Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: عادت کرده ایم که معلم ها را پای تخته و در کلاس ببینیم. چه از قدیم که تخته ها سیاه بودند و چه امروز که سفید و هوشمند شده اند. عادت کرده ایم که هر سال اردیبهشت ماه، درست روزهایی که یاس های امین الدوله خود را روی در و دیوار حیاط ولو کرده اند و عطرشان هوای بهاری را پر کرده، کادو به دست به مدرسه برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا با هر کادویی که شد حتی اگر یک شاخه از همین یاس های امین الدوله باشد. به مدرسه برویم و قدردان معلم هایی شویم که بهترین روزهای عمر خود را صرف آموزش به دانش آموزان می کنند. 

هرچند که این روزها کرونا مدارس را به تعطیلی کشانده و معلم ها را از کلاس ها به قاب جادویی تلویزیون برده تا همچنان دست از تلاش برندارند و مسیر آموزش را ادامه بدهند.

بیش از یکسال است که مدرسه تلویزیونی راه اندازی شده و برنامه های آن از شبکه آموزش پخش می شود. این مدرسه تمام درس های همه مقاطع تحصیلی را آموزش می دهد و معلم های مختلفی برای این آموزش انتخاب شده اند.

 

**معلم ها چگونه انتخاب می شوند؟

اما قطعا انتخاب معلم ها کار بسیار مهمی است. چون معلمی باید انتخاب شود که هم در آموزش موفق باشد و هم در ارتباط گیری تصویری با دانش آموزان. در این باره مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش می گوید: درباره اینکه انتخاب معلمان چگونه روی داده است باید بگویم که این موضوع چون کار بسیار تخصصی است، معلمان ابتدایی را معاونت ابتدایی آموزش و پرورش انتخاب می کنند. ما کمیته های هماهنگی بسیار نزدیکی با هم داریم که در آن موارد و دبیران انتخاب می شوند و در مقطع متوسطه هم معاونت متوسطه این کار را انجام می دهد. برای اینکه متولی رسمی آموزش کشور است و ما کاملا هماهنگ، منسجم و برنامه ریزی شده با هم همکاری می کنیم.

وی تاکید می کند: مدرسه تلویزیونی پوشش تمام خانواده ها را انجام داده است. یعنی در اسفندماه با رضایت بالای مخاطبان همراه بوده است. کیفیت گیرنده های دیجیتال تلویزیون ما بسیار بالاست و همین موضوع خودش نیز یک رضایتمندی مطلوبی برای ما به همراه داشت. چون مشکلات پهنای باند و قطع و وصل شدن در کار نبود و همه خانواده ها بهره مند شدند و برایند بسیار خوبی داشتیم. البته ما باید مدام نسخه های پیشرفته تری را ارائه بدهیم.

 

**مدرسه تلویزیونی کجاست؟

محل ضبط برنامه استودیو گلستان واقع در خیابان یخچال است. وارد ساختمان که بشوید، تابلوهایی از سریال های مختلف تلویزیون نظیر مختارنامه، روزگار قریب، برنامه های کودک نظیر عمو پورنگ و ... خودنمایی می کنند. از راهروی بلندی که عبور کنید، استودیوهای برنامه های رنگین کمان، به وقت ایران، رویش، سمت خدا و دست خط را هم می بینید. در جوار اینها سوله ای هم قرار دارد که حل ضبط برنامه های تلویزیونی است.

بساط الکل و ماسک اینجا هم برپاست و همه به شدت پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند.

معلم ها طبق جدول پخش شبکه آموزش حدود نیم ساعت قبل از شروع برنامه به استودیو می آیند. اول به اتاق گریم می روند و برای حضور در جلوی دوربین آماده می شوند.

**خاله «سارا» هم اینجاست

خاله سارا را هم که همه می شناسند. او مجری و سازنده برنامه های موفق کودک است که این روزها مهد پویا با حضور او از شبکه پویا پخش می شود. او تهیه کنندگی برنامه های مربوط به دروس ابتدایی را بر عهده دارد و مدام در رفت و آمد است و تلفن هایش را پاسخ می دهد.

دکور را چک می کند و حواسش هست امروز قرار است چه درس هایی آموزش داده شود و به چه چیزهایی نیاز است. با معلم ها هم گپ می زند و توصیه های لازم را یادآوری می کند.

دکور برنامه به شکل نیم دایره است و 3 تخته هوشمند در این نیم دایره تعبیه شده است. یک میز دایره شکل هم وسط دکور قرار دارد که مجری ها پشت آن می ایستند و همراه با استفاده از تخته هوشمند به تدریس برنامه ها می پردازند.

ورود به استودیو کار دشواری است. هم برنامه زنده است و هم به دلیل رعایت فاصله های بهداشتی، از ورود افراد به داخل جلوگیری می شود. همین هم کار را برای مصاحبه با حاضران دشوار می کند.

اما این سختی ها باعث نمی شود که معلم ها یا خانم روستاپور در پاسخگویی به ما کوتاهی کنند.

 

**آغاز برنامه سازی از 24 سالگی

خاله سارا از 24 سالگی برای بچه ها برنامه ساخته و اولین برنامه های او دوچرخه و فرشته ها را در ۴۰ قسمت برای شبکه لرستان ساخته است. بعد از آن هم به شبکه آموزش آمده و گل آموز را تا سال 95 ساخته است. او درباره باقی کارهایش نیز می گوید: به موازات آن در شبکه دو هم کار تهیه کنندگی انجام میدادم و از سال ۹۵ به شبکه پویا رفتم و چند برنامه هم در شبکه پویا ضبط کردم که مهدپویا وکارآگاه نجار از جمله آنهاست بعد از آن در مدرسه تلویزیونی ایران به من پیشنهاد شد که بیایم و برنامه اجرا کنم.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود به عنوان مجری در این برنامه حضور داشته باشم و عروسک هم در آن حضور داشته باشد امابعد از اینکه قرار شد مقاطع تحصیلی از هم جدا شوند، به من تهیه‌کنندگی مقطع ابتدایی را دادند و بعد از آن شروع به کار کردم.

**معلم ها چرخشی سر برنامه ها حضور دارند

روستاپور درباره تعداد افرادی که با او در مدرسه ابتدایی ایران همکاری می کنند، گفت: در مقطع ما ۳۶ نفر فعالیت می‌کنند که البته متغیر هستند چون کرونا شرایط کار را به شدت سخت کرده است و برخی از دوستان درگیر کرونا شدند. تقریبا برای هر درس ۲ تا ۳ معلم داریم که به صورت چرخشی فعالیت می‌کنند. یعنی اگر به طور مثال در هفته دو ریاضی کلاس چهارم داریم، 2 معلم هم می‌آیند و به صورت چرخشی فعالیت می کنند.

او درباره پروسه انتخاب معلمان نیز توضیح می دهد: خود آموزش و پرورش معلم ها را انتخاب کرده است و ما دخالتی در این موضوع نداشتیم. فقط جلسات بسیار زیادی در این زمینه برگزار کرده ایم از معلمانی که توانایی اجرای بیشتری دارند استفاده می‌کنیم چون بحث کرونا یک باره پیش آمد و دو روزه تصمیم گرفته شد که مدرسه راه اندازی شود، یک جهاد بزرگ صورت گرفت و کل مراحل پیش تولید به یکباره صورت گرفته است من خودم از وقتی که آمدم، چند جلسه با معلم ها برگزار کردیم و پاورپوینت ها را مدام با هم چک میکنیم.

این مجری و تهیه کننده درباره تفاوت تدریس در تلویزیون و مدرسه هم عنوان می کند: این برنامه ها صد در صد مطابق با چیزی است که در کلاس ها آموزش داده می‌شود اما فرق ما با مدرسه این است که ۲۵ دقیقه برای تدریس زمان داریم اما همان را معلم در مدرسه در سه کلاس ۴۵ دقیقه‌ای تدریس می کند. ما از این لحاظ زمان کمتری در اختیار داریم اما عمده کار همان چیزی است که در مدرسه اتفاق می افتد.

 

**ریاضی غول بچه های دبستانی

روستاپور درباره ارتباط دانش آموزان با معلم ها نیز توضیح می دهد: الان دانش آموزان بیشتر معلم های ما را دوست دارند و از تدریسشان راضی هستند. ما مسابقه پیامکی هم داریم و مردم شرکت می‌کنند و می‌دانیم که اجراها به چه شیوه ای است و تقریباً می‌دانیم که کدام یک از معلم‌های ما بیشتر بیننده دارد.

وی با خنده توضیح می دهد: بیشتر در مقطع ریاضی است که بچه ها مشکل دارند ولی خدا را شکر ما معلم‌ریاضی های خوبی داریم و غول ریاضی را شکست داده ایم. معلمهای پایه اول ما هم خیلی خوب کار می‌کند و متنوع اجرا می‌کنند. دروس را با شعر و موسیقی ارائه می‌دهند و چون از دست ورزی و کاردستی استفاده می‌کنند بچه‌ها خیلی آن را دوست دارند.

**دانش آموزان روستایی بیشترین مخاطبان مدرسه تلویزیونی

او در سخنانش به عدالت آموزشی مدرسه تلویزیونی هم اشاره می کند و در این باره می گوید: چون پوشش تلویزیونی ما خیلی خوب است در حالی که پوشش اینترنتی اینطور نیست. حتی بسیاری از بچه‌ها به اینترنت دسترسی ندارند و امکانات در اختیار ندارند ولی عمده مخاطبان ما هم این دانش آموزان هستند. ما پیامک‌هایی داریم از روستاهایی که من تا به حال حتی اسم‌شان را هم نشنیده ام. بعضی از آنها می‌گویند امیدواریم هیچ وقت مدرسه تلویزیونی تمام نشود چون بعضی از آنها صبح خیلی زود باید بیدار می شدند و مسیر بسیاری را پیاده می رفتند تا به مدرسه برسند. بعد آنجا کیفیت آموزشی هم نداشتند و تعداد بسیاری از دانش‌آموزان با مقاطع مختلف سر یک کلاس می نشینند و تکه تکه درس می‌گیرند و به همین دلیل مدرسه تلویزیونی برایشان آموزش بهتری را به همراه دارد.

 

**چرا مجری وسط حرف معلم ها می پرد؟

تهیه کننده به سر صحنه برمی گردد، همه چیز طبق روال پیش می رود. معلم در حال درس دادن است. اما یک خانم مجری جوان چندباری وسط حرف هایش می پرد و از معلم سوالاتی دارد که با حوصله پاسخ داده می شود.

او که مرضیه شراهی نام دارد، دراین باره می گوید: برخی اتفاقات را دانش آموزان در تلویزیون نمی بینند. گاهی پاور باید تنظیم شود و یا مشکل صدا پیش بیاید من در این لحظه باید وارد صحبت بشوم تا آن مسئله رفع شود و معلم با خیال راحت به کار خود ادامه دهد. اکثر مواقع همین است یا خودم را جای دانش آموز می گذارم و می بینم که باید دوباره موضوع تکرار شود. سعی می‌کنم خودم را در مرحله اول دانش آموز ببینم و بعد از آن از طرف دانش‌آموزان سوالاتی را مطرح کنم و اینکه اگر اگر ورود می‌کنیم به این خاطر است که می خواهیم کار به بهترین شکل انجام شود.

 

**اینجا زنگ تفریح هم دارند

خانم معلم طبق زمان بندی آموزش را به پایان می رساند و تکالیف بچه ها را یادآوری می کند. اینجا اعلام می شود که زنگ تفریح زده شد و با ایجاد فاصله ای چند دقیقه ای، بناست کلاس ریاضی پایه ششم آغاز شود.

معلم کلاس ریاضی بهزاد قباخلو است که از آغاز به کار مدرسه تلویزیونی حضور دارد و در حال همکاری با شبکه آموزش است.

در فاصله کوتاه زنگ تفریح فرصتی دست می دهد تا گپ کوتاهی با این آموزگار داشته باشیم. او می گوید: تمام تحصیلات عالیه من در حوزه ابتدایی است برای اینکه بتوانیم یادگیری بچه ها را بالا ببریم و در این زمینه تلاش بسیاری هم کردیم. همین باعث شد که وزارت آموزش و پرورش از ما دعوت کرد تا در مدرسه تلویزیونی ایران تدریس کنیم.

وی ادامه داد: راه اندازی این مدرسه پیامدهای مثبت و منفی بسیار زیادی داشت. پیامد مثبت آن این بود که عدالت آموزشی به وجود آمد.

البته او معلم بسیار خوش اخلاقی است و در همین رابطه هم توضیح می دهد: بعضی از بچه ها به من می‌گویند چرا در تلویزیون به اندازه ای که در کلاس شوخی می‌کنید، شوخ نیستید. اما من گفتم شرایط ما طوری است که نمی‌توانیم در تلویزیون این گونه باشیم.

او همچنین خاطره ای از یک دانش آموز می گوید که با آموزش او نسبت را یاد گرفته: موضوع نسبت را به بچه‌ها درس داده بودم و بعد از آن در پارک بالای خانه مان در شهرری مشغول پیاده روی بودم که یکی از بچه ها آمد و گفت آقا دستت درد نکنه، من تازه نسبت را یاد گرفتم و تازه فهمیدیم نسبت و تناسب یعنی چه و حالا می توانم از دستپخت مادرم ایراد بگیریم.

 

**آموزش به ناشنوایان در کنار دانش آموزان عادی

یکی از نکات قابل توجه مدرسه ایران، آموزش هم زمان دروس با ناشنوایان از طریق یک مترجم و رابط است. در گوشه ای از استودیو و محلی تعبیه شده که رابط ناشنوایان آنجا حضور دارد و دوربین روی او بسته شده است. او هم زمان و با سرعت بالا سخنان معلم را به زبان اشاره تبدیل می کند. تصویر کوچک شده او نیز پایین صفحه همزمان با پخش برنامه روی آنتن می رود. امروز که ما سر صحنه هستیم، مریم محمدی رابط ناشنوایان است. او 31 سال سابقه آموزش به ناشنوایان دارد و از دی ماه سال گذشته همکاری اش را با شبکه آموزش آغاز کرده است.

او درباره انتخاب معلمان ویژه ناشنوایان توضیح می دهد: معلمان عادی از طریق وزارت آموزش و پرورش انتخاب می‌شوند و ما از طریق سازمان آموزش و پرورش استثنایی انتخاب شدیم و بعد از آن مورد تایید قرار گرفتیم و به تلویزیون آمدیم

وی ادامه می دهد: با اضافه شدن این بخش بچه های استثنائی خیلی خوشحال شدند و خانواده‌ها که بهترین منتقدان ماه هستند استقبال بسیاری کردند و خوستار ادامه برناه ها شدند.بعضی وقتها بچه ها با ما شوخی می کنند و پیام می گذارند که خانم دیگه رفتی تلویزیون حالا باید با ما عکس یادگاری بگیری و به ما امضاء بدهی.

به گزارش فارس، در طول روز طبق جدول پخش برنامه های مدرسه تلویزیونی ایران معلم های بسیاری به استودیو می آیند و با عشق به دانش آموزان درس می دهند و آموزش در این استودیو ادامه دارد. نکته مهم در تولید این گزارش حضور و همراهی یاسر اشراقی روابط عمومی شبکه آموزش بود که از او صمیمانه تشکر می کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش آموزان مدرسه تلویزیونی سارا روستاپور شبکه آموزش مدرسه تلویزیونی آموزش و پرورش توضیح می دهد دانش آموزان انتخاب معلم شبکه آموزش بعد از آن برنامه ها دانش آموز معلم ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند

حجت‌الاسلام پورثانی با اشاره به اینکه طی سال‌های قبل مربی پرورشی مدرسه به عنوان یک کارمند درجه ۲ نگاه می‌شد گفت: لزوماً هم مربی پرورشی کلاسی نداشته بود. همان طور که می‌بینیم امروز هم نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما فقط در پایه هفتم و هشتم یک درس تفکر و سبک زندگی داریم، در پایه‌های دیگر درس خاصی در امور تربیتی نداریم؛ مربی‌های پرورشی هم ابزار مناسب برای اهداف خود را ندارند.

در فضا، محتوا و نیروی انسانی کمبود داریم

وی با بیان اینکه فضا، محتوا و نیروی انسانی سه ضلع کار تربیتی است گفت: در هر سه ضلع ما دچار کمبود و مشکل هستیم. کار تربیتی تنها به وسیله آموزش و پرورش قابل جمع نیست؛ وظایف آموزش و پرورش هم با دیگر دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست. رهبری هم برای مسئله تاکید کردند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: ما باید عرصه را برای همه دغدغه‌مندان عرصه تربیتی فراهم کنیم. یکی از موانعی که نمی‌توانستیم بعد از ظهر مدارس و پنج شنبه‌ها را در اختیار امور تربیتی قرار دهیم خوشبختانه با برنامه هفتم توسعه عملیاتی کردیم.

وی با اشاره به اینکه درب آموزش و پرورش به روی همه دغدغه‌مندان عرصه فرهنگی و تربیتی باز است؛ گفت: ۵۰ هزار گروه جهاد تبیین در سراسر کشور بزرگترین عملیات جهاد تبیین را راه اندازی کردند. اعتقاد ما و شعار دولت هم همین است که اگر می‌خواهیم در آموزش و پرورش اتفاقی بیفتد چاره‌ای جز ورود با ضابطه گروه‌های جهادی ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شاخص اصلی ما رسیدن به حیات طیبه منطبق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. البته برخی معتقد بودند وزارت آموزش و پرورش باید به نام وزارت تربیت رسمی جمهوری اسلامی تغییر یابد؛ سند تحول هم بر مبنای تربیت است و حتی پیوست برنامه درسی آن را هم دیده است. طرح اتقان را هم با هدف تقویت روحانیت در مدارس راه اندازی کردیم.

معلوم نیست دانش آموز اوقات فراغتش را چگونه طی می‌کند

وی در خصوص باز بودن درب مدارس به روی دانش آموزان در روزهای پایانی هفته گفت: ما سند جامع اوقات فراغت دانش آموزان را نوشته‌ایم. تمام اوقاتی که دانش آموز در اختیار مدرسه نیست و معلوم هم نیست دانش آموز اوقات فراغتش را چگونه طی می‌کند. آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تربیت، باید برای تمامی اوقات دانش آموز برنامه داشته باشد.

لزوم فعال شدن ۳۵۰ مدرسه توسط مساجد

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه ۳۵۰ مدرسه توسط مساجد باید فعال شوند گفت: ما آماده میزبانی همه گروه‌های مردمی را که در چهارچوب انقلاب فعالیت کنند؛ در تابستان داریم. در ۷۲۵ منطقه آموزش و پرورش یک دبیرخانه اوقات فراغت داریم؛ هر فردی که دغدغه‌مند امور تربیتی است و برای این موضوع برنامه دارد می‌تواند به دبیرخانه مراجعه کند. ما این آمادگی این مسئله را داریم و معتقدیم که درِ مدارس را هم به روی گروه‌های مردمی باز می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • معلم؛ روایتگر تاریخ و مظهر فرهنگ
  • خبرهای خوش برای معلمان/ باباهای مدرسه ساماندهی می شوند
  • خبرهای خوش برای معلمان/ یاباهای مدرسه ساماندهی می شوند
  • معرفی و تجلیل از برترین‌های مسابقات قرآنی کارکنان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان سمنان
  • معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: درِ مدارس به روی گروه‌های مردمی باز می‌شود
  • آموزش ۷۰۰ دانش‌آموز در مدرسه رباتیک امیرکبیر
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟