Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:50:32 GMT

بازگشت شبانه فضانوردان به خاک آمریکا پس از نیم قرن

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۷۲۱۸

بازگشت شبانه فضانوردان به خاک آمریکا پس از نیم قرن

فضانوردان ماموریت "کرو-۱" که از ۱۶۰ روز پیش تاکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشتند، ساعتی قبل سوار بر کپسول "کرو دراگون" به زمین بازگشتند تا مهر پایانی بر اولین ماموریت تمام آمریکایی اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی و بازگشت به خاک آمریکا در شب، پس از ۵۳ سال بزنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اولین ماموریت عملیاتی سرنشین‌دار شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازگشت مأموریت "کرو-۱"(Crew-۱) به زمین ساعاتی قبل(ساعت ۸:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی و ۰۵:۰۵ به وقت ایران) آغاز شد و این ماموریت در تلویزیون ناسا به صورت زنده پخش شد.

از آنجا که سفر بازگشت به زمین از ایستگاه فضایی تقریبا شش و نیم ساعت طول می‌کشد، کپسول "کرو دراگون"(Crew Dragon) در ساعت ۱۱:۲۶ به وقت ایران به سواحل فلوریدا رسید.

حالا چهار فضانورد به نام‌های "مایکل هاپکینز "(Michael Hopkins)، "ویکتور گلاور "(Victor Glover)، "شانون واکر "(Shannon Walker)  و "سوئیچی نوگوچی "(Soichi Noguchi)  بعد از ۱۶۰ روز اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند. این فضانوردان تقریباً نیمی از سال را در مدار زمین گذراندند.

ماموریت "کرو-۱" در ابتدا قرار بود ۳۰ آوریل به زمین بازگردد، اما به دلیل شرایط نامطلوب آب و هوا در مکان‌های بالقوه فرود با دو تاخیر روبرو شد.

فرود کپسول "دراگون" برای ساعت ۱۱:۲۷ دقیقه برنامه ریزی شده بود که یک دقیقه زودتر در ساعت ۱۱:۲۶ دقیقه به وقت ایران(۲:۵۶ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی) در جنوب شهر پانامای فلوریدا فرود آمد.

گروه‌های بازیابی هم اکنون در حال بررسی شرایط کپسول قبل از کمک به بیرون آمدن چهار فضانورد درون آن هستند.

حال فضانوردان "کرو-۱" پس از فرود، خوب گزارش شده است. آنها پس از پیاده شدن "دراگون" بررسی‌های کامل پزشکی را پشت سر خواهند گذاشت. 

فضانوردان هم اکنون یک به یک در حال خروج از "دراگون" هستند.

این لحظه مهمی برای "اسپیس‌ایکس" بود که ماموریت "کرو-۲" را نیز همین چند روز پیش آغاز کرد. این بازگشت از نظر نمادین برای ناسا نیز مهم بود، چرا که ناسا خاطرنشان کرد که این اولین بازگشت شبانه برای یک فضاپیمای سرنشین‌دار آمریکایی از زمان "آپولو ۸" در ۲۷ دسامبر ۱۹۶۸ تاکنون است که تقریباً به ۵۳ سال پیش بازمی‌گردد.

ناسا مشتاقانه به دنبال احیای پروازهای فضایی سرنشین‌دار است و مأموریت‌هایی مانند "کرو-۱" به آن کمک شایانی می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماموریت کرو 1 کرو 1 اسپیس ایکس ناسا کپسول دراگون ایستگاه فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز مشهد به تهران به فرودگاه هاشمی نژاد بازگشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن جعفری اظهار کرد: پرواز شماره ۵۶۲۰ مشهد به تهران، ساعت ٢٣ و ۴٠ دقیقه فرودگاه مشهد را به مقصد تهران ترک کرده بود.

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های خراسان رضوی بیان کرد: این پرواز به علت نقص فنی با تصمیم خلبان و با رعایت مسائل ایمنی و استاندارد پرواز، به مشهد بازگشت و به سلامت بر زمین نشست.

وی افزود: این پرواز با ۲۷۴ دقیقه تاخیر در ساعت سه و ٣۴ دقیقه بامداد امروز انجام شد.

کد خبر 6092726

دیگر خبرها

  • «کامیون زباله فضایی» به یک موشک پیر نزدیک شد
  • پرواز مشهد به تهران به فرودگاه هاشمی نژاد بازگشت
  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور