Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@03:18:13 GMT

پنج معیار برای ارزیابی مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۸۱۸۴

پنج معیار برای ارزیابی مذاکرات وین

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت:

مذاکرات وین، همچنان مبهم و غبار آلود است. چند موضوع مهم در اینجا وجود دارد:۱) کدام تحریم ها باید برداشته شود؟ ۲) تحریم ها لغو می شود، یا دوباره در بازی کلمات، نام "تعلیق" را "برداشتن تحریم" می گذارند؟ ۳) "یکجا" لغو می شود، یا مشمول مرور زمان می گردد؟ ۴)  "تضمین های لازم" گرفته می شود یا به امضای طرف مقابل بسنده می کنند؟ ۵) تکلیف راستی آزمایی چه می شود؟

آقای عراقچی دیشب گفت: "براساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته، همه تحریم‎های موضوعی و بخشی مانند بخش انرژی (نفت و گاز)، بانکی، خودرو و بنادر باید #برداشته_شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با خارج‎ شدن اکثریت نهادها و افراد از لیست تحریم، هم موافقت شده، اما دیگرانی هنوز به دلایل مختلف در فهرست هستند و لیست بلند بالایی است".

تیم ما برای رسیدن به برجام، دو سال مذاکره کرد؛ اما شش سال بعد را مشغول مذاکره و عرق ریختن برای گرفتن همان حقوق حداقلی ایران در توافق بوده است! این، عبرت بزرگی است.

این تیم، مشغول مذاکره برای برداشتن تحریم هایی است که بنابر اعلام چند باره آقای روحانی در فروردین و خرداد و تیر ۹۴، همه آنها باید در دی ماه همان سال، یکجا لغو می شد؛ و هرگز نشد!

فارغ از عملکرد دولت ترامپ، دولت اوباما هم به انواع ترفند ها، تعهداتش را زیر پا گذاشت؛ و تحریم های غیر هسته ای را  هم به اجرا گذاشت که عملا انتفاع ایران از توافق را به "تقریبا هیچ" رساند. تحریم ها ویزا، آیسا، سیسادا و کاتسا، رگبار تحریم های دولتین آمریکا و کنگره علیه ایران است.

اکنون موضوع حیاتی این است که آیا دولت، به "لغو یکباره همه تحریم ها، به شکل قابل راستی آزمایی و پایدار" به عنوان شرط بازگشت به تعهدات پایبند است -که دست کم سه تا شش ماه زمان می برد- یا اولویتش، تکرار صحنه آرایی زمستان ۹۴ با "تاریخ مصرف" کوتاه انتخاباتی است؟

انتخابات مجلس دهم، قرار بود ۷ اسفند ۹۴ برگزار شود. تعهدات ایران، ظرف دو ماه، تا دی ماه ۹۴ اجرایی شد و تازه "روز اجرای توافق" رسید. سفر های نمایشی هیئت های تجاری خارجی آغاز شد؛ چند قرار داد و تفاهم نامه امضا، و در باغ سبز های بسیاری نشان داده شد.

طبق تصویر سازی ها، به نظر می رسید ۱۵۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده، به همراه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، وارد کشور خواهد شد! قرارداد خرید ۲۰۰ هواپیما و...! اما ۹۸ درصد این تصویر ها، دروغ بود. ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات با این دوپینگ تبلیغاتی و به قیمت فروش منافع ملی، اکثریت مجلس را قبضه کرد.

مطابق عبرت های موجود، تنها قول و قراری  معتبر است که؛ همه تحریم های مالی و بانکی و نفتی -با هر برچسبی- را یکجا لغو کند، تضمین معتبر داشته باشد و راستی آزمایی شود. در غیر این صورت، کشور درست فردای انتخابات (۲۸ خرداد)، گرفتار عهد شکنی و تشدید فشار ها خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مذاکرات وین تحریم ها مذاکره دولت محمد ایمانی لغو یکباره تحریم ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۸۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند

روزنامه دولتی ایران در مطلبی به انتقاد شدید از کریمی قدوسی پرداخت.

این روزنامه نوشت: کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دو پهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشور‌های غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است.

در چنین شرایطی چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد، با اظهارات نسنجیده و خارج از مسئولیت برای کشور هزینه تراشی می‌کند؟

پر واضح است که این قبیل اظهارات خلاف واقع همواره و به راحتی از سوی دشمنان مردم ایران دستمایه تحریم و ایران‌هراسی قرار گرفته است. تفکیک مسئولیت‌ها در کشور نیز نشان می‌دهد که ادعا‌های این چنینی از سوی یک نماینده، مشروعیت نداشته و جز آسیب، ثمری ندارد.

دیگر خبرها

  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند