همسر پیدا کردن جذابتر از «احضار» روح!
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۷۶۳۵
سینمای وحشت وامدار تجربیات و دستاوردهایی قوی است که نویسندگان پیش از ظهور سینما در قالب داستانهای ترسناک به دست آورده بودند.
به گزارش مشرق، سریال «احضار» شبکه یک سینما تا به اینجای کار پربحثترین مجموعه نمایشی ماه رمضان امسال بوده است و آمارها از صدرنشینی یک هفتهای این مجموعه در تعداد بینندگان حکایت میکنند، احضار چرا پربیننده شده است؟
سازندگان احضار مدعی هستند که این مجموعه ترسناک نیست، اما اصرار آنها بر داشتن تعلیق در موسیقی و ارتباط با ارواح، نشان میدهد دست کم آنها دوست داشتهاند آنچه میسازند نشانههایی از ژانر وحشت داشته باشد و در این بین شعار مقابله با عرفانهای دروغین را نیز بدهد.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ترساندن و ترسیدن باستانی
آکادمی فیلم نیویورک معتقد است، ترساندن یکی از قدیمیترین سرگرمیهای بشری از زمان باستان تاکنون است و برای همین هیچ جای تعجب ندارد که چرا اینقدر زود ژانر وحشت پا به عرصه سینما گذاشت. سینمای وحشت اکنون با بیش از یک قرن حضور بر پرده سینماها، به عنوان یک ژانر جنجالبرانگیز موفقیتهای زیادی را به خود اختصاص داده است.
اولین فیلم سینمایی که میتوان از آن به عنوان «فیلم ترسناک» نام برد در سال ۱۸۹۸ ساخته شد.
در این فیلم برای اولین بار مسئله «ارواح» و «تجسم شیطان» مطرح شد؛ چیزی که این شبها بینندگان مجموعه تلویزیونی «احضار» از شبکه یک سیما نیز با آن روبهرو هستند، اما تفاوت آنچه در سینمای جهان بر سر گونه «سینمای وحشت» رخ داد، کاملاً با نسخهبرداری سینما و تلویزیون ایران متفاوت است. در اوایل قرن بیستم، یعنی حدود سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰، فیلمنامهنویسان هالیوودی سراغ رمانها و نولهای مشهوری، چون «خون آشام» و «فرانکشتاین» رفتند که همگی بر مبنای ایجاد ترس در خواننده نگاشته شده بودند و از این جهت سینمای وحشت وامدار تجربیات و دستاوردهایی قوی است که نویسندگان پیش از ظهور سینما در قالب داستانهای ترسناک به دست آورده بودند. بیشتر بخوانید: علیرضا افخمی چگونه همه نابازیگران را «احضار» کرد؟
این پایه قوی باعث شد در همان سالها فیلمی با عنوان «مطب دکتر کالیگاری» (۱۹۲۰) ساخته شود که «راجر ایبرت» منتقد سرشناس هالیوود آن را اولین فیلم به معنای واقعی ژانر وحشت نامگذاری کرد، اما در ایران با آنکه ادبیات کلاسیک ایرانی سرشار از داستانهای غول، جن و پری است، ولی وجهه حماسی و عاشقانه داستانهای ایرانی بر وجهه ترسناک داستان چربیده و هیچ کس از مواجهه رستم با غول نمیترسید.
شاید همین سابقه باعث شد تا در شکلگیری سینمای وحشت در ایران نیز فیلمسازان ایرانی در دام داستانهای عاشقانه بیفتند. داستان مجموعه «احضار» نیز تا اینجا در همان مسیری رفته است که داستانهای قدیمی رفتهاند و اگرچه از تیتراژ آغازین تلاش میشود حس ترس به مخاطب القا شود، ولی بیننده این شبها با دور شدن از ماجرای احضار روح، بیشتر دنبال این است که چطور دست خواستگار دغل باز «مائده» رو میشود و آیا پسر زن مسافرکش میتواند با «زهره» ازدواج کند؟!
«احضار» یک هفته در صدر
مجموعه تلویزیونی «احضار» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا افخمی، هفته اول ماه رمضان را با صدرنشینی در تعداد بینندهها پشت سر گذاشت. ملاک این صدرنشینی تعداد بازدیدهای سریال در اپلیکیشن «تلوبیون» بود که در آن احضار مجموعه مناسبتی شبکه اول سیما با بیش از ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار بار تماشا بالاتر از مجموعههای «بچه مهندس ۴» و «یاور» در مقام اول قرار داشت.
اگرچه این آمار را نمیتوان به معنای واقعی نشاندهنده میزان بینندگان احضار دانست و بسیاری از مردم بدون مراجعه به اینترنت و با تماشای مستقیم مجموعهها از تلویزیون آنها را دنبال میکنند، ولی فاصله معناداری که «احضار» با دیگران داشت، قطعاً تصادفی به دست نیامده است.
گویا هنوز هم مردم به عادت باستانی ترساندن و ترسیده شدن علاقه دارند با آنکه عملاً موضوع ترسناک سریال جای خود را به وجه طنز داده است و گفتوگوی روح یا شیطان حاضر در سریال با کاراکترها به غیر تلاش بازیگر برای بازی با لحن و تُن صدا، هیچ وجههای از سینمای وحشت را با خود به همراه ندارد.
وجه غالب دیگر در سریال «احضار» استفاده از بازیگران ناشناخته است؛ آدرینا صادقی و مینو آذرمگین، هر دو به واسطه حضور در احضار پار به عرصه حرفهای بازیگری گذاشتهاند و نواقص بازیگری آنها به خصوص در قسمتهای ابتدایی مجموعه به چشم میخورد، ولی به مرور بینندهها با درگیر شدن به ماجراهای عاشقانه فیلم مثل اصرار بیمورد مائده برای رو کردن دست خواستگارش و تلاش زن مسافرکش برای آشنایی پسرش با «زهره» مسئله ناتوانی بازیگران گمنام کمررنگ شده است.
«احضار» میراثدار کارنامه افخمی
آکادمی فیلم نیویورک در تحلیل ژانر وحشت در سینما به وضعیت فعلی فیلمهای ترسناک میپردازد و به این نکته اشاره میکند که فعلاً سینمای وحشت در حال بازسازی نمونههای مشهور قدیمی است و همین موضوع یعنی نداشتن ایدههای جدید برای ساخت فیلم، آینده سینمای وحشت را غیرقابل پیشبینی کرده است.
مجموعه «احضار» نیز همین وضعیت را دارد. افخمی، تلاش کرده است از مجموعههای قبلی خود برای ساخت «احضار» وام بگیرد. افخمی از ایده ورود شیطان و گمراه کردن مردم توسط او که پیش از این در «او یک فرشته بود» و «اغما» (سریالی به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی افخمی) آن را به کار گرفته بود، استفاده کرده است.
همچنین ارتباط با ارواح که در مجموعه «۵ کیلومتر مانده تا بهشت» محوریت داستان بود، این بار هم در «احضار» استفاده شده است. افخمی در «احضار» به دنبال مرور آثار گذشته خود است و ممکن است پس از این مرور به یک بنبست ذهنی در داستانپردازی برسد و همان طور که امریکاییها برای ژانر وحشت در سینماها آینده خوبی را پیشبینی نمیکنند، افخمی نیز بعد از «احضار» دیگر نتواند به گونه سینمای وحشت دوباره ورود پیدا کند! منبع: روزنامه جوان
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا فایل صوتی ظریف راجر ایبرت سریال احضار تلویزیون ایران مجموعه احضار علیرضا افخمی سینمای وحشت سیروس مقدم ژانر وحشت افخمی هفته اول ماه رمضان فرانکشتاین مجموعه تلویزیونی احضار چشم جهان بین تجسم شیطان شبکه یک سیما نیویورک فیلم ترسناک ماه رمضان احضار شبکه اول سیما ارواح فیلم نیویورک سینمای وحشت ژانر وحشت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آژانس فرانس پرس، پس از آنکه مسکو اعلام کرد که یک شرکت تابعه شرکت گرمایشی ایتالیایی با نام «آریستون» (Ariston Thermo Group) را تحت «مدیریت موقت» غول انرژی دولتی خود یعنی «گازپروم» قرار می دهد، رم امروز شنبه سفیر مسکو را احضار کرد.
بر اساس اعلام این خبرگزاری، آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در رسانه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) خود در این ارتباط نوشت: دولت ایتالیا درخواست شفاف سازی درباره موضوع ملی شدن شرکت گرمایشی ایتالیایی «آریستون» را دارد.
این مقام ایتالیا در ادامه اضافه کرد که از مقام ارشد وزارت خارجه کشورش خواسته است تا سفیر روسیه را احضار کند.
وی اضافه کرد: به وزارت خارجه دستور دادم تا سفیر روسیه را احضار کند. رم خواستار شفاف سازی درباره موضوع ملی شدن گروه آریستون است که با بروکسل و آلمان نیز همکاری می کند.
وی گفت که پیشتر با سفارت ایتالیا در مسکو پس از تصمیم برای انتقال مالکیت شرکت به مدیریت موقت گازپروم تماس گرفته و این اقدام را غیر منتظره توصیف کرده است.
کد خبر 6090323