات پتروشیمی را داریم. اما اوراق آتی آن اوراق بدهی مبتنی بر پیش فروش نفت با تضمین بخشی از سود محسوب می‌شود. از آنجایی که به اوراق بدهی شباهت دارد، یک محصول داخلی محسوب می‌شود. اما در کل به این دلیل که مورد مشابهی ندارد، قابلیت مقایسه ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای این اوراق اظهار کرد: به فرض اینکه نقد شوندگی این اوراق تضمین شده باشد، به هر حال نسبت به سایر اوراقی که صرفا از سوی یک مقام، بنگاه و یا نهادی مثل دولت تضمین شده است، مزیت بهتری دارد. همچنین این اوراق ملموس‌تر بوده و ریسک‌ها و مخاطرات آن نیز، چون به شکل فیزیکی مشاهده می‌شوند، نسبت به سایر اوراق می‌توانند ارجح باشند.

او افزود: همچنین در ارتباط با کاهش نرخ بهره، به عنوان یک ابزار مثل سایر اوراق بدهی نیز می‌تواند استفاده شود. به شرطی که این نرخ با وضع عرضه و تقاضا و نرخ طبیعی بهره تطبیق داشته باشد؛ که جزء مزایای این اوراق محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

مجمع چهار شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد

آقا بزرگی در پاسخ به اینکه آیا استقبالی از این اوراق صورت خواهد گرفت؟، بیان کرد: همان طور که این مباحث از قبل نیز مطرح بوده است؛ موضوع قیمت گذاری دستوری یا تعیین نرخ بهره براساس دستور و بخش نامه، این نرخ‌های اوراق مادامی که آن تطبیق لازم را با وضعیت موجود در اقتصاد کشور و از نظر استفاده کنندگان و متقاضیان خرید نداشته باشد، قاعدتا استفاده نمی‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مثل اینکه اکنون به شخصی با وجود تورم ۳۰ درصد بگویند سپرده بانکی با نرخ ۱۵ درصد داشته باشد؛ مسلما علاقه‌مندی کاهش پیدا می‌کند. به دنبال آن سطح تقاضا پایین‌تر می‌آید و همین اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، رخ خواهد داد. یعنی با اشخاص حقوقی صحبت می‌کنند و به صورت دستوری به آن‌ها تکلیف می‌کنند که این اوراق را بخرند. در واقع براساس نرخ غیر ملموس، غیر واقعی و غیر طبیعی نسبت به وضع موجود در اقتصاد، به نظر من استقبال خوبی از آن صورت نمی‌گیرد.

آقا بزرگی با اشاره به طرح گشایش اقتصادی سال قبل اظهار کرد: طرحی که سال گذشته در مجلس مطرح شد و مورد پذیرش قرار نگرفت؛ در حقیقت این گشایش، استفاده از این ابزار‌ها و تامین مالی در اصول، فرآیند و رخداد خوبی تلقی می‌شوند. اما اگر به جای پرداختن در مورد ایجاد تعادل و انضباط مالی در بودجه و صرفا تکیه بر تامین نقدینگی و کسری بودجه، به دلیل افزایش بیش از اندازه و خارج از بودجه، در واقع استفاده بیش از اندازه از این ابزار‌ها به جز بی انضباطی مالی نتیجه‌ای ندارد.

او در ادامه اظهار کرد: ابزار صرفا ابزار خوبی است و ممکن است گشایش اقتصادی ایجاد کند به شرط اینکه از چارچوب بودجه خارج نشویم. قاعدتا اولین راه جایگزینی این است که پولی قرض گرفته شود و این پول قرض گرفته شده تبدیل به بدهی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در ظاهر نیز به این صورت است که ما با قرار دادن یک مطالعه تطبیقی از سطح بین الملل و اینکه میزان اوراق بدهی نسبت به gdp در یک کشور پیشرفته دنیا ۲۰ درصد است؛ بنابراین ما نیز این اوراق بدهی را نداریم و در نهایت باعث می‌شود که از چارچوب بودجه عدول کنیم. هزینه‌ها برخلاف برنامه توسعه ششم و یا برنامه‌های آتی افزایش پیدا می‌کند که در اساس با اصل ۴۴ قانون اساسی مغایر است. یعنی با انتشار این اوراق حتی به جای کوچک سازی دولت، بزرگتر شدن آن را فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اوراق آتی اوراق نفتی بازار سرمایه بورس انرژی کارشناس بازار سرمایه اوراق بدهی اوراق آتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۴۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم

استاندار قم گفت: دولت سیزدهم برای پروژه متروی قم ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تخصیص داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمد آقامیری عصر امروز در بازدید از پروژه متروی قم با بیان اینکه دولت مصمم است موضوعات حمل و نقل داخل شهر را به هر روش ممکن حل کند، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که در زمان‌بندی 6 یا 7 ماه آینده اولین رام قطار برای متروی استان را تامین کنیم.

وی انجام مقدمات لازم برای این امر را مستلزم بر طرف شدن موانع ارزی دانست و افزود: خرید واگن جزو واردات محسوب می‌شود که پیگیری‌ها در این خصوص انجام شده و امید داریم این مسئله در کوتاه‌ترین زمان حل شود.

استاندار قم گفت: دولت سیزدهم  برای پروژه متروی قم 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت و یک‌هزار میلیارد تومان نیز برای مونوریل تخصیص داده و این گام اولی است که برداشته شده است.

به گزارش تسنیم، خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر و 14 ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب 6 ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.

همچنین خط 2 مترو نیز به طول 28 کیلومتر از اراضی 560 هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان 72 تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای متروی قم
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • شاخص کل بورس تهران با کاهش روبرو شد
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس