Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در بخشی از گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز عنوان شده است محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اخیرا طی مصاحبه ای ابراز امیدواری کرد که ریاض روابط خوب و مثبتی با ایران ایجاد کند که به نفع همه طرفهاست.

نیویورک تایمز افزود: در حالیکه نشانه های ملموسی از درک و تفاهم جدید میان عربستان و ایران هنوز پدیدار نشده و ممکن است مدت زمان زیادی برای تحقق این مسئله طول بکشد، اما اگر در نهایت و در هر صورتی محقق شود حتی نشانه های کاهش تنش میان دو طرف می تواند بر اوضاع کشورهایی همچون لبنان، سوریه، عراق و یمن دیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در پاسخ به سوالی در خصوص  اظهارات اخیر ولیعهد عربستان در خصوص مناسبات ایران و عربستان و منطقه گفت: با دیدگاه های سازنده و روش گفتگو محور، این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه ای شوند.

نیویورک تایمز در بخشی دیگر از گزارش خود نوشت: در حالیکه دولت پیشین آمریکا روابط نزدیکی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات داشت و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران دنبال می کرد، با روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید رویکرد واشنگتن در قبال ریاض دستخوش تغییر شد و کاخ سفید دیپلماسی را با هدف احیای برجام در پیش گرفت.

براساس این گزارش، جو بایدن طی رقابت های انتخاباتی‌اش به شدت از وضعیت حقوق بشر عربستان انتقاد کرد و قول داد در روابط کشورش با ریاض در صورت پیروزی در انتخابات، ارزیابی مجدد انجام دهد. پس از پیروزی در انتخابات، بایدن دستور انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره نقش محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منقتد حکومت آل سعود را صادر کرد. ماه گذشته نیز کاخ سفید اعلام کرد فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان تعلیق می‌کند.

نیویورک تایمز در این رابطه نوشت: به نظر می رسد عربستان رفتار خود را برای سازگار شدن با این لحن جدید آمریکا تغییر داده است. اخیرا عربستان تغییراتی در موضع خود در قبال قطر ایجاد کرد و پادشاه عربستان از امیر قطر دعوت کرد به ریاض سفر کند که نشانه ای قوی از سازش بین ریاض و دوحه است.

برچسب‌ها عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا خاورمیانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا خاورمیانه عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا خاورمیانه اخبار کنکور نیویورک تایمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روزنامه حُریت ترکیه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که چند کشور غربی در مجموعه‌ای از اقداماتی که در نشست دو روزه در ریاض، پایتخت عربستان بررسی شد، کاهش فروش تسلیحات و اعمال محدودیت برای تحویل فناوری‌ها به اسراییل را پیشنهاد دادند.

به نوشته حُریت، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه کشورهای عربی و شماری از کشورهای اروپایی در نشست ریاض در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد، درباره اقداماتی که ممکن است علیه اسراییل و کشورهای حامی دولت صهیونیسی در جنگ غزه اعمال شود، گفتگو کردند.

بنابر گزارش حُریت، این بحث با هدف مشارکت هرچه بیشتر کشورها در بسته «عناصر فشار» بود که شامل پیشنهادی درباره محدودیت های فضای هوایی، از جمله موارد دیگر است.

پیشتر نشریه پولیتیکو گزارش داده بود که گروهی متشکل از بیش از ۹۰ وکیل آمریکایی، از جمله دست‌کم ۲۰ وکیل از کابینه دولت از جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا خواستند «کمک‌های نظامی به اسرائیل را به دلیل اقدامات اسرائیل در نوار غزه متوقف کند؛ اقداماتی که در تضاد با قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه است.»

کد خبر 6093218

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران در عربستان+فیلم/ هشدار قرمز صادر شد
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • عقب‌نشینی اسرائیل از مطالبه اولیه خود درباره آزادی اسرا
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد