Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در روزهای اخیر در چندین مورد در مناطق مختلف قزوین شاهد قطعی برق و خاموشی‌های متعددی بوده‌ایم که این امر به وسایل و کالاهای برقی شهروندان خساراتی را وارد کرده است. قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: دلیل خاموشی‌های روزهای اخیر در قزوین، سرقت کابل است که متأسفانه این روزها در قزوین بسیار زیاد شده است، برای مثال روز گذشته در کوچه‌های نرگس و نسترن در بلوار خاکی سرقت کابل و قطعی برق اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: لازم است تصمیماتی در زمینهٔ سرقت کابل اتخاذ شود، زیرا علاوه بر خسارت‌های دولتی، منجر به خسارت به اموال مردم و سوختن دستگاه‌های الکتریکی منازل شهروندان می‌شود؛ بنا شده است شرکت برق برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد و روی این موضوع کار کند.

مهدیخانی اظهار کرد: برای مثال می‌توان از ظرفیت‌های مردمی و ظرفیت برخی افراد نظیر کارگران شهرداری و پاکبان‌ها استفاده کرد و تشویق‌هایی را برای آنان در نظر گرفت، زیرا معمولاً طبق گزارش‌های واصله، سرقت کابل در ساعات حوالی صبح رخ می دهد و در این ساعات پاکبان ها در محل کار خود حضور دارند و می توانند هر موضوع مشکوکی را که مشاهده کردند به نیروی انتظامی یا ادارهٔ برق اطلاع دهند.

این مسؤول عنوان کرد: سوختن یا خرابی دستگاه‌های الکتریکی شهروندان اگر در اثر نوسانات برق باشد، اداره برق خسارات آن را پرداخت می‌کند، اما در مورد سرقت کابل‌ها چنین نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته در این خصوص برگزار شد، موضوع کم‌بارشی‌های سال گذشته مطرح شد که موجب کمبود آب در برخی سدها شده است و از آن‌جا که تغذیهٔ برخی نیروگاه‌های آبی از طریق سدها تأمین می‌شود، موجب بروز برخی مشکلات خواهد شد.

مهدیخانی اذعان کرد: این نگرانی وجود دارد که در تابستان سال جاری خاموشی‌های گسترده‌ای را در استان شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طی بخش‌نامه‌ای از سوی هیئت دولت، استفاده از کولر گازی در ادارات استان‌ها، به‌جز برخی از استان‌های جنوبی، ممنوع شده است و در رابطه با مصرف برق ادارات نیز اعلام شده که لازم است نسبت به مصرف سال گذشته 50 درصد کاهش یابد.

این مسؤول تصریح کرد: حدود 25 الی 26 درصد مصرف برق در استان قزوین مربوط به بخش کشاورزی است، بیش از 40 درصد نیز در بخش صنعتی است و 24 الی 25 درصد نیز مربوط به بخش خانگی است.

مهدیخانی اعلام کرد: در جلسهٔ روز گذشته با اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران اعلام کردیم که جهت جلوگیری از بروز مشکلات در زمینهٔ مصرف برق، لازم است با تصمیم استاندار محترم از 15 اردیبهشت الی 15 شهریور 1400 برخی برنامه‌ها در استان اجرایی شود.

وی تأکید کرد: یکی از این برنامه‌ها کاهش ساعات کاری ادارات در پیک مصرف است، برای مثال اگر در حالت معمول، ادارات از ساعت 7:30 فعالیت خود را آغاز می‌کنند، مصوب شود کارمندان زودتر از این ساعت در محل کار خود حاضر شوند و از آن‌سو نیز ادارات زودتر از ساعت معمول تعطیل شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌ها، استفاده از ژنراتورها حداقل به‌مدت 2 ساعت در ادارات است، به این معنا که ادارات روزانه 2 ساعت از دیزل ژنراتور استفاده کنند.

مهدیخانی عنوان کرد: محدود کردن روشنایی در بلوارها یا جاده‌های اصلی به‌جز مناطق حادثه‌خیز و جاده‌های بین شهری نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که می‌توان برای کاهش مصرف برق در استان انجام داد، به این معنا که روشنایی‌ها به اندازهٔ فعلی نباشند و چراغ‌ها یک در میان روشن شوند، هم‌چنین در داخل شهر نیز خیابان‌ها و بلوارهای اصلی به همین صورت باشد و میزان روشنایی کاهش یابد، زیرا موضوع کمبود برق جدی است و ما انتظار داریم مردم در این زمینه با ما همکاری کنند، در صورت عدم همکاری ممکن است منجر به خاموشی بخشی از شهر شود.

این مسؤول در ادامه اظهار کرد: هم‌چنین در برخی پارک‌ها یا بوستان‌ها لامپ‌هایی استفاده می‌شود که پرمصرف است و برای زیباسازی شهر بوده، زمانی که تصمیم برای وجود این‌ها در بوستان‌ها گرفته شده، این تصمیمات بر اساس نیازهای روز بوده است و در آن رمان تصور نمی‌شده در آینده ممکن است چنین مشکلاتی رخ دهد، بنابراین اکنون این احتمال وجود دارد که مجبور باشیم سیستم روشنایی پارک‌ها یا تفرج‌گاه‌ها را محدودتر کنیم؛ البته در این خصوص بنا داریم مکاتبه‌ای با شورای تأمین داشته باشیم که از این شورا نیز در این خصوص مجوز گرفته شود، زیرا ممکن است در صورت محدود کردن روشنایی پارک‌ها، سرقت‌ها یا سایر مشکلات در حوزهٔ مسائل اجتماعی اتفاق بیفتد و یا تاریکی‌ها باعث شود سرقت منازل یا سرقت سایر مکان‌ها اتفاق بیفتد.

مهدیخانی عنوان کرد: در بحث صنایع نیز قرار بر این شد که شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت جلسه‌ای داشته باشند و واحدهای صنعتی را مجاب کنند تا آن‌هایی که دیزل ژنراتور دارند، دیزل ژنراتورها را داخل مدار بیاورند که بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزهٔ کشاورزی نیز این احتمال می‌رود که در برخی ساعات خاموشی بدهیم و یا این‌که اعلام کنیم مدیریت مصرف داشته باشند که البته قطعاً تمامی این موارد باید با هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد.

مهدیخانی اضافه کرد: طبق آمار ارائه شده توسط شرکت برق استان، میزان برق مصرفی استان قزوین از ابتدای فروردین 1400 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 24 درصد افزایش یافته است، در حالی‌که در سال‌های گذشته میزان افزایش برق مصرفی استان نسبت به سال‌های پیشین 4 الی 5 درصد بوده است؛ دلیل این افزایش مصرف به‌دلیل گرمای زودهنگام هوای و کم‌بارشی بوده است، زیرا در سال گذشته تا این روزها چاه‌های کشاورزی استان به دلیل بارندگی‌ها هنوز وارد مدار نشده بود و از آن‌ها استفاده نمی‌شد، اما امسال به‌دلیل گرمای هوا و نیز به‌علت کاهش بارندگی‌ها، کشاورزان از 15 اسفند 99 شروع به استفاده از چاه‌ها کردند و این موضوعات موجب افزایش مصرف برق در استان شده است.

وی در پایان عنوان کرد: از هم‌استانی‌های عزیز تقاضا داریم در این ایام با توجه به گرم شدن هوا، در مصرف آب و برق صرفه‌جویی داشته باشند و مصرف خود را مدیریت کنند تا بتوانیم بدون قطعی یا خاموشی از این روزها گذر کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: استان قزوین مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین خاموشی سرقت کابل سرقت کابل برنامه ها سال گذشته مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۵۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، رضا برهانی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینکه در سال آبی جاری پدیده‌های مختلفی در استان یزد ایجاد شده است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پارامترهای جوی در استان یزد مربوط به بارندگی است که با میانگین بارش 86 میلیمتر متاسفانه آخرین استان کشور از لحاظ بارش است.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری و در فصل پائیز و زمستان دوروی سکه را در استان یزد شاهد بودیم به‌نحوی‌که در پائیز شاهد یکی از کم‌بارش‌ترین فصل‌های سال بودیم به‌نحوی‌که میانگین بارش به 10 میلیمتر نرسید و باعث خشکسالی گسترده در 100 درصد مساحت استان شد ولی در فصل زمستان شاهد تغییر این وضعیت بودیم.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با بیان اینکه در اسفند شاهد ورود سامانه‌های بارشی به استان بودیم تصریح کرد: در فصل زمستان شاهد کاهش دمای هوا و بارش‌های نسبتاً خوبی در استان یزد بودیم.

برهانی با تأکید بر اینکه در فصل پائیز علاوه بر کاهش بارندگی با افزایش دما در سطح استان یزد نیز روبه‌رو بوده‌ایم تصریح کرد: در فصل زمستان خوشبختانه وضعیت بارندگی در سطح استان بهبود پیدا کرد و به حد نرمال خود رسید.

وی ادامه داد: اسفند سال جاری از لحاظ میزان بارش‌ها بی‌سابقه بود به‌نحوی‌که در اسفند سال گذشته شاهد بارش میانگین 40 میلیمتر بارندگی در سطح استان بودیم و حتی دما نیز از میانگین خود پائین‌تر بود.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با اشاره به اینکه بارندگی‌ها در ماه فروردین نیز ادامه داشت تصریح کرد: سامانه بارشی فروردین میانگین بارشی استان یزد را 24 میلیمتر افزایش داد و سامانه های بارشی اردیبهشت نیز به تنهایی 22 میلیمتر میزان بارش ها را افزایش داد.

وی ادامه داد: با بارندگی‌های دو ماه اخیر استان یزد میانگین بارشی استان به 107 میلیمتر افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه خود و میانگین بلند مدت وضعیت بسیارخوبی دارد.

برهانی با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه وضعیت فرا بارش را در استان شاهد هستیم تصریح کرد: خشکسالی سال‌های گذشته تا سال‌ها بر روی وضعیت کشاورزی استان حکم‌فرما بوده و فعلاً خبری از رفع خشکسالی در استان نیست.

وی با تأکید بر اینکه برای سامانه بارشی اخیر استان در ابتدا هشدار زرد و با نزدیک‌شدن به زمان شروع بارش‌ها هشدار نارنجی توسط هواشناسی استان صادر شد گفت: اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهای داده شده باعث ایجاد آمادگی و ارتقا آمادگی دستگاه‌های متولی در استان شد و میزان خسارت را به‌شدت کاهش داد.

برهانی تصریح کرد: خروجی مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی نشان از در پیش بودن یک سامانه بارشی از چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در سطح استان یزد که این موج جدید بارش‌ها می‌تواند منجر به روان آب‌ها، خسارت و تشکیل سیلاب در مناطق مختلف شود.

مدیرکل هواشناسی با تأکید بر اینکه به علت بارندگی‌های اخیر و رطوبت موجود، نفوذ آب به زمین با مشکل همراه خواهد بود تصریح کرد: به علت عدم نفوذ آب با سرعت مناسب به زمین، شاهد ایجاد روان آب‌ها و سیلاب در مناطق مختلف استان خواهیم بود که فعلاً هشدار زرد صادر شده ولی برنامه‌ریزی‌شده است که در ظهر امروز هشدار نارنجی صادر شود.

وی ادامه داد: با ایجاد 100 ایستگاه هواشناسی در سطح مناطق مختلف این اداره کل توانسته است یک اشراف کاملی بر پدیده های جوی استان داشته باشد و تمام تلاش را به کار گرفته ایم که نقاط ضعف احتمالی نیز برطرف شود اما باید مردم بدانند پیش بینی یک موضوع احتمالی است و در هیچ کجای دنیا امکان پیش بینی کامل وجود ندارد.

شیر غلامی رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی استان یزد با اشاره اینکه برعکس برخی مسائل مطرح شده در فضای مجازی، به‌هیچ‌عنوان امکان انحراف ابرها وجود ندارد گفت: میزان بارش‌ها در شهرستان اردکان در دو ماه خیر 21.3 میلیمتر بوده است که 5 شهرستان دیگر استان از جمله میبد که نزدیک به این شهرستان است از این میزان پائین تر بوده است.

وی ادامه داد: سامانه‌های بارشی اخیر دارای تغییرات بسیار سریع و منطقه‌ای هستند و به همین علت احتمال اینکه در یک شهرستان بارندگی شدیدتر و در یک شهرستان دیگر بارندگی کمتر باشد وجود دارد.

شیر غلامی با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است و صنعتی‌شدن کشورها باعث این موضوع شده تصریح کرد: در تابستان سال جاری پیش‌بینی یک‌هوای گرم و 2 الی 3 درجه گرمتر شدن هوای یزد نسبت به مدت مشابه را داریم.

خبرنگار: علیرضا شفیعی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229079 برچسب‌ها استان یزد قحطی و خشکسالی مرکز ملی خشکسالی بارش باران

دیگر خبرها

  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود
  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • اعتراف سارق به ۲۷ فقره سرقت سیم و کابل در شاهرود
  • پیش بینی بارش رگبار باران در استان یزد
  • تشدید تنش در تفلیس/ پلیس با اشک‌آور معترضان را متفرق می‌کند!
  • دستگیری سارق سابقه‌دار کابل‌های مخابراتی در اسفراین
  • انهدام باند سرقت حرفه‌ای سیم و کابل برق در فرخ شهر
  • سارق سابقه‌دار کابل‌های مخابراتی در اسفراین دستگیر شد
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!